Narzędzia analityczne, raporty czy zwykła korespondencja mailowa z Twoim ulubionym specjalistą SEO – wszędzie tam możesz natknąć się na skróty, które dla niewtajemniczonych brzmią niczym język obcy. „Jakie wskaźniki KPI osiągnęliśmy w tym kwartale?”, „W ramach działań RTM przeprowadzimy…”, „Na stronie brakuje angażujących CTA…”. W tym artykule wyjaśnimy znaczenie najpopularniejszych akronimów stosowanych w świecie marketingu internetowego. Jeśli prowadzisz biznes online, prawdopodobnie większość z nich stosowałeś już instynktownie. Podstawowe pojęcia marketingowe przewijają się w naszej codziennej pracy nie tylko w korespondencji, ale też na spotkaniach z klientami czy w trakcie mniej oficjalnych rozmów przy ekspresie do kawy.
Zleciłeś webmasterowi dodanie na stronie internetowej dodatkowego przycisku z numerem telefonu? Porównałeś idane dotyczące sprzedaży w tym kwartale z celami, które sobie postawiłeś, zamykając adekwatny okres w ubiegłym roku? Na swoich profilach w social mediach odniosłeś się do zabawnej wpadki konkurencyjnej firmy? Wykorzystałeś więc działania, które kryją się pod popularnymi skrótami marketingowymi – KPI, CTA, RTM. Wyjaśnijmy znaczenie tych oraz innych popularnych pojęć, byś mógł usprawnić swoją komunikację ze specjalistami z naszej agencji.
Trudno mówić o skuteczności swoich działań marketingowych bez danych zaczerpniętych z narzędzi analitycznych, takich jak np. Google Analytics. Wszelkie decyzje biznesowe dotyczące budżetu na pozycjonowanie, kampanie Google Ads, czy promocję firmy na Facebooku podejmujesz w oparciu o dane odzwierciedlające ilość sprzedanych towarów, ruch w sklepie internetowym czy liczbę zapytań ofertowych, które otrzymujesz z formularza na stronie.
Kluczowe wskaźniki internetowe (z ang. Key Performance Indicators, KPI) to mierniki, które pozwalają ocenić skuteczność tych działań w danym okresie, choćby na przestrzeni roku czy kwartału. Tylko na ich podstawie będziesz w stanie określić, czy ostatnia kampania miała sens, strategia content marketingowa przyniosła więcej ruchu w serwisie lub po prostu… czy to wszystko zwyczajnie się opłacało.
Wskaźniki KPI powinny być Twoim przyjacielem w analizie skuteczności działań marketingowych. Na pewnym etapie prowadzenia biznesu online będziesz musiał stwierdzić, czy chcesz „rozkręcić trochę” swój e-commerce czy zwiększyć liczbę unikalnych użytkowników w okresie przedświątecznym o 50%.
Jeśli stawiasz na twarde dane, szczególnie przydatne będą dla Ciebie poniższe wskaźniki dotyczące:
W przypadku pozycjonowania stron internetowych określić możesz ponadto dodatkowe wskaźniki KPI dedykowane usłudze SEO. Może to być liczba fraz kluczowych z danej grupy czy też sprecyzowany przychód z wyników organicznych.
Inne wskaźniki możesz dobrać w przypadku kampanii w Google Ads, social mediach czy nawet mailingu. Aby je określić, powinieneś przede wszystkim zastanowić się nad realnymi celami, a następnie przekuć je w konkretne liczby.
Niech Twoja firma wyróżnia się w tłumie lokalnych przedsiębiorstw! Skorzystaj z usług profesjonalnego pozycjonowania lokalnego i zobacz, jak szybko osiągniesz sukces online.
Jeśli dobrze się nad tym zastanowić, każda z dużych firm, z których usług korzystają ludzie na całym świecie, posiada szereg unikalnych cech. To na ich podstawie konsumenci podejmują decyzję o skorzystaniu z jednej oferty, podczas gdy inną odstawiają w kąt.
Każdą dużą markę wyróżnia na tle konkurencji przynajmniej jeden czynnik, nazywany w marketingu unikalną cechą oferty (lub też unikalną propozycją sprzedaży). USP (ang. Unique Selling Proposition), bo tym akronimem opisać możemy właśnie wspomniane pojęcie, odgrywa ogromną rolę nie tylko w świecie wielkich korporacji. Biznes, który ma zdominować daną branżę lub przynajmniej odnieść w niej sukces, powinien posiadać ściśle określone USP produktu czy oferty.
Unikalna cecha, którą wyróżnisz się z tłumu, to złoty środek między tym, czego konsumenci potrzebują (a może jeszcze o tym nie wiedzą), a tym, w czym specjalizuje się Twoja firma. Jeśli asortyment lub usługi, które oferujesz, nie posiadają silnie unikalnych cech, USP dla Twojego biznesu może być genialna obsługa klienta, ciekawe promocje lub zwyczajnie szybsza realizacja wysyłki.
Dobrym przykładem może być tutaj Amazon ze swoim „1-Click Buying”, które pozwalało kupić dany towar za pomocą tylko jednego kliknięcia.
W dzisiejszych czasach wiele e-commerców stosuje podobne zabiegi, jednak jeśli spojrzymy w przeszłość – w czasy, gdy sprzedaż przez Internet dopiero raczkowała – dostrzeżemy, że jedna z USP Amazona, skupiona właśnie na najlepszym procesie składania zamówień, pozwoliła im wyróżnić się spośród konkurencji i stać się najpopularniejszym sklepem internetowym na świecie.
Celem każdej kampanii reklamowej Google Ads, działań SEO czy promocji w social mediach jest zysk. Działania z zakresu marketingu internetowego pozwalają na zwiększenie ruchu na stronie, rozpoznawalności marki czy liczby obserwujących w portalach społecznościowych.
Ostatecznie jednak wszystko sprowadza się do tabelki oznaczonej nazwą „Przychody”. ROI (z ang. Return On Investment) to wskaźnik określający zwrot danej inwestycji, w tym przypadku – w promocję firmy w Internecie.
O ile poprzednie pojęcia pozwalały nam na sporą swobodę w określaniu poszczególnych czynników, ROI sprowadza się do czystej matematyki. Zwrot z naszej inwestycji określimy w konkretnym procencie, na podstawie którego możemy ocenić, czy budżet przeznaczony na działania promocyjne przerodził się w zyski.
Wzór na obliczenie współczynnika ROI nie jest skomplikowany:
ROI = zysk netto / koszty x 100%
Dla przykładu, sklep internetowy, który wygenerował 8 000 zł przychodu ze sprzedaży przy kosztach 3300 zł i przeznaczył przy tym 2000 zł na kampanię w Google Ads, uzyskał ROI na poziomie:
ROI = [(8 000 – 5300) / 5300] x 100%
Oznacza to, że ROI kampanii marketingowej wynosił 50,94%. Jak widzisz, obliczenie ROI nie sprawia żadnych trudności, a wynik stanowi dokładny obraz tego, ile zarobiłeś na danej kampanii w Internecie.
Z nami Twoje produkty zawsze znajdą się na szczycie – skorzystaj z naszych usług pozycjonowania sklepów!
Oprócz powyższych akronimów wyróżnić możemy wiele innych „szyfrów”, którymi w codziennych rozmowach posługują się marketingowcy na całym świecie. Poniżej prezentujemy listę najważniejszych z nich.
Ze względu na modele rozliczeń kampanii w rozmowach możemy napotkać następujące pojęcia:
O modelach rozliczeń przeczytasz więcej w artykule: Co to jest CPC – wyjaśniamy najważniejsze skróty modeli rozliczeń w Google Ads.
Ponadto, na wiele tajemniczych skrótów możesz natknąć się w narzędziach typu Google Analytics (często określane skrótem GA) czy Google Search Console (GSC). Najpopularniejsze z nich to:
Na koniec jeszcze kilka skrótów, na które możesz natknąć się w rozmowie ze specjalistą SEO, analitykiem internetowym czy webmasterem pracującym nad Twoją stroną internetową lub sklepem:
Znając znaczenie powyższych pojęć stosowanych w branży marketingu internetowego, bez problemu porozumiesz się nie tylko ze specjalistą ds. Google Ads czy SEO, ale też osobami zajmującymi się tworzeniem strony internetowej dla Twojej firmy. Ponadto, zrozumiałe będą dla Ciebie skróty obecne w popularnych narzędziach i raportach, bez których trudno mówić o profesjonalnych działaniach marketingowych.