Aby w pełni wykorzystać potencjał danej strony internetowej, nie wystarczy optymalizacja kodu źródłowego strony czy rozbudowa treści. Jednym z ważniejszych elementów skutecznej optymalizacji SEO jest linkowanie wewnętrzne. W tym artykule sprawdzimy, dlaczego warto poświęcić uwagę takim linkom, w jaki sposób je weryfikować i tworzyć.
Linkowanie wewnętrzne to proces tworzenia odnośników między różnymi podstronami w obrębie tej samej strony internetowej. Jest to działanie, które pomaga zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom zrozumieć strukturę witryny oraz wartość i związek między różnymi stronami. Dzięki linkom wewnętrznym możemy prowadzić użytkowników do kluczowych informacji na naszej stronie, ułatwiać nawigację i znalezienie interesujących treści. Linkowanie wewnętrzne to również wskazówka dla robotów wyszukiwarek, dzięki której dany serwis internetowy może zostać szybciej przeanalizowany i zaindeksowany.
Na wstępie warto omówić różnicę między linkowaniem wewnętrznym a zewnętrznym. Linkowanie wewnętrzne odnosi się do tworzenia odnośników między stronami na tej samej witrynie, podczas gdy linkowanie zewnętrzne dotyczy linkowania stron między różnymi witrynami. W procesie pozycjonowania linkowanie zewnętrzne jest nastawione na linki przychodzące do serwisu i ich pozyskiwanie. Oba rodzaje mają istotne znaczenie w realizowaniu strategii SEO.
Linkowanie wewnętrzne pozwala tworzyć naturalne i logiczne powiązania między treściami na stronie. To nie tylko ułatwia nawigację użytkownikom, ale także wskazuje wyszukiwarkom na istotne związki między stronami. W rezultacie linkowanie wewnętrzne może przyczynić się do lepszej indeksacji i pozycjonowania naszych treści w wynikach wyszukiwania. Istnieje kilka różnych miejsc na stronie, gdzie możemy umieścić linki wewnętrzne i to im się teraz przyjrzymy.
Najbardziej naturalnym sposobem na linkowanie wewnętrzne jest menu nawigacyjne. Metod na wdrożenie takiego menu jest kilka, o czym możesz przeczytać w naszym artykule: https://www.grupatense.pl/blog/menu-na-stronie-www-rodzaje-i-przyklady-nawigacji-w-serwisie/. Poprzez umieszczanie linków wewnętrznych w menu dajemy użytkownikom szybki dostęp do różnych sekcji naszej strony, umożliwiając im szybkie poruszanie się i łatwe znalezienie informacji, których szukają.
Obowiązkowo w każdym menu powinien znaleźć się odnośnik do strony głównej, który ułatwi powrót do niej. Zazwyczaj taki link umieszczany jest m.in. na logo firmy i dodatkowo jako osobna pozycja w menu. Zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i innych serwisów w menu głównym powinien być dostęp do wszystkich najważniejszych podstron dla danej działalności. W sklepach internetowych będą to wszystkie kluczowe kategorie i podkategorie. W przypadku stron usługowych to podstrony, które objaśniają, jakie usługi są oferowane itp. Warto też, aby menu główne zawierało linki do takich podstron jak Kontakt, Blog czy O firmie.
Źródło: eobouwie.com.pl
Kolejnym miejscem, gdzie standardowo umieszcza się linki wewnętrzne, jest stopka serwisu. Stopka znajduje się na dole strony i często zawiera odnośniki do stron takich jak O nas, Kontakt, Polityka prywatności. Dodanie linków wewnętrznych w stopce daje użytkownikom możliwość łatwego dotarcia do ważnych informacji o witrynie, a jednocześnie wpływa na ich zaangażowanie i zwiększa szanse na dłuższe zatrzymanie się na stronie. W kontekście pozycjonowania nie zalecamy umieszczania zbyt wielu odsyłaczy w stopce – nie warto upychać je tam bez większego namysłu ze względu na to, że może to zostać odebrane jako działanie nienaturalne. Linki w stopce mają przede wszystkim służyć użytkownikowi do prostszego przejścia do najważniejszych informacji w serwisie.
Źródło: zalando.pl
Breadcrumbs określane również jako menu okruszkowe to kolejny element współczesnych serwisów internetowych. To nawigacja, która pokazuje użytkownikom, w jakiej części strony się znajdują i jaką ścieżkę przeszli, aby tam dotrzeć. Często „okruszki” są umieszczane na samej górze strony lub pod nagłówkiem i zawierają klikalne linki, które prowadzą użytkowników do wcześniejszych sekcji. Breadcrumbs nie tylko ułatwiają nawigację, ale także mają wpływ na indeksowanie i uporządkowanie struktury witryny przez wyszukiwarki. Dzięki nim roboty wyszukiwarek mogą lepiej zrozumieć strukturę witryny i lepiej ją indeksować, co ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Nawigacja okruszkowa szczególne znaczenie ma w przypadku sklepu internetowego, ponieważ ułatwia powrót do przeglądanej kategorii produktowej.
Źródło: grupatense.pl
W przypadku sklepów internetowych w widoku produktów, oprócz wszystkich istotnych informacji, warto także przewidzieć miejsce na box z produktami, które są z tym oglądanym powiązane, lub które chcemy klientom dodatkowo polecić. Poprzez umieszczanie takich linków możemy zachęcić użytkowników do dalszego przeglądania oferty. Dzięki temu istnieje większa szansa na to, że użytkownicy znajdą coś, co ich zainteresuje, i może nawet będą skłonni do dokonania zakupu. Jest to nie tylko korzystne dla naszych wyników sprzedaży, ale również dla doświadczenia użytkownika, ponieważ ułatwia mu znalezienie produktów, które odpowiadają jego potrzebom. Coraz więcej sklepów odzieżowych decyduje się także polecać klientom gotowe stylizacje, tj. rzeczy, które będą dobrze wyglądać z tą oglądaną, co również jest formą linkowania wewnętrznego. Polecane produkty to dobry sposób na zwiększenie zaangażowania użytkowników i wydłużenie czasu spędzonego na stronie.
Źródło: adidas.pl
Kolejna możliwość przeprowadzenia linkowania wewnętrznego to wpisy blogowe. Dzięki odpowiednio umieszczonym linkom wewnętrznym czytelnicy mogą łatwo przechodzić między powiązanymi treściami, kontynuując zgłębianie danego tematu. To z kolei prowadzi do większego zaangażowania i zainteresowania naszym blogiem, co może wpłynąć na lojalność czytelników i częstsze odwiedziny danego serwisu, a więc i większą świadomość marki. Dodatkowo linkowanie wewnętrzne z artykułów blogowych może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży lub generowania leadów. Poprzez umieszczenie linków wewnętrznych do powiązanych z artykułem ofert lub produktów możemy skierować czytelników do odpowiednich stron związanych bezpośrednio z konwersją. Jeśli nasze artykuły są dobrze napisane i dostarczają wartościowych informacji, czytelnicy będą bardziej skłonni do skorzystania z naszej oferty lub do wykonania pożądanej akcji, takiej jak zapisanie się do newslettera czy pobranie darmowego materiału.
Źródło: grupatense.pl
Optymalizacja i wykonanie linkowania wewnętrznego wymagają pewnej strategii i zrozumienia najlepszych praktyk. Istnieje wiele narzędzi i wtyczek (np. do WordPressa), które mogą pomóc w tym procesie, ułatwiając zarządzanie linkami wewnętrznymi i monitorowanie ich skuteczności. Ale o tym będzie w dalszej części artykułu.
Przede wszystkim warto zacząć od opracowania klarownej struktury linkowania wewnętrznego. W tym celu trzeba zidentyfikować istotne strony docelowe, które chcemy wzmocnić, i przemyśleć, jakie odnośniki mogą prowadzić do tych stron. Trzeba koniecznie zadbać o to, żeby linki były logiczne i naturalne, a ich umiejscowienie zrozumiałe dla użytkowników. Powinny być też czytelne i opisywać zawartość, do której prowadzą. Poniżej zasady, którymi warto się kierować.
Twoja droga do sukcesu e-commerce zaczyna się od profesjonalnego pozycjonowania sklepów internetowych!
Oprócz własnej intuicji i doświadczenia warto także wykorzystać narzędzia, które pozwolą nam uporządkować i przeanalizować aktualne linkowanie wewnętrzne. Opcji oczywiście jest wiele, poniżej omawiam najpopularniejsze w kontekście prowadzenia działań SEO.
Jednym z popularnych narzędzi do optymalizacji linkowania wewnętrznego jest Yoast SEO. Ta wtyczka dostępna dla WordPressa umożliwia zarządzanie linkami wewnętrznymi, tworzenie mapy witryny (sitemap) oraz analizę optymalizacji SEO. Yoast SEO oferuje również wskazówki i sugestie dotyczące linkowania wewnętrznego, pomagając zoptymalizować strony pod kątem pozycjonowania.
To narzędzie umożliwia skanowanie całej witryny, w tym m.in. identyfikowanie linków wewnętrznych oraz problemów z nimi związanych, takich jak uszkodzone linki lub błędy 404. Dzięki temu można łatwo zlokalizować i naprawić błędy w linkowaniu wewnętrznym, co wpływa na lepszą widoczność i indeksację stron. Aby przejść do analizy linkowania wewnętrznego, należy wybrać zakładkę Internal. Screaming Frog umożliwia także wizualizację struktury strony za pomocą grafów czy list katalogów.
Źródło: Screaming Frog
Google Search Console to kolejne narzędzie, które warto wykorzystać do monitorowania i analizy linkowania wewnętrznego. W zakładce Linki mamy sekcję poświęconą linkowaniu wewnętrznemu. Wśród danych dostępna jest m.in. liczba linków wewnętrznych oraz ranking stron, które posiadają ich najwięcej. Żeby efektywnie budować linkowanie wewnętrzne w Twojej witrynie, warto przeanalizować, które podstrony są najbardziej zagłębione i do których najtrudniej dotrzeć. Następnie należy ocenić ich wartość pod kątem biznesowym i jeżeli uznamy, że potencjał jest wysoki, to wybrane podstrony trzeba lepiej osadzić w strukturze strony.
Źródło: Google Search Console
W tym artykule wyjaśniliśmy, czym jest linkowanie wewnętrzne, oraz omówiliśmy najpopularniejsze sposoby na jego wdrożenie. Gdybyśmy mieli sobie teraz podsumować najważniejsze korzyści, które możemy osiągnąć dzięki prawidłowemu linkowaniu wewnętrznemu, byłyby to:
Ważne jest również zrozumienie, że linkowanie wewnętrzne ma znaczenie nie tylko dla użytkowników i wyszukiwarek, ale także dla samej strony. Poprzez umieszczanie linków wewnętrznych możemy zwiększyć liczbę odsłon innych stron naszej witryny, co przekłada się na większe zaangażowanie użytkowników i dłuższe ich zatrzymanie na stronie. To z kolei może prowadzić do większej liczby konwersji, zwiększenia sprzedaży lub osiągnięcia innych celów biznesowych.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.
czy praktykowanie linkowania wewnętrznego w nadmiarze może być szkodliwe z punktu widzenia Google? chodzi o linki nasycone frazami
Moim zdaniem nie będzie szkodliwe w znaczeniu – nie spotka nas za to filtr czy kara ;) Ale może nie przynieść zakładanego efektu. Zbyt wiele linków wewnętrznych to także „odwracanie” uwagi robotów i pewnego rodzaju rozpraszanie omawianego tematu, zwłaszcza jeżeli te linki prowadzą do wątków zupełnie innych niż temat tekstu. Linkowanie wewnętrzne przede wszystkim powinno być prowadzone w sposób naturalny i z naciskiem na powiązanie tematyczne. Będzie to przydatne nie tylko dla robotów, ale dla użytkowników, którym podsuniemy treści powiązane, co może zwiększyć ich zaangażowanie w przeglądaniu serwisu. Co do nasycenia frazami – tak jak wspomniałam w artykule, anchory warto różnicować. Stosować frazy, ale też ich odmiany, czy po prostu adresy url.