Stoisz na początku swojej zawodowej ścieżki? A może chcesz zmienić branżę i przejść do sektora IT? To dobry kierunek, bo praca specjalisty SEO stała się bardzo popularna. Coraz więcej firm chce się pozycjonować, więc popyt na specjalistów SEO jest duży. Jeśli Ty także chcesz pozycjonować strony, przeczytaj nasze opracowanie. Dowiesz się z niego, czym dokładnie jest SEO, jak wygląda praca specjalisty ds. pozycjonowania oraz w jaki sposób poszerzać swoją wiedzę i być na bieżąco z branżowymi nowinkami. Najważniejsze – znajdziesz garść informacji o „In_TENSE_ywnie praktycznym stażu SEO” – płatnym programie stażowym realizowanym w Grupie TENSE. Zapraszamy!
Search Engine Optimization (SEO) to proces optymalizacji serwisu internetowego w celu zapewnienia mu możliwie najwyższej pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. W swojej pracy specjalista SEO przeprowadza analizę strony www, aby sprawdzić jej widoczność w Google. Audyt umożliwia dokładne wskazanie dobrych i złych cech witryny oraz określenie strategii pozycjonowania. W zakres podstawowych obowiązków pozycjonera wchodzi też szereg innych działań on-page (na stronie) oraz off-page (poza stroną), które są dobierane pod kątem potrzeb danego projektu.
Branża SEO rozwija się bardzo dynamicznie, zmiany zachodzą w niej nieustannie. Jest to spowodowane systematycznymi dużymi aktualizacjami algorytmów Google oraz mniejszymi zmianami – wprowadzanymi przynajmniej kilkaset razy w ciągu jednego roku. Choć mają one na celu ułatwienie użytkownikom wyszukiwarki znalezienie pożądanych wyników, w pracy specjalisty SEO często dostarczają „dreszczyku emocji”.
Zakres zadań realizowanych w pracy specjalisty SEO jest uzależniony od wyników analizy serwisu www i opracowanej strategii. Jako pozycjoner będziesz wykonywać m.in. opisane poniżej działania on-page oraz off-page, które pozwolą Ci osiągnąć dla klienta wyznaczone cele marketingowe.
Podstawowym zadaniem specjalisty SEO jest przeprowadzenie audytu serwisu, w celu sprawdzenia jego widoczności w wynikach Google. Analiza pozwala ustalić zakres zmian niezbędnych do wprowadzenia na stronie, określić profile odnośników na potrzeby linkowania, a także zdefiniować konkurencję klienta. Dzięki tym działaniom łatwiej przyjmiesz optymalną strategię pozycjonowania.
W pracy pozycjonera będziesz badać zakres słów kluczowych, z których korzystają osoby poszukujące konkretnych towarów lub usług. Działania z tego obszaru opierają się na widoczności serwisu klienta oraz jego konkurencji. W wyniku analizy ustalisz hasła money keywords, czyli hasła generujące największe zyski, a także mid-tail oraz long-tail – precyzyjne frazy składające się z kilku wyrazów, np. „czarne kozaki damskie skórzane”. Dzięki ich odpowiedniemu dobraniu opracujesz strategię, która przyniesie dla klienta najwyższe profity.
W celu poprawy widoczności serwisu w wyszukiwarce, należy go wypełnić odpowiednimi treściami. Twoim zadaniem jako specjalisty SEO będzie przygotowanie briefu dla copywritera – opracowanego na bazie wykonanego wcześniej audytu. Określisz w nim słowa kluczowe do wykorzystania w tekście, jego długość oraz inne przydatne informacje dla osoby piszącej.
Zadaniem pozycjonera jest też wprowadzanie zmian technicznych na stronie klienta, przede wszystkim w obrębie kodu wynikowego HTML. Modyfikacja może obejmować tytuł strony widoczny w wynikach wyszukiwarki, znaczniki meta i link w sekcji head itp. W trakcie optymalizacji można też wprowadzić poprawki wizualne, m.in. związane z osadzeniem treści, a także wdrożyć bardziej zaawansowane zmiany w nawigacji i funkcjonalności serwisu.
Kluczowym zadaniem specjalisty SEO jest pozyskiwanie linków zewnętrznych, które będą kierować użytkowników do głównej strony klienta oraz poszczególnych podstron. W trakcie pracy możesz posiłkować się profilem linkowym konkurencji, korzystając z modułów dostępnych na platformach oferujących narzędzia do link buildingu, np. Linkhouse.
Po wypozycjonowaniu serwisu internetowego czas przekonać się, jaki wpływ miała Twoja praca przy pozycjonowaniu na wyniki biznesowe klienta. W tym celu przeprowadzisz analizę efektów na podstawie kluczowych mierników dokonań – np. widoczności strony w Google, adresów generujących ruch czy współczynnika konwersji.
W przyjętej wcześniej strategii marketingowej z czasem wprowadzane są zmiany, aby zwiększyć jej skuteczność. O potrzebie modyfikacji może zadecydować przeprowadzona analiza efektów, aktualizacje algorytmów Google, czy też postępowanie konkurencji. Działania te przeważnie mają wpływ na budżet projektu.
Nie musisz mieć formalnego wykształcenia kierunkowego, aby zacząć karierę jako specjalista SEO, jednak Twoja praca będzie wymagała opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej. Wiele materiałów, które przydadzą się na samym początku, jest dostępnych za darmo w internecie. Najlepiej postawić na systematykę, przeznaczając kilka godzin w tygodniu na naukę, aby czym prędzej rozpocząć wykonywanie zawodu.
Poznawanie teorii najlepiej zacznij od lektury blogów tematycznych – prowadzonych przez ekspertów z obszaru SEO.
Doskonałym sposobem na szybkie opanowanie podstaw jest też uczestnictwo w kursach specjalistycznych, prowadzonych przeważnie w trybie online. Poza tym warto pojawiać się na eventach branżowych, na których dodatkowo można nawiązać wartościowe relacje biznesowe i np. znaleźć przyszłego pracodawcę.
Jakość pracy pozycjonera jest uzależniona od jego umiejętności i kompetencji, a także sprawnej obsługi narzędzi SEO. Jeśli chcesz zacząć karierę w branży, to powinieneś opanować podstawową wiedzę z zakresu różnych dziedzin, m.in. programowania, analityki oraz copywritingu. Poniżej znajdziesz więcej informacji na ten temat!
Obsługa popularnych systemów zarządzania treścią w stopniu podstawowym na pewno Ci się przyda. Warto, abyś potrafił wprowadzać na nich zmiany w treściach oraz w wyglądzie serwisu. Wybierz 2 lub 3 z naszej listy:
Znajomość składni najważniejszych technologii webowych pozwoli Ci nanosić zmiany w obrębie istniejących kodów. Języki do opanowania:
Umiejętność korzystania z Google Search Console oraz Google Analytics w stopniu podstawowym jest niezbędna w pozycjonowaniu stron na potrzeby popularnej wyszukiwarki.
Aby móc skutecznie analizować linki przychodzące, naucz się obsługi jednego z popularnych narzędzi komercyjnych używanych w branży:
Masz do dyspozycji różne aplikacje do przeprowadzania audytu SEO stron swoich klientów. Opanuj wiedzę z zakresu generowania raportów w jednym z płatnych narzędzi, takich jak:
W celu sprawnego wyszukiwania optymalnych słów kluczowych na serwisy internetowe, zacznij używać którejś z polecanych przez nas aplikacji:
W pracy specjalisty SEO musisz sprawnie tworzyć strategie marketingowe dla klientów. W tym celu przyda Ci się zarówno umiejętność prawidłowej oceny kluczowych mierników sukcesu, jak i dobra orientacja w podstawowych czynnikach rankingowych Google.
Po opanowaniu teorii pozycjonowania stron czas na praktykę! Masz do dyspozycji wiele sposobów na pogłębienie swojej wiedzy, realizując projekty niekomercyjne, które będą dobrze wyglądać w Twoim portfolio. Pomocny będzie też udział w stażach specjalistycznych, a także aktywne uczestnictwo na forach i grupach facebookowych poświęconych pozycjonowaniu i optymalizacji.
Dobrym rozwiązaniem dla początkującego specjalisty SEO jest praca non profit na rzecz organizacji pozarządowych. Fundacje często potrzebują pomocy w pozycjonowaniu swoich stron www, dlatego z pewnością znajdziesz coś interesującego. Poza tym warto popytać wśród rodziny i znajomych. Może ktoś z Twojego otoczenia prowadzi biznes i chce zoptymalizować posiadany serwis internetowy?
Znakomitym sposobem na zdobycie wiedzy praktycznej jest uczestnictwo w płatnym stażu w naszej agencji! Grupa TENSE stale poszerza dział SEO o kolejnych specjalistów, dlatego po pomyślnym zakończeniu projektu możesz zostać z nami na dłużej – już jako pracownik. W ciągu 3 miesięcy zdobędziesz doświadczenie w realizacji wszystkich zadań związanych z pozycjonowaniem stron.
Jako początkujący specjalista SEO powinieneś aktywnie udzielać się na różnego rodzaju platformach tematycznych. Fora branżowe i grupy na Facebooku często są odwiedzane przez osoby potrzebujące pomocy w pozycjonowaniu swojej strony. Wspierając kogoś w projekcie, możesz doskonalić swój warsztat i zdobyć doświadczenie niezbędne do pracy w marketingu internetowym.
Rozpocznij pracę specjalisty SEO ucząc się od najlepszych! Jeśli znasz podstawy i chcesz zdobyć nowe umiejętności, weź udział w rekrutacji na płatny staż w Grupie TENSE.
Mamy nadzieję, że dzięki temu poradnikowi już wiesz, jak zacząć pracę specjalisty SEO. Na koniec zajrzyj jeszcze na stronę Kariera, gdzie znajdziesz aktualne oferty pracy w naszym dziale SEO.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.