Stworzenie wizytówki Google Moja Firma (Google Business Profile, dawniej Google My Business) to idealny sposób na zaprezentowanie klientom swoich usług lub produktów. Mapy Google to jedno z pierwszych miejsc, w których szukamy firm, restauracji lub innych obiektów w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Dzięki tej usłudze Google, potencjalni klienci bez problemu uzyskają najważniejsze informacje o Twojej działalności. W wizytówce Google Moja Firma znajdą adres siedziby firmy oraz dane kontaktowe takie jak nr telefonu, stronę internetową, czy godziny otwarcia. Dodatkowo, jeśli obsługujesz swoich klientów w różnych lokalizacjach, możesz dodać każdą z nich w panelu Google Moja Firma.
Poprowadzę Cię przez cały proces dodawania firmy do Google Maps przy użyciu kreatora wizytówki – od założenia konta, poprzez uzupełnienie podstawowych informacji związanych z prowadzoną działalnością, kończąc na optymalizacji, która pomoże Ci w pozycjonowaniu wizytówki w Google Maps. Ten wpis będzie przydatny również dla osób, które mają już wizytówkę w Google Moja Firma i chciałyby rozwinąć ją tak, żeby była przydatna dla klientów oraz zoptymalizowana pod kątem uzyskania jak najlepszej widoczności. Zapraszam więc na krótki przewodnik po obsłudze wizytówki w Google Maps!
Chcesz promować firmę w sieci?
Dzięki widoczności w Mapach Google pozyskasz nowych użytkowników strony internetowej, czyli potencjalnych klientów. Wyświetlanie profilu w Google Maps jest skuteczne zwłaszcza w przypadku firm działających lokalnie i na określonym obszarze.
Założenie wizytówki w Google Maps oraz jej skuteczna optymalizacja odgrywają kluczową rolę w procesie pozycjonowania lokalnego.
Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/
Jak widzisz na powyższym zrzucie ekranu, pierwsza część SERP-ów wyświetla tylko te firmy (w tym przypadku restauracje), które mają wizytówkę Google. Oprócz ich nazw internauta otrzymuje następujące możliwości i informacje:
Użytkownik szukający włoskiej restauracji w swoim mieście dostaje najważniejsze informacje „na tacy”. Dzięki nim łatwo podejmie decyzję, gdzie zjeść. Chcesz, żeby równie szybko wybrał Twoją firmę? Najwyższa pora, żeby założyć jej wizytówkę!
Pierwszym etapem jest zalogowanie się na stronie Google Moja Firma. W tym celu przejdź na stronę: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i kliknij „Zarządzaj teraz”. Następnie zaloguj się na swoje konto Google lub utwórz nowe.
Podczas weryfikacji zalecam skorzystanie z aktywnego adresu e-mail. Wszystko po to, żeby nowe konto Google nie zostało skasowane z powodu zbyt niskiej aktywności.
Utrata dostępu do poczty e-mail może spowodować problemy w zarządzaniu wizytówką Google Moja Firma. Dobrą praktyką jest tworzenie konta Google z firmowego maila, np.: jan.kowalski@nazwa-domeny.pl.
Po zalogowaniu się do Google Moja Firma będziesz mógł przejąć już istniejącą wizytówkę w Google Maps. W jaki sposób?
Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/
Jeżeli uda Ci się znaleźć na mapie swoją firmę, przejdź dalej. Otrzymasz informację, że do tej wizytówki ktoś zgłosił już roszczenia. Klikając „Poproś o dostęp”, rozpoczniesz proces uzyskiwania dostępu do profilu.
Po wybraniu odpowiedniego przycisku ukaże się krótka ankieta. Musisz ją wypełnić, żeby otrzymać dostęp do wizytówki. Stanie się to po upływie kilku dni.
Drugi krok to nadanie firmie odpowiedniej nazwy, która jest kluczowa zarówno dla klientów, jak i algorytmów Google.
Wykorzystanie słów kluczowych w nazwie może wpłynąć na poprawę pozycji wizytówki na wybraną frazę. Istotne jest to, żeby keywordsy użyte w tytule, brzmiały naturalnie. W przypadku wizytówki dla włoskiej knajpy z Wrocławia najważniejszą frazą będzie „restauracja włoska Wrocław”. Poniżej przedstawię dwie wersje nazwy firmy.
Wersja niepoprawna – zawierająca wiele fraz po przecinku, która naraża Cię na karę i ukrycie wizytówki: Restauracja włoska Wrocław, pizza włoska, makarony Wrocław, wina włoskie Wrocław, pizza na cienkim cieście Wrocław – Ristorante SEO
Wersja poprawna: Ristorante SEO – restauracja włoska we Wrocławiu
Jak widzisz, druga wersja brzmi naturalnie, a jednocześnie zawiera najważniejszą frazę kluczową. Właśnie do tego powinieneś dążyć!
Kolejnym etapem jest dobranie kategorii działalności Twojej firmy. Zależnie od specyfiki branży ten wybór może być bardziej lub mniej szczegółowy.
Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/
Widzisz, że kategorie dla restauracji włoskich są mocno sprecyzowane.
Wybierz więc kategorię kluczową dla swojego biznesu i przejdź dalej. Później będziesz mógł dodać inne kategorie. Zalecam ich wyselekcjonować jak najwięcej – najlepiej takich, które pasują do profilu prowadzonej działalności. Ponadto możesz zmienić te dodane wcześniej.
Teraz otrzymujesz pytania dotyczące lokalizacji firmy. W pierwszej kolejności zadecyduj, czy adres działalności będzie wyświetlał się na Mapach Google. W przypadku restauracji oczywiście wybierz „Tak”.
Gdy zgodziłeś się na wyświetlanie lokalizacji swoim klientom, przeniesiesz się do ankiety, w której wpiszesz te dane.
Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/
Po uzupełnieniu danych adresowych ukaże Ci się mapa, na której wskazuje się bardzo dokładną lokalizację. Im dokładniej ją zaznaczysz, tym łatwiej dotrą do niej klienci. Podczas dodawania tak zwanej „pinezki” w Google Maps polecam skorzystać z widoku „Satelita” oraz innych elementów interfejsu w aplikacji.
W kolejnym etapie zostaniesz zapytany, czy obsługujesz klientów poza obszarem swojej siedziby. Jeżeli tak jest, będziesz mógł uzupełnić na mapie obszar, w którym prowadzisz firmę. Polecam skorzystać z zasady „od ogółu do szczegółu”. W pierwszej kolejności skup się na województwach (lub nawet całym kraju), a dopiero później dodaj poszczególne miejscowości i dzielnice.
W tym przypadku otrzymasz zapytanie o obszar, na którym świadczysz usługi. Uzupełnij informacje, kierując się zasadą, o której wspominałem przed chwilą, czyli „od ogółu do szczegółu”.
W edycji danych kontaktowych zacznij od aktualnego numeru telefonu.
W następnym kroku podaj adres strony www. Pamiętaj o uwzględnieniu tego, czy ma protokół SSL, a także, czy domena zawiera przedrostek „www”. Aby uniknąć ewentualnych błędów, najlepiej skopiować dokładny adres URL z paska w przeglądarce.
Po udzieleniu odpowiedzi na pytanie, czy jesteś zainteresowany otrzymywaniem newslettera od Google, tworzenie wizytówki w Google Maps firmy dobiega końca!
Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/
Ostatnim etapem przed przejściem do panelu administracyjnego Google Moja Firma jest weryfikacja działalności, którą prowadzisz. W zależności od algorytmów uznających, czy nowe konto jest godne zaufania, masz do wyboru różne opcje weryfikacji wizytówki.
Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/
Najpopularniejszą formą weryfikacji jest kartka pocztowa. W przeciągu około 2 tygodni – na wskazany adres – otrzymasz list z kodem weryfikacyjnym. Należy go podać w panelu Google Moja Firma.
W ten sposób Google stara się przeciwdziałać tworzeniu fałszywych profili w Mapach Google.
Zdobądź przewagę w lokalnych wynikach wyszukiwania! Obejrzyj nasze usługi pozycjonowania lokalnego i podbij lokalny rynek już dziś.
Kolejne ankiety, których wypełnienie jest obowiązkowe, dotyczą godzin pracy oraz opisu firmy. Tak, jak przy godzinach pracy sprawa wydaje się oczywista, to na opis firmy powinieneś poświęcić więcej czasu.
Wypełnij go tak, żeby zachęcał użytkownika do skorzystania właśnie z Twoich usług. Dobrą praktyką jest umieszczenie w nim najważniejszych fraz (mogą być w formie odmienionej). Tworząc opis, należy kierować się rozsądkiem i nie zamieniać tekstu w zlepek słów kluczowych wymienionych po przecinku. Treść musi być przyjazna przede wszystkim dla użytkownika!
W dalszym etapie jesteś proszony o dodanie zdjęć.
Fotografie są istotnym elementem każdej wizytówki – zwiększają wiarygodność firmy w oczach odbiorcy i zachęcają do interakcji.
Absolutnym minimum, jeżeli chodzi o pliki graficzne, jest dodanie logo firmy, tzw. okładki oraz zdjęcia profilowego. Warto również zadbać o fotografie produktów lub pracowników w trakcie wykonywanych oferowanych usług. W przypadku lokali gastronomicznych strzałem w dziesiątkę będą zdjęcia menu i przygotowanych potraw.
Jeśli prowadzisz lokal usługowy, warto stworzyć wirtualny spacer pokazujący jego wnętrze. Lista fotografów certyfikowanych przez Google, którzy pomogą w wykonaniu takiego spaceru, znajduje się pod adresem: https://www.google.com/intl/pl/streetview/contacts-tools/.
Po wprowadzeniu wszystkich danych trafiasz do panelu prowadzenia wizytówki firmy. W tym miejscu możesz edytować wszystkie dane, które podałeś wcześniej.
W pierwszej kolejności przejdź do zakładki „Informacje” (czerwona strzałka na poniższym zrzucie ekranu).
Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/
Poszczególne elementy panelu administracyjnego mogą różnić się w zależności od prowadzonej działalności – w przypadku restauracji można dodać menu.
W Mapach Google oceny i opinie użytkowników są kluczową funkcją. Dlatego warto zadbać o systematyczny przyrost pozytywnych ocen.
Jest kilka sposobów na zachęcanie użytkowników do dzielenia się opinią o Twojej firmie. Jednym z nich jest przesyłanie linku wraz z e-mailem potwierdzającym zamówienie, który prowadzi bezpośrednio do formularza wystawiania oceny. Aby go uzyskać, przejdź na stronę główną w panelu administracyjnym. Następnie w podmenu „Uzyskaj więcej opinii” kliknij „Wyślij formularz”.
Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/
Po wykonaniu powyższych czynności otrzymasz link, który prowadzi bezpośrednio do możliwości dodania opinii na profilu Twojej firmy.
Oprócz elementów kluczowych dla pozycjonowania profilu Google Moja Firma, w module wizytówek znajdziesz wiele innych opcji, na które warto zwrócić uwagę podczas prowadzenia profilu naszej firmy.
To zakładka, która umożliwia publikację różnego rodzaju postów na temat działalności firmy. Dzięki tej funkcji utworzysz również specjalną ofertę lub wydarzenie, co wykorzystasz z powodzeniem podczas okazji, takich jak np. Black Friday. Dodatkowo wpisy będą wyświetlać się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google.
W tym module, do którego warto regularnie zaglądać, znajdziesz wszelkie informacje o użytkownikach i klientach, których pozyskujesz dzięki wizytówce Google Moja Firma. Znajdziesz tam rozbudowane statystyki oraz wskazówki, które pozwolą Ci zweryfikować skuteczność działań w Mapach Google.
Mam nadzieję, że zachęciłem Cię do stworzenia wizytówki Google Moja Firma! Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, gorąco do tego zachęcam. Zupełnie za darmo otrzymujesz możliwość przedstawienia swojej działalności zarówno w Google Maps, jak i w wyszukiwarce Google. Dzięki starannie prowadzonemu profilowi zachęcisz klientów do skorzystania właśnie z Twojej oferty. Wyciągnij do nich rękę!
Potrzebujesz pomocy przy wizytówce?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.