Kreowanie wizerunku marki to kluczowe działanie w kontekście każdej firmy. Dzięki pozytywnemu – i co ważne: autentycznemu – wizerunkowi możliwe jest wyróżnienie się na tle konkurencji, walka o pozycję lidera w branży, a także budowanie z klientami i kontrahentami relacji opartej na zaufaniu oraz lojalności. Renoma ułatwia działania w sytuacjach kryzysowych – klienci łatwiej wybaczają markom, które szanują i kochają. Nie bez znaczenia jest także rola wizerunku w obszarze employer brandingu, ponieważ zdecydowanie łatwiej zachęcić wartościowych kandydatów do podjęcia współpracy z firmą o spójnym, atrakcyjnym dla odbiorcy wizerunku.
Wizerunek firmy to sposób, w jaki dana marka istnieje w świadomości klientów, pracowników i partnerów biznesowych. To całokształt ich skojarzeń, emocji, odczuć, a także oczekiwań wobec marki. Jest więc kluczowym czynnikiem wpływającym na sukces lub porażkę firmy. Historia zna wiele marek, które długo musiały naprawiać nadwątloną reputację. O kilku z nich przeczytasz w artykule Czym jest viral marketing i czy warto go stosować.
Na wizerunek marki składa się wiele czynników. Są to między innymi:
I temu ostatniemu czynnikowi przyjrzymy się teraz bliżej.
Spójna komunikacja wynikająca z przemyślanej strategii nie tylko nadaje ton wszystkim wypowiedziom marki, ale także porządkuje jej działania. Strategia taka powinna uwzględniać zwłaszcza:
Warto podkreślić, że komunikacja zawsze działa w dwie strony – tak samo ważne jak komunikaty wysyłane przez markę są informacje płynące od klientów, a także pracowników. I to one również mają niebagatelny wpływ na wizerunek firmy.
Nasłuch na potrzeby klienta wyrażane za pomocą opinii oraz wszelkie działania employer brandingowe to właśnie element tej dwustronnej komunikacji. Znaczenie mają i te pozytywne, i te negatywne oceny. Te pierwsze potwierdzają jakość oferowanych usług i produktów, umiejętności specjalistów czy propracownicze nastawienie firmy. Te drugie są równie cenne – o ile marka wyciągnie z nich wnioski, pomagają jej się zmieniać, reagować na to, co wymaga dopracowania, i skuteczniej odpowiadać na potrzeby klientów i pracowników.
Nie da się przecenić opiniotwórczej roli, jaką pełnią rekomendacje i oceny. Pracownicy i klienci przeszukują internet, by upewnić się, czy decyzja, którą zamierzają podjąć, jest właściwa. Zaglądają na fora, strony oceniające pracodawców, sprawdzają opinie w social mediach. Szukają luk i szczelin w wizerunku firmy, by uniknąć rozczarowania.
Zdecydowanie każdą informację na temat firmy czy jej usług lub produktów warto jednak zweryfikować – zwłaszcza jeśli chodzi o tak ważne kwestie, jak podjęcie pracy czy wybór partnera biznesowego. Co zrobić, jeśli pojawiają się uwagi, pytania i wątpliwości związane z działalnością firmy?
Jeśli interesuje Cię tematyka wizerunku, więcej możesz przeczytać w artykule Agnieszki Kwiatkowskiej Love brand: jak buduje się markę, którą pokochają klienci?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.