Szukasz skutecznego sposobu na generowanie wartościowych leadów? Chcesz zbudować trwałą i opartą na zaufaniu relację z klientami? A może specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie i zależy Ci na wizerunku eksperta? Niezależnie od założonego celu właściwy kierunek działania wyznaczy Ci content marketing.
Wyszukiwarka Google nagradza te witryny, które dostarczają unikalne i użyteczne treści. Ich cennym źródłem jest profesjonalnie prowadzony blog firmowy. Stwórz dla użytkowników prawdziwe vademecum wiedzy z wybranej branży. Informuj, edukuj, promuj – jedno narzędzie, a tak wiele możliwości!
To jedno z podstawowych narzędzi content marketingu, które może występować w formie aktualności, bazy wiedzy, inspiracji lub po prostu bloga firmowego. Składa się z serii regularnie publikowanych wpisów, czyli artykułów eksperckich i poradnikowych kierowanych do obecnych bądź potencjalnych klientów, kontrahentów, dostawców itp. Dostarczanie wartościowej i użytecznej wiedzy to jednak nie wszystkie zadania tej podstrony.
Blog firmowy stanowi ważny element kampanii SEO. Jak to możliwe? Wyszukiwarka Google promuje te strony internetowe, które systematycznie publikują wysokiej jakości treści zawierające słowa kluczowe oraz frazy długiego ogona. To z kolei przekłada się na wyższą pozycję witryny w rankingu oraz lepszy autorytet domeny. Masz szansę stać się ekspertem w swojej branży, jak również:
Prowadzenie bloga firmowego to także skuteczny sposób na pozyskiwanie linków przychodzących. Jeżeli publikowane artykuły są źródłem wysokiej jakości wiedzy i odpowiadają na pytania użytkowników, chętniej podzielą się treścią na różnego typu forach internetowych czy w kanałach social media. Link building to niezwykle istotny obszar w kontekście działań SEO.
Wielu ekspertów uważa, że blog jest fundamentem wszystkich działań marketingowych związanych z treścią, w tym tą wizualną (np. infografiki). Gotowymi artykułami możesz podzielić się również na firmowych kontach w mediach społecznościowych. W ten sposób zainteresujesz odbiorców ciekawym contentem, zachęcisz do komunikacji oraz zwiększysz zasięg swojej marki.
Blog jest internetową wizytówką Twojej firmy. Zwiększa rozpoznawalność marki oraz zachęca do skorzystania z oferty. Zakłada także sprawne indeksowanie strony www. Powinien wyróżniać się intuicyjną obsługą oraz przejrzystą szatą graficzną. Od czego zacząć prowadzenie bloga firmowego?
Domena to podstawowy składnik Twojej tożsamości w cyberprzestrzeni. Pamiętaj, że użytkownicy cenią sobie zwięzłą i łatwą w wymowie nazwę. Wybierz więc unikatowy adres internetowy, aby profesjonalnie prowadzić bloga firmowego – w pełni dostępnego dla innych. Powszechną praktyką jest zapisywanie domen małymi literami – bez znaków diakrytycznych (ą, ę, ó). To duże ułatwienie dla internautów. Ogranicza ryzyko pomyłki podczas wyszukiwania witryny.
Nazwa domeny zakłada ścisłą korelację ze specyfiką branży. O zasięgu publikowanych treści informuje natomiast zastosowane rozszerzenie. Wyróżnia się domeny najwyższego poziomu (generyczne, krajowe, sponsorowane) oraz drugiego poziomu (funkcjonalne, regionalne).
Rejestracja domeny jest usługą płatną. Podobnie jak jej coroczne odnawianie. Cenę determinują m.in. zastosowane końcówki oraz popularność słów kluczowych.
Hosting wpływa bezpośrednio na funkcjonalność prowadzonego bloga firmowego. Stanowi dzierżawę zasobów przestrzeni dyskowej na specjalnie skonfigurowanym serwerze. Sprawia, że witryna jest dostępna dla potencjalnych czytelników przez całą dobę. Bazując na tym założeniu, pamiętaj o kilku cennych wskazówkach:
Hosting odpowiada za aktualizację plików oraz prowadzi do bezpiecznego przechowywania ich w chmurze. Gromadzi nie tylko publikowane artykuły, ale także cenne komentarze użytkowników oraz grafiki.
O bezpieczeństwo założonej witryny, poczty e-mail, prowadzonych serwisów logowania oraz formularzy kontaktowych zadba certyfikat SSL. Umożliwia szyfrowanie danych oraz bezpieczne nawiązywanie połączeń między przeglądarką internetową a serwerem. Pozytywnie wpływa na pozycjonowanie bloga firmowego w wynikach wyszukiwania. Google promuje bowiem te strony www, które są w pełni bezpieczne dla odbiorców.
Jak prowadzić bloga firmowego, aby generował zadowalający ruch na stronie? Publikuj unikalne i zrozumiałe treści dedykowane ściśle określonej grupie odbiorców. Pamiętaj o przejrzystej strukturze tekstu. Stosuj krótkie akapity, wypunktowania i pogrubienia.
Działaj zgodnie z założeniami SEO – zadbaj o obecność odpowiednich słów kluczowych w artykule, tytule oraz śródnagłówkach. Buduj widoczność bloga firmowego na frazy z tzw. długiego ogona (long tail), które szczegółowo precyzują zapytania użytkowników. Nie zapominaj jednak, że boty Google negatywnie postrzegają treści przesycone frazami kluczowymi (keyword stuffing), degradując pozycję Twojej witryny w rankingu.
Planując budżet na założenie profesjonalnego bloga firmowego o potencjale komercyjnym, uwzględnij następujące czynniki:
Na całkowity koszt założenia i prowadzenia bloga firmowego wpływa zbyt wiele zmiennych, aby można opracować gotowy cennik – uniwersalny dla każdej branży. Dlatego tak ważne jest dokładne i indywidualne oszacowanie budżetu, jaki planujesz przeznaczyć na content marketing w sieci.
Chcesz przyciągnąć uwagę użytkowników i zbudować wizerunek eksperta w sieci? Blog to świetny sposób na wzbudzenie zainteresowania wśród odbiorców, zachęcenie ich do interakcji i dokonania pożądanej konwersji, a w konsekwencji zwiększenia sprzedaży. Jakie tematy wpisów cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem?
Pomysłów na prowadzenie bloga jest nieskończenie wiele. Ważne, aby dostarczać odbiorcom eksperckie i atrakcyjne treści, którymi chętnie będą dzielić się z innymi użytkownikami sieci.
Dzielenie się wiedzą z obecnymi lub potencjalnymi klientami przynosi wiele wymiernych korzyści dla Twojego biznesu. Dzięki regularnie publikowanym treściom budujesz wizerunek eksperta w branży oraz skutecznie wspierasz strategię link buildingu. Różnorodny i użyteczny content marketing stanowi jeden z istotnych czynników rankingowych Google. Może generować sprzedaż w sklepie internetowym lub zwiększać ruch na stronie. Również poprzez wpisy gościnne na blogu kreujesz świadomość marki i poszerzasz grono klientów.
Jeżeli jednak nie masz pomysłu, jaką tematykę poruszać na blogu, poniżej znajdziesz garść praktycznych porad.
Content plan pomoże Ci określić zawartość merytoryczną Twoich treści, aby były chętnie czytane i realizowały swoje zadania. Na blogu firmowym warto publikować: artykuły rozwijające odpowiedź na najczęściej zadawane pytania, poradniki, case studies, recenzje produktów, referencje klientów, listingi z angażującymi nagłówkami, Q&A, inspiracje itp. Pamiętaj, że nie każda forma sprawdzi się w Twojej branży. W znalezieniu odpowiednich tematów na bloga pomogą Ci narzędzia, takie jak: Buzz Sumo (pozwala znaleźć słowa kluczowe i tematy, które są najbardziej pasują do Twojej niszy), Ahrefs (analizuje backlinki strony internetowej i prezentuje słowa kluczowe, które są linkowane) oraz Semrush (płatne narzędzie do badania słów kluczowych).
To poziom autorytetu w danej branży, nadawany stronom internetowym na podstawie jakości publikowanych treści. Jest odpowiedzią na pytanie, czy rozumiesz potrzeby swoich odbiorców i potrafisz dostarczyć im odpowiedzi na nurtujące pytania. Wskazuje następującą zależność: im bardziej użyteczny i wartościowy content, tym wyższy Topical Authority osiąga witryna. Stanowi zatem kluczowy wskaznik w realizowanej strategii SEO, ponieważ ułatwia algorytmom Google ocenić przydatność i ważność danego serwisu dla użytkowników sieci.
Topical Authority oznacza, że w wynikach wyszukiwania promowane są treści publikowane przez marki cieszące się zaufaniem odbiorców. Regularne tworzenie wartościowych i atrakcyjnych artykułów sprawia, że Twoja strona internetowa znacznie szybciej pojawi się na wysokich pozycjach w rankingu oraz będzie bardziej wiarygodna dla algorytmów. Dzięki temu ławiej osiągniesz wymarzone efekty SEO.
Topical Authority stał się kluczowym wskaźnikiem, kiedy Google wdrożył algorytm Hummingbird. Wpłynął on na sposób analizowania treści przez wyszukiwarkę i jest ściśle związany ze strategią, która ułatwia użytkownikom efektywne wyszukiwanie pożądanych informacji na urządzeniach mobilnych. W wyniku wprowadzonych zmian Google analizuje treści, bazując na większej liczbie procesów myślowych opartych na wyszukiwaniach konwersacyjnych. Content jest oceniany na podstawie trafności względem zapytań odbiorców. Wcześniej algorytmy skupiały się przede wszystkim na słowach kluczowych.
Na zwiększenie istotności Topical Authority w SEO wpłynął także algorytm Medic Update, który położył większy nacisk na tworzenie treści dostosowanych do zasady E-A-T. Artykuły powinny więc zawierać specjalistyczną wiedzę (Expertise), mieć wysoki autorytet (Authoritativeness) oraz być napisane przez wiarygodną osobę (Trustworthiness).
W kontekście Topical Authority warto pamiętać o kompleksowym i rzetelnym omówieniu danego zagadnienia, wyczerpaniu tematu w sposób naturalny, bez przesycania treści słowami kluczowymi, a także uwzględnieniu semantyki. Artykuł ma precyzyjnie odpowiadać na pytania użytkowników i rozwiewać wszelkie wątpliwości. Opisując asortyment swojego sklepu warto więc uwzględnić rodzaje produktów, wady i zalet, porównanie z innymi markami, budowa i sposób użytkowania, opinie klientów itp.
Chcesz krok po kroku zaplanować prowadzenie bloga firmowego? Zacznij od zdefiniowania grupy docelowej. Określ, kto jest Twoim odbiorcą, jakie ma potrzeby i oczekiwania oraz zastanów się, jaką wartość powinny mu dostarczać wpisy eksperckie. Jeżeli chcesz jeszcze lepiej poznać swoich klientów, zapoznaj się ze statystykami strony internetowej, które znajdziesz w Google Analytics. Dowiesz się z nich, kim jest Twój przeciętny odwiedzający.
W kolejnym kroku zastanów się, czego będą dotyczyły wpisy blogowe. Mogą to być aktualne wydarzenia w firmie, opis nowego produktu lub usługi, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania lub tematy rozwijające zagadnienia w opaciu o najchętniej poszukiwane słowa kluczowe z Twojej branży. Wiele firm publikuje także analizy raportów, zestawień i list, prognozy na przyszłość czy szczegółowe przewodniki.
Ważnym elementem Twoich działań jest stworzenie szczegółowego content planu. Dlaczego to takie ważne? Przypadkowe i nieuporządkowane tematy wywołają wrażenie chaosu oraz braku profesjonalizmu. Każdy pomysł należy więc zapisać i przeanalizować pod kątem odbiorców – jakie treści są dla nich atrakcyjne i mają największą wartość. W dodatku przygotowanie harmonogramu wpisów zaoszczędzi mnóstwo czasu i zmotywuje do działania.
Na koniec zdecyduj, kto będzie odpowiedzialny za prowadzenie bloga. Możesz samodzielnie tworzyć i publikować wpisy, zlecić to zadanie współpracownikom z działu marketingu lub zatrudnić profesjonalnych coprywriterów z agencji SEO. Ważne, aby wybrana osoba lub zespół posiadał wiedzę branżową oraz umiejętność pisania treści pod kątem wyszukiwarki Google.
Przeanalizuj konkurencję
Przejrzyj blogi firmowe swojej konkurencji – branżowej oraz pojawiającej się na podobne zapytania w wynikach wyszukiwania. To ważny element działań mających na celu wybór atrakcyjnych dla odbiorców tematów. Sprawdź, o czym najczęściej piszą, jakich zagadnień unikają, a o jakich tematach zupełnie zapomnieli. Dzięki takim narzędziom, jak np. Senuto, dowiesz się, które artykuły cieszą się największą popularnością. Zwróć również uwagę na estymowany ruch, sezonowość wyszukiwań oraz częstotliwość wpisywanych fraz kluczowych.
Zaplanuj słowa kluczowe i tematy, które interesują użytkowników
Jeżeli chcesz, aby użytkownicy bez trudu odnaleźli Twój wpis na blogu, zwiększyli ruch na stronie oraz dokonali konwersji, artykuł musi wyświetlać się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Z tego powodu nie możesz pominąć słów kluczowych oraz fraz długiego ogona, tworząc wartościowe i unikalne treści. Pamiętaj, aby najważniejsze wyrażenia stosować w sposób naturalny – widoczny dla robotów Google, niezauważalnych dla czytelnika. Powinny one znaleźć się w treści głównej, nagłówkach oraz opisach obrazów.
Stwórz content plan
Jak już wcześniej wspomniano, content plan to szczegółowy harmonogram dotyczący publikacji poszczególnych treści, w tym artykułów na bloga i social media, grafik, wideo i audio. Konieczne jest ustalenie z wyprzedzeniem tematów poruszanych w przyszłości, częstotliwości i terminów zamieszczania wpisów na stronie oraz osób odpowiedzialnych za wszystkie punkty strategii.
Przygotuj odpowiednie treści, ale także grafiki
Google zwraca uwagę nie tylko na użyteczność i unikalność tekstu, ale także odpowiednie formatowanie. W związku z tym warto zadbać o optymalną długość paragrafów, wypunktowania, pogrubienia itp. Umieszczając grafiki na stronie, należy również uzupełnić atrybut ALT. Jego treść powinna być związana z tematem artykułu.
Dziel się contentem regularnie
Czy wiesz, że na liczbę odwiedzin Twojego bloga ma wpływ dzień tygodnia oraz godzina publikacji wpisów? Podstawą jest oczywiście systematyczność. Okazuje się jednak, że największe zainteresowanie udostępnianymi artykułami obserwuje się między 9:00 a 11:00 w poniedziałek, wtorek i środę. Eksperci nie zalecają umieszczania nowych wpisów w weekend, w porze wieczornej.
Wstawiaj linki wewnętrzne do swojej oferty
Przed publikacją wpisu warto zadbać o linkowanie wewnętrzne. Odnośniki do innych artykułów blogowych czy podstron z produktami tworzą uporządkowaną strukturę witryny. W ten sposób ułatwiasz poruszanie się po serwisie zarówno użytkownikom, jak i robotom Google. Możliwe jest także przeprowadzenie klienta przez lejek sprzedażowy – od zapoznania się z marką, zbudowania zaufania, po zainteresowanie ofertą i dokonanie zakupu.
Analizuj wynik i weryfikuj, co bardziej interesuje użytkowników
Zapewniając użytkownikom możliwość komentowania wpisów, masz szansę lepiej poznać ich potrzeby i oczekiwania względem Twojej oferty. To doskonały sposób, aby połączyć potencjalnego klienta z marką. Warto więc odnosić się zarówno do pozytywnych, jak i negatywnych opinii. Dlaczego? Aktywna dyskuja wspiera pozycjonowanie bloga firmowego, wzmacnia wizerunek eksperta oraz zachęca do poznania firmy bliżej.
Brak pomysłów? Zrób Content GAP
Określenie content GAP stosuje się do zdefiniowania zjawiska, które polega na różnicy pomiędzy treściami znajdującymi na stronie firmowej a potrzebami użytkowników. Dzięki dogłębnej analizie możesz wskazać luki w samych artykułach oraz słowach kluczowych. Zwykle przeprowadza ją agencja marketingowa lub specjalista do spraw SEO. Pozwala określić treści, na których należy się skoncentrować w pierwszej kolejności, stosować frazy istotne dla algorytmów Google oraz zdobyć cenne informacje na temat konkurencji i własnej branży. Uwzględniając content GAP w swoich działaniach, masz szansę uniknąć sytuacji, w której użytkownik odwiedza Twoją stronę, lecz nie znajduje na niej przydatnych informacjii rezygnuje z dalszego przeglądania. To oczywiście przekłada się na wyższe wyniki finansowe, a także stworzenie lepszego wizerunku firmy.
Oczywiście, że tak! Prowadzenie bloga firmowego skutecznie wspiera kampanię SEO. Pozwala budować wizerunek eksperta, tworzyć listę mailingową czy pozyskać wartościowe leady. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się publikować poradniki, raporty, aktualności, czy recenzje, pamiętaj o stosowaniu fraz kluczowych oraz systematycznym dodawaniu wpisów. Zadbaj także o optymalizację treści, by pomóc swoim klientom lepiej poznać Twoją markę oraz zwiększyć zasięg w mediach społecznościowych.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.