Jak wykorzystać mechanizmy, które rządzą grami komputerowymi do skutecznej promocji marki? Firmy, które stosują grywalizację, doskonale to wiedzą! Ten trend marketingowy zdobywa obecnie szczyty popularności. Doskonale sprawdza się nie tylko jako strategia reklamowa, ale również jako narzędzie integrujące pracowników oraz pomagające rekruterom pozyskiwać najbardziej wartościowych kandydatów. Dowiedz się, czym jest grywalizacja, poznaj najciekawsze przykłady jej zastosowania w marketingu i sprawdź, jak możesz wykorzystać ją w swojej firmie.
Jedna z najprostszych definicji grywalizacji (która w Polsce występuje również pod takimi nazwami, jak gryfikacja czy gamifikacja), określa ją jako włączanie elementów rywalizacji w działania promocyjne marki. Nieco bardziej rozbudowane i pełniejsze wyjaśnienie proponuje nam Paweł Tkaczyk – jedna z najważniejszych postaci w branży digital marketingu, autor książki „Grywalizacja. Jak zastosować reguły gier w działaniach marketingowych”. Zwraca on uwagę na fakt, że gamifikacja zamienia codzienne, rutynowe czynności w grę. Może to być gra toczona przeciwko innym, ale także rywalizacja z samym sobą. Pewne jest jedno – gryfikacja to obecnie jeden z najgorętszych trendów i to nie tylko, jeśli chodzi o marketing!
O ciekawych przykładach zastosowania grywalizacji w strategiach promocyjnych marek przeczytasz w dalszej części artykułu. Teraz skupimy się na obszarach jej zastosowania. Wbrew pozorom wprowadzenie czynnika rywalizacji znanego z gier sprawdza się nie tylko w reklamie, ale także w wielu innych dziedzinach życia, w których naturalnie staramy się być lepszymi od innych, ale także od siebie samych. Obszary, w których naturalnie można wykorzystać elementy gier, to m.in.:
Wykorzystanie technik projektowania gier w wielu dziedzinach codziennego życia wzbudza przyjemny dreszczyk emocji związany ze zdobywaniem punktów czy pokonywaniem kolejnych poziomów. Te niepozorne działania pozwalają wyzwolić w uczestnikach rywalizacji dodatkową motywację oraz zwiększyć poziom ich zaangażowania w realizowane projekty. Choć grywalizację powszechnie utożsamia się przede wszystkim z employer brandingiem, nie da się ukryć, że walory tej techniki czynią ją narzędziem, które doskonale sprawdza się m.in. w działaniach specjalistów od reklamy.
Wprowadzenie grywalizacji do strategii marketingowej może pomóc Ci zrealizować wiele biznesowych celów. Te najważniejsze, które można osiągnąć poprzez przeniesienie do codziennych działań mechanizmów typowych dla gier, to np.;
Kreatywne podejście, które wyróżnia gamifikację na tle standardowych działań reklamowych, może uczynić ją skutecznym sposobem na przełamanie marketingowej stagnacji. Współczesny odbiorca staje się coraz bardziej odporny na reklamę przesyłaną za pomocą tradycyjnych kanałów. Angażujące graczy oraz ich znajomych, emocjonujące wyzwania mogą sprawdzić się znacznie lepiej niż rozsyłany masowo newsletter.
Tworząc projekt grywalizacyjny, pamiętaj, by zaproponowane wyzwanie nie było przesadnie trudne czy zbyt łatwe i nie zniechęcało użytkownikom nadmiernym poziomem skomplikowania lub zbytnią prostotą.
Warto również zadbać, aby uczestnictwo w rywalizacji niosło ze sobą nie tylko emocje i osobistą satysfakcję, ale także konkretne, namacalne korzyści. Oprócz nadawania użytkownikom wirtualnych odznak dobrze jest więc dodawać realne nagrody, np. gratisy lub zniżki na zakupy.
Zastanawiasz się, jak firmy radzą sobie ze wprowadzaniem elementów gier do swojej strategii sprzedażowej czy HR-owej? Sprawdź ciekawe przykłady grywalizacji w kampaniach znanych marek i znajdź inspirację dla siebie!
Wirtualne rywalizacje organizowane przez producentów sprzętu i akcesoriów sportowych są dziś czymś naturalnym. Warto zdawać sobie sprawę, że jedną z pierwszych tego typu akcji była ta zreorganizowana przez firmę Nike, która za treningi rejestrowane na specjalnej platformie przyznawała użytkownikom punkty – Nike Fuel. Oprócz stworzenia lojalnego grona odbiorców i klientów grywalizacja przyczyniła się do budowy zaangażowanej, wzajemnie motywującej się społeczności osób uprawiających sport.
Miedziowy gigant wykorzystał grywalizację do prowadzenia działań z zakresu employer brandingu. Projekt KGHM „Kompetentni w branży” to rywalizacja adresowana do pracowników firmy. Fabuła gry pozwalała poznać historię przedsiębiorstwa, zdobyć kompleksową wiedzę o pracodawcy, procesach produkcyjnych, wykorzystywanych technologiach czy wyrobach marki.
Koreański producent elektroniki postanowił wykorzystać grywalizację przy promocji swojego flagowego smartfona Samsung Galaxy S4. Telefon posiada wbudowany moduł, który rozpoznaje, czy użytkownik kieruje na niego wzrok. Dzięki temu ekran urządzenia nie zgaśnie, dopóki nie przestaniemy na niego patrzeć. Podczas specjalnej akcji na dworcu kolejowym w Zurychu producent wykorzystał tę funkcjonalność, rzucając wyzwanie: Chcesz wygrać telefon? Wpatruj się w jego wyświetlacz przez minimum 60 minut.
Tylko od Ciebie zależy, czy wykorzystasz założenia gier do zwiększania sprzedaży, budowania motywacji wśród pracowników czy wzmocnisz ich zaangażowanie w wykonywane zadania. Sposobów na to, jak wykorzystać grywalizację w marketingu jest naprawdę mnóstwo. Powyższe przykłady to zaledwie garść z wielu dostępnych inspiracji. Pewne jest jedno – niezależnie od celu, w jakim chcesz wprowadzić gamingowe elementy do swojej biznesowej strategii, zyskasz sprawdzone i skuteczne narzędzie, które pomoże Ci zwiększyć poziom zaangażowania zarówno pracowników, jak i obecnych oraz potencjalnych klientów.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.