Chcesz poprawić pozycjonowanie swojego serwisu? Uzyskaj bezpłatną wycenę
Dzisiaj przedstawię sprawdzone sposoby na poprawę widoczności strony w wyszukiwarce Google, które można zastosować dla każdego serwisu, w tym sklepu internetowego czy firmowej wizytówki.
Dużo się o tym mówi, ale jak naprawdę jest? Rzeczywiście, unikalność treści jest jednym z najważniejszych czynników, które mogą decydować o tym, która strona będzie wyświetlać się wyżej w wynikach organicznych. Duplikaty wewnętrzne (czyli między stronami w serwisie) lub zewnętrzne (między stroną a innym serwisem) mogą mieć negatywny wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce Google, zarówno jeżeli jest to sklep internetowy, jak i strona z opisem usług świadczonych przez Twoją firmę.
Przeczytaj również: Zlecasz działania SEO? Zobacz, dlaczego i jak monitorować pozycje serwisu w Google!
Pamiętaj, że nawet jeśli serwis jest odpowiednio zoptymalizowany i posiada odnośnik z zewnętrznych stron, może mieć problem z osiągnięciem zadowalających pozycji, jeżeli treści, które zawiera, są powielone.
Użyteczny content to nie tylko treści bogate w dodatkowe elementy, takie jak: grafika, tabele, listy wypunktowane itd., ale poświęcony sprecyzowanej tematyce, odpowiadający na potrzeby odbiorcy – przykładami takich treści mogą być np. recenzje produktów, instrukcje montażu, sposoby zastosowania. Teksty powinniśmy tworzyć dla użytkownika i to może zaowocować wyższymi pozycjami w wyszukiwarce Google.
Warto wiedzieć:
Moje rady:
Możemy wypozycjonować Twoją stronę. Uzyskaj bezpłatną wycenę dla Twojej strony
Jest wiele aspektów pozycjonowania w Google, na które należy zwrócić uwagę w serwisie, aby osiągnąć wyższe pozycje. Jednym z najważniejszych – po treści – są tagi sekcji head strony, czyli title i description (tytuł i meta opis).
Źródło: Google
Te elementy są widoczne w wynikach organicznych, dlatego warto w nich zamieścić informację o tym, co użytkownik znajdzie pod danym wynikiem. W miarę możliwości możemy zachęcić go do kliknięcia poprzez zawarcie wezwania do akcji (ang. call to action), np.: „Skontaktuj się z nami!” lub zaciekawić. Obecność najważniejszych słów kluczowych w tytule i meta opisie może pomóc w procesie pozycjonowania w Google. Wymienianie słów kluczowych po przecinku nie jest do końca dobrym pomysłem, bo może zostać uznane przez algorytmy wyszukiwarki za sztuczne upychanie słów kluczowych (ang. keyword stuffing).
Część silników CMS i e-commerce posiada schematy budowania wyżej wymienionych tagów, a ich edycja odbywa się z poziomu panelu administracyjnego.
Warto zweryfikować, czy strony w Twoim serwisie mają uzupełnione tagi title i description, a w przypadku ich braku – dodać w nich unikalne i powiązane z ofertą Twojej strony treści.
Chcesz być pierwszy w lokalnych wynikach wyszukiwania? Sprawdź, jak skuteczne poprawić pozycjonowanie lokalne! Kliknij tutaj i zacznij dominować w swojej okolicy.
Warto wiedzieć:
Źródło: Google
Moje rady:
Profesjonalna optymalizacja Twojej strony internetowej
Dane strukturalne to dodatkowe informacje udostępniane dla robotów, które pozwalają m.in. na interpretowanie zawartości strony czy struktury serwisu. Mogą także wpływać na wygląd wyników w wyszukiwarce przez wyświetlanie fragmentów rozszerzonych (dodatkowych informacji przydatnych dla użytkownika). Dla przepisu będą to między innymi grafika, ocena w formie gwiazdek i liczba opinii.
Źródło: Google
Serwisy, które mają wdrożone dane strukturalne, mogą uzyskiwać lepsze pozycje w wynikach organicznych Google.
Warto wiedzieć:
Moje rady:
Czyli szablon strony, który dostosowuje się do rozdzielczości ekranu. Takie wsparcie jest bardzo pomocne dla użytkowników mobilnych urządzeń. Przeglądanie stron, które nie są responsywne albo nie posiadają dedykowanej wersji mobilnej serwisu, jest dla użytkownika uciążliwe. Dodatkowo, wsparcie dla urządzeń mobilnych od 21 kwietnia 2015 roku jest oficjalnie brane pod uwagę jako czynnik rankingowy, dlatego jest to istotny aspekt w procesie pozycjonowania stron w Google. Brak strony mobilnej lub szablonu RWD może wpływać negatywnie na pozycje w wynikach organicznych.
Warto wiedzieć:
Moje rady:
Szybkość ładowania strony to kolejny element, który może wpływać znacząco na pozycje w wynikach, również tych mobilnych. Tym bardziej, że użytkownicy smartfonów nie zawsze mają dostęp do szerokopasmowej sieci.
W łatwy sposób możesz sprawdzić, jak Twój serwis jest oceniany przez Google pod kątem ładowania strony przy pomocy narzędzia PageSpeed Insights. Dzięki niemu otrzymasz również podpowiedzi i dodatkowe informacje na temat możliwych zmian, które należy wprowadzić, aby czas wczytywania strony był krótszy.
Źródło: PageSpeed Insights
Większość popularnych systemów CMS lub e-commerce posiada dodatkowe moduły lub ustawienia, które pozwalają skrócić czas ładowania strony. Warto sprawdzić w panelu admiracyjnym, czy również nasz system ma takie możliwości. Ładowanie stron można przyśpieszyć poprzez minimalizację HTML, JavaScript, CSS.
Źródło: panel administracyjny
Innym sposobem jest wykorzystanie pamięci podręcznej dla stron naszego serwisu.
Źródło: panel administracyjny
Warto mieć na uwadze, że niektóre opóźnienia mogą być spowodowane obciążeniem serwera. Możemy przemyśleć zmianę aktualnego hostingu na serwer dedykowany lub na rozwiązanie w chmurze. Jednak najpierw należy zweryfikować, czy optymalizacja bazy danych – w tym usunięcie zbędnych rekordów, dodanie indeksów lub ograniczenie zapytań do bazy – nie skróci czasu ładowania strony.
Możemy również część zasobów umieścić na innych serwerach, aby ograniczyć liczbę zapytań do naszego. Serwery CDN są często stosowane przy dużych serwisach i sklepach.
Pomysłem Google na jeszcze szybsze ładowanie serwisów jest AMP (ang. Accelerated Mobile Pages), czyli standard tworzenia stron, mający na celu poprawne wyświetlanie i szybkie ładowanie ich na urządzeniach mobilnych. W skrócie – tworzymy dedykowane wersje stron na urządzenia mobilne, biblioteka Java Script zarządza kolejnością ładowania zasobów, dodajemy również dodatkowe tagi, aby skrócić czas ładowania strony, następnie witryny w standardzie AMP są cache’owane w serwerach Google, skąd są następnie wczytywane.
Strony AMP dodatkowo są wyróżnione w wynikach wyszukiwarki poprzez symbol błyskawicy.
Warto wiedzieć:
Moje rady:
SSL w przypadku sklepów lub serwisów, w których udostępniamy dane (takie jak numer konta bakowego czy karty płatniczej), odgrywa kluczową rolę, ponieważ chroni dane użytkowników. Już w 2014 roku Google informowało, że bezpieczeństwo użytkowników w sieci jest priorytetem i dlatego włącza SSL jako czynnik rankingowy. Tym samym stosowanie protokołu HTTPS może mieć pozytywny wpływ na poprawę pozycjonowania Twojej strony w Google.
Warto wiedzieć:
Moje rady:
To bardzo ważny element pozycjonowania, mający przełożenie na pozycje naszego serwisu w Google. Zanim Klienci zaczną polecać Twój serwis na innych stronach, warto samemu postarać się o odnośniki, które będą kierować do naszej witryny.
Linki umieszczaj na serwisach znanych i zaufanych dla użytkowników. Najlepiej, aby były moderowane przez administratora lub samych użytkowników.
Odnośniki możesz pozyskać również od serwisów partnerskich lub firm, z którymi współpracujesz.
Fora internetowe, grupy dyskusyjne – możesz dzielić się na nich swoją wiedzą, wskazując swój serwis jako źródło dodatkowych informacji, rozwiązanie problemu lub miejsce, gdzie będą mogli dokonać zakupu produktu lub usługi, których szukają.
Artykuły eksperckie lub poradnikowe to cenne informacje dla użytkowników oraz możliwość pozyskania odnośnika do serwisu autora.
Warto wiedzieć:
Moje rady:
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych
Serwisy, które mają dobrą widoczność w sieci, posiadają wiele aktywności w mediach społecznościowych. Trudno jednoznacznie ocenić, czy tworzenie profili i udostępnianie treści z naszego serwisu w mediach społecznościowych ma przełożenie na poprawę jakości pozycjonowania strony w Google. Matt Cutts, kierownik działu Google ds. spamu, zaprzeczył, żeby tak było, ale… naszym zdaniem i tak warto zainteresować się social media. Jeśli nie będzie miało to bezpośredniego przełożenia na widoczność naszego serwisu, zyskamy zaufanie użytkowników, a nawet przejścia potencjalnych Klientów z serwisów społecznościowych.
Pamiętajmy, że po wpisaniu nazwy firmy z reguły otrzymamy wyniki z mediów społecznościowych, co może dobrze świadczyć o naszej firmie.
Źródło: Google
Natomiast opinie o naszej firmie wyświetlane w wizytówce Google Moja Firma mogą pochodzić między innymi z Facebooka czy GoldenLine.
Więcej na temat znaczenia social media dla SEO znajdziesz w osobnym artykule Dagmary.
Warto wiedzieć:
Moje rady:
Dzięki wymienionym wyżej sposobom możesz poprawić pozycje, a tym samym uzyskać jeszcze lepszą widoczność serwisu w wynikach organicznych. Pamiętaj, że to tylko kilka z wielu metod na to jak poprawić pozycjonowanie w Google – ale warto na początek wziąć je pod uwagę, chcąc promować swój serwis w wyszukiwarce.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.