Spam kojarzymy często z niechcianymi wiadomościami mailowymi, SMS i innego typu podobnymi działaniami, lecz na tym nie koniec. Pod spam mogą zaliczać się również komentarze, które są dodawane na naszej stronie internetowej.
Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy i umożliwiasz użytkownikom komentowanie produktów. Liczysz oczywiście na skrupulatne, konkretne opinie na temat danego produktu, lecz często pojawiają się dziwne linki czy wiadomości kompletnie niezwiązane z twoim produktem. W ten sposób właśnie Twój produkt został zaspamowany.
Dowiedz się, jak radzić sobie ze spamem na stronie internetowej. Dzięki temu nie tylko prawdopodobnie skutecznie zminimalizujesz ryzyko stania się ofiarą spamu, ale też poradzisz sobie z uporczywymi, niechcianymi wiadomościami w komentarzach.
Pod spam możemy podciągnąć każdą niechcianą wiadomość i komentarz, który otrzymujemy. Spamerzy w większości przypadków skupiają się na atakowaniu skrzynek pocztowych, gdyż jest to najprostsza droga – nierzadko korzystają z baz dostępnych adresów e-mail czy po prostu wykupują taką pulę maili.
Coraz częściej jednak możemy się spotkać z zabiegiem spamowania w komentarzach na danej stronie w celu obniżania zaufania do danej marki. Obecnie zdarza się także, że spamerzy próbują poprzez dodawanie komentarzy wyłudzić od właściciela strony pieniądze, szantażując go, że wkradli się na jego komputer i mają jego kompromitujące zdjęcia lub dane na temat klientów. Jeśli nie masz możliwości szybkiego i łatwego usunięcia komentarzy, Twoi potencjalni klienci mogą je czytać. A to może ich odstraszyć od zakupów na Twojej witrynie, ponieważ będą mieli obawy, że i oni mogą w późniejszym czasie stać się ofiarą spamerów.
De facto gdy otwieramy wiadomości ze spamem, nigdy nie możemy być do końca pewni, jakie będzie niosło to za sobą konsekwencje. Przeważnie zwykłe odebranie wiadomości mailowej czy przeczytanie komentarza nie generuje negatywnych skutków, lecz w momencie kliknięcia w podejrzany link, konsekwencje mogą być naprawdę opłakane. Dlatego tak ważne jest, aby od razu usuwać podejrzane wiadomości mailowe i komentarze na Twojej stronie.
Nawet jeśli na swojej stronie zauważysz konstruktywny komentarz dotyczący Twojego produktu, ale będzie on zawierał jakiś link, zastanów się dwa razy, zanim w niego klikniesz. Możesz paść ofiarą hakerów, a Twój komputer zostanie zainfekowany.
Jeśli prowadzisz stronę, na której znajduje się blog, i dajesz użytkownikom możliwość komentowania artykułów, możesz się z czasem spotkać z sytuacją, że w komentarzach różne osoby będą zamieszczać linki do innych produktów. Te linki także mogą być linkami spamerskimi, które będą wysyłały wiadomości handlowe czy marketingowe do Twoich odbiorców, którzy tego nie chcieli. Warto więc wiedzieć, co na ten temat mówi polskie prawo.
Aktem prawnym regulującym jest ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Oto informacje, które mogą Cię zainteresować:
„Art. 10.1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. 2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyrazi zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności jeśli udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. 3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (…)
Art. 24.1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.
2. Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Art. 25. Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 23 i 24 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia” (źródło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021441204/U/D20021204Lj.pdf).
Przejdźmy do rzeczy najważniejszych, czyli jak radzić sobie ze spamem na stronie internetowej. Możemy spotkać się z wieloma metodami, które ułatwią nam tę walkę i pomogą pozbyć się uporczywych, nękających nas wiadomości i komentarzy.
Obecnie wiele stron internetowych udostępnia użytkownikom możliwość kontaktu przy pomocy formularzy kontaktowych, dlatego też warto zabezpieczyć je w odpowiedni sposób.
W przypadku zabezpieczania formularzy dobry sposobem będzie użycie reCAPTCHA. Więcej na jej temat i o jej implementacji znajdziesz tutaj. ReCAPTCHA w skuteczny sposób może ci pomóc zwalczyć wysyłany przez boty internetowe spam docierający do Twojej skrzynki służbowej.
Skutecznym sposobem chroniącym Cię przed niechcianym spamem będzie moderowanie komentarzy. Dzięki temu będziesz mógł odrzucić komentarze z dziwnymi linkami lub ofertami handlowymi. Taka metoda jest naprawdę dobra i sprawdza się w przypadku małych serwisów, ale bywa uciążliwa, jeśli mamy naprawdę aktywną społeczność.
Jeśli w komentarzach na Twojej stronie regularnie pojawiają się reklamy tych samych usług czy produktów, w łatwy sposób możesz je wrzucić na tzw. czarną listę, aby się nie pojawiały. Taką możliwość daje na przykład strona oparta na systemie WordPress.
Jeżeli takie słowo znajdzie się w treści komentarza, linku czy nazwie użytkownika, zostanie przeniesione do odpowiedniego folderu. Wtedy sam będziesz mógł przejrzeć komentarz i zdecydować, czy chcesz go opublikować czy odrzucić.
Kolejnym znakomitym sposobem na ochronę Twojej strony przed spamem jest zaimplementowanie wtyczek antyspamerskich. Stystem WordPress umożliwia taką funkcjonalność, a poniżej przedstawię Ci kilka najpopularniejszych wtyczek, które chronią przed spamem.
Zapewne nie wyobrażasz sobie usunięcia maila kontaktowego ze strony, ponieważ w ten sposób kontaktują się z Tobą potencjalni użytkownicy strony. Warto jednak pamiętać, że klikalny adres mailowy, który jest podany w sposób bezpośredni np. [email protected], może narazić Cię na spam, ponieważ boty bez problemu będą mogły z niego skorzystać.
W tym wypadku warto zastosować skrypt JavaScript.
Przykład kodu:
<script language=”JavaScript” type=”text/javascript”>
user = „nazwa_uzytkownika”
site = „domena_poczty”
document.write('<a href=\”mailto:’+user+’@’+site+’\”>’);
document.write(user+’@’+site+'<\/a>’);
</script>
Bez obaw – Twój mail będzie widoczny dla użytkowników w normalny sposób, lecz dzięki zastosowaniu tego skryptu boty skanujące kod strony nie będą w stanie znaleźć takiego adresu.
Warto chronić swoją stronę przed spamem, ponieważ również Google ma swoje metody na zwalczanie spamu na stronach. W momencie gdy twoja strona zostanie zaklasyfikowana jako strona spamerska, możesz mieć ogromne problemy z widocznością serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania, co może wpłynąć na liczbę klientów. Skoro nie będziesz widoczny na konwertujących pozycjach, a są to często pozycje 1-10 w wynikach wyszukiwania, ruch na stronie spadnie, a Twój sklep nie będzie przynosił zysku.
Google nie jest obojętne na spam obecny w sieci i próbuje z nim skutecznie walczyć, a szczególnie ze stronami, które mogą wprowadzać użytkowników w błąd. Kluczowym narzędziem, jaki Google wykorzystuje do niwelowania spamu, jest sztuczna inteligencja. Od momentu zastosowania tego rozwiązania liczba stron spamerskich została ograniczona w znaczący sposób.
Zanim adres danej strony www zostanie opublikowany w organicznych wynikach wyszukiwania, musi zostać przeskanowany i zaindeksowany przez boty Google.
Google w walce ze spamerskimi stronami stosuje następujący schemat:
Spam nie jest czymś pożądanym w sieci. Na spamerskie zachowania reaguje zarówno prawo, jak i sam Google. Warto pomyśleć nad zabezpieczeniem strony, ponieważ dzięki temu unikniesz wielu problemów. Możesz skorzystać z rozwiązań przedstawionych w tym artykule, a w szczególności z zainstalowania odpowiednich wtyczek, które na bieżąco będą chroniły Twoją stronę przed spamerami.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.