Każdego dnia używamy Google do wyszukiwania informacji o produktach i nawiązywania kontaktów ze sprzedawcami, którzy w walce o klienta mogą dziś korzystać z potężnego arsenału możliwości, jaki zapewnia Google AdWords.
Google Merchant Center, czyli popularne Zakupy Google, zadebiutowały w polskiej wyszukiwarce pod koniec 2013 roku i z miesiąca na miesiąc zdobywały coraz większą popularność wśród reklamodawców i użytkowników. Od tej pory właściciele sklepów internetowych mają szansę pokazać swoje produkty na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, nawet kiedy pozycjonują swój sklep na najbardziej konkurencyjne frazy. Jak to działa? Reklamy z listą produktów wyświetlają się w odpowiedzi na tzw. zapytania zakupowe, do których system jest w stanie dopasować odpowiednie pozycje z reklamowanego asortymentu sprzedawcy. Przykładowo, wpisując do wyszukiwarki hasło „pędzle do makijażu” zobaczymy propozycje konkretnych zestawów wraz z ceną i linkiem prowadzącym na stronę sprzedającego.
Zakupy Google wykorzystują dobrze znany reklamodawcom AdWords model rozliczania CPC, czyli kosztu jednego kliknięcia. O kolejności wyświetlania konkurujących ze sobą reklam decyduje m. in. aukcja, w której podobnie jak w linkach płatnych, reklamodawcy konkurują ze sobą za pomocą stawek CPC oraz tzw. wyników jakości. Wynik jakości będzie wyższy, jeśli nasze strony docelowe i reklamy będą odpowiadać zapytaniom użytkowników. Co więcej, reklamy o wyższej jakości mogą zapewnić niższe stawki za kliknięcie i lepsze pozycje reklam.
Konfiguracja reklamy nie należy do najtrudniejszych, jednak przygotowanie się do prowadzenia takiej kampanii wymaga nieco bardziej skomplikowanych działań, niż w przypadku linków sponsorowanych. Kiedy założymy już konto Google Merchant Center, czeka nas jeszcze przygotowanie pliku produktów i połączenie wspomnianego konta z kontem Adwords oraz sklepem internetowym. Ponadto, sklep musi spełniać wszystkie wymogi prawne oraz te stawiane przez Google w ramach tzw. zasad reklamowych. Oznacza to w praktyce, że zabronione jest promowanie treści m. in. o charakterze erotycznym czy związanych z hazardem. Ograniczeniom podlega natomiast promowanie np. napojów alkoholowych i lekarstw.
Wspomniany wyżej plik danych pozwala Google pobierać wszelkie niezbędne informacje dotyczące produktów oferowanych przez sklep – należy wgrać go do systemu Zakupów Google. Plik powinien zawierać informacje takie jak nazwa produktu, cena, a także dostępność. Pełna lista atrybutów niezbędnych dla określonych produktów dostępna jest na stronie: https://support.google.com/merchants/answer/188494. Warto wiedzieć, że pominięcie jednego z wymaganych atrybutów może być przeszkodą w pojawieniu się reklamy w wynikach wyszukiwania Zakupów Google.
Plik posiada jeszcze kilka atrybutów, m. in. określenie kategorii Google, które nie są wymagane, jednak mocno rekomendowane przez specjalistów AdWords. Dokładne uzupełnienie pliku sprawi, że algorytm AdWords będzie miał więcej „punktów zaczepienia” do powiązania konkretnych produktów z zapytaniami użytkownika, a co za tym idzie – zasięg kampanii będzie większy. Większość z obecnych na rynku silników sklepów internetowych umożliwia automatyczne wygenerowanie poprawnie sformatowanego pliku. Przed rozpoczęciem działań warto się jednak upewnić, że nasz system do takowych należy. W przeciwnym razie musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami, jak np. zakup dodatkowej wtyczki lub zlecenie przygotowania skryptu programiście.
Użytkownicy korzystający z Google Merchant Center mogą zwiększyć swoje szanse na sprzedaż dzięki rozwinięciu kampanii promocyjnej m.in. w Google Ads. Warto tutaj wspomnieć o remarketingu dynamicznym, czyli bardziej zaawansowanej „reklamie śledzącej”. Opcja ta umożliwia wyświetlanie reklam osobom, które już wcześniej odwiedziły naszą witrynę. Najważniejsze jest jednak to, że potencjalny klient widzi nie tylko reklamę strony, ale też konkretny produkt wyświetlany zazwyczaj w formie baneru.
Reasumując, Zakupy Google to świetna alternatywa dla sprzedających przez Internet, ponieważ nawet w bardzo konkurencyjnej branży możemy zaistnieć na pierwszej stronie wyników wyszukiwania i dotrzeć do klienta z poszukiwanym przez niego produktem. GMC to jednak nie tylko lepsza widoczność produktów. W swoim supporcie dla użytkowników Google zwraca też uwagę na sporą skuteczność, a konkretnie na wysoki współczynnik ROI (zwrot z inwestycji) w porównaniu z innymi kampaniami.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.