W świecie, który zdominowany jest przez zjawisko globalizacji, lokalne firmy są na wagę złota. Klienci stają się coraz bardziej świadomi, dlatego zdają sobie sprawę z tego, że w większości przypadków to za rodzimymi, miejscowymi firmami idzie jakość, rzetelność i zaangażowanie w wykonywaną usługę lub oferowany produkt. Jednak jak wypromować lokalny biznes, by najbliższe otoczenie wiedziało o istnieniu marki? Zapraszam w podróż po marketingu lokalnym oraz rozwiązaniach, które oferują w tym zakresie agencje marketingu internetowego. Zaczynamy!
Jak sama nazwa wskazuje, marketing lokalny (określany też regionalnym) dotyczy działań promocyjno-wizerunkowych na określonym terenie, np. w mieście, regionie. Jego założenia są dokładnie takie same jak w przypadku innych rodzajów marketingu, czyli:
Wyróżnia go jednak jeden podstawowy element – focus na potrzeby i oczekiwania wąskiej, reprezentującej lokalsów grupy docelowej.
Niesie to ze sobą wiele szans, ale i wyzwań. Z jednej strony powszechnie wiadomo, że ludzie szybko się przywiązują do wszystkiego, co „swojskie”. To znacznie ułatwia cały proces budowania lojalności, świadomości marki oraz identyfikowania się z nią, czyli filarów strategii marketingowej. Poza tym codzienna obecność w konkretnym środowisku skutkuje doskonałą znajomością miejscowych problemów, dzięki czemu znacznie łatwiej jest reagować na bieżące potrzeby i dopasowywać ofertę do m.in. rynkowych nisz. Z drugiej zaś – bliskość i łatwy dostęp do firmy sprawia, że każdy przedsiębiorca musi zadbać o autentyczność oraz odpowiednio dobrany, transparentny sposób komunikacji. W marketingu lokalnym nie ma miejsca na niepotwierdzone niczym frazesy. Szczerość to podstawa – inaczej rynek samodzielnie zweryfikuje i pozna realne warunki funkcjonowania marki.
Wśród osób prowadzących biznes na określonym terytorium pokutuje również jedno szkodliwe przekonanie – o doskonałej znajomości brandu przez mieszkańców. Często mylnie zakładają, że skoro dana marka jest obecna w mieście od wielu lat, to z pewnością jest znana. Zapytani jednak, kiedy ostatni raz podejmowali jakiekolwiek aktywności związane z promocją działalności, odpowiadają „Na początku rozkręcania biznesu, jakieś 20 lat temu” lub „Proszę pani, a kto by znalazł na to środki?”.
Samo istnienie biznesu na mapie miasta, województwa czy dzielnicy, nawet jeśli firma wyróżnia się atrakcyjną ofertą albo doskonałą jakością świadczonych usług, nie wystarczy. Zwłaszcza teraz, gdy konkurencja wokół się rozrasta, a ludzie mają łatwy dostęp do różnorodnych firm w zasadzie z każdej części świata – wystarczy jedno kliknięcie i zakupy zamówione po drugiej stronie globu mogą być pod drzwiami klientów po kilku dniach.
Rozwiązań, które pomagają zbudować świadomość funkcjonowania brandu, jest wiele. Można mówić o tych tradycyjnych, tzw. kampaniach ATL (z ang. above the line). Są one skierowane do anonimowych, masowych odbiorców; przekaz jest na tyle ogólny, że ma szansę zostać zapamiętany wśród możliwie największej grupy osób (element personalizacji jest niewielki). W kontekście marketingu lokalnego przez masowego odbiorcę rozumiemy wszystkich mieszkańców danego obszaru. Najczęściej wykorzystywanymi kanałami w miejscowych działaniach ATL są outdoory, czyli uliczne banery i plakaty, reklamy w lokalnych stacjach radiowych czy telewizyjnych albo ogłoszenia w prasie.
Można również zainteresować się znacznie nowocześniejszymi metodami związanymi z tzw. kampaniami BTL (z ang. below the line). Tu wyróżnia się już odwołanie do konkretnych grup docelowych, gdzie przekaz jest zdecydowanie bardziej sprecyzowany i ma wzbudzić zainteresowanie np. przedstawicieli konkretnych zawodów, zainteresowanych określonym stylem życia itp. Realizacja tego typu kampanii odbywa się przede wszystkim w sieci, bo to narzędzia marketingu internetowego, jak firmowy profil w social mediach, video marketing czy newslettery, dają najlepsze efekty w dotarciu do wyznaczonych grup.
ATL i BTL mogą przynieść lokalnej marce korzyści. Nie można pominąć jednak faktu, że działania spersonalizowane i realizowane w digitalu są skuteczniejsze. Ich siła tkwi w precyzji oraz możliwościach – internet jest potęgą, jeśli chodzi o wachlarz różnorodnych działań promocyjno-wizerunkowych. Dlatego zdecydowanie warto przyjrzeć się opcjom budowania rozpoznawalności i zasięgu lokalnych biznesów w sieci.
Gdzie najchętniej klient poszukuje informacji, która z lokalnie działających firm może zaspokoić jego bieżącą potrzebę związaną z zakupem produktu lub usługi od ręki? W internecie! Wyszukiwarka to najprostsza i najszybsza baza wiedzy na temat oferty, godzin otwarcia, zakresu działalności. Warto więc, żeby zwłaszcza małej czy średniej wielkości przedsiębiorstwo wyświetlało się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Nie jest w końcu tajemnicą, że internauci klikają w linki umieszczone na najwyższych pozycjach w Google. To zdecydowanie zwiększa szansę na zainteresowanie potencjalnych klientów. Jak jednak osiągnąć taką widoczność? Z pomocą przychodzi pozycjonowanie lokalne.
Co je wyróżnia? Działania SEO w przypadku miejscowych firm skupiają się pozyskiwaniu ruchu mieszkańców danego regionu/miasta/dzielnicy na podstawie indywidualnie dopasowanej do potrzeb przedsiębiorstw strategii. Jej ważnym elementem są m.in. dokładny audyt strony, sprawdzenie profilu linkowego oraz wykorzystanie lokalnych fraz w różnorodnych treściach publikowanych na stronie.
Przykładowe lokalne frazy kluczowe, to:
Pozycjonerzy podczas realizacji planu dla pozycjonowania lokalnego umiejętnie wykorzystują znajomość algorytmów, mechanizmów, zjawisk rynkowych, dzięki czemu sukcesywnie budują świadomość istnienia danej firmy w Internecie poprzez zwiększanie widoczności witryny.
Co ważne, proces pozycjonowania lokalnego jest długoterminowy, dlatego dobrze, by był profesjonalnie przeprowadzony – strona znacznie dłużej pozostanie widoczna na wyższych pozycjach. Takie działanie to realna szansa na to, by zwiększyć konwersje, czyli sprzedaż.
Portale społecznościowe tak wrosły w codzienność wielu osób, że trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez nich. Chociaż ich głównym celem jest dostarczanie rozrywki oraz budowanie czy rozwijanie sieci kontaktów, to nie da się pominąć jeszcze jednej ważnej funkcji social mediów – informacyjnej. To na różnorodnych profilach na Facebooku czy Instagramie szukamy bieżących informacji, również tych lokalnych.
Aktywne prowadzenie fanpage’a w mediach społecznościowych to bardzo ważny element budowania rozpoznawalności lokalnego biznesu w sieci. Użytkownicy nie tylko szukają tam potwierdzenia, że dana firma prosperuje, komentują i oceniają przedsiębiorstwo. To dla nich możliwość tworzenia poczucia współuczestnictwa w rozwoju brandu, a także relacji pomiędzy firmą a nimi jako klientami.
Social media z perspektywy lokalnego biznesu dają wiele możliwości angażowania swoich odbiorców, co może przełożyć się na wzrost świadomości, rozpoznawalności oraz zainteresowania wokół firmy. Firmowy fanpage to doskonałe narzędzie do organizowania konkursów, wchodzenia w interakcje z lokalsami. Nie można zapomnieć również o tym, że portale społecznościowe mają dobrze rozwinięte systemy reklamowe rozliczane np. w formie reklam PPC. Odpowiednio przygotowane targetowanie na wybraną grupę docelową, lokalizację, a także dobrze dopasowany content to przepis na kolejny sposób promowania lokalnego biznesu.
Poza tym w publikowanych na Facebooku czy Instagramie treściach można aktywnie używać lokalnych, popularnych hasztagów, które ułatwiają miejscowym znalezienie lokalnego biznesu. Wykorzystanie tych znaczników dobrze mieć na uwadze w przypadku prowadzenia kampanii influencer marketingowej z lokalnym influencerem (co często praktykuje się zwłaszcza w większych miastach, np. Warszawie czy Poznaniu).
Każdy, kto miał do czynienia z przełomem szalonych lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku, z pewnością pamięta, jaką furorę w Polsce robiły wizytówki. Z czasem, gdy technologia niesamowicie się rozwinęła i wszelkie dane zapisywane są w smartfonach, które stały się osobistym centrum dowodzenia, małe i poręczne kartoniki z najważniejszymi danymi kontaktowymi naturalnie odeszły w niepamięć. Jest jednak wizytówka, która mimo upływu czasu nie straciła na popularności. Co więcej – pełni bardzo ważną funkcję dla każdego lokalnego biznesu. Mowa o usłudze Google Moja Firma, potocznie określanej jako GMF, która od listopada 2021zmieniła nazwę na Profil Firmy w Google.
To bezpłatne narzędzie, które może i powinien wykorzystywać każdy miejscowy przedsiębiorca. Wyświetlany w wynikach wyszukiwania Profil Firmy w Google umożliwia właścicielowi biznesu umieszczenie i bezproblemowe edytowanie danych adresowych oraz innych informacji m.in.:
Wizytówka może przynieść lokalnemu biznesmenowi wiele korzyści, ale pod warunkiem że wszystkie zawarte w niej informacje są na bieżąco aktualizowane.
Kluczowe korzyści z prowadzenia Profilu Firmy w Google (GMF) to:
Możliwości w zakresie budowania wizerunku i świadomości istnienia marki na miejscowym rynku jest naprawdę wiele! Jak w przypadku większości działań marketingowych potrzeba na nie jednak sporo czasu oraz doświadczenia.
Agencje marketingu internetowego oferują różnorodne usługi w tym zakresie – od pozycjonowania, aż po rozbudowę Profilu Firmy w Google, a nawet lokalny influencer marketing. Jeśli klientów nie przybywa, a marka nie jest rozpoznawalna wśród lokalsów, dobrze skorzystać z wiedzy profesjonalistów.
Co warto zapamiętać z podróży po marketingu lokalnym? Oczywiście wymienione sposoby kreowania rozpoznawalności firmy. Poza nimi niech zostanie myśl, że zwłaszcza teraz lokalność jest ogromnym atutem każdej działalności. Rozwijajmy miejscowe firmy!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.