Odkąd pamiętasz, piszesz „do szuflady”, od kilku lat prowadzisz bloga, a może zafascynował Cię świat marketingu internetowego. Myślisz o zostaniu copywriterem. Tylko jak zacząć i czy to się w ogóle może udać? Postaram się rozwiać Twoje wątpliwości i przedstawić ten zawód od kulis. Copywriting to wiele ścieżek kariery do wyboru, a ja pomogę Ci się w nich nie pogubić. Zaczynamy!
Słyszysz „copywriter” i przed oczami staje Ci elegancki Don Draper z serialu „Mad Men”, który ze szklaneczką dobrego trunku w ręce wymyśla w swoim gabinecie w nowojorskim drapaczu chmur kolejny chwytliwy slogan? A może słyszałeś, że są takie „ludzkie maszyny” produkujące taśmowo teksty dla innych maszyn – botów Google’a – i nazywamy ich copywriterami SEO? Oba te skojarzenia to raczej stereotypy niż rzeczywistość. Choć copywriter z agencji reklamowej faktycznie może pracować w lśniącym szklanym biurowcu, a profesjonalni copywriterzy SEO potrafią każdego dnia tworzyć dziesiątki tysięcy znaków treści perfekcyjnie zoptymalizowanych pod wyszukiwarki.
Zacznijmy zatem od odpowiedzi na najważniejsze pytanie: kim jest copywriter? Jak być może już się domyślasz po lekturze poprzedniego akapitu, nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Według słownika języka polskiego PWN to „osoba przygotowująca teksty reklam i ogłoszeń”. Ta definicja to dobry punkt wyjścia, bo copywriting to faktycznie tworzenie tekstów służących celom reklamowym. Kiedyś były to głównie ogłoszenia prasowe, zawartość ulotek czy folderów, dziś to także treści w mediach społecznościowych i na stronach internetowych. Tak bowiem jak zmienił się rynek reklamowy, tak zmieniła się kariera w copywritingu. Nowe formy marketingu w mediach internetowych przyniosły ze sobą zapotrzebowanie na twórców, którzy potrafią łączyć kreatywne podejście ze znajomością nowego digitalowego świata. I tak narodzili się copywriterzy SEO.
Dziś coraz częściej copywriting kojarzy się z tworzeniem treści publikowanych w internecie, ale tradycyjna reklama wcale przecież nie zanikła. Podsumowując zatem charakterystykę tego zawodu, należy pamiętać, jak różnorodnymi formami tekstów reklamowych może zajmować się copywriter. Należą do nich przede wszystkim:
Najbardziej trafna odpowiedź na postawione powyżej pytanie to: każdy. Mam przez to na myśli, że wśród copywriterów bez trudu znajdziesz przedstawicieli przeróżnych zawodów. Także dlatego, że nie każdy pracujący w tym zawodzie robi to na pełen etat: copywriting jest całkiem popularnym sposobem na dorabianie „po godzinach”. Co więcej, inżynier, lekarz czy psycholog z wykształcenia może wnieść do pisanych przez siebie tekstów unikalny kapitał, a mianowicie wiedzę fachową ze studiowanej przez siebie dziedziny. Tego rodzaju specjalistyczni copywriterzy są w niejednej branży i agencji marketingowej bardzo pożądani. Natomiast od nich również wymaga się doskonałego opanowania warsztatu i kompetencji językowych, o czym więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.
Przejdźmy teraz natomiast do bardziej „klasycznych” ścieżek kariery copywriterskiej. Ukończenie studiów polonistycznych lub dziennikarskich nie jest wymogiem niezbędnym, ale na pewno dużym atutem. Z tego środowiska wywodzi się sporo pracowników branży kreatywnej i copywriterów SEO. Obecnie na uczelniach zaczynają pojawiać się też kierunki studiów – w tym podyplomowych – poświęcone nauce tego zawodu. To na przykład lingwistyka praktyczna i copywriting na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu czy copywriting – jako narzędzie sprzedaży i reklamy Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Do wyboru są też oczywiście liczne kursy z tworzenia treści marketingowych czy pisania tekstów SEO. Mogą być one dobrym wprowadzeniem do branży copywritingu, o ile będą prowadzone przez prawdziwych ekspertów praktyków – warto to zawsze zweryfikować.
Bez względu na to, czy zechcesz pracować w agencji reklamowej czy zostać copywriterem SEO, potrzebna Ci będzie kreatywność. Przydaje się na równi do wymyślania sloganów, jak i pisania dwudziestego tego dnia opisu produktu z tej samej kategorii. W przypadku SEO copywritingu bardzo ważna jest bowiem unikalność tekstów – duplikatów trzeba unikać ze względu na wymagania Google’a, ale też żeby zaciekawić czytelnika. Umiejętność podejścia do tematu z nowej strony, opisywania tej samej rzeczy z różnych perspektyw jest bardzo cenna.
Skoro już jesteśmy przy opisywaniu – copywriter powinien móc pochwalić się bogatym zasobem słownictwa. Treści marketingowe mają wzbudzać emocje i budować w umyśle odbiorcy żywe obrazy. Perfekcyjna znajomość języka polskiego musi też oznaczać wysoki poziom językowy pisanych tekstów. Każdemu może zdarzyć się błąd interpunkcyjny czy literówka, ale copywriter powinien swobodnie posługiwać się poprawną polszczyzną w różnych stylach i rejestrach. Budowanie bezbłędnych i dobrze brzmiących zdań to wbrew pozorom nie lada sztuka.
Ponieważ copywriter ma za zadanie regularnie i sprawnie oddawać kolejne teksty, przyda się też dobra organizacja i samodyscyplina. Jest to szczególnie ważne w przypadku freelancera, który musi sam sobie planować pracę, ale na etacie także potrzebna jest umiejętność szacowania swojej wydajności czy priorytetyzacji działań. Niezależnie od formy zatrudnienia w pracy będą z pewnością czekać na copywritera liczne ASAP-y i deadline’y.
Jeżeli interesuje Cię konkretnie kariera copywritera SEO, niezbędne będzie też opanowanie zasad webwritingu. Znajomość wytycznych Google’a, umiejętność nasycania tekstów frazami kluczowymi i tworzenia przyciągających wzrok, a jednocześnie zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę nagłówków – to wszystko potrzebne jest w tym zawodzie. Taką wiedzę możesz zdobywać samodzielnie albo poszukać agencji SEO, która jest otwarta na szkolenie adeptów copywritingu poprzez staże czy kursy.
W zawodzie copywritera masz do wyboru różne formy zatrudnienia. Jeśli zdecydujesz się na tę ścieżkę kariery, musisz zacząć od decyzji, czy interesuje Cię etat czy praca na własny rachunek. W przypadku zatrudnienia w pełnym wymiarze, na umowę o pracę, możesz jeszcze wybierać pomiędzy pracą stacjonarną i zdalną. Stanowiska etatowych copywriterów czekają przede wszystkim w agencjach reklamowych czy domach mediowych, ale także przedsiębiorstwach z rozbudowanymi działami marketingu.
Jeśli zdecydujesz się na freelancing, znów masz do wyboru dwie drogi. Pierwsza z nich to nawiązanie współpracy z agencją SEO, copywriterską albo reklamową, zależnie od tego, jakie treści planujesz pisać. Zleceniodawców możesz mieć wielu. Zaletą takiego rozwiązania jest ułatwiony dostęp do zleceń – agencje mają duże zapotrzebowanie na teksty reklamowe czy treści SEO i o regularne zamówienia nie musisz się martwić.
Zainwestuj w widoczność online z naszym pomocą! Zapytaj o szczegóły naszych usług w naszym cenniku pozycjonowania.
Drugi sposób pozyskiwania zleceń to samodzielne szukanie klientów. Możesz to robić w serwisach ze zleceniami dla freelancerów, np. Useme, Oferia, GoodContent, albo budując swoją markę osobistą poprzez własną stronę internetową i networking na LinkedIn czy Facebooku. Jest to ścieżka bardziej czasochłonna, zwłaszcza na początku kariery, ale zyskujesz bardziej bezpośredni kontakt z właścicielami marek, dla których tworzysz. Bez względu na to, jak będziesz szukać zleceń, możesz na kilka sposobów rozliczać wykonaną pracę:
Copywriter to zawód, w którym nie warto osiadać na laurach. Zarówno jeśli chodzi o sprawne posługiwanie się językiem, jak i zgłębianie dziedzin, w jakich chcesz się specjalizować czy dobrych praktyk SEO. Z czasem tworzenie tekstów prawdopodobnie stanie się łatwiejsze, ale jednocześnie rośnie ryzyko popadnięcia w rutynę. Jak zachować przysłowiowe lekkie pióro i nieustannie się rozwijać? Oto 3 najważniejsze moim zdaniem wskazówki.
Czas na najważniejsze pytanie: czy warto zostać copywriterem? Ten zawód ma, jak każdy, swoją specyfikę oraz blaski i cienie. Na początek przyjrzyjmy się najczęściej wymienianym zaletom.
A jakie wyzwania stoją przed copywriterem?
Nie ma obiektywnej odpowiedzi, czy warto wykonywać ten zawód, bo to od Ciebie zależy, czego oczekujesz od pracy i jak chcesz, żeby ona wyglądała. Czy kariera copywritera pasuje do Twojego usposobienia? Czy wzbudza w Tobie ciekawość, a może nawet ekscytację? Poszukaj odpowiedzi na te pytania, a łatwiej będzie Ci podjąć decyzję o ewentualnym wejściu do tej branży.
Teraz wiesz już wszystko o pracy copywriterów, którzy każdego dnia tworzą hasła reklamowe, opisy produktów czy wpisy blogowe. To praca wymagająca, ale może być źródłem ogromnej satysfakcji i rzadko bywa nudna. Co też jest ważne – raczej nigdy nie zabraknie na nią zapotrzebowania. Czujesz, że to właśnie to? Spróbuj swoich sił i sprawdź, czy Twoja ścieżka kariery prowadzi właśnie do copywritingu. Powodzenia!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.