Co łączy projektowanie strony www, budowę firmowej sieci, programowanie aplikacji mobilnej oraz rozmaite działania z zakresu analityki, pozycjonowania stron internetowych czy webdesignu? To, że za każdym z nich stoi webmaster. Co zaskakujące, termin ten używany jest w odniesieniu do rozmaitych specjalistów z branży IT. Warto więc odpowiedzieć na pytania o to, kto może nazywać się webmasterem, jakie zadania wykonuje osoba pracująca na tym stanowisku, z jakich korzysta narzędzi i na jakie zarobki może liczyć. Zapraszamy do lektury!
Już sama nazwa wskazuje, że praca webmastera zwykle utożsamiana jest z tworzeniem oraz administrowaniem stronami internetowymi. Istotnie, mianem webmasterów określa się pracowników etatowych lub freelancerów, odpowiedzialnych za programowanie, kodowanie oraz wszelkie pozostałe działania związane z budową witryn internetowych.
Co ciekawe, sama profesja webmastera nie została precyzyjnie zdefiniowana z uwagi na fakt, że osoby zatrudniane na tym stanowisku często wykonują obowiązki należące do różnych dziedzin IT. Zwykle webmaster musi dysponować bogatą wiedzą z takich obszarów jak programowanie, kodowanie, webdesign, pozycjonowanie stron, budowa systemów CMS, projektowanie graficzne oraz wielu innych dziedzin.
Kompetencje, które szczególnie przydają się w tej pracy to m.in.:
Co istotne, przy rekrutacji na to stanowisko często ważniejsze niż dyplomy ukończenia wyższych uczelni oraz certyfikaty odbytych szkoleń okazują się dotychczasowe doświadczenie zawodowe, bogate portfolio oraz znajomość technologii i narzędzi wykorzystywanych na danym miejscu pracy. Przy bardziej złożonych zadaniach z reguły pracuje cały zespół specjalistów, z których każdy odpowiada za przydzielone mu czynności. Webmaster pracujący jako freelancer przy niewielkich projektach zwykle większość działań musi wykonać samodzielnie.
Wiesz już, kto to jest webmaster, dlatego czas odpowiedzieć na pytanie, jak wygląda praca na tym stanowisku i jakie obowiązki może obejmować. Termin ten może zostać użyty w stosunku do co najmniej kilku różnych specjalistów, takich jak:
Jak widać, w zależności od specjalizacji webmaster może wykonywać bardzo wiele różnych zadań. Aby praca była maksymalnie efektywna, webmasterzy w swojej codziennej pracy wykorzystują zaawansowane narzędzia, których przykłady z podziałem na podstawowe kategorie znajdziesz poniżej.
W programowaniu wykorzystuje się przede wszystkim zaawansowane edytory kodu, takie jak Atom, Notepad++, Visual Studio Code, Brackets oraz wiele innych. Wybór narzędzia zależy m.in. od sposobu programowania – niektóre edytory wspierają konkretne środowiska programistyczne, inne obsługują wszystkie popularne języki.
Webdesignerzy w codziennej pracy wykorzystują szereg popularnych aplikacji do projektowania grafiki, takich jak Adobe Photoshop, Adobe Experience Design czy Adobe Illustrator. Popularnymi aplikacjami do grafiki są również Affinity, Sketch, UXPin oraz Figma.
Protokół FTP (File Transfer Protocol) wykorzystywany jest w trakcie dwukierunkowej komunikacji pomiędzy klientem i serwerem. Programy do transmisji plików przez FTP, takie jak Total Commander czy FileZilla, służą m.in. do wysyłania na serwer plików strony www.
Prace nad witryną lub aplikacją internetową obejmują również etap rozmaitych testów zarówno przed, jak i po wdrożeniu produktu. Do popularnych narzędzi służących testowaniu witryn przez webmasterów, zaliczają się m.in.:
Monitowanie ruchu na stronie to kolejny istotny obszar w pracy webmastera. Google Analytics oraz Google Search Console to dziś standard, jeśli chodzi o analizowanie danych z domeny, takich jak statystyki ruchu, zaangażowanie użytkowników czy skuteczność witryny w wyszukiwarkach. Z kolei zaawansowane narzędzia SEO, takie jak Senuto, Semstorm czy Ahrefs okazują się niezbędne przy wyszukiwaniu fraz do kampanii, optymalizacji profilu linkowego strony czy analizy konkurencyjności.
Średnie zarobki w tym zawodzie w Polsce według serwisu Pracuj.pl wynoszą ok. 5700 zł brutto. Warto jednak dodać, że wpływ na to, ile zarabia webmaster, ma tu szereg czynników, takich jak zakres obowiązków, doświadczenie zawodowe, wielkość firmy, jej lokalizacja oraz wiele innych aspektów. Na stanowiskach front-end i back-end developera średnie zarobki są z reguły wyższe. Do najpopularniejszych benefitów pozapłacowych dla webmasterów należą prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie oraz dofinansowanie zajęć sportowych.
Z całą pewnością mowa o jednym z najbardziej przyszłościowych zawodów. Specjaliści od programowania, front- oraz back-end developerzy, podobnie jak graficy czy UX designerzy poszukiwani są zarówno przez małe oraz średnie firmy IT, jak i wielkie korporacje. Wierzymy, że po przeczytaniu tego tekstu, wiedząc, kto to webmaster, czym się zajmuje oraz na jakie zarobki może liczyć, z pewnością znacznie łatwiej będzie Ci podjąć decyzję o ewentualnym spróbowaniu swoich sił w tym zawodzie.
Poszukujesz specjalistów, którzy zajmą się Twoim projektem? Już dziś skontaktuj się z nami – zleć najlepszym webmasterom budowę strony i rozwijaj swoją markę online!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.