White Hat SEO oraz Black Hat SEO – jeśli pozycjonowanie stron internetowych nie jest dla Ciebie zupełną nowością, być może znasz już te dwa pojęcia. A czy zdajesz sobie sprawę, że pomiędzy w pełni akceptowanymi przez Google technikami SEO a działaniami, które przez twórców najpopularniejszej wyszukiwarki są nie do przyjęcia, istnieje jeszcze całkiem szeroki obszar zwany szarym kapeluszem? Z tego tekstu dowiesz się, co to jest Gray Hat SEO, czym różni się od technik zakazanych i jakie działania obejmuje. Zapraszamy do lektury!
Zanim przedstawimy Ci techniki szarego kapelusza, chcemy wytłumaczyć, czym w istocie jest Gray Hat SEO. Trudno o jednoznaczną definicję, jednak w digital marketingu pojęcie to odnosi się do działań pozycjonowania stron łączących elementy białego oraz czarnego kapelusza. Należy jednak jasno zaznaczyć, że nie są to techniki zakazane, za to w pewnych sytuacjach – np. gdy zależy Ci na szybkim i znacznym zwiększeniu ruchu w serwisie lub pozyskaniu większej liczby odnośników – mogą okazać się bardzo pomocne.
Gray Hat SEO vs Black Hat SEO – omówienie najważniejszych różnic
Podstawową różnicą pomiędzy SEO Black Hat oraz Gray Hat jest to, że działania zaliczane do czarnego kapelusza traktowane są przez Google jako próby nieuprawnionej manipulacji wynikami wyszukiwania. Karą za taki internetowy przekręt może być nałożenie filtra, czyli czasowe obniżenie pozycji serwisu w rankingu, lub bana, a więc nawet w skrajnych sytuacjach całkowite wykluczenie witryny z wyników wyszukiwania.
W teorii wszystko wydaje się więc jasne. Jednak w praktyce wytyczne dla webmasterów dotyczące działań akceptowanych i niedozwolonych są dość nieostre i podlegają różnym interpretacjom. Im bardziej zagłębiasz się w pozycjonowanie, tym bardziej zaczyna ono przypominać balansowanie na cienkiej granicy pomiędzy tym, co wolno, a czego nie.
Szary kapelusz wykorzystuje te – całkiem szerokie – przestrzenie swobodnej interpretacji wytycznych Google, obejmując szereg działań, które jednoznacznie nie są uznawane za Black Hat SEO.
No dobrze, więc które techniki SEO należą do szarego kapelusza?
Prawdopodobnie właśnie teraz, wiedząc już, co to jest Gray Hat SEO, zastanawiasz się, do których konkretnych działań pozycjonerów odnosi się ten termin. Poniżej znajdziesz 5 popularnych technik, które według specjalistów mogą być zaliczane do szarego kapelusza.
Synonimizowanie treści O ile kopiowanie cudzego contentu na własną stronę to nie tylko Black Hat SEO, ale przede wszystkim kradzież własności intelektualnej, to tworzenie treści opartej na synonimach słów swego czasu należało do popularnych technik SEO. Obecnie algorytmy Google doceniają przede wszystkim teksty unikalne, przydatne użytkownikom oraz naturalne, dlatego jeśli zamierzasz synonimizować treści, zadbaj o to, by brzmiały one jak najbardziej autentycznie.
Szybkie pozyskiwanie linków Link building to jedno z kluczowych działań w zakresie efektywnego pozycjonowania w internecie. Techniki SEObiałego kapelusza ukierunkowane są na naturalną rozbudowę profilu linkowego, na co szczególną uwagę zwraca algorytm Penguin. Jednak podobnie jak w wielu innych przypadkach, również przy linkowaniu trudno o jasne wytyczne, co do tego, jaka częstotliwość pozyskiwania linków uznawana jest za nienaturalną.
Przechwytywanie domen Działania w obszarze Gray Hat SEO mogą również obejmować przejmowanie domen internetowych, sprowadzające się zarówno do kupowania wygasłych adresów, jak i tych zupełnie „świeżych”. To jedna z najczęściej stosowanych praktyk szarego kapelusza, pozwalająca m.in. na poprawę profilu linków zwrotnych. Praktyka pokazuje jednak, że w tej kwestii zdecydowanie warto stawiać na jakość – od kupowania wielu wygasłych adresów o niskiej wartości znacznie korzystniejsza jest inwestycja w domenę o mocnej pozycji i solidnym profilu linkowym.
Automatyczne generowanie opinii Podobnie jak treści na stronach internetowych również opinie, komentarze oraz oceny publikowane przez użytkowników powinny być naturalne. Do szarego kapelusza można natomiast zaliczyć tworzenie tego rodzaju contentu za pomocą specjalnych programów czy automatycznych narzędzi. Często generują one treści łudząco podobne do tych zamieszczanych przez internautów, dlatego udowodnienie, które opinie pochodzą od użytkowników, a które zostały napisane przez bota, bywa trudne. Za technikę Gray Hat SEO uważa się również recenzje kupowane.
Wykorzystanie Web 2.0 do budowy profilu linkowego Profil linkowy serwisu możesz również poprawić, wykorzystując sieć Web 2.0, czyli miejsca, w których content generowanych jest przez użytkowników internetu. Chodzi tutaj przede wszystkim o fora, blogi tematyczne czy media społecznościowe oraz możliwość umieszczania w nich linków.
Choć nie zawsze przekładają się one na wzrost pozycji serwisu w Google, nadal pozostają bardzo wartościowe, ponieważ pomagają różnicować profil linkowy Twojej witryny.
Stosować czy nie stosować?
Jak widzisz, Gray Hat SEO to zbiór technik pozycjonowania obejmujący niezwykle szeroki katalog działań na pograniczu białego i czarnego kapelusza. Co ważne – nie ma jednoznacznych wskazań, jakoby były one zabronione, w odróżnieniu od metod Black Hat. Podejmując decyzję o wdrożeniu któregoś z powyższych działań, najlepiej kierować się własnym doświadczeniem i wyczuciem, pamiętając, że w SEO wiele rzeczy jest kwestią odpowiedniej interpretacji. Wolisz zlecić pozycjonowanie strony ekspertom? Już dziś uzyskaj darmową wycenę i skorzystaj z oferty Grupy TENSE!