W momencie gdy decydujemy się na prowadzenie działań SEO na naszej stronie, musimy stale monitorować wpływ naszej pracy i nieustannie szukać nowych strategii poprawiających wyniki. Można zastosować wiele miar efektywności: od pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania po liczbę odwiedzin na stronie internetowej.
Prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, jakie czynniki mają bezpośredni wpływ na Twój wynik organiczny w wynikach wyszukiwania. Istnieje jednak wiele innych aspektów, które nie wpływają bezpośrednio na pozycję, ale dzięki nim możemy śledzić swoje postępy w SEO. W tym artykule przedstawię nieco niedoceniany i jednocześnie bardzo ważny parametr, jakim jest CTR.
CTR (click-through rate) jest to wskaźnik tego, jak często użytkownik klika link wyświetlany w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Powszechnie wiadomo, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia przez użytkownika w link. Jednak sama lokalizacja wyniku nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na współczynnik klikalności.
CTR jest wyrażony w procentach i oblicza się go poprzez podzielenie wyświetleń przez kliknięcia. Na przykład jeśli określony wynik wyszukiwania pojawia się 2000 razy, a tylko 700 razy jest „klikany”, to CTR strony internetowej wynosi 2,8%.
Musisz zdać sobie sprawę, że tak naprawdę nie ma dobrego CTR. Współczynnik kliknięć będzie inny dla bardzo dużych serwisów, które mają bardzo dużą widoczność, a inny dla stron, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki. Warto również zaznaczyć, że dla każdego z kanałów marketingowych współczynnik CTR będzie zupełnie inny.
Przejdźmy teraz do rzeczy, czyli porozmawiajmy o tym, jak w efektywny sposób zwiększyć współczynnik kliknięć na naszej stronie.
Pamiętaj, że w wynikach organicznych tytuł strony jest jednym z najbardziej widocznych elementów, które widzi użytkownik. Warto zadbać o jego odpowiednią optymalizację.
Opis meta strony jest jednym z najważniejszych elementów, które wpływają na współczynnik klikalności w witrynie. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że użytkownik wejdzie na naszą stronę, jeżeli meta description będzie zawierało jakieś losowe znaki czy nic nieznaczące informacje.
Pierwszą zasadą poprawy organicznego CTR jest upewnienie się, że opis nie jest pobierany z treści strony. Jeśli nie zdefiniujesz własnego opisu meta, Google wyciągnie z Twojej strony przykładowe zdanie, które zawiera wyszukiwane przez użytkownika słowo kluczowe. A większość z tych zdań nie nadaje się na meta description, ponieważ nie zawiera komunikatu zachęcającego do wejścia na stronę.
Oprócz uzupełnienia opisów zadbaj również o ich wygląd i nasycenie odpowiednią liczbą słów kluczowych. Unikaj opisów meta, które są zbyt długie i złożone, aby nie zostały ucięte w SERP-ach.
Tutaj możesz zawrzeć najważniejsze informacje. Jeśli masz sklep internetowy i oferujesz bezpłatną wysyłkę, nie wahaj się wspomnieć o tym w opisie meta. Dzięki tym informacjom wyróżnisz się na tle konkurencji. Użytkownicy będą wiedzieć, jakie korzyści im oferujesz, bez konieczności wchodzenia na stronę.
Innym widocznym czynnikiem wpływającym na SERP-y jest adres URL treści. To jeden z przedstawionych elementów w wynikach organicznych. Prawidłowo skonstruowany adres URL ma duże szanse na zachęcenie użytkowników do kliknięcia. Oczywiście ma to również wpływ na SEO – to jedno z miejsc, w których musisz umieścić słowa kluczowe, aby poprawić rankingi SERP. Zapamiętaj również, że skoro adres URL może zachęcić do wizyty, to równie dobrze może do niej zniechęcić. Dlatego jest tak ważne, aby adresy URL były odpowiednio zoptymalizowane.
Możesz uzupełnić swoje adresy URL nie tylko słowami kluczowymi, ale też za pomocą kategorii i podkategorii w strukturze adresu URL. Wtedy wyniki wyszukiwania są bogatsze i pozwalają użytkownikowi zobaczyć, że w interesującym wyniku znajduje się więcej niż jeden artykuł lub produkt.
Im więcej fragmentów bogatych w informacje dostarczamy, tym łatwiej jest użytkownikom znaleźć najbardziej wartościowe strony w wynikach SERP. Rich snippety przyciągają uwagę, ponieważ zawierają więcej danych niż standardowe „zwiastuny” i dostarczają informacji, takich jak oceny (w postaci gwiazdek), adres, data itp. Dzięki temu zabiegowi istnieje większa możliwość, że użytkownik wejdzie na naszą stronę, ponieważ wynik organiczny będzie jeszcze bardziej atrakcyjny.
Linki do podstron to hiperłącza, które pojawiają się pod poszczególnymi wynikami w SERP i pomagają użytkownikom poruszać się po witrynie. Zazwyczaj linki do podstron pojawiają się, gdy zapytanie dotyczy określonego wyniku (np. nazwy witryny) lub stron internetowych, które według Google mogą być przydatne dla użytkowników i dostawców treści podobnych tematycznie.
Breadcrumbs (nawigacja okruszkowa) to rodzaj nawigacji, która pozwala użytkownikom bez problemu śledzić ich lokalizację na stronach internetowych, zapewniając pełną ścieżkę do strony głównej. Wyszukiwarki mogą określić ścieżkę i przedstawić te informacje w wynikach wyszukiwania, wyświetlając wszystkie etapy lub kategorie między stroną główną a stroną docelową zamiast rzeczywistego adresu URL strony.
Tak, dobrze widzisz! Ten aspekt pojawia się prawie w każdym artykule na temat optymalizacji strony internetowej pod użytkownika. Ładowanie strony jest również czynnikiem wpływającym na CTR. W końcu kliknięcie jest liczone tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie wejdzie na stronę. Gdy Twoja witryna ładuje się zbyt wolno, niecierpliwi użytkownicy, którzy czekają długo, przeniosą się do Twojej konkurencji, a liczba kliknięć w Twoją stronę spadnie. Dotyczy to zwłaszcza urządzeń mobilnych z wolniejszym połączeniem internetowym. Dlatego zastanów się, jak szybko ładuje się Twoja strona internetowa.
Śledzenie tego wskaźnika powinno być częścią codziennej pracy nad witryną, ponieważ niski CTR pomimo wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania oznacza, że witryna nie spełnia oczekiwań użytkowników lub inne strony wydają się ciekawsze.
Zwiększenie wartości CTR można osiągnąć poprzez przyciągnięcie uwagi internautów zarówno ciekawą treścią, mnóstwem przydatnych informacji, atrakcyjnością wizualną, jak i użytecznością wyświetlanych wyników wyszukiwania miasto. Wysoki współczynnik klikalności jest niezwykle ważny, ponieważ może zwiększyć ruch w Twojej witrynie bez konieczności zmiany kampanii SEO i pozwolić oszczędzić pieniądze.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.