Chcąc w 2022 roku wypromować firmową stronę lub e-sklep poprzez pozycjonowanie www, musisz szczególny nacisk położyć na jakość treści. Algorytmy Google potrafią nie tylko rozpoznawać linki i słowa kluczowe – coraz lepiej radzą sobie również z oceną merytorycznej wartości Twoich tekstów. Jeśli chcesz otrzymać od wyszukiwarki bonus za wartościowy content, musisz zadbać o topical authority. Dowiedz się, co kryje się pod tym określeniem, sprawdź, jak budować autorytet witryny internetowej i dowiedz się, jakie treści sprzyjają kreowaniu wizerunku eksperta.
Poprzez topical authority należy rozumieć autorytet strony internetowej w ocenie algorytmów wyszukiwarki Google, w odniesieniu do określonego, podejmowanego przez serwis tematu. Jest on ważnym czynnikiem przy określaniu pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Google dokłada wszelkich starań, aby na czołowych pozycjach jego rankingu znajdowały się serwisy publikujące treści eksperckie, zgodne z prawdą oraz przydatne użytkownikom i precyzyjnie odpowiadające na ich potrzeby.
Najważniejsze czynniki, które służą budowie topical authority, to:
Samo odwoływanie się do roli autorytetu nie może dziwić: w rzeczywistym świecie czymś naturalnym jest, że kwestii ochrony zdrowia większość z nas wyższym zaufaniem obdarzy lekarza niż osobę, która swoją wiedzę na ten temat czerpie wyłącznie z relacji znajomych czy filmów oglądanych na YouTube. Google chce, aby taki sam model obowiązywał również w sieci, gdzie topical authority ma do wypełnienia jeszcze jedno ważne zadanie – marginalizować zasięg fake newsów, spychając rozpowszechniające je strony na odległe miejsca w rankingu.
Jednym z najistotniejszych narzędzi, które twórcom największej wyszukiwarki świata ułatwiają porządkowanie Internetu pod względem jakości contentu, są algorytmy Panda oraz Koliber. Aktualizacja pierwszego z nich spowodowała drastyczne spadki pozycji wielu stron www, które zostały przez ten algorytm uznane za bezwartościowe, m.in. ze względu na takie czynniki jak:
Budowanie topical authority w pozycjonowaniu stron internetowych wspiera również algorytm Koliber (Google Hummingbird). Bada on kontekst całego tekstu, sprawdzając, czy znajdujące się w nim słowa kluczowe nie są tylko suchymi „wypełniaczami”, służącymi wyłącznie podniesieniu rankingu witryny. Z perspektywy kolejnych aktualizacji algorytmu coraz ważniejsze staje się więc to, by frazy w tekście były osadzane precyzyjnie i w określonym kontekście.
Sam fakt, że prowadzisz biznes w konkretnej branży i zajmujesz się nią na co dzień, sprawia, że budowanie autorytetu witryny w celu optymalizacji efektów SEO nie powinno być dla Ciebie problemem. Pamiętaj jednak, że samo tworzenie treści zgodnie z zasadami topical authority to za mało.
Budowaniu pozycji eksperta sprzyja przede wszystkim umiejętność rozwiązywania problemów, z którymi przychodzą do Ciebie użytkowcy strony www lub sklepu internetowego. Zastanów się, na jakie pytania najczęściej musisz odpowiadać podczas komunikacji z potencjalnymi klientami, i sprawdź, które zapytania związane z Twoją branżą internauci najczęściej wyszukują w sieci. W ten sposób zbudujesz model mentalny użytkownika Twojego serwisu oraz poznasz jego intencje. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie Ci na przykład opracować wyczerpującą sekcję z najczęściej zadawanymi pytaniami, stworzyć praktyczny poradnik lub tak przygotować opisy kategorii w sklepie internetowym, aby rozwiać wszystkie ewentualne wątpliwości po stronie kupującego.
Treści odpowiadające wymogom topical authority muszą być wartościowe i rozwiązywać konkretne problemy użytkowników. Oto 5 podstawowych zasad, które musisz uwzględnić przy budowie tego rodzaju contentu:
Ze względu na swoją specyfikę, do budowy autorytetu witryny internetowej doskonale sprawdzają się takie formy wypowiedzi, jak wpisy blogowe, wszelkiego rodzaju artykuły poradnikowe czy sekcje FAQ. Ciekawym pomysłem jest również stworzenie tekstu głównego, tylko w ograniczonym obszarze poruszającego szereg istotnych kwestii, a następnie przygotowanie serii szczegółowych wpisów, obszernie rozwijających każde z istotnych zagadnień.
Treści o długim „terminie przydatności” określane jako evergreen content w wielu przypadkach również pomogą Ci zbudować autorytet witryny. Ich zalety, takie jak uniwersalny charakter, brak podatności na aktualne trendy i wydarzenia, czy możliwość swobodnego aktualizowania i rozbudowy, możesz wykorzystać, gdy tematyka artykułu nie wymaga określania ram czasowych lub pisząc o zagadnieniu, które będzie aktualne nawet wiele miesięcy od publikacji.
Należy pamiętać, że na autorytet witryny internetowej wypływa wiele różnych czynników, m.in. dotychczasowe działania SEO, siła domeny czy liczba i konkurencyjność użytych słów kluczowych. Szacuje się jednak, że efekt topical authority będzie odczuwalny po ok. 6-12 miesiącach od rozpoczęcia działań.
Obecnie topical authority jest jednym z tych elementów, które mają największy wpływ na pozycjonowanie witryny. Merytoryczne informacje zawarte w serwisie internetowym zwiększają jego wiarogodność i przekładają się na wzrost zaufania do marki. Dodatkową wartością z publikowania treści zgodnych z topical authority jest możliwość naturalnego lokowania w tekście fraz long tail oraz naturalnych odmian i synonimów słów kluczowych. Odpowiednio sformatowane treści w połączeniu z dużą dawką przydatnej wiedzy z pewnością zaowocują poprawą pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto o tym pamiętać i jak najszybciej włączyć działania wzmacniające autorytet witryny do swojej strategii SEO.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.