Google wprowadza znaczące zmiany w wynikach wyszukiwania (SERP). Wdrożona została nowa długość tytułu i opisu w wynikach organicznych dla niemal wszystkich użytkowników. Czy to zmiany trwałe? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
6 maja Ross Hudgens, bloger i założyciel Siege Media, aktywnie działający jako prelegent na MozCon, OMCap, ionSearch, LeadsCon i Seattle Interactive, opublikował na swoim profilu twitterowym wpis dotyczący testów Google w SERP-ach:
Long title tags being tested again in the SERPs. Seeing 69 and 70 character results today. — Ross Hudgens (@RossHudgens)
Jest to jedna z najważniejszych zmian dla specjalistów SEO, skupiających się na optymalizacji on-page. Aktualizacja ta zapewni trochę więcej przestrzeni na tytuły i opisy w wynikach organicznych. Na chwilę obecną nikt nie jest w stanie oszacować, jak bardzo zmiana ta wpłynie na współczynnik klikalności.
Dotychczas wyznaczony obszar w wynikach wyszukiwania Google, w którym znajdowały się odpowiedzi wpisane w wyszukiwarce, zajmował 500 pikseli szerokości. 4 maja szerokość ta została zwiększona o 100 pikseli. Zmiana ta determinuje szereg implikacji, które mają szansę w znaczący sposób wpłynąć na zachowania użytkowników.
Do niedawna liczba znaków w tytule (title) wynosiła od 55 do 60 znaków, w zależności od użytych znaków. Przykładowo litera „l” czy „i” zajmuje znacznie mniej miejsca niż litera „w” czy „a”. Długość nowego tytułu wynosi obecnie nawet 70-71 znaków (w zależności od użytych liter). To znaczący wzrost, dzięki któremu właściciele stron internetowych mogą przekazać więcej informacji o zawartości ich stron z poziomu wyników wyszukiwania. To doskonała okazja, aby dodać do sekcji Title nazwę strony lub 2-3 słowa więcej i tym samym poprawić tytuły pod kątem zapytań z tzw. długiego ogona.
Nowa długość opisu na linię wynosi 100 znaków. Oznacza to, że można dodać od 16 do 20 znaków w jednej linii. To spory plus dla tych, którzy chcą przyciągnąć uwagę użytkowników Google na swoją stronę www poprzez dobrze zdefiniowany opis (META description). Jakby tego było mało, Google zwiększa liczbę linijek do 3, dzięki czemu liczba znaków rośnie się do 278.
Jak donosi Jennifer Slegg, ekspert SEM i prelegent, m.in. na Pubcon, SMX i ClickZ, Google mimo to wciąż jeszcze w wielu przypadkach ucina opisy (descriptions) do dwóch linijek w wynikach wyszukiwania. Czasem można więc napotkać opisy na około 150-160 znaków właśnie w typowych dwóch liniach.
Featured Snippet lub po prostu Answer Box to funkcja SERP, wyświetlana w jasnoszarej ramce, która występuje nad wynikami organicznymi (lewa kolumna) i stara się odpowiedzieć na pytanie bezpośrednio. Większość Answer Boxes to przede wszystkim teksty, zawierający stosunkowo krótkie odpowiedzi i pokazują bardzo podstawowe informacje o źródle odpowiedzi. Zwiększenie szerokości także wpłynęło na Answer Box, którego wymiary przed zmianami wynosiły 557 x 195 pikseli, a po zmianach wynoszą 644 x 176 pikseli. Wbrew pozorom zmiana ta wpłynie pozytywnie na wyniki poniżej Featured Snippets, ze względu na większą przejrzystość treści.
Potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu swojej strony?
Nowe zmiany na pewno wpłyną na wspomniany współczynnik klikalności. Dłuższe tytuły i opisy to dodatkowa możliwość zachęcenia użytkownika do kliknięcia w wynik wyszukiwania, która docelowo może się przełożyć na konwersję w naszym serwisie. Zmiany w tytułach można obserwować nie tylko w USA, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii, ale również w Niemczech.
Należy jednak mieć na uwadze fakt, że są to testy Google, a to oznacza, że zmiany mogą zostać wycofane lub wprowadzone z dużym opóźnieniem. Warto więc przyglądać się na bieżąco postępowi zmian, aby móc oprzeć na tym działania SEO, gdy pojawi się finalna wersja wyglądu wyników wyszukiwań. Nie sposób jednak przejść obojętnie obok faktu przeprowadzania testów tego typu.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.