W tym artykule postaram się omówić zagadnienie fragmentów rozszerzonych, o którym pisaliśmy we wcześniejszym wpisie na naszym blogu.
Kiedy nie posiadamy swobodnego dostępu do kodu źródłowego naszego sklepu internetowego jedynym sposobem, by wskazać robotom wyszukiwarki Google atrybuty, na które powinny zwrócić szczególną uwagę, jest właśnie wspomniany marker danych w Google Search Console (GSC). Należy jednak pamiętać, że prawdopodobnie lepsze efekty uzyskamy korzystając z fragmentów rozszerzonych, w związku z tym korzystanie z tego narzędzia należy traktować jako ostateczność, kiedy nie mamy możliwości bezpośredniej ingerencji w kod źródłowy witryny.
Zadaniem narzędzia wyróżniania danych jest nauczenie robotów wzorców, które występują na stronie poprzez dodawanie tagów do danych, które są z nimi powiązane (cena produktu, jego nazwa, ilość na stanie, grafika). Po przeprowadzeniu procesu „uczenia się” oraz przeindeksowaniu się serwisu oznaczone przez nas dane mogą zostać uwzględnione w wynikach wyszukiwania dla naszej witryny.
Przed rozpoczęciem prac, należy upewnić się przede wszystkim czy strona jest zweryfikowana w Google Search Console (GSC) i czy nie występują problemy z jej indeksacją. Jest to wymagane, ponieważ tylko zaindeksowane podstrony serwisu mogą przejść proces.
Marker danych może wskazać robotom wyszukiwarki Google dane następujących typów:
• aplikacje,
• artykuły,
• filmy,
• książki,
• lokalne firmy,
• odcinki programów telewizyjnych,
• produkty,
• restauracje,
• wydarzenia.
Samo narzędzie jest dostępne pod tym adresem.
Pierwszym krokiem będzie utworzenie odpowiedniego zestawu stron. W jego skład wejdą podstrony serwisu, które wyświetlają dane tego samego typu. Możliwe jest to poprzez wskazanie wyszukiwarce Google podstron, których wyświetlanie jest oparte o ten sam szablon albo posiadają wspólne elementy w adresie URL. Wyszukiwarka Google zostanie poinformowana o istnieniu wzorca tylko na danym typie podstron. Należy również pamiętać o tym, że te podstrony, które zawierają w kodzie HTML informacje o danych strukturalnych również zostaną pominięte.
Miejsca w serwisie, które będą pasowały do wzorca oznaczamy poprzez wskazanie podstrony, na której znajduje się konkretny produkt, artykuł czy wydarzenie i oznaczamy jego typ. Na podstawie przekazanych przez nas informacji narzędzie wskaże nam do oznaczenia zestaw podstron w serwisie, które są podobne do przedstawionego wzorca. Przykładem mogą być poniższe adresy URL:
http://www.x-kom.pl/p/264020-notebook-laptop-156-asus-r556lj-xo164t-8-i5-5200u-8gb-1tb-win10-gf920.html
http://www.x-kom.pl/p/258291-dysk-twardy-zewnetrzny-a-data-2tb-hd720-25-usb-30-czarny.html
http://www.x-kom.pl/p/256205-urzadzenie-wiel-atramentowe-hp-deskjet-ink-advantage-5575-kabel-usb-gratis.html
http://www.x-kom.pl/p/274664-notebook-laptop-156-lenovo-b50-80-i3-4030u-4gb-500-r5-m330.html
Łatwo można zauważyć, że wszystkie ze wskazanych podstron posiadają część wspólną – dla produktów adres będzie generowany w oparciu o następujący wzorzec:
http://www.x-kom.pl/p/*.html
Na tej właśnie podstawie zostanie nam przedstawionych parę podstron z serwisu, w celu określenia, jakie ich elementy będą wymagały wyróżnienia w wynikach wyszukiwania Google. Należy jednak pamiętać o usunięciu starego wzorca i utworzeniu nowego, w momencie wprowadzania większych zmian w serwisie takich jak zmiana jego szablonu czy organizacji adresów URL.
Po przejściu do kolejnego kroku uzyskamy możliwość oznaczania konkretnych elementów witryny i przypisywanie im konkretnych właściwości. Dla wskazania atrybutów produktów mamy dostęp do skorzystania z poniższych parametrów:
• nazwa,
• zdjęcie,
• cena,
• identyfikator produktu,
• średnia ocena,
• opinia.
Na podstawie dokonanych przez nas oznaczeń narzędzie uczy się, w których miejscach w serwisie może się spodziewać danych tego samego typu. Jeśli chcemy oznaczyć tylko jedną podstronę w tym momencie wystarczy wybrać opcję „Publikuj”, jeśli chcemy przejść do uczenia się wzorca dla większej próbki stron ¬ – klikamy „Gotowe”.
W przypadku oznaczenia większej ilości podstron rośnie prawdopodobieństwo, że robot wyszukiwarki Google lepiej nauczy się rozpoznawać spójne elementy w Waszym serwisie. Po zakończeniu procesu weryfikujemy czy próbka podstron, która została przedstawiona przez narzędzie ma prawidłowo oznaczone wszystkie wskazane przez nas elementy. Finalnie publikujemy przygotowany przez nas zestaw, a po ponownej indeksacji strony przez roboty wyszukiwarki algorytmy, wyszukiwarki Google będą w stanie w łatwiejszy sposób rozpoznać nowe dane pojawiające się na stronie.
Omówione narzędzie okazuje się niezwykle przydatne, gdy nie posiadamy możliwości bezpośredniej edycji kodu HTML naszej witryny. Dodatkowo jest to dobre rozwiązanie dla osób, które nie chcą angażować webmastera lub nie posiadają wystarczającej wiedzy w zakresie edycji szablonów strony, pozwalającej na umieszczenie odpowiednich znaczników w jej kodzie. Oczywiście nie jest ono również pozbawione wad, np. kiedy struktura witryny jest często zmieniana, chociażby poprzez zastosowanie innych szablonów, należy z niego skorzystać ponownie. Uniemożliwia ono również bezpośrednią kontrolę nad tym, jak algorytmy wyszukiwarki Google zinterpretują elementy w obszarze naszego serwisu. Myślę jednak, że znajdzie ono grono swoich wiernych odbiorców, w miarę jego rozwijania przez Google.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.