Szacuje się, że Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych, które decydują o pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Część z nich jest powszechnie znana. Zapewne już wiesz, że aby strona zajmowała wysokie pozycje w SERP-ach, powinna zawierać odpowiedni i ciekawy content. Należy także zadbać o jakość i liczbę odnośników prowadzących do witryny. Ale czy wiedziałeś, że o sukcesie Twojej strony decyduje także wybór odpowiedniego hostingu? O tym, dlaczego to tak ważne, piszę poniżej.
Chcesz osiągnąć sukces w internecie?
W jaki sposób hosting wpływa na pozycję strony? Odpowiedzialne jest za to kilka kluczowych czynników:
Istotne są także możliwości skalowania hostingu oraz dostępność dodatkowych usług.
To, jak szybko ładuje się strona na urządzaniach stacjonarnych i mobilnych, ma kolosalny wpływ na powodzenie internetowego biznesu. Z jednej strony jest to istotny czynnik rankingowy Google, od którego zależy miejsce strony w wyszukiwarce, z drugiej wiąże się z niecierpliwością dzisiejszych użytkowników sieci.
Jeśli strona nie ładuje się wystarczająco szybko, niemal od razu przechodzimy na witrynę konkurencji. Czy wiesz, że u firmy Yahoo ruch powiększył się o 9% po tym, jak witryna ładowała się o zaledwie 0,4 sekundy szybciej?
Pod koniec maja tego roku Google ogłosiło nowy system oceniania nazwany Core Web Vitals, który ma zacząć obowiązywać w 2021 roku. Algorytm będzie testował czynniki mające wpływ na UX strony (User Experience), czyli jakość doświadczeń osób korzystających z serwisu. Kluczową rolą w tej ocenie będzie mieć właśnie czas wczytywania strony.
Czynniki, które według Google składają się na doświadczenia użytkowników serwisu to:
W 2021 roku Google zacznie brać pod uwagę wskaźniki dotyczące czasu ładowania, interaktywności strony oraz stabilność wczytywanych treści, czyli Core Web Vitals:
Nowy algorytm przygotowany przez Google przeanalizuje zarówno dotychczasowe wymagania, jak i nowe czynniki, a na bazie tego oceniony zostanie UX strony. Nadrzędne będą Core Web Vitals, a dotychczasowe czynniki będą uzupełnieniem tej oceny. Więcej na ten temat pisze na naszym blogu Beata w tekście o Core Web Vitals
Na szybkość ładowania strony ma wpływ wiele czynników. Spowolnić witrynę może:
Warto zadbać o wszystkie te czynniki, by strona działała sprawniej, ale równie ważne jest wybranie odpowiedniego hostingodawcy. Wszelkie optymalizacje nie przyniosą zamierzonego rezultatu, jeśli usługi hostingowe są niskiej jakości. Trzy najważniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze hostingu to:
Lokalizacja serwera również ma pośredni wpływ na pozycjonowanie ze względu na dwa aspekty.
Po pierwsze czas TTFB różni się w zależności od tego, jaka odległość dzieli użytkownika strony od serwera. Ma to bezpośredni wpływ na szybkość wczytywania strony, a co za tym idzie User Experience, pozycjonowanie oraz konwersje.
Po drugie Google analizuje lokalizację serwera. Trudno jest jednoznacznie określić, czy aktualnie ma to wpływ na pozycjonowanie. Pewnym można być tylko tego, że kiedyś rzeczywiście tak było.
Choć algorytmy są już na tyle rozwinięte, że potrafią rozpoznać język strony, zweryfikować dane teleadresowe czy też pochodzenie geograficzne profilu linkowego – rozsądniej jest nie ryzykować i postawić na serwery w kraju macierzystym.
Lokalizacje swojego hosta sprawdzisz przy pomocy narzędzia: https://check-host.net/ip-info.
Źródło: check-host.net
Na nic zda się najlepszy hosting, jeśli dostawca nie zapewni stronie zabezpieczenia przed atakami hakerskimi oraz odpowiednich procedur chroniących pliki i dane serwisu.
Ataki na system komputerowy lub usługę sieciową (DDOS) spowodować mogą zawirusowanie witryny i nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje. Długotrwała przerwa w działaniu strony, utrata danych czy też spam umieszczony w obrębie serwisu odbiją się negatywnie na prowadzonej działalności.
Najgorszym z możliwych scenariuszy byłby wyciek danych klientów, który dodatkowo mógłby spowodować problemy prawne. Dobry hostingodawca powinien posiadać odpowiednie zabezpieczenia chroniące przed takim działaniami.
Nawet jeśli zdarzyłoby się, że strona padła ofiarą ataku lub też nastąpiły straty w przypadku awarii – odpowiednie procedury dostawcy hostingu mogą Cię uratować.
Warto zbadać, jakie wsparcie oferuje hostingodawca w przypadku takiej sytuacji. Jeżeli kopie zapasowe plików i bazy danych wykonywane są często i regularnie, możliwe będzie przywrócenie strony internetowej do jej poprzedniego stanu, a odpowiednio mocne szyfrowanie bazy danych uchronić może przed wyciekiem danych klientów.
Źródło: nazwa.pl
Wybierając hosting, szczególnie ważnym elementem dotyczącym pozycjonowania jest jego dostępność i bezawaryjność. Dostępność strony czy też aplikacji internetowej oznacza czas bezawaryjnego działania usługi hostingu w porównaniu do całości czasu, w którym usługa ta powinna być świadczona.
Serwer strony internetowej powinien być cały czas dostępny dla robotów wyszukiwarek. W przypadku, gdy roboty zajmujące się indeksacją, natrafią w momencie skanowania na błąd serwera wywołany awarią hostingu lub pracami konserwacyjnymi, może odbić się to na pozycjach serwisu.
Jednorazowy incydent prawdopodobnie nie powinien mieć dużego znaczenia, ale w przypadku, gdy sytuacja się powtarza, może mieć to poważne konsekwencje dla widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Biorąc pod uwagę awaryjność hostingu, należy również mieć na uwagę, że istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji. Zdarzało się już w historii polskich hostingodawców, ze strony były niedostępne nawet kilka dni z rzędu. Dla dużego sklepu internetowego taka przerwa może oznaczać ogromne straty.
W przypadku wielu dostawców hostingu spotkać można się z praktyką współdzielenia IP pomiędzy wielu klientów. Działający w ten sposób hosting ma na celu oszczędność zasobów i obniżenie kosztów utrzymania. W przypadku wybrania niezaufanego dostawcy okazać się może, że Twoja strona sąsiaduje ze stronami:
Umieszczając strony na hostingu, na którym rezydować będzie w sąsiedztwie powyższych typów podstron, możesz narazić się na sukcesywne spadki w widoczności serwisu w wyszukiwarkach internetowych.
Jednym ze wskaźników, które sugerować mogą, że Twoja strona internetowa znajduje się na hostingu, na którym współdzieli adres IP z powyższymi stronami, może być np. to że maile, które przesyłasz klientom, zostają przefiltrowane i przeniesione do folderu spam. Zdarzyć też się może, że nie masz możliwości przeprowadzenia niektórych testów w ogólnodostępnych analizatorach.
Jaki zatem wpływ na pozycjonowanie ma reputacja sieci naszego dostawcy hostingu? Trudno powiedzieć. Informacje przekazywane na ten temat przez twórców Google są lakoniczne i trudno wysnuć ostateczny wniosek.
Osoby zajmujące się rozwojem Google doskonale zdają sobie sprawę z faktu istnienia współdzielonych hostingów. Dotkliwe karanie strony internetowej tylko dlatego, że znalazła się na nieodpowiednim hostingu, nie byłoby rozsądną strategią.
Z drugiej strony istnieje duże prawdopodobieństwo, że może to jednak obniżyć wiarygodność serwisu. Lepiej nie przymykać oka na tę kwestię ograniczyć ryzyko i korzystać z usług zaufanych dostawców hostingu.
Decydując się na wybór dostawcy hostingu, warto zwrócić uwagę czy oferuje:
Bezproblemowa instalacja certyfikatu SSL, ustawienie geolokalizacji adresu IP i korzystanie z Content Delivery Network – powinno być standardem wśród dobrych dostawców hostingu.
Zmiana hostingu na lepszy w sytuacji, gdy Twoja strona działa już w sieci, może być kłopotliwa. Nie powinieneś jednak z niej rezygnować migracji, jeśli wpłynie ona pozytywnie na poprawę pozycji w Google.
Skalowalność hostingu to czynnik szczególnie ważny w przypadku rozbudowanych serwisów i sklepów internetowych. Choć na początku Twoja strona internetowa może składać się jedynie z kilkudziesięciu artykułów czy też produktów – w przyszłości liczba ta może wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy.
Z biegiem czasu może również być tak, że strona zostanie poszerzana o nowe funkcjonalności, z których każda będzie wymagała dodatkowych zasobów. Istotny będzie również zwiększający się ruch. Należy zadać sobie pytanie, czy serwer poradzi sobie z rozwojem strony.
Najlepszą metodą, by oszacować skalowalność hostingu, oprócz dokładnego zapoznania się z ofertą, będzie sprawdzenie portfolio dostawcy hostingu. Zwróć uwagę, czy z rozwiązań oferowanych przez hostingodawcę korzystają znane serwisy o dużej popularności. Jeżeli tak jest, możesz być spokojny.
Wybór odpowiedniego hostingu może być dużym wsparciem w procesie pozycjonowania i ułatwić prowadzenie strony. W tej kwestii nie warto wybierać pierwszej znalezionej oferty, czy też kierować się promocjami. Wybór powinien być przemyślany i perspektywiczny. Warto postawić na zaufanych dostawców.
Szukasz wsparcia w sieci?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.