Ruch wewnętrzny, w kontekście analizy danych internetowych, odnosi się do aktywności generowanej przez pracowników, administratorów lub inne osoby związane bezpośrednio z daną witryną internetową. Obejmuje to wszelkie interakcje, takie jak odwiedzanie stron, klikanie w linki czy inne aktywności na stronie, które pochodzą od osób pracujących wewnątrz firmy lub organizacji.
W przypadku narzędzi do analizy internetowej, takich jak Google Analytics, ruch wewnętrzny może wprowadzać szum do danych, co utrudnia dokładne zrozumienie zachowań rzeczywistych użytkowników z zewnątrz. Dlatego ważne jest, aby wykluczyć ten rodzaj ruchu z analiz i uzyskać bardziej precyzyjne dane dotyczące interakcji odwiedzających spoza wewnętrznej sieci.
Zanim przejdziemy do wykluczenia adresów IP, musimy je ustalić.
Istnieje kilka sposobów identyfikacji adresów IP pracowników. Jednym z nich jest wykorzystanie usługi DHCP, która przydziela adresy IP urządzeniom sieciowym automatycznie, na podstawie ich identyfikatorów MAC. W przypadku firmowych sieci wi-fi można wykorzystać system kontroli dostępu (NAC), który umożliwia przypisywanie adresów IP pracownikom na podstawie ich tożsamości.
Innym sposobem identyfikacji adresów IP pracowników jest wykorzystanie narzędzi do monitorowania sieci. Rejestrują one ruch sieciowy i pozwalają na identyfikację urządzeń, z których jest on generowany.
Adresy IP pracowników można również uzyskać bezpośrednio od pracowników. W tym celu wykorzystuje się systemy identyfikacji pracowników, takie jak systemy biometrii lub systemy kart dostępu.
1.Przejdź do interfejsu Google Analytics 4.
2. Kliknij: Administracja (w lewym menu).
3. Zwróć uwagę na kolumnę: Zbieranie i modyfikowanie danych.
4. Z tej kolumny wybierz: Strumienie danych, a następnie: Nasz strumień.
5. Z listy, która się ukaże, wybierz: Skonfiguruj ustawienia tagów.
6. Następnie wybierz: Pokaż więcej
7. Z listy wybierz: Definiowanie ruchu wewnętrznego
8. Stwórz nową regułę ruchu wewnętrznego.
9. Przechodzisz do konfiguracji.
10. Po podaniu wszystkich wymaganych danych klikasz: Utwórz (w prawym górnym rogu).
Aby wykluczyć ruch wewnętrzny, warto zaznajomić się z poniższymi dokumentami.
Wykluczanie ruchu wewnętrznego w narzędziach analizy internetowej, takich jak Google Analytics 4, jest niezbędne do uzyskiwania precyzyjnych i rzetelnych danych na temat zachowań użytkowników spoza organizacji. Dzięki wdrażaniu najlepszych praktyk, monitorowaniu skuteczności wykluczania oraz regularnemu dostosowywaniu ustawień, firma może dowiedzieć się więcej na temat rzeczywistych potrzeb i oczekiwań klientów oraz lepiej dostosować do nich swoją strategię marketingową.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.