W pewnym momencie zdajemy sobie sprawę, że nasza marka przestała być aktualna i nie przystaje już do współczesności. Nasze plany ekspansji na zagraniczne rynki wymagają nie tylko strategii, ale i właściwej nazwy firmy, dopasowanej do lokalnych warunków rynkowych. Pamiętajmy, że branding to budowa silnej i rozpoznawalnej marki, która ma przekładać się na wynik finansowy firmy. Jeśli jednak zaczynamy zadawać sobie pytanie o to, czy nasza marka odpowiada potrzebom firmy i oczekiwaniom odbiorców, to najwyraźniej sygnał na zmianę.
Rebranding kojarzony jest najczęściej ze zmianą identyfikacji wizualnej firmy. I jest to prawda, choć częściowa. Jakie zakresy może obejmować rebranding?
Jeśli chodzi o najczęstsze powody rebrandingu, to firmy wskazują następujące argumenty:
Na początek proponuję profesjonalny audyt brandu. Często potrzebę zmiany wywołuje przeczucie, które nie jest ugruntowane w danych. Audyt pozwala nam na obiektywną ocenę kondycji marki i jednocześnie pozwala na zdefiniowanie konkretnych potrzeb, jakie mamy związane z tą zmianą. Brand osadzony jest oczywiście w jakimś kontekście rynkowym. Ważne jest zatem, by go poznać, i stworzyć na bazie tej wiedzy unikalną strategię dla swojej marki. W ten sposób jesteśmy w stanie się wyróżnić i zbudować silną markę o określonej tożsamości.
Wyniki takiego audytu zestawiamy z potrzebami organizacji i na tej podstawie wyznaczamy strategię brandingową.
Rebranding krok po kroku wygląda zatem następująco:
Rebranding przynosi firmie bardzo wiele korzyści. To poprawa wizerunkowa firmy, która jednocześnie przekłada się na aspekt jakościowy. Nowy wizerunek to również szansa na zwiększenie satysfakcji klientów i ich lojalizację. To możliwość podkreślenia istotnych dla firmy wartości, a tym samym budowanie wyraźnej tożsamości samej organizacji. Silna i aktualna marka to poważny partner biznesowy dla potencjalnych klientów, a dla nas – szansa na większy zysk i budowanie zaufania jako organizacja.
Oczywiście proces rebrandingu, choć posiada wiele atutów, nie jest łatwy. Po pierwsze, trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ może on trwać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy w zależności od skali działalności firmy. Po drugie, rodzi wiele pytań i obaw. Szczególnie kiedy marka istniała na rynku wiele lat, jest rozpoznawalna i dobrze kojarzona przez klientów.
W sam proces warto zaangażować nie tylko najwyższe kierownictwo, ale i pracowników, którzy bardzo często są związani emocjonalnie z wizerunkiem firmy. Poznajemy ich perspektywę, oczekiwania i pomysły. Stają się więc naturalnie ambasadorem zmiany. Warto więc wprowadzić warsztaty lub konsultacje, które pomogą nam złapać szerszą perspektywę, szczególnie w przypadku skrajnych zmian.
Rebranding jest jednym z najciekawszych, ale i najbardziej wymagających procesów. Choć jest kojarzony ze zmianą jedynie identyfikacji wizualnej, tak naprawdę oscyluje na wielu poziomach. Od wizerunkowego, finansowego, organizacyjnego aż po strategiczny i komunikacyjny. Dlatego ważne jest, by proces ten zacząć od dokładnego, rzetelnego i obiektywnego zebrania danych. W ten sposób łatwo określimy kierunek zmian i plan naszej pracy.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.