TikTok zrzesza imponującą liczbę użytkowników, którzy poświęcają dużą część czasu wolnego na przeglądanie materiałów dostępnych w aplikacji. W krótkim czasie platforma jest w stanie dostarczyć odbiorcy dużą liczbę informacji oraz bodźców. Część informacji jest wyłapywana przez odbiorców świadomie, a inne są wychwytywane podświadomie.
Dzięki różnorodności materiałów na TikToku platforma staje się dobrym miejscem na kampanię PPC. Niezależnie od produktu lub usługi, jakie będą promowane w aplikacji, warto poznać wskazówki, które ułatwią stworzenie efektywnej reklamy.
Chyba każdy pamięta piękną i długą reklamę Apartu z 2020 roku, która co prawda przyniosła rozgłos marce, jednak nie do końca w taki sposób, jaki zakładano. Kampania była stworzona w formie filmu, który trwał niemal 4 minuty. Sama długość materiału nie byłaby problemem, gdyby reklama przedstawiała wciągającą historię lub ciekawy problem społeczny. Jednak fabuła opierała się na wystąpieniu trzech znanych aktorek, które poruszały się po pięknej posiadłości i śmiejąc się, dekorowały dom. Niestety w kampanii nie przedstawiono nic więcej. Odbiorcy materiału wyśmiali brak kreatywności marki i zmarnowany potencjał, jaki szedł za tak długim formatem reklamy.
Negatywny odbiór materiału wykorzystał Klub Komediowy, który do oryginalnego nagrania video oraz podkładu muzycznego dobrał własne słowa, parodiując pierwotny materiał. Wniosek: nie zawsze piękna i długa reklama oznacza skuteczną promocję. Zwłaszcza, jeśli chodzi o TikTok Ads – tu lepiej sprawdzi się krótki i trafny materiał, na przykład ten, który powstał dzięki współpracy Apartu z modelką Julią Mellor T. Filmik skupiał się na odpowiedzi na pytanie „Perfekcyjny gift nie istnieje?”.
Nawiązując do powyższego przykładu, warto pamiętać o tym, by forma materiału była dostosowana do medium społecznościowego oraz historii, którą przedstawia.
Jeśli reklama pojawi się na TikToku, mamy do wyboru formaty takie jak:
Każda z form różni się od siebie sposobem tworzenia reklamy, miejscem wyświetlania się treści oraz długością materiału promocyjnego. Warto skupiać się na krótkich filmach, ponieważ odpowiada to specyfice TikToka. Mniejsze powodzenie może mieć materiał, który będzie przedstawiał 60-sekundową relację, niż 5-sekundowa reklama. Wynika to z przyzwyczajenia użytkowników, że wystarczy jeden ruch palca, by zobaczyć kolejne, może ciekawsze wideo. Również poczucie nieskończonej listy propozycji do oglądania motywuje użytkowników do szybkiego przechodzenia do kolejnych materiałów, ponieważ mają poczucie, że nie zabraknie im rozrywkowych wideo na TikToku.
Jednym ze składników przepisu na dobrą reklamę na TikToku jest szybkość reakcji i czujność marek. Świadomość często zmieniających się trendów może być motorem napędowym do wychwytywania nowych tendencji i wykorzystywania ich do promowania biznesu.
Nowym trendem może być popularny utwór muzyczny, wykonanie układu tanecznego, zaangażowanie znanej osoby, odtworzenie wyzwania, które zawojowało internet. Jeśli do tego rodzaju aktywności wplecie się elementy promujące markę, można otrzymać dobry materiał reklamowy przynoszący popularność.
Jednym z ciekawszych trendów było „Tell Me Without Telling Me”, w którym użytkownicy TikToka musieli zakomunikować daną rzecz, bazując na skojarzeniach, bez używania konkretnego słowa. Stało się to na tyle popularne, że krążyło w wielu odsłonach przez bardzo długi czas.
Jednym z mankamentów trendów na TikToku może być ich krótkotrwałość, dlatego im szybciej wykorzysta się daną tendencję, tym więcej można zyskać.
Nawiązanie współpracy z Influencerem, który będzie rekomendował usługi bądź produkty, może być szczególnie dobrym rozwiązaniem, gdy firma chce poszerzyć grono swoich odbiorców. Użytkownicy TikToka chętniej skorzystają z oferty, która jest polecana przez zaufaną osobę.
Wykorzystanie w celach promocyjnych osoby, która posiada status eksperta w jakiejś dziedzinie, wzbudza w odbiorcach poczucie zaufania do reklamowanego przedmiotu. Dobrym przykładem są działania firmy Dyson, która we współpracy ze znanymi beauty influencerkami wypromowała swoje urządzenia do stylizacji włosów. Dzięki temu, mimo bardzo wysokiej ceny sprzętu, coraz więcej dziewczyn pokazywało stylizację włosów z wykorzystaniem produktu tej marki.
Zachęcanie odbiorców do uczestniczenia w kampanii promocyjnej marki będzie szczególnie opłacalnym rozwiązaniem przy skorzystaniu z opcji Branded Effects. Dzięki odpowiedniemu hasztagowi, hasłu lub filtrowi fani marki pomogą w promowaniu wizerunku. Będzie się to odbywało z korzyścią dla obu stron, jeśli producent wynagrodzi w jakiś sposób użytkowników, którzy zechcieli zaangażować się w działania.
Jednym z ciekawych sposobów na reklamy na TikToku jest stworzenie bazy materiałów edukacyjnych, które będą odpowiedzią na najczęstsze pytania. Dzięki temu marka zbuduje kompendium wiedzy odnośnie do konkretnego tematu, ucząc swoich odbiorców i dbając o swój ekspercki wizerunek.
Dobrym przykładem jest działalność Krzysztofa Tatara, który jest psim trenerem oraz behawiorystą. Razem z żoną Izą Tatar prowadzą szkolenia oraz konto na TikToku, które edukuje odbiorców w zakresie pracy z czworonogiem. Materiały publikowane przez nich często w żartobliwy sposób odpowiadają na najbardziej nurtujące pytania odbiorców oraz promują markę własną twórców.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.