Cyfryzacja świata dzieje się tu i teraz. Według danych statystycznych zebranych w raporcie autorstwa We Are Social oraz Hootsuite w październiku 2018 dostęp Internetu posiadało już 55% światowej populacji (2018 Q4 Global Digital Statshot). Co ciekawe, według wcześniejszego raportu wspomnianych agencji, w styczniu 2018 wartość ta wynosiła 53% (Digital in 2018). Biorąc pod uwagę dynamikę zachodzących w tym zakresie zmian, poza rozwojem rynku e-commerce, coraz więcej firm usługowych stara się zaistnieć w sieci, co prowadzi do zaostrzania się rywalizacji w walce o klienta. Rośnie również świadomość użytkowników, którzy coraz częściej porównują opinie w Internecie. Naprzeciw temu wyszedł Google, który udostępnił moduł ocen w obrębie wizytówki Google Moja Firma (GMF), którą mogą posiadać nawet przedsiębiorcy nieposiadający swojej strony www. Nazywa się je potocznie opiniami Google.
Wspomniane oceny są widoczne w Mapach Google, a także w tzw. Local Packu (przykład poniżej), czyli powierzchni nad wynikami organicznymi, która najczęściej występuje w przypadku zapytań lokalnych, ale również tych ogólnych, opartych o geolokalizację.
W wynikach lokalnych, poza takimi czynnikami jak odległość od miejsca, gdzie znajduje się poszukujący użytkownik, Google, jako element rankingowy może brać pod uwagę liczbę i długość opinii, w szczególności tych pozytywnych, które wpływają na zaufanie do firmy. Co za tym idzie opinie te umożliwiają poprawić widoczność wizytówki Google Moja Firma, a tym samym końcowo wpływają na ruch z tego źródła.
Sprawy nie można również lekceważyć, jeśli działalność prowadzona jest na skalę ogólnokrajową czy globalną i celem nie są lokalni klienci. Użytkownicy w procesie porównywania firm chcą coraz częściej pozyskać informacje z możliwie najbardziej niezależnych źródeł, a takim może być właśnie wizytówka Google Moja Firma, gdzie niemożliwe jest moderowanie opinii (jeśli nie łamią one ogólnoprzyjętych zasad w kontekście etyki publikowanych treści). By dodatkowo budować relację z użytkownikami, warto zadbać o interakcję i odpowiadać na pojawiające się opinie, dając do zrozumienia, że są one cenną informacją zwrotną. Wszystkie te elementy mogą wpłynąć na chęć dokonania zakupu lub skorzystania z usługi.
Zainwestuj w skuteczne pozycjonowanie lokalne! Sprawdź naszą ofertę i cennik pozycjonowania lokalnego, by wyróżnić się w Twojej okolicy.
Jak wiadomo, najbardziej miarodajne są opinie, które uzyskuje się bez kierowania prośby o recenzje. Problemem jest jednak fakt, że klienci, którzy są zadowoleni, rzadko samodzielnie decydują się na pozostawienie oceny. Może to wynikać z braku świadomości, jak wielkie znaczenie mogą mieć dla sprzedającego/usługodawcy takie recenzje. A mają właśnie rzeczywisty wpływ na uwiarygodnienie marki i mogą pośrednio przyczynić się poprzez pozyskanie kolejnych klientów do rozwoju firmy, a co za tym idzie, np. podnoszenia poziomu świadczonych usług. Opinie Google to częste źródło informacji na temat marki.
Usatysfakcjonowane osoby rzadko odczuwają potrzebę wyrażania swojego zdania o Twojej firmie. Przeciwnie sprawa się ma w przypadku osób, które z jakichś powodów nie są zadowolone i będą silnie zmotywowane do publicznego wyrażenia swojego niezadowolenia. Wobec wspomnianej kwestii, podczas pozyskiwania opinii warto mieć na uwadze wyczucie czasu i kierować zapytanie do klientów w momencie, gdy ich poziom satysfakcji jest najwyższy – są wówczas najbardziej skłonni do udzielenia pochwały. Nie warto zwlekać i odkładać tej kwestii „na później”.
Pozyskiwanie opinii może być prostsze niż myślisz – wystarczy pamiętać, by podczas rozmowy telefonicznej lub korespondencji skierować taką prośbę. Miej na uwadze, że Twój kontrahent może mieć priorytety, dlatego warto zapytać o możliwość i przypomnienie np. po 2 tygodniach. Z jednej strony da to przestrzeń potencjalnemu opiniodawcy na przemyślenie tej kwestii, a z drugiej zamknie go w ramie czasowej, która zmotywuje go do realizacji prośby.
Nie sugerujmy tutaj maksymalnych ocen – może to być odebrane jako nietakt. Jeśli ocena nie będzie maksymalnej liczby gwiazdek – warto wyciągnąć wnioski, czy dopytać o kwestie, które oczami klienta warto poprawić. Pozwoli Ci to podnieść jakość świadczonych usług, czy oferowanych produktów, a w przyszłości prawdopodobne pozyskasz lepsze oceny.
Należy maksymalnie uprościć klientom możliwość pozostawienia oceny, o którą zabiegasz. Niektórzy kontrahenci mogą nie kojarzyć samej wizytówki GMF, a co dopiero kroków, jakie należy podjąć, by pozostawić recenzję. Możesz przygotować krótką instrukcję, która pozwoli na sprawne pozostawienie opinii. Warto w tym zakresie udostępniać przyjazny link, który będzie kierować do miejsca docelowego, a więc otwartego formularza oceny. Istnieją 2 sposoby na uzyskanie takiego adresu:
Z wykorzystaniem linku pochodzącego z wyszukiwarki:
Użyj narzędzia PlaceID Lookup (mapa poniżej):
Rzecz trywialna, aczkolwiek nie każdy o niej pamięta. Jako właściciel wizytówki masz możliwość odpowiedzi na recenzję. Warto to robić, by pokazać, że wyrażane opinie nie są bez znaczenia. Swoje uznanie możesz okazać w dowolnie przyjęty przez Ciebie sposób.
Warto wyrobić sobie nawyk i stale dążyć do pozyskania jak największej liczby opinii na stronie Google. Jest to najprostszy sposób na bieżącą interakcję, którą można wykorzystać w kontekście poprawy widoczności wizytówki Google Moja Firma, nie tylko w mapach Google, ale również w organicznych wynikach wyszukiwarek. To również możliwość podnoszenia jakości oferty, a także budowy zaufania i lojalności klientów w oparciu o opinie i rekomendacje klientów.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.