Myślisz o tym, żeby przenieść swój biznes do Internetu i samodzielnie pozycjonować swoją stronę internetową? Przychodzimy z pomocą, dzieląc się z Tobą 10 najważniejszymi aspektami, które pomogą Ci osiągnąć wysoki wynik w rankingu – zapraszamy!
Pozycjonowaniem nazywa się wszystkie czynności, jakie mają na celu podniesienie pozycji strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Obejmuje ono zatem zarówno działania off site, jak i on site, które należy dopasowywać do wytycznych wyszukiwarki w taki sposób, aby pozwalały zapewnić jak najlepsze miejsce w rankingu. Przykładem czynności obejmujących pozycjonowanie w ramach danej strony internetowej są: wybranie odpowiednich słów kluczowych oraz nasycenie nimi treści, zamieszczenie meta tagów title oraz description, optymalizacja contentu pod kątem długości, unikalności oraz użyteczności, a także dbanie o responsywność oraz bezpieczeństwo strony. Działania off site, czyli te, które nie dzieją się w samym kodzie strony, ale również poza nim to z kolei: link building oraz stworzenie odpowiednio zoptymalizowanego Profilu Firmy w Google. Z punktu widzenia pozycjonowania zewnętrznego niebagatelne znaczenie ma również dbanie o zgodność danych w wizytówkach NAP oraz prowadzenie mediów społecznościowych czy influencer marketingu. Razem wszystkie te działania decydują o tym, jak wysoko Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Warto jednocześnie pamiętać, że pozycjonowanie jest zdecydowanie szerszym pojęciem, które obejmuje zarówno działania SEO (czyli te dotyczące optymalizacji witryny pod kątem wytycznych wyszukiwarek), jak i content marketing, link building czy analitykę internetową. Sprawdź, jak krok po kroku samodzielnie pozycjonować swoją stronę, aby cieszyć się jeszcze lepszymi efektami. Szczegóły poznasz poniżej — zapraszamy!
Niezależnie od tego, w jakiej branży prowadzisz swój biznes, w dzisiejszych czasach nie istnieć w Internecie to jakby nie istnieć wcale. Założenie własnej strony internetowej to klucz do rozwoju Twojej firmy, dlatego sprawdź, jak to zrobić, aby zbudować grono zadowolonych klientów, którzy z łatwością odnajdą Cię w sieci.
1: Stworzenie strony internetowej
To jedna z najważniejszych decyzji, jaka dzieli Cię od prawdziwego sukcesu w Internecie. Decydując się na stronę internetową, powinieneś jednak dokładnie wiedzieć, co chcesz na niej zamieścić. W przypadku mniejszych serwisów, na których nie będą umieszczane duże ilości treści, najlepiej sprawdzą się strony typu one page — są one łatwe w obsłudze, ich projektowanie nie wymaga dużo czasu i nakładów finansowych, i są w pełni responsywne. Musisz jednak wiedzieć, że jeśli w przyszłości będziesz chciał stworzyć bardziej rozbudowany serwis z większą ilością treści, witryna typu one page może być trudna w pozycjonowaniu. Co więcej, ze względu na to, że cały content znajduje się w ich przypadku wyłącznie na jednej stronie, zbytnie nagromadzenie treści może powodować nieczytelność, a także wydłużyć czas ładowania się strony. Na witrynach typu one page nie ma również możliwości wdrożenia bloga lub sklepu internetowego. Dlatego, jeśli w przyszłości chciałbyś je mieć, zdecydowanie lepiej sprawdzą się standardowe serwisy multi page, na których można tworzyć dowolną ilość podstron i treści — oczywiście w miarę Twoich indywidualnych potrzeb.
2: Analiza słów kluczowych
Strona gotowa i co teraz? Kolejnym elementem samodzielnego pozycjonowania jest szczegółowa analiza słów kluczowych. Są to wszelkiego rodzaju wyrażenia, jakie mogą wpisywać w okno zapytania wyszukiwarki internauci chcący znaleźć interesujący ich produkt, usługę czy treści. Dlatego, jeśli chcesz, aby to właśnie Twoja strona pojawiła się w Top 3 w rankingu, powinieneś dokładnie poznać swoich odbiorców i wyjść im naprzeciw. Pomogą Ci w tym właśnie odpowiednio dobrane słowa kluczowe, które umiejscowione w treściach, meta tagach czy nagłówkach H1 i H2 pomogą Ci osiągnąć doskonałe miejsce w wynikach wyszukiwania.
No dobrze, ale jak to zrobić? Keyword research rozpocznij od analizy stron konkurencji. Sprawdź, jakie wyrażenia i słowa kluczowe znajdują się w treściach najwyżej plasujących się witryn z Twojej branży. Inną metodą jest po prostu wejście w skórę swojego potencjalnego klienta. Zastanów się, co mógłby wpisać w okno zapytania, chcąc znaleźć Twoje produkty lub usługi? Jak brzmiałoby pytanie, a może byłyby to bardziej zlepki pojedynczych słów? Często tak jest szczególnie w przypadku specjalistycznych branż, na których klienci nie do końca się znają, ale poszukują produktów lub informacji. Burza mózgów z pewnością przyniesie tutaj mnóstwo dobrych pomysłów. Aby jednak móc cieszyć się najlepszymi efektami, polecamy skorzystanie z profesjonalnych narzędzi do analizy słów kluczowych takich jak: Keyword Surfer, Answer The Public czy Planer Słów Kluczowych od Google.
3: Budowa architektury informacji
Nie jest żadną tajemnicą, że odpowiednio zaprojektowana strona nie tylko zachęca wizualnie do zapoznania się z jej zawartością, ale także ułatwia tę czynność, co sprawia, że odbiorcy chętnie na niej zostaną na dłużej. Stwórz więc taką stronę, do której Twoi klienci z przyjemnością będą wracać, a nawet ją polecać!
Jak to zrobić? Przede wszystkim zacznij od przygotowania struktury witryny. Zastanów się, jak podzielić według kategorii oraz podkategorii oferowane przez Ciebie produkty lub usługi, a następnie dopasuj do nich odpowiednie słowa kluczowe, którymi nasycisz teksty znajdujące się w obrębie witryny. Dzięki zadbaniu o odpowiednią architekturę informacji już na samym początku powstawania strony internetowej, w przyszłości nie będziesz musiał martwić się ewentualnymi zmianami czy przebudową całej struktury. Co więcej, starannie stworzona architektura witryny pozwala unikać duplikatów oraz kanibalizacji słów kluczowych, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia pozycjonowania. Nie można również zapominać, że strona internetowa ma służyć przede wszystkim jej odbiorcom – powinna być więc jak najbardziej intuicyjna, łatwa w obsłudze i czytelna. Odpowiednia budowa architektury informacji pomaga również botom łatwiej indeksować Twój serwis – a to również ma niebagatelne znaczenie dla pozycji w rankingu Google.
4: Stworzenie treści na stronę www
To kolejny krok, bez którego żadna witryna internetowa nie może istnieć. Treści na stronę mają służyć nie tylko pozycjonowaniu, ale także użyteczności. Google bardzo zwraca na to uwagę, dlatego tworząc content na stronę, pamiętaj, aby był on pełen merytorycznych treści, wśród których potencjalny odbiorca znajdzie dokładnie to, czego potrzebuje. Nie zapominaj o odpowiednim formatowaniu tekstów: wypunktowania, wyboldowania najważniejszych kwestii, umieszczanie grafik, tabel, ilustracji czy krótkich filmów video – wszystko to sprawia, że czytelność Twojej strony wzrasta, a to daje większe szanse, że odbiorca będzie chciał się z nimi zapoznać. Zapomnij o duplikatach, nienaturalnym nasyceniu słowami kluczowymi czy ścianach tekstu, od których każdy dziś ucieka. Poza utratą potencjalnego klienta możesz mieć problem również z karami Google, który obniży pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania lub całkowicie przestanie ją wyświetlać.
Poza kwestiami użyteczności i funkcjonalności nie zapominaj również o tym, by treści na Twoją stronę internetową były wzbogacone o linki wewnętrzne czy różnego rodzaju odsyłacze. Doskonałym pomysłem jest także założenie bloga, na którym Twoi odbiorcy będą mogli znaleźć interesujące ich informacje, co sprawi, że staniesz się w ich oczach ekspertem w swojej dziedzinie. Pamiętaj, że treści to nie tylko tekst. To także grafiki, ilustracje, video, a nawet podcasty – wszystkie powinny być tworzone zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki, aby pozycjonowanie przynosiło Ci doskonałe efekty.
5: Pamiętaj o Page Experience
To jeden z nowych współczynników rankingowych, dlatego, jeśli chcesz cieszyć się wysoką pozycją w Google, koniecznie poświęć mu szczególną uwagę. Jako jeden z elementów User Experience, stanowi klucz do Twojego sukcesu. Szybkość ładowania strony na komputerach stacjonarnych oraz urządzeniach mobilnych, a także ich wygląd na tabletach, laptopach czy smartfonach to czynniki, które już od dobrych kilku lat bierze pod uwagę wyszukiwarka, oceniając wartość Twojej strony internetowej. Najnowszymi aspektami, o które poszerzono w 2021 Page Experience należą:
Dbając o wszystkie powyższe czynniki wchodzące w skład Page Experience, możesz cieszyć się z doskonałych efektów pozycjonowania oraz użytkowników, którzy będą z chętniej i częściej odwiedzać Twoją stronę!
6: Zoptymalizuj linkowanie wewnętrzne
Internal linking to nic innego jak sieć linków w obrębie danej strony internetowej. Podobnie jak pozostałe aspekty SEO ma istotny wpływ na efekty pozycjonowania, dlatego z pewnością warto zadbać o jego prawidłowe zoptymalizowanie. Profesjonalnie przeprowadzone działania pozwolą zapewnić nie tylko łatwość odnajdywania różnych treści przez odbiorców korzystających z Twojej witryny, ale wspierają także roboty indeksujące podczas ich prac nad Twoją stroną internetową.
Optymalizacja linkowania wewnętrznego polega przede wszystkim na umieszczaniu w różnych miejscach serwisu linków do innych podstron, na których można znaleźć podobne tematycznie treści. Ze względu na to warto stosować je w artykułach blogowych, menu z kategoriami sklepu internetowego, stopkach, tagach, sidebarach, breadcrumbs czy linkach do produktów i usług w różnego rodzaju rankingach. Tego typu odsyłacze pozwalają znaleźć użytkownikowi więcej informacji na temat interesujących go produktów lub usług, a robotom ułatwiają indeksację strony.
7: Przetestuj działanie strony – UX
Testowanie użyteczności przez wielu właścicieli stron internetowych, a często nawet webmaserów jest niedoceniane. Jak jednak mieć pewność, że witryna spełni oczekiwania odbiorców, nie sprawdzając wcześniej, jak użytkownicy Twojej strony się w niej odnajdują?
Badania UX są dziś absolutną koniecznością nie tylko, jeśli chcesz być dobrze widziany w oczach swoich klientów, ale także robotów indeksujących. One również muszą wygodnie i intuicyjnie poruszać się po Twoim serwisie, abyś Ty mógł cieszyć się wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania. Wyżej wspomnieliśmy już o Page Experience, czyli współczynników internetowych, na które składają się: Core Web Vitals, responsywność witryny, certyfikat SSL czy brak agresywnych reklam. Ale UX to także intuicyjna nawigacja serwisu, użyteczny i merytoryczny content, szybkość ładowania strony, zwięzłe i tematyczne meta tagi oraz adresy URL, dobra jakość grafik i video, odpowiedni kontrast i wiele więcej. Najważniejsze to testowanie, wdrażanie, sprawdzanie, zmienianie, powtórne sprawdzanie, modyfikowanie, aż do skutku!
8: Zdobywaj linki zewnętrzne
Link building to jedna z najważniejszych kwestii pozycjonowania off site. Pozyskiwanie ich z innych stron internetowych niż Twoja własna jest kluczem do sukcesu w walce o jak najwyższą pozycję w rankingu, ponieważ Google premiuje te witryny, do których linki pochodzą z wysokiej jakości źródeł cechujących się wiarygodnością. Co więcej, niezwykle ważne jest również zachowanie tematyki Twojej branży — nie można więc opierać się na link buildingu na losowych adresach, które niezwiązane są z Twoją działalnością.
O czym należy jednak pamiętać przy zdobywaniu linków zewnętrznych? Mimo iż ich liczba nie powinna być zbyt mała, nie może być też zbyt duża. Liczy się tutaj przede wszystkim jakość, a nie ilość. Unikaj więc kupowania linków, ponieważ wyszukiwarka doskonale radzi sobie z rozpoznawaniem tego, czy są to naturalne adresy, czy sztucznie wygenerowane wyłącznie na potrzeby manipulowania algorytmem.
Skąd zdobywać więc linki zewnętrzne, które zapewnią Twojej stronie autorytet w oczach Google? Przede wszystkim skup się na wszelkiego rodzaju platformach do publikacji artykułów sponsorowanych, serwisach partnerów, z którymi współpracujesz, wartościowych katalogach, forach internetowych oraz wizytówkach NAP. Jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia, w prowadzeniu działań związanych z zewnętrznym link buildingiem pomogą Ci takie narzędzia jak WhitePress czy Ahrefs.
9: Podepnij stronę do Google Search Console
To darmowe narzędzie od Google zapewnia szereg funkcjonalności, dlatego doskonale sprawdzi się w przypadku takich osób, jak Ty, które chcą samodzielnie pozycjonować swoją stronę internetową. Po zrealizowaniu wszystkich prac konieczne jest również badanie ich efektów. Weryfikacja stanu indeksacji czy statusu przesłanej mapy strony to tylko jedne z wielu rozwiązań, jakie zapewnia Google Search Console. Dzięki narzędziu możesz również sprawdzić, na których pozycjach wyświetla się Twoja strona, jaki jest profil Twoich linków przychodzących czy na jakie słowa kluczowe pozycjonowana jest Twoja witryna.
Wykorzystując platformę, możesz dowiedzieć się więcej na temat wydajności strony w wynikach wyszukiwania – wszystko dzięki wskaźnikom łącznej liczby kliknięć oraz wyświetleń, a także CTR czy średniej pozycji, które pokażą, które strony Twoi odbiorcy najchętniej odwiedzają, a które generują mniej ruchu i należałoby się skupić na ich pozycjonowaniu.
Musisz wiedzieć, że wdrożenie wszystkich wyżej wspomnianych rozwiązań to nie koniec prac nad SEO. Aby cieszyć się doskonałymi efektami biznesowymi, wizerunkowymi i marketingowymi konieczna jest systematyczność. Algorytmy regularnie się bowiem zmieniają, co sprawia, że Ty również powinieneś nieustannie czuwać nad kondycją swojej witryny. Google Search Console to narzędzie, które także w tym Ci pomoże!
10: Analizuj efekty i optymalizuj strategię pozycjonowania
Prace nad pozycjonowaniem nie kończą się wraz z wdrożeniem odpowiednio zoptymalizowanych treści na stronę. Pamiętaj, że algorytmy regularnie są modyfikowane i ulepszane, aby zapewnić internautom jeszcze lepszą jakość Internetu. Z uwagi na to, czynniki, które odpowiedzialne są za pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, stale ulegają zmianie i właśnie dlatego musisz pamiętać o analizowaniu efektów i w razie potrzeb wdrażać konieczne zmiany.
W optymalizacji pozycjonowania z pomocą przychodzą Ci profesjonalne platformy takie jak:
Koniecznie sprawdź też takie platformy jak SEMSTORM, Ahrefs, SurferSEO, ASPS czy PageSpeed Insights, które pomogą Ci jeszcze lepiej analizować efekty i optymalizować strategię pozycjonowania.
Samodzielne działania SEO mogą sprawdzić się w przypadku mniejszych stron internetowych, których struktura nie jest zbyt rozbudowana, a Ty posiadasz podstawową wiedzę na temat pozycjonowania. Witryny typu one page, mniejsze sklepy internetowe czy niezbyt złożone serwisy typu multi page z pewnością będą najłatwiejsze zarówno do stworzenia, jak i późniejszej optymalizacji.
Musisz jednak pamiętać, że wszelkie działania optymalizacyjne, o których wspomnieliśmy w naszym artykule, wymagają nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także praktycznej np. obsługi narzędzi i platform SEO czy kodu stron internetowych, aby móc samodzielnie walczyć o wysoką pozycję w rankingu. Dlatego, jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy z dużym asortymentem i wieloma kategoriami lub wiesz, że Twoja wiedza nie pozwoli Ci na samodzielne działania z zakresu SEO, koniecznie zwróć się o pomoc do profesjonalistów, którzy doskonale znają specyfikę pozycjonowania i pomogą Ci wypracować efekty, o jakich marzysz!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.