Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Mapa strony (sitemap) – co to jest?

Mapa strony (sitemap) – co to jest?

Mapa strony (sitemap) – co to jest?

Czym jest mapa witryny?

Jeśli prowadzisz własną stronę www i celujesz w osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, musisz ułatwić zadanie robotom Google. Pamiętaj, że nawet najlepsza optymalizacja serwisu pod kątem SEO nie pozwoli Ci zbudować dobrej widoczności, jeśli wyszukiwarka będzie mieć problem z dotarciem do poszczególnych podstron w celu ich zaindeksowania. Z pomocą przychodzi plik XML określany jako sitemap. Dowiedz się, czym jest mapa strony, dlaczego warto zaimplementować ją w obszarze własnej witryny i sprawdź, jak możesz szybko ją stworzyć.

Co to jest sitemap? Bez silenia się na skomplikowane definicje można uznać, że mapa strony internetowej, określana często jako XML sitemap, to po prostu plik zawierający listę adresów URL w obrębie witryny, które chcesz „wskazać” robotom wyszukiwarki w celu indeksacji poszczególnych stron. XML to nic innego jak język znaczników (Extensible Markup Language) pozwalający opisywać dane w uniwersalny sposób, bez względu na to, jaką technologię i platformę wykorzystuje dany system.

Jak działa XML sitemap?

Tworząc mapę, należy zadbać o to, aby znalazły się w niej wszystkie ważne z punktu widzenia platformy oraz jej odbiorców adresy URL. Mowa tu przede wszystkim o stronach głównych, ofertowych, kontaktowych, kategoriach czy podkategoriach produktów, a także kartach produktowych. Mapa witryny XML zawiera adresy także tych podstron, które nie są umieszczane w menu serwisu. Wykonywana zwykle za pomocą specjalnych generatorów mapa witryny może zawierać szereg szczegółowych informacji na temat konkretnych podstron, np. dat ich ostatnich modyfikacji.

Zawarcie istotnych danych o stronie w firmie pliku sitemap.xml to sposób na podanie robotom sieciowym informacji niezbędnych do odwiedzenia, a następnie zaindeksowania strony w wynikach wyszukiwania. Mapa strony www znacznie przyspiesza ten proces, ponieważ algorytmy wyszukiwarki nie muszą samodzielnie poszukiwać niezbędnych informacji, otrzymując swoisty „gotowiec” od administratora serwisu.

Kiedy warto stworzyć mapę witryny

Wiesz już, co to jest mapa strony internetowej i jakie są jej podstawowe zadania. Zastanawiasz się, czy Twój serwis potrzebuje pliku sitemap.xml? Rekomendujemy, by stworzyć mapę w każdym przypadku, jednak w pewnych sytuacjach jej wdrożenie może przynieść Ci bardzo wymierne korzyści. Sitemapa okazuje się przydatna szczególnie w momencie, gdy:

  • masz nową stronę www – popularność świeżo utworzonych witryn zwykle jest bardzo niska i nie są one chętnie odwiedzane przez użytkowników ani linkowane. Taka sytuacja sprawia, że roboty wyszukiwarek internetowych potrzebują więcej czasu na „odkrycie” i zindeksowanie serwisu. Stworzenie mapy witryny z reguły przyspiesza proces indeksacji podstron w nowym serwisie;
  • nie wszystkie podstrony znajdują się w menu witryny – często zdarza się, że do poszczególnych stron nie ma dostępu z poziomu menu witryny lub poszczególnych kategorii. „Ukryte” podstrony mogą zawierać np. archiwalne wpisy czy produkty, jednak często mieszczą się na nich również treści wartościowe z punktu widzenia SEO, dlatego generując XML sitemap, nie należy o nich zapominać. Z drugiej strony, w trosce o ranking tych podstron, warto umieścić je np. w dodatkowych widżetach linkowania wewnętrznego;
  • Twój serwis www ma rozbudowaną strukturę – strony z dużą liczbą podstron z reguły indeksują się znacznie wolniej niż witryny o prostej architekturze. Wszystko to sprawia, że budowa widoczności w wyszukiwarce trwa dłużej. Stworzenie mapy witryny dla rozbudowanej strony pozwala na dużo szybsze indeksowanie tego rodzaju platformy.

Skoro wiesz już, co to jest mapa witryny xml i dlaczego warto zrobić mapę witryny, czas przejść do kolejnego etapu i dowiedzieć się, jak stworzyć własną sitemapę.

mapa witryny xml

Jak stworzyć mapę strony XML?

Manualne tworzenie mapy witryny w przypadku strony internetowej mającej kilkadziesiąt czy kilkaset adresów URL jest niezwykle pracochłonnym zadaniem. Na szczęście nie musisz robić tego ręcznie. Jeśli skorzystasz z jednego z popularnych narzędzi lub wtyczek, całą robotę wykona za Ciebie generator sitemap. W sieci znajdziesz zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia, a jeśli masz serwis oparty na WordPressie lub innym systemie CMS, możesz zrobić mapę strony internetowej, korzystając z dostępnych wtyczek.

Narzędzia do generowania mapy witryny

Jeśli korzystasz z najpopularniejszego systemu CMS na świecie, czyli wspominanego już wcześniej WordPressa, możesz zrobić sitemapę za pomocą wtyczek YoastSEO, RankMath, XML Sitemaps lub wielu innych dodatków. Generator automatycznie stworzy plik XML, wyświetlając od razu jej lokalizację na serwerze. Przykładowy link do mapy witryny wygenerowanej przez YoastSEO wygląda następująco:

  • http://nazwawitryny.pl/sitemap_index.xml

A co, jeśli Twoja strona www nie jest oparta o system CMS i nie możesz użyć wyżej wymienionych wtyczek? Wtedy z pomocą przychodzą generatory sitemap dostępne online, takie jak:

Jedyne, co musisz zrobić, to wpisać w odpowiednim polu adres URL swojej witryny, a następnie wygenerować i pobrać plik XML. Każde z powyższych narzędzi dostępne jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. W xml-sitemaps.com oraz Pro Sitemap Service za darmo stworzysz mapę dla witryny do 500 podstron, a w g-sitemap-generator.com – nawet do 1000 podstron.

Opcja tworzenia sitemap jest też wbudowana w popularne crawlery, takie jak Screaming Frog czy Xenu. Screaming Frog w darmowej wersji posiada limit 500 zasobów, Xenu natomiast jest programem w pełni darmowym, bez żadnych ograniczeń.

Pamiętaj, że sitemap musi być aktualizowany na bieżąco, dlatego zalecamy w pierwszej kolejności zainstalować wtyczkę, która generuje sitemap automatycznie. Dopiero gdy okaże się to niemożliwe z powodu ograniczeń CMS, należy skorzystać z generatorów statycznych map strony internetowej.

Zgłaszanie sitemapy w Google Search Console

Masz już wygenerowany plik XML, jednak roboty sieciowe wyszukiwarki Google wciąż nie wiedzą o jego istnieniu. Jak najłatwiej je o nim poinformować? Oczywiście, zgłaszając sitemapę w Google Search Console. Po zalogowaniu się na swoje konto i dodaniu strony do Google Search Console musisz potwierdzić, że jesteś jej właścicielem. Najłatwiej zweryfikować to przez plik html. Następnie, po lewej stronie pojawi się menu z opcją „Mapy witryn”. W tej pozycji w sekcji „Dodaj nową mapę witryny” wklej link do umieszczonej na serwerze sitemapy XML i kliknij „Prześlij”. Po prawidłowym zaimplementowaniu mapy strony w sekcji „Przesłane mapy witryn” zobaczysz informacje o wczytanej mapie witryny, dacie jej odczytu oraz liczbie wykrytych adresach URL. Jeśli wszystko zostało wykonane poprawnie, w kolumnie „Stan” zobaczysz zielony komentarz „Sukces”. Twoja mapa witryny internetowej została poprawnie przesłana.

Sitemap XML to ważny element Twojej witryny!

Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, co to jest mapa witryny XML, jak ją stworzyć, przesłać do Google i sprawdzić poprawność implementacji. Pokazaliśmy Ci również, dlaczego wykonanie sitemap XML jest istotne i za pomocą jakich narzędzi możesz ją zrobić. Czas na Twój ruch! Stwórz mapę i pomóż robotom Google poprawnie zindeksować Twój serwis, by poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania.

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!