Z tworzeniem wysokiej jakości tekstów jest jak z budową domu: w obu przypadkach niezbędne są mocne fundamenty i szczegółowy plan działania. Oprócz solidnego posadowienia i przemyślanej konstrukcji, konieczne jest jeszcze staranne wykończenie, dzięki któremu tekst reklamowy zwróci uwagę potencjalnego klienta. Jeśli chcesz poznać podstawowe zasady pisania treści o charakterze promocyjnym, nauczyć się pisać teksty przyjazne wyszukiwarkom internetowym (SEO) i dowiedzieć się, jak nadać swojej publikacji to „coś”, co uczyni ją zabójczo skutecznym narzędziem sprzedażowym – to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!
Brzmi niezrozumiale? Prowokacyjnie? A może wręcz lekceważąco? Prawda jest taka, że na każdym etapie tworzenia treści sprzedażowej, najważniejszy jest klient. To jego potrzeby ma zaspokoić oferta, wyrażona przez teksty reklamowe. Dlatego wszystko, co napiszesz, powinno sprowadzać się do odpowiedzi na poniższe pytania:
Tylko tyle i aż tyle. Nie wygląda to na nic trudnego, jednak praktyka pokazuje, że precyzyjne określenie grupy docelowej to największy problem copywriterów. Ogólniki typu „osoby w wieku 60+ preferujące zdrowy styl życia”, tak naprawdę niewiele mówią o tym, kim są Twoi odbiorcy. Przecież, każdy z nich troskę o zdrowie może postrzegać w inny sposób. Kluczem do poznania klientów oraz określenia ich rzeczywistych potrzeb jest szczegółowy research. Jakie mogą być źródła informacji, by napisać idealny tekst reklamowy? Przykład to m.in.:
Jak widzisz, aby dobrze poznać swojego odbiorcę, nie musisz dysponować sztabem ludzi ani pokaźnym budżetem. Research możesz wykonać we własnym zakresie. Warto wykonać go sumiennie, ponieważ dzięki temu samo pisanie tekstów reklamowych będzie już znacznie łatwiejsze.
Znając grupę docelową, znacznie łatwiej dopasujesz formę i styl artykułu do jej oczekiwań. Jak napisać reklamę? Pisz tak, jak rozmawiają ze sobą potencjalni klienci! Nastolatek będący na bieżąco z nowymi technologiami używa zupełnie innego języka niż wykładowca akademicki czy trener personalny. Specyfika danej grupy docelowej przekłada się na komunikację i determinuje zarówno sam styl tekstu, jak i użyte w nim argumenty. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego wyczucia. Unikaj banałów i nie przesadzaj z potocznym językiem ani przeintelektualizowaną formą. Dzięki temu tekst pozostanie naturalny i zrozumiały.
Żródło: stopfejkfriends.pl
Staraj się nie patrzeć na tekst reklamowy wyłącznie przez pryzmat właściwości konkretnego produktu czy usługi. Traktuj je jako rozwiązanie konkretnego problemu, z którym zgłasza się do Ciebie potencjalny klient. Skoro odbiorca poszukuje w sieci informacji na temat interesującego go towaru lub usługi, raczej nie robi tego przypadkowo.
Choć poszczególne komunikaty mogą różnić się między sobą formą, stylem, zawartością merytoryczną czy długością, istnieje pewien kanon elementów, jeśli chodzi o pisanie tekstów reklamowych. Jak napisać reklamę, na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie planowania i realizacji zlecenia na artykuł lub opis produktu? Sprawdź poniżej!
80% internautów przyznaje się, że nie czyta treści publikowanych w sieci i ogranicza się jedynie do sprawdzania nagłówków. Dla Ciebie to wystarczający powód, by zadbać o chwytliwy tytuł artykułu, jeżeli chcesz, by ktokolwiek zadał sobie trud zapoznania się z jego treścią. Wczuj się w rolę osoby, która czyta Twój tekst reklamowy. Przykład? Bardziej prawdopodobne, że klikniesz artykuł pod tytułem: „5 niedrogich modeli butów, które pozwolą Ci biegać komfortowo i bez kontuzji” niż zatytułowany „Jak wybrać buty do biegania?”.
Żródło: natural-born-runners.pl
Pisanie na potrzeby marketingu to specyficzna dziedzina. Biorąc pod uwagę, że tekst reklamowy musi być poprawny, ciekawy i unikalny, to przede wszystkim – ma napędzać sprzedaż, musisz skupić się na konkretach. Zapomnij o „laniu wody” i ogólnikach. Im więcej „mięsa”, tym lepiej.
Doskonale sprawdza się w tym przypadku koncepcja odwróconej piramidy, zgodnie z którą najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku artykułu. W odróżnieniu od tekstów newsowych lead (pierwszy akapit) nie powinien streszczać całej treści, ale zachęcić do zapoznania się z jej dalszą częścią. W kolejnych akapitach skup się na kluczowych korzyściach wynikających z zakupu produktu/usługi oraz na tym, co odróżnia Twoją ofertę od konkurencji.
Jeśli pisanie tekstów reklamowych nie jest Ci obce, z pewnością spotkałeś się z terminem „język korzyści”. Jeżeli dodatkowo stosujesz go w swoich publikacjach – plus dla Ciebie. W skrócie: chodzi o przedstawienie konkretnych (i faktycznych!) cech produktu w sposób, który utwierdzi jego potencjalnego nabywcę o słuszności finalizacji zamówienia. Jak to zrobić? Oczywiście, przedstawiając zyski. Warto w tym celu stosować schemat: cecha = zaleta = korzyść, który przedstawiam na poniższym przykładzie butów biegowych.
Wyobraź sobie, że klient zachęcony chwytliwym nagłówkiem Twojego artykułu, postanawia przeczytać tekst z nadzieją, że znajdzie w nim rozwiązanie swojego problemu. Przechodzi przez kolejne akapity tekstu, otrzymuje odpowiedź na nurtujące go pytania, po czym… opuszcza stronę, nie podejmując żadnej akcji. Czego w tej sytuacji zabrakło? Wyraźnego wezwania do działania (Call to Action), czyli zwięzłego komunikatu typu:
Wezwanie do działania powinno znaleźć się w podsumowaniu artykułu lub bezpośrednio pod nim. Przez jego brak tracisz zainteresowanie oraz uwagę klienta, dając mu poczucie zmarnowanego czasu. Nawet jeśli chciał skorzystać z Twojej oferty, nie dałeś mu na to szansy.
Żródło: adidas.pl
Na koniec pamiętaj, że nawet najciekawszy i najlepiej napisany tekst reklamowy będzie bezużyteczny sprzedażowo, jeśli… nikt go nie zobaczy. Tworząc treści na potrzeby marketingu internetowego, nie możesz zapominać o pozycjonowaniu. Pisanie tekstów SEO to coś więcej niż nasycanie treści odpowiednimi słowami kluczowymi. Frazy rozmieszczaj tak, by wyglądały naturalnie – nie „upychaj” ich na siłę, stosuj odmiany i synonimy.
Skorzystaj z profesjonalnego pozycjonowania stron www i zdobądź przewagę nad konkurencją! Oferujemy kompleksowe usługi, aby Twoja witryna była na czołowych miejscach w wyszukiwarkach
Wysokiej jakości teksty SEO to nie tylko keywordsy, ale również odpowiednie formatowanie. Unikaj długich bloków treści – nie tylko czytelnicy ich nie lubią, Google również! Znacznie lepiej sprawdzają się krótkie akapity dzielone nagłówkami o zróżnicowanej hierarchii: H1, H2, H3 i tak dalej. Pisząc tekst reklamowy zgodny z SEO, pamiętaj również o umieszczaniu list numerowanych, tabel oraz wypunktowań. Dzięki temu artykuł nie tylko lepiej będzie pozycjonowany przez Google, ale przede wszystkim – stanie się łatwiejszy w odbiorze.
Tworzymy reklamy, które sprzedają
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.