Wróć do listy wpisów
Analityka Audyt SEO Link building Marketing Optymalizacja stron (SEO) Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Googlebot – czym są i jak działają roboty indeksujące Google

Googlebot – czym są i jak działają roboty indeksujące Google

Googlebot – czym są i jak działają roboty indeksujące Google

Zapewne niejednokrotnie spotkaliśmy się z tematyką złośliwych botów, które stanowią ogromne zagrożenie dla wszystkich osób, które na co dzień korzystają z wszelkich dobrodziejstw Internetu. Jednak jak wiadomo, medal ma dwie strony i po tej drugiej znajdują się pożyteczne boty, które ułatwiają życie użytkownikom. W jaki sposób? Zaraz to wyjaśnimy!

Robot internetowy – co kryje się za tym tajemniczym pojęciem?

Jest to oprogramowanie stworzone z myślą o systematycznym przeglądaniu stron internetowych, a także wykonywaniu określonych i przede wszystkich cyklicznych zadań. Inaczej roboty internetowe nazywane są pająkami (spiderami), pełzaczami (web crawler), a także wędrowcami (web wanderer).

Określone ruchy i to, co rejestrują boty internetowe, w dużej mierze wpływa na pozycjonowanie stron internetowych. Należy jednak przyznać, że eksplorowanie Internetu za pomocą tego typu programów komputerowych nie tylko ułatwia, ale i znacznie przyspiesza segregowanie witryn i zbieranie informacji na ich temat.

Czym jest Googlebot

Na samym początku warto wspomnieć, że bardzo ważnym procesem jest pozycjonowanie stron internetowych, które obejmuje swoim działaniem dobór słów kluczowych. To one posłużą do wypromowania witryn w wyszukiwarce Google na najwyższe pozycje w rekordach wyszukiwań. Słowa kluczowe powinny być dobrane do tematyki strony internetowej oraz tekstów, które się na niej znajdują. Teksty i cała strona powinny więc zostać zoptymalizowane pod kątem SEO.

Jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozwiniętych robotów indeksujących jest Googlebot, używany przez Google właśnie do indeksowania stron poprzez przechodzenie za pomocą odnośników pomiędzy nimi. Webmaster może także udostępnić informacje o swojej witrynie przy użyciu pliku robots.txt.

Należy również pamiętać, że dla Googlebota istotna jest technologia wykorzystywana w naszej witrynie. To od niej zależy, czy bot będzie mógł łatwo i sprawnie zwiedzić witrynę, zaindeksować treść, a także ją w całości ocenić. Dobrze interpretowanymi technologiami przez Googleboty są HTML i CSS, ponieważ potrafią one bezbłędnie zweryfikować elementy, które powinny znaleźć się lub nie na stronie. Dodatkowo wyszukują elementy, które są ukryte na stronie, takie jak nieuczciwe techniki podbijania pozycji w wyszukiwarce.

działanie botów internetowych

Rodzaje robotów indeksujących Google

Zanim przejdziemy do mechaniki i sposobu działania robotów indeksujących Google, warto zaznajomić się z ich rodzajami. Każdy z nich odpowiedzialny jest za indeksowanie stron internetowych, ale wykonuje zróżnicowane działania. Inny pełzacz zajmie się witryną dostosowaną do działania komputerów stacjonarnych (Dekstop Googlebot), a inny będzie weryfikował wersję na urządzeniach mobilnych (Mobile Googlebot).

W sieci poruszają się różne roboty Google, a wśród nich wyróżnić można te, które rejestrują treści wideo, czyli Googlebot Video, zdjęcia – Googlebot Images, a także newsy – Googlebot News. Ponadto za pomocą pliku robots.txt można zablokować dostęp robotów indeksujących do wybranych podstron. Wśród robotów wyróżnić można także AdsBot czy Google StoreBot.

Zasady działania robotów indeksujących Google

Wspomniany już Googlebot to algorytm, którego głównym zadaniem jest przemierzanie witryn internetowych – kataloguje je, zbiera i dodaje do indeksu wyszukiwarki Google. Dzięki temu możemy je łatwo odnaleźć i przeglądać.

Praca Googlebota zaczyna się w momencie, w którym otrzymuje on zgłoszenie o nowej witrynie. Informacje te można dostać poprzez dodanie strony do Google Search Console lub poprzez przejście na naszą stronę przez link z innej witryny. Pierwszym elementem, na którym robot Google się skupia, jest plik robots.txt. Powinien on znajdować się w głównym katalogu serwera, bowiem to on określa, które pliki i treści mają zostać pominięte przy tworzeniu indeksu dla wyszukiwarki.

Po odnalezieniu nowej strony robot indeksujący odwiedza ją i rozpoczyna bardzo dokładne analizowanie jej pod kątem dalszych linków wewnętrznych i zewnętrznych. W ten sposób planuje sobie dalszą wędrówkę po podstronach lub witrynach, które są przez nas linkowane.

Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie analizy podstron pod kątem czynników rankingowych. Przeszukując znane już sobie domeny, robot Google śledzi także adresy URL, które prowadzą na zewnątrz danej witryny. Im więcej linków prowadzi do danej witryny, tym szybciej pojawi się na niej bot. Warto jednak pamiętać, że jakość i ilość tych linków traktowana jest jako jeden z czynników rankingowych. Po wykonaniu wszystkich kroków robot Google kończy łańcuch zależności między linkami. W przypadku gdy bot stwierdzi, że nie ma więcej podstron, do których może się udać, lub wyczerpie tzw. crawl budget, cały wspomniany proces dobiega końca.

Bardzo istotnym aspektem indeksowania witryny dla Googlebota Video, Googlebota Images i wielu innych jest prędkość działania serwisu. Należy pamiętać, że robot ma mnóstwo materiałów do przeanalizowania, dlatego za każdym razem przeznacza na daną stronę pewną ilość czasu i możliwości. Zatem im szybszy i lżejszy serwis, tym lepiej i szybciej zostanie on zindeksowany przez robota, a jego wartość zostanie oceniona wyżej.

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.