Reguły rządzące gospodarką jeszcze pół roku temu dezaktualizują się na naszych oczach. Wzrost znaczenia branży e-grocery, zamknięte kluby, odwołane wielkie festiwale – nastała nowa rzeczywistość wykreowana przez pandemię COVID-19. O tym, jak sobie radzić w biznesie, jak wykorzystać szanse i przezwyciężyć trudności rozmawiali przedstawiciele uczelni technicznych, przedsiębiorstw i władz samorządowych. Na Kongresie MADE IN POLAND 2020, który odbył się 17 lipca, wystąpił także Michał Więcław, Prezes Grupy TENSE. Zapraszamy na relację z wydarzenia
Pierwotnie Kongres miał się odbyć na stadionie PGE Narodowy w Warszawie, ale z powodu obostrzeń epidemicznych koniecznie było przeniesienie go do sieci. Przed ekranami zgromadził blisko 12 tys. odbiorców – przedsiębiorców i osób zainteresowanych polską gospodarką.
Jako pierwszy wystąpił Premier Jerzy Buzek, który podkreślił wagę „złotego trójkąta” – naukowców, przedsiębiorców i samorządowców. Ich rola w budowaniu polskiej gospodarki jest kluczowa i wymaga współpracy oraz wzajemnego zrozumienia. – Jednym z zadań, jakie sobie stawiamy, jest przekonanie polskiego konsumenta do wybierania rodzimych produktów – powiedział Jerzy Buzek.
Jakie są bariery stawiane polskim przedsiębiorcom? Uczestnicy Kongresu wymienili na pierwszym miejscu niedostatek kapitału. Tu z pomocą przychodzą zachodni inwestorzy oraz Unia Europejska. – Dzięki ich finansowaniu możemy się dynamiczniej rozwijać – podkreślił Krzysztof Pietraszewski, Prezes Związku Banków Polskich.
Wszyscy zadajemy sobie pytanie: czy dokapitalizowanie rynków światowych w celu złagodzenia skutków pandemii okaże się skuteczne? Niestety nikt nie potrafi na nie jednoznacznie odpowiedzieć.
– To, co nas wyróżnia, to coraz lepiej wykwalifikowani pracownicy – specjaliści wysokiej klasy, kreatywni i odważnie podejmujący decyzje – podkreślał Paweł Kociuba z Grupy Dealerskiej Pietrzak.
Z kolei Marcin Trzciński, Prezes Zarządu Mirror Investment, wskazywał na ciągły popyt na wykwalifikowanych pracowników, szczególnie w sektorze high-tech.
Artur Pollak, Prezes Zarządu APA Group, zwrócił uwagę na potrzebę tworzenia zespołów eksperckich złożonych z przedstawicieli wielu dziedzin, o różnych kompetencjach. Łączenie wąskich specjalizacji prowadzi do synergii i buduje przewagi rynkowe.
Czy w Polsce powstanie Środkowoeuropejski Hub Technologiczny? Tego jeszcze nie wiemy, ale uczestnicy Kongresu podkreślali, że taka inwestycja jest kluczowa. Z ich ust padały nawet słowa o tworzeniu Polskiej Doliny Krzemowej, której bazą są właśnie polscy eksperci.
Prof. Sławomir Wiak, Rektor Politechniki Łódzkiej, podkreślał, że uczelnie wyższe to miejsca innowacyjnych rozwiązań dla gospodarki. Prof. Janusz Kotowicz, Prorektor Politechniki Śląskiej, akcentował chęć tworzenia przestrzeni dla współpracy nauki, biznesu i samorządów. Wymieniał również wspólne projekty z zakresu:
Panel zatytułowany „Kreatorzy Polskiej Gospodarki” prowadziła prof. Elżbieta Mączyńska, związana ze Szkołą Główną Handlową. Wraz z rozmówcami – przedstawicielami polskich przedsiębiorstw innowacyjnych, zwróciła uwagę na niską skłonność do inwestycji wśród przedsiębiorców oraz słabnący popyt, które prawdopodobnie wyhamują nasz rozwój gospodarczy. Jak stwierdziła, mamy do czynienia z sytuacją niepewności, co uruchamia postawy wyczekujące zarówno wśród klientów, jak i przedsiębiorców.
Dyskutowano o tym, że zmiany wywołane pandemią mogą zapoczątkować koniec obowiązującego dotychczas modelu gospodarki, nazywanej przez moderatorkę dyskusji „bulimiczną”, a opartą na ciągłej konsumpcji dóbr i nadprodukcji. Pod wpływem ostatnich wydarzeń może się okazać, że coraz wyraźniej zmierzamy w kierunku nowej umowy społecznej oraz przeorientowania celów biznesu z ciągłego wzrostu sprzedaży na rozwój społeczny.
W tym tonie wypowiadał się też Marek Sumiła z firmy DANONE, podkreślając, że marce zależy na kształtowaniu zdrowych nawyków i edukowaniu konsumentów.
Otwarta komunikacja z konsumentami i zrozumienie ich zachowań buduje zaufanie i daje długotrwały wzrost.
O zmianach w gospodarce świadczą dwa warsztaty, które odbyły się na zakończenie Kongresu.
Pierwszy prowadził Michał Więcław, Prezes Grupy TENSE. Przedstawił, jak rośnie sektor online i jakimi narzędziami możemy wspierać działania biznesowe w internecie. Prezes Grupy TENSE przytaczał między innymi następujące wyniki badań:
Mając na uwadze zmieniające się trendy i wzrost znaczenia handlu elektronicznego w dobie pandemii, przedsiębiorcy powinni w miarę możliwości wspierać swój biznes reklamą internetową. Do wyboru mają wiele narzędzi – pozycjonowanie stron, Google Ads, Facebook Ads czy content marketing.
Z kolei warsztaty Google z cyklu „Internetowe Rewolucje” przybliżały narzędzia do pracy zdalnej. Prowadziła je Bogusława Jarzębowska, która zaznaczyła, że taka forma pracy to znak czasów pandemii.
Grupa TENSE znalazła się wśród laureatów MADE IN POLAND 2020 obok Politechniki Łódzkiej i Politechniki Śląskiej oraz przedsiębiorców i producentów z całego kraju. Gala również odbyła się online, a nagrody zostaną wręczone podczas Polskiego Kongresu Przedsiębiorczości, który odbędzie się od 23 do 25 listopada w Krakowie. Gratulujemy wszystkim laureatom i do zobaczenia w Krakowie!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.