Google Search Console (dawniej Google Webmasters Tools) to zestaw narzędzi stworzonych przez giganta z Mountain View do monitorowania witryn internetowych. Cieszy się dużą popularnością, szczególnie wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem i marketingiem internetowym stron. Za pomocą GSC w bardzo prosty sposób można sprawdzić, w jaki sposób roboty Google indeksują naszą treść, jak wygląda profil linkowy naszej strony, czy Google nałożyło na nasz serwis kary ręczne, jak Google widzi naszą stronę i wiele więcej. Innymi słowy, jeśli chcemy, żeby nasza strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania i zależy nam na monitorowaniu jej działania oraz wielu ważnych elementów, to instalacja Search Console jest konieczna. Umożliwia także utrzymanie wszystkich ważnych informacji w jednym miejscu.
Dlaczego warto na swojej stronie zainstalować Search Console od Google? Narzędzia te umożliwiają:
Właściciele stron, którzy zastanawiają się, do czego im Google Search Console, powinni mieć świadomość, że narzędzia stworzone przez twórców najpopularniejszej wyszukiwarki powstały właśnie z myślą o nich. Są one bardzo przejrzyste, a korzystanie z nich nie sprawi problemu nawet laikowi. Jakie korzyści mogą odnieść poszczególne grupy użytkowników dzięki instalacji Google Search Console?
Skoro wiemy już, co to jest Google Search Console, to zainstalujmy to narzędzie na naszej stronie. Pierwszym krokiem, jaki musimy wykonać, jest założenie konta Google. Jeśli mamy już konto Gmail lub w innej usłudze Google, możemy zainstalować narzędzia Search Console na naszej stronie właśnie na nim. W przypadku gdy takiego konta nie mamy, musimy je założyć. Konto Gmail możemy utworzyć pod tym linkiem:
https://accounts.google.com/SignUp?hl=pl
Jeśli nie chcemy zakładać konta Gmail, możemy powiązać dowolne nasze konto z Google pod poniższym adresem:
https://accounts.google.com/SignUpWithoutGmail
Jeśli mamy już konto Google, to w celu zalogowania do usługi Search Console musimy udać się pod adres:
https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl
Logujemy się na dane założonego przez nas konta Google.
Google umożliwia dodanie strony do narzędzi na dwa sposoby.
Formularz do dodania strony internetowej w Google Search Console
Źródło tu i dalej: Google Search Console
Pierwszy z nich polega na podaniu samego adresu domeny bez prefiksów (np. www.) i protokołu (np. https). Przykładowo jeżeli nasza strona działa pod adresem https://www.moja-domena.pl, to w polu tym wpisujemy tylko moja-domena.pl. Za pomocą tej metody od razu zweryfikujemy wszystkie subdomeny, wszystkie adresy z różnymi prefiksami oraz protokołami, które działają na domenie. Jeśli zatem oprócz powyżej wspomnianej strony mamy sklep internetowy (https://sklep.moja-domena.pl) oraz blog (http://blog.moja-domena.pl) działające na subdomenach, to zainstalujemy Google Search Console na obu subdomenach.
Dodawanie domeny w GSC
Po wpisaniu adresu naszej domeny i kliknięciu w przycisk „Dalej” wyświetli nam się okienko z instrukcją weryfikacji za pomocą rekordu DNS oraz rekord z kodem weryfikacyjnym, który musimy dodać w DNS. Weryfikacja za pomocą tej metody jest możliwa tylko w przypadku, gdy mamy dostęp do panelu do zarządzania domeną i możemy za jego pomocą edytować rekordy DNS oraz nie daje natychmiastowego dostępu do usługi Google. Jest to spowodowane tym, że zmodyfikowane rekordy DNS muszą zostać rozpropagowane, co może trwać nawet do 48 godzin, ale z przeważnie wystarczy kilka godzin, aby zmieniony rekord był widziany przez Google. W przypadku gdy nie mamy takiej możliwości lub z jakiegoś powodu nie chcemy modyfikować rekordów DNS, pozostaje nam dodanie strony drugą metodą.
Weryfikacja domeny w Search Console za pomocą rekordu DNS.
Drugi sposób dodania strony do Google Search Console wymaga od nas oddzielnego zgłoszenia wszystkich prefiksów, subdomen oraz adresów działających pod różnymi protokołami. W przypadku gdy nasza strona działa pod czterema różnymi adresami oraz ma dwie subdomeny:
http://moja-domena.pl
http://www.moja-domena.pl
https://moja-domena.pl
https://www.moja-domena.pl
https://sklep.moja-domena.pl
http://blog.moja-domena.pl
to każdy z powyższych adresów musimy dodać oraz zweryfikować osobno. W tym celu wpisujemy cały adres wraz z protokołem (http lub https) oraz prefiksem, jeżeli występuje on w adresie (np. www.), w prawym formularzu, a następnie klikamy przycisk „Dalej”. W przypadku gdy nasza strona jest dostępna tylko pod jedną wersją adresu, a pozostałe są przekierowane za pomocą przekierowania 301, to mimo wszystko również zalecamy ich dodanie do GSC.
Dodanie prefiksu adresu URL w GSC
W kolejnym kroku wyświetli nam się okienko z dostępnymi opcjami weryfikacji naszej witryny.
W celu ułatwienia instalacji Search Console na różnych stronach Google daje pięć metod na zweryfikowanie własności witryny:
Metody weryfikacji prefiksu adresu URL w Search Console
Jeśli na stronie nie mamy zainstalowanych innych usług Google, np. Google Analytics, to zalecaną metodą weryfikacji strony będzie najprawdopodobniej przesłanie pliku HTML. Jest to najprostsza metoda instalacji GSC, która nie wymaga umiejętności programistycznych czy znajomości zagadnień związanych z konfiguracją domeny. Niestety w niektórych przypadkach, gdy silnik strony przepisuje wszystkie adresy przez swoje pliki, weryfikacja tą metodą może być utrudniona i wymagać dodatkowych zmian w konfiguracji pliku .htaccess.
No dobrze, mamy już zainstalowane Google Search Console, ale jak to działa? Funkcje oferowane przez GSC są podzielone na kilka tematycznych widoków. Każdy z nich został szczegółowo opisany poniżej.
Zainwestuj w skuteczne pozycjonowanie lokalne! Sprawdź naszą ofertę i cennik pozycjonowania lokalnego, by wyróżnić się w Twojej okolicy.
Jest to główny widok strony internetowej zawierający najważniejsze informacje o Twojej witrynie. Został on podzielony na kilka sekcji i prezentuje podsumowanie stanu witryny. Znajdziemy tu informacje dotyczące skuteczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania, indeksu, eksperymentów i personalizacji oraz ulepszeń. Oprócz tego w przypadku nałożenia na serwis ręcznej kary przez pracownika Google lub wykrycia problemów związanych z bezpieczeństwem pojawi się tu taka informacja. W zależności od typu strony i elementów na niej umieszczonych oraz wykrytych przez roboty Google na niektórych stronach mogą być dostępne dodatkowe raporty dotyczące np. zakupów. Informacje z poszczególnych raportów dostępnych w Przeglądzie zostały omówione szczegółowo w dalszej części artykułu.
Raport Przegląd pozwala na szybkie zapoznanie z najważniejszymi informacjami i weryfikację, czy na stronie nie występują jakieś problemy utrudniające indeksowanie.
Raport Przegląd w Google Search Console wyświetlający informacje z najważniejszych raportów
Powiadomienia od Google są dostępne po kliknięciu w ikonę dzwonka w prawym, górnym rogu ekranu. Dział ten zawiera wszystkie ważne wiadomości dotyczące działania Twojej strony. Mogą tu się pojawiać powiadomienia dotyczące powiązania strony ze statystykami Google Analytics, a także informacje o zgłoszeniach w Disavow Tool, informacje dotyczące skuteczności naszej strony w organicznych wynikach wyszukiwania, zwiększonej liczbie błędów wykrytych przez roboty, zmianach prędkości strony, problemach z dostępnością serwisu dla robotów Google i wiele innych. Powiadomienia możemy sortować po kategoriach, co w przypadku dużej liczby wiadomości ułatwia odnalezienie tych ważnych. Widok ten przechowuje komunikaty przez rok. Jeśli zależy nam na ich zachowaniu przez dłuższy okres, musimy we własnym zakresie skopiować wiadomości do zewnętrznego dokumentu. Warto regularnie zaglądać do tej rubryki, by nie przegapić ważnych powiadomień, które wymagają pilnej reakcji z naszej strony.
Raport Wiadomości wyświetlający powiadomienia dotyczące zweryfikowanej strony internetowej
Sprawdzanie adresu umożliwia pobranie dowolnego adresu URL w obrębie zweryfikowanej domeny. Pole do podania adresu strony znajduje się na górze w środkowej części ekranu. Wystarczy wkleić w nim pełen adres sprawdzanej podstrony wraz z protokołem i przedrostkiem, a następnie wcisnąć Enter.
Pole do wprowadzenia adresu URL strony, którą chcemy sprawdzić
W przypadku gdy mamy zweryfikowanych kilka domen, subdomen lub wersji prefiksu adresu URL, należy zwrócić uwagę, aby weryfikować adres zgodny z wersją, ponieważ w przeciwnym razie wyświetli nam się komunikat, że dany adres URL nie znajduje się w naszej usłudze.
Komunikat o braku adresu URL w usłudze
Usługi, czyli zweryfikowane adresy URL, możemy wybierać z rozwijanej listy znajdującej się w lewym, górnym rogu ekranu.
Lista zweryfikowanych w GSC stron
Pobranie prawidłowego adresu wyświetli informacje o danej stronie:
Informacje o pobranym w GSC adresie URL, który jest zaindeksowany w Google
W przypadku gdy sprawdzany adres URL znajduje się już w indeksie Google, mamy możliwość wyświetlenia zaindeksowanej strony. Opcja ta wyświetli nam z boku nowe okno, w którym znajdują się trzy zakładki:
Jeżeli chcemy sprawdzić adres URL opublikowanej wersji, w którym znajdziemy więcej informacji, wystarczy kliknąć przycisk Sprawdź URL wersji opublikowanej.
W przypadku gdy zaindeksowana wersja strony różni się od tej, która jest obecnie dostępna pod adresem URL, ponieważ np. dodaliśmy na niej opis lub zaktualizowaliśmy jakieś ważne informacje, możemy ją zgłosić do przeindeksowania. Opcja ta jest bardzo użyteczna, gdy chcemy przyspieszyć zaindeksowanie zmian np. wykonywanych pod kątem pozycjonowania witryny, by nie czekać 2-3 tygodnie, aż roboty Google same zauważą, że informacje na witrynie się zmieniły. Zgłoszenie strony do przeindeksowania może spowodować, że w ciągu około doby Google odświeży zawartość adresu URL w swoim indeksie i w przypadku gdy zmiany były wykonane pod SEO, wpłynie to pozytywnie na szybszą poprawę pozycji w wyszukiwarce.
W zakładce Indeksowanie stron, którą możemy rozwinąć, znajdują się informacje dotyczące indeksowania adresu przez roboty Google. Dowiemy się z niej, w jaki sposób Google może wykryć dany adres (czy znajduje się on w mapie witryny lub czy na stronie znajdują się do niego linki), kiedy ostatni raz miało miejsce skanowanie przez Google, jakiego typu Googlebot indeksujący odwiedził serwis, czy skanowanie i indeksowanie są dozwolone oraz czy pobranie strony się udało. Oprócz tego znajdziemy tu również informacje dotyczące adresu kanonicznego określonego przez użytkownika i Google.
Zakładka indeksowanie stron przedstawiająca szczegóły na temat sprawdzanego w Search Console adresu URL
Ostatnia sekcja – Ulepszenia i wygoda użytkownika – pokazuje informacje dotyczące danych strukturalnych znajdujących się na sprawdzanym adresie URL oraz elementów wpływających na wygodę korzystania ze strony, jak np. dostosowanie witryny do przeglądania na urządzeniach mobilnych. W przypadku wykrycia takich elementów znajdziemy tu powiadomienia o ewentualnych niekrytycznych oraz krytycznych problemach.
Przykładowe ulepszenia dotyczące danych strukturalnych wykryte na sprawdzanej stronie i rozwiązania poprawiające wygodę użytkowników korzystających ze strony
Te pierwsze nie są błędami i mogą być prawidłowo wdrożonymi rozwiązaniami, które można ulepszyć, np. dodając opcjonalne pola. Problemy krytyczne są błędami, które należy poprawić, aby Google prawidłowo odczytywał informacje ze strony. W każdy z wykrytych elementów możemy się wklikać, aby poznać szczegółowe informacje z nim związane.
Informacje o błędach niekrytycznych związanych z fragmentami opinii wykrytymi przy sprawdzaniu strony w Google Search Console
W przypadku gdy zgłaszamy adres nowej strony lub takiej, która nie została jeszcze zaindeksowana, będziemy mieli możliwość zgłoszenia do Google prośby o jego zaindeksowanie. Przy stronach, których nie ma w indeksie wyszukiwarki, nie będziemy mogli kliknąć w przycisk Wyświetl zaindeksowaną stronę, ani zobaczyć, czy na stronie zostały wykryte ulepszenia i rozwiązania zwiększające wygodę dla użytkowników. Na szczęście nadal będziemy mogli sprawdzić URL wersji opublikowanej, w którym znajdą się bardziej szczegółowe informacje dotyczące indeksowania strony.
Informacje dotyczące dostępności w Teście wersji opublikowanej w GSC
W sekcji Skuteczność znajdziemy informacje o widoczności naszego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwarki Google. W zależności od tego, w jakich typach wyników pojawia się nasza strona, raport ten może zawierać dane wyłącznie z wyników wyszukiwania lub dzielić się na kilka raportów:
Pierwszy raport prezentuje statystyki z organicznych wyników wyszukiwania. Drugi pojawi się, dopiero gdy witryna osiągnie minimalny próg wyświetleń w Google Discover. Ostatni jest dostępny dla stron, które wyświetlają się w Wiadomościach Google, i zawiera dane zarówno z news.google.com, jak i aplikacji Wiadomości Google na systemie Android i iOS.
Wykres skuteczności strony w wynikach wyszukiwania Google
Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy w tym raporcie, jest wykres, na którym możemy wyświetlać i ukrywać informacje dotyczące:
Dane te pokazują, jak dobrze lub słabo radzi sobie nasza strona w bezpłatnych wynikach Google.
Nad wykresem znajdziemy filtry, które pozwalają nam dokładniej określić, jakie informacje i z jakiego okresu chcemy zobaczyć. Filtr Typ wyszukiwania daje nam możliwość wyboru konkretnego typu wyników wyszukiwania:
Okno wyboru typu wyników wyszukiwania w raporcie Skuteczność w GSC
Możemy tu również porównać ze sobą widoczność strony w dwóch różnych typach wyników, np. sieci i grafice.
Filtr pozwalający na porównanie wyników z sieci oraz grafiki Google
Dane pokazujące widoczność strony w sieci oraz w grafice Google
Obok filtra pozwalającego na wybór typu wyszukiwania możemy ustawić przedział czasu, z którego chcemy zobaczyć informacje. Do wyboru mamy kilka zdefiniowanych okresów, ale możemy również samodzielnie ustawić daty, z jakich mają wyświetlić się dane.
Określenie zakresu dat, z jakich chcemy zobaczyć dane w Google Search Console
W przypadku gdy chcemy porównać dwa zakresy dat, filtr ten również daje nam taką możliwość.
Porównanie łącznej liczby kliknięć w stronę z ostatnich 6 miesięcy z poprzednim okresem
Obok filtra dotyczącego zakresu dat znajduje się jeszcze jeden, za pomocą którego możemy zawęzić dane, jakie pokazuje raport. Klikając w przycisk “+ Nowa”, możemy wybrać:
Kolejną ważną rzeczą, którą znajdziemy w raporcie Skuteczność w Search Console, jest tabela z danymi widoczna pod wykresem. Została ona podzielona na sześć zakładek:
Lista zapytań, na które pojawiła się strona w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google
Raport Skuteczność jest bardzo przydatny, jeżeli szukamy słów kluczowych, które mogą pomóc nam w ściągnięciu większego ruchu na stronę. Warto wtedy wybierać frazy, na które nasza strona ma bardzo dużo wyświetleń, średnią pozycję bliską top 10, ale małą liczbę kliknięć. Dla tego typu słów kluczowych powinniśmy być w stanie szybko poprawić pozycje, co najczęściej przekłada się również na wzrost ruchu.
Raport Skuteczność jest również pomocny, w przypadku gdy nasza strona zanotowała spadek ruchu i szukamy jego przyczyny. Warto wtedy porównać dane pochodzące z okresu sprzed spadku ruchu z tymi po spadku wizyt. Najlepiej skupić się wtedy na słowach kluczowych i całych adresach URL, na których nastąpiła duża utrata wyświetleń, kliknięć, CTR czy spadek pozycji.
W sekcji Indeks znajdziemy raporty dotyczące stron znajdujących się w indeksie Google.
Raport Strony zawiera listę zindeksowanych i niezindeksowanych adresów. Na samej górze znajdziemy wykres pokazujący liczbę adresów z obu list. Możemy włączyć i wyłączyć wyświetlanie danego typu URL-ów oraz dodatkowo nanieść na wykres liczbę wyświetleń.
Wykres pokazujący liczbę zindeksowanych i niezindeksowanych stron oraz liczbę ich wyświetleń w wynikach organicznych Google
Strony zindeksowane użytkownicy mogą znaleźć w Google, wpisując zapytania z nimi związane. Adresy niezindeksowane są wykryte przez roboty Google, ale nie znajdują się w indeksie wyszukiwarki. Powodów braku adresów URL w indeksie może być wiele, a szczegółowe informacje o nich znajdziemy pod wykresem.
Lista przyczyn, dlaczego Google nie indeksuje adresów URL z naszej domeny
Na brak indeksacji mogą wpływać błędy występujące na naszej stronie, takie jak zwracanie nagłówków odpowiedzi HTTP wskazujących na błąd serwera (5xx), blokada indeksowania za pomocą tagu robots o wartości noindex, stosowanie przekierowania, czy np. znaczniki canonical wskazujące na inne adresy URL. Google może również samodzielnie podjąć decyzję, że z powodu wykrycia duplikatów wewnętrznych części adresów nie będzie indeksował. Niektóre adresy URL mogą też nie być zindeksowane, ponieważ robot Google jeszcze nie zdążył tego zrobić. W każdą z przyczyn braku indeksacji możemy się wklikać i wyświetlić listę adresów, które trafiły do tej kategorii. Lista jest ograniczona do 1000 stron, więc jeżeli więcej adresów nie jest indeksowanych z powodu tej samej przyczyny, nie sprawdzimy pełnej listy. W momencie gdy rozwiążemy problem uniemożliwiający indeksację wskazanych adresów, z tego miejsca możemy zgłosić prośbę o sprawdzenie poprawek. Jeśli usunęliśmy przyczynę braku indeksacji, powinno to doprowadzić do zaindeksowania adresów. Listę stron możemy również wyświetlić dla zindeksowanych adresów URL, ale ma ona to samo ograniczenie liczby pokazywanych podstron.
W przypadku gdy na naszej stronie znajdują się filmy, np. osadzone z serwisu YouTube, w widoku tym znajdziemy informacje o ich stanie indeksowania. Raport Strony filmów na samej górze prezentuje wykres, na którym pokazana jest liczba zindeksowanych i niezindeksowanych materiałów wideo.
Wykres pokazujący liczbę zindeksowanych i niezindeksowanych filmów na stronie
Pod wykresem znajdziemy natomiast informacje o przyczynach braku indeksacji filmów. W każdą przyczynę możemy się wklikać i wyświetlić listę maksymalnie 1000 adresów URL, na których znajdują się niezindeksowane materiały wideo. Jeżeli mamy pewność, że problemy wskazane przez Google zostały rozwiązane, to widok z listą daje nam również możliwość wysłania prośby o sprawdzenie poprawek. W momencie gdy problem uniemożliwiający indeksację został usunięty, filmy powinny zostać zaindeksowane i pojawiać się w wynikach wyszukiwarki Google.
W sekcji Indeks znajdziemy również raport Mapy witryny, w którym możemy zgłaszać mapy strony. Mogą one mieć postać pliku XML, RSS, mRSS, Atom 1.0 czy pliku tekstowego. Celem mapy witryny jest pomoc robotom wyszukiwarek w indeksowaniu strony, dlatego zawierają one listę adresów URL, filmów czy plików graficznych, które są dostępne w serwisie. Szczególnie ważną rolę odgrywają one w czterech przypadkach:
W każdym z tych trzech przypadków warto przygotować mapę witryny, a następnie wgrać ją na serwer FTP ze stroną i zgłosić plik w Google Search Console. Ułatwi to robotom Google znalezienie adresów URL, a następnie ich indeksację. Jeżeli na naszej stronie nie wprowadzamy dużych zmian, a wszystkie podstrony znajdują się w indeksie, nie ma konieczności tworzenia mapy witryny ani jej zgłaszania w GSC.
Po zgłoszeniu mapy będziemy mogli sprawdzić, czy Google udało się ją odczytać i czy nie zawierała błędów. W informacjach pokazanych w Search Console znajdziemy takie wiadomości, jak data przesłania mapy, ostatni odczyt oraz liczbę adresów URL, które zawiera.
Mapa witryny zgłoszona w GSC
W każdą z map możemy się również wklikać, by podejrzeć jej szczegóły, co jest ważne, w przypadku gdyby zawierała ona błędy. Pozwoli nam to je zidentyfikować i poprawić, ponieważ mapa witryny z błędami nie będzie spełniała swojej funkcji.
Ostatni raport w sekcji Indeks to Usunięcia. Zawiera on informacje o adresach URL, które zostały usunięte z wyszukiwarki Google. Znajdziemy tu trzy zakładki pokazujące usunięte strony:
Lista adresów zgłoszonych do usunięcia z indeksu wyszukiwarki Google
W pierwszej zakładce – Tymczasowe usunięcia – znajdują się adresy URL, które zgłosiliśmy do ukrycia w wynikach wyszukiwania. Aby dokonać takiego zgłoszenia, niezbędny jest dostęp do GSC z odpowiednimi uprawnieniami, więc nie musimy się obawiać, że ktoś zgłosi i spowoduje usunięcie z Google całej naszej witryny. Ponadto adresy zgłaszane w ten sposób nie są usuwane z wyszukiwarki na stałe. W przypadku gdy nie zadbamy o zablokowanie ich indeksowania, po jakimś czasie mogą ponownie pojawić się w indeksie Google.
Zakładka Nieaktualna treść zawiera listę stron, które zostały usunięte przez użytkowników. Mogą oni zgłaszać wyłącznie niedziałające adresy URL z naszego serwisu, które znajdują się w indeksie Google. Jeżeli zgłaszana strona istnieje i nie została zmieniona, Google jej nie usunie. W przypadku gdy adres URL istnieje, ale został zmieniony, Google usunie fragment i wynik zapisany w pamięci podręcznej, ale po wizycie Googlebota odświeży te informacje w swoim indeksie.
Ostatnia zakładka, czyli Filtrowanie SafeSearch, zawiera listę adresów URL, które algorytm Google uznał za treści nieodpowiednie dla osób nieletnich. W przypadku gdy na naszej stronie Googlebot znajdzie treści pornograficzne, przemoc i inne materiały dla osób pełnoletnich, podstrony, które je zawierają, mogą zostać ukryte przez filtr SafeSearch. Adresy objęte tym filtrem nie będą się wyświetlały w wynikach wyszukiwania osobom, które mają włączony filtr SafeSearch. Reszta użytkowników będzie widziała te adresy URL w organicznych wynikach wyszukiwania.
Kolejna sekcja, czyli Eksperymenty i personalizacja, zawiera informację dotyczącą próbki adresów ocenianej pod kątem jakości, szybkości działania i zgodności z urządzeniami mobilnymi. W przypadku gdy nasza strona generuje znikomy ruch, niektóre raporty z tej sekcji mogą nie zawierać informacji z powodu zbyt małej ilości danych.
Raport Jakość strony zawiera podsumowanie oceny serwisu pod kątem podstawowych wskaźników internetowych. Jest on podzielony na dwie części. Pierwsza dotyczy jakości strony na urządzeniach mobilnych, druga na komputerach. Oba wykresy pokazują informacje dotyczące odsetka adresów URL dobrej jakości oraz łącznej liczby wyświetleń prawidłowych adresów URL. Pod wykresami znajdziemy informacje o liczbie adresów URL, które w raporcie mają stan „Słabej jakości”, problemy z obsługą na urządzeniach mobilnych oraz informacje o korzystaniu z protokołu HTTPS.
Raport z wykresem pokazującym jakość strony dla wersji mobilnej
Każda z tych informacji prowadzi do osobnego raportu z bardziej szczegółowymi danymi, w tym błędami i listą adresów URL, których dotyczy dany problem.
W raporcie Podstawowe wskaźniki internetowe znajdziemy dwa wykresy pokazujące liczbę adresów URL dobrej jakości, wymagających poprawienia oraz słabej jakości. Osobno możemy sprawdzić dane dla urządzeń mobilnych i dla komputerów.
Wykresy pokazujące podstawowe wskaźniki internetowe dla strony w wersji na komputery i smartfony
W przypadku gdy na naszej stronie są adresy wymagające poprawienia lub wręcz URL-e słabej jakości, możemy otworzyć bardziej szczegółowy raport i sprawdzić, co wywołuje problem. Znajdziemy tam również przykładowe adresy stron, na których on występuje, co ułatwi nam znalezienie i wyeliminowanie przyczyny błędów.
Informacje o problemach powodujących obniżenie jakości strony
Ostatnim raportem, jaki znajdziemy w sekcji Eksperymenty i personalizacja, jest Obsługa na urządzeniach mobilnych. To właśnie tu znajdziemy dokładniejsze informacje na temat stron, które są użyteczne lub nieużyteczne na smartfonach. Na samej górze ponownie znajdziemy tu wykres pokazujący liczbę stron danego typu z możliwością naniesienia na nim dodatkowej informacji o wyświetleniach witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Tuż pod wykresem znajdziemy przycisk kierujący nas do raportu z listą adresów URL, które są użyteczne. Trochę poniżej wykresu jest odrębna sekcja z błędami, które uniemożliwiają wygodne korzystanie z naszej strony na urządzeniach mobilnych. Podobnie jak w raportach, o których pisałem wcześniej, możemy wyświetlić szczegóły każdego z nich, gdzie zobaczymy również przykładowe adresy URL z danym błędem. Gdy problemy zostaną usunięte, możemy od razu zgłosić prośbę o sprawdzenie poprawek.
Raport dotyczący błędów sprawiających, że strona jest nieużyteczna na urządzeniach mobilnych
HTTPS
W tym miejscu możemy sprawdzić, czy nasza strona jest wyświetlana z wykorzystaniem protokołu HTTPS, który jest bezpieczniejszy od HTTP. Dane przesyłane za jego pomocą są szyfrowane, co utrudnia ich odczytanie, nawet jeśli zostaną przechwycone przez hakerów i innych przestępców. Strony internetowe, a w szczególności sklepy i witryny, na których użytkownicy podają jakiekolwiek dane osobiste, jak adres e-mail, PESEL, login, hasło itp., powinny działać z wykorzystaniem protokołu HTTPS. Aby strona była oceniana jako dobrej jakości, musi wykorzystywać szyfrowane połączenia. W przypadku znalezienia przez roboty Google w naszej domenie adresów, które działają bez HTTPS, będziemy mogli tu sprawdzić, jakich stron dotyczy ten problem.
Raport informujący o tym, że wszystkie podstrony korzystają z bezpiecznego protokołu HTTPS
Sekcja Zakupy zawiera raporty związane z witrynami prowadzącymi sprzedaż online, czyli głównie sklepami internetowymi. Znajdziemy w niej np. wiadomości związane z danymi strukturalnymi dotyczącymi opisów produktów czy sprzedawcy oraz błędach, które Google w nich znalazło. Liczba dostępnych raportów w tym widoku może się różnić w zależności od tego, czy na naszej stronie są umieszczone dane strukturalne dotyczące elementów związanych ze sprzedażą w internecie.
Raport ten przedstawia informacje dotyczące danych strukturalnych umieszczonych na opisach produktów. Znajdziemy tu wykres słupkowy obrazujący, ile stron zawiera błędy krytyczne, a ile ma prawidłowe dane strukturalne.
Wykres obrazujący liczbę prawidłowych i nieprawidłowych elementów z danymi strukturalnymi dotyczącymi opisów produktów
Pod wykresem znajdziemy listę błędów oraz sugestii dotyczących poprawy wyglądu elementów. W przypadku tych drugich należy mieć na uwadze, że nie stanowią one błędu. Roboty Google prawidłowo odczytują informacje, ale oznaczając dodatkowe elementy za pomocą danych strukturalnych, możemy wpłynąć na poprawę wyglądu strony w wynikach wyszukiwania. Sugestie te mogą dotyczyć np. dodania oznaczeń na średniej ocenie produktu, co może prowadzić do tego, że w wynikach wyszukiwania przy naszej stronie produktowej pojawią się gwiazdki symbolizujące średnią ocenę towaru. Takie poprawki czasami mogą być pomocne w wyróżnieniu naszej strony w SERP-ach i dać nam szansę na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów.
Sugestie dotyczące poprawy elementów w danych strukturalnych na opisie produktu
W każdy wskazany problem możemy wejść i poznać szczegóły zaleceń, podejrzeć listę przykładowych adresów URL, których dotyczy, a także po wdrożeniu poprawek zgłosić Google prośbę o ponowne sprawdzenie stron.
Kolejnym raportem w sekcji Zakupy jest raport Informacje o sprzedawcy. Znajdziemy w nim wiadomości na temat błędów wykrytych w danych dotyczących sprzedawcy. Podobnie jak w przypadku raportu Opisy produktów na samej górze znajduje się wykres pokazujący, ile elementów zawiera błędy krytyczne oraz ile ma prawidłowo wdrożone informacje. W sekcji poniżej znajdziemy dokładniejsze wiadomości na temat wykrytych błędów czy zaleceń, które Google rekomenduje wdrożyć. Te drugie są opcjonalne, ale zastosowanie się do tych sugestii może pozytywnie wpłynąć na to, jak nasza strona będzie się prezentowała użytkownikom w wynikach wyszukiwania.
Komunikaty o wykrytych błędach i sugestiach dotyczących danych strukturalnych w Informacjach o sprzedawcy
W przypadku każdego błędu i sugestii możemy przejść do szczegółów, w których jest dokładniej wyjaśnione, w czym leży problem oraz gdzie mamy podane przykładowe adresy URL z danym błędem.
Sekcja Ulepszenia skupia się na sugestiach dotyczących danych strukturalnych, którymi oznaczane są różne elementy strony, ale nie zawiera komunikatów odnośnie do elementów związanych z zakupami (są one wyodrębnione w sekcji Zakupy). Również w tej sekcji dla różnych stron będziemy mieli dostępne różne raporty. Ich liczba jest zależna od tego, jakie elementy na stronie mamy oznaczone danymi strukturalnymi.
Raport dotyczący nawigacji okruszkowej (tzw. breadcrumb) wdrożonej na stronie informuje o nieprawidłowych danych strukturalnych na tym elemencie. W pierwszej części raportu znajdziemy graficzną reprezentację stron z wykrytymi nieprawidłowymi i prawidłowymi danymi. Poniżej tej sekcji znajdują się dokładniejsze wiadomości na temat występujących problemów. W każdy z nich możemy kliknąć, by poznać szczegóły, w tym listę przykładowych adresów URL. Dokładniejsze informacje będą pomocne przy poprawie błędów. Po ich wyeliminowaniu możemy zgłosić ten fakt Google, klikając w przycisk z prośbą sprawdzenia strony.
Raport pokazujący brak błędów związanych z danymi strukturalnymi w nawigacji okruszkowej
W tym miejscu możemy sprawdzić, czy na naszej stronie są prawidłowo wdrożone dane strukturalne dotyczące firmowego logo. Podobnie jak w poprzednich raportach z sekcji Ulepszenia i Zakupy na górze znajdziemy wykres obrazujący liczbę stron z krytycznymi problemami i prawidłowym oznaczeniem logo. W przypadku wykrycia błędów znajdziemy je poniżej wykresu. W każdy z nich możemy wejść i sprawdzić szczegóły oraz przykładowe adresy URL, na których występuje dany problem. Ponadto znajdziemy tam również przycisk do zasygnalizowania Google wprowadzenia poprawek.
Wykres obrazujący adresy URL z nieprawidłowymi i prawidłowymi danymi strukturalnymi na logo
Kolejny raport – Fragmenty opinii – będzie dostępny tylko na stronach, które mają opinie tworzone przez użytkowników i są opisane danymi strukturalnymi. Wykres pokaże nam liczbę stron z nieprawidłowymi oznaczeniami takich danych oraz tych mających prawidłową implementację. W sekcji poniżej znajdują się informacje o występujących na witrynie problemach oraz dodatkowe sugestie do wdrożenia, dzięki którym Google będzie lepiej rozumiało opisane informacje. Może się to przełożyć na wyświetlanie dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania, co z kolei może pomóc przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. W każdą wskazaną sugestię oraz błąd możemy wejść, by poznać szczegóły oraz przykładowe adresy URL, na których można wprowadzić poprawki.
Raport dotyczący fragmentów opinii w Google Search Console
Kolejnym raportem, który możemy znaleźć w sekcji Ulepszenia, jest Pole wyszukiwania w linkach do podstron. Będzie on dostępny na stronach z wewnętrzną wyszukiwarką, za pomocą której użytkownicy mogą szukać treści, produktów, usług itp. Prawidłowe oznaczenie informacji o wyszukiwarce danymi strukturalnymi pomaga robotom Google w zrozumieniu struktury adresu z wynikami wyszukiwania i zapytania użytkownika. Może to wpłynąć pozytywnie na formę wyświetlania informacji w wynikach wyszukiwania Google.
Na górze raportu znajdziemy wykres, na którym pokazane są wykryte strony z błędami i prawidłowym wdrożeniem elementów. W przypadku wykrycia błędów lub sugestii znajdziemy je w sekcji poniżej. Dla każdego takiego elementu mamy możliwość wyświetlenia szczegółów zawierających również listę przykładowych adresów, na której został wykryty problem. Po naprawie błędów lub wdrożeniu dodatkowych sugestii i zaleceń z GSC za pomocą przycisku możemy przesłać do Google prośbę o sprawdzenie stron.
Szczegóły adresu z prawidłowymi danymi strukturalnymi dotyczącymi pola wyszukiwania w linkach do podstron
Sekcja ta poświęcona jest bezpieczeństwu witryny oraz służy do informowania właścicieli stron o działaniach ręcznych podjętych wobec strony. Ułatwia to znalezienie przyczyn usunięcia lub dużego obniżenia pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania. W przypadku gdy nagle zauważymy spadek pozycji, ruchu na stronie lub gdy w wynikach wyszukiwania przy naszej stronie pojawią się komunikaty przestrzegające użytkowników przed jej odwiedzaniem, to jest to pierwsze miejsce, w którym należy sprawdzić, czy ze stroną wszystko jest OK.
Pierwszy z dwóch raportów dostępnych w tej sekcji zawiera informacje o ręcznych działaniach podjętych przez pracowników Google wobec naszej strony. Nie znajdziemy tu jednak informacji o filtrach algorytmicznych, które na stronę może nałożyć bez udziału człowieka sam algorytm. Ręczne działania zazwyczaj mają postać filtra, który powoduje obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Może on działać na poszczególne słowa kluczowe, adresy URL lub na całą witrynę. Rzadziej kara ręczna będzie miała postać tzw. bana, czyli całkowitego usunięcia strony z wyników wyszukiwania. Ręczne działania mogą być nałożone na stronę, jeżeli narusza ona wytyczne Google dla webmasterów i stosuje metody mające na celu manipulację rankingiem. Strona może zostać ukarana, w przypadku gdy wykryto na niej poniższe naruszenia:
W przypadku gdy po wejściu w ten widok w raporcie widzimy tylko informację, że nie wykryto problemów, oznacza to, że na naszą stronę nie nałożono ręcznych działań.
Raport Ręczne działania nie wykrył problemów związanych z naruszeniem wytycznych Google dla webmasterów
W każdym innym przypadku nasza witryna otrzymała ręczną karę. Jednocześnie na serwisie może zostać nałożone kilka kar za różne naruszenia. Jeżeli nasza witryna w jakiś sposób narusza wytyczne Google dla webmasterów, w raporcie znajdziemy listę naruszeń. Dla każdego z nich możemy wyświetlić szczegóły wraz z listą kilku przykładowych adresów URL, na których wykryto problem. W takim przypadku należy jak najszybciej podjąć działania w celu usunięcia naruszeń wytycznych Google ze strony. Gdy to zrobimy, możemy zgłosić Google prośbę o weryfikację poprawek. Sprawdzenie zmian może zająć pracownikowi Google 3-4 tygodnie, przez które na naszej witrynie cały czas będzie ręczna kara. Po sprawdzeniu strony przez weryfikatora kara może zostać cofnięta, co skutkuje powrotem naszej witryny do wyników wyszukiwania, lub utrzymana, jeśli nie wszystkie naruszenia zostały usunięte. W tym drugim przypadku musimy ponownie przeprowadzić całą procedurę poprawy i zgłoszenia strony do ponownej weryfikacji.
Przykładowa informacja o nałożeniu kary ręcznej za spamerską treść generowaną przez użytkowników
Drugi raport dostępny w sekcji Bezpieczeństwo i ręczne działania skupia się na problemach wykrytych na stronie, które są spowodowane naruszeniem bezpieczeństwa. Tu podobnie jak w przypadku kar ręcznych powinniśmy zobaczyć komunikat, że nie wykryto problemów, ponieważ każda inna informacja oznacza wykrycie problemów na naszej stronie.
Informacja o tym, że na stronie nie występują problemy dotyczące bezpieczeństwa
W tym drugim przypadku powinniśmy podjąć jak najszybciej działania zmierzające do usunięcia ze strony wszelkich naruszeń bezpieczeństwa. Tego typu problemy na naszej stronie nie doprowadzą do natychmiastowego usunięcia strony z Google, ale w wynikach wyszukiwania oraz podczas próby odwiedzenia naszej strony użytkownikom mogą wyświetlać się komunikaty informujące ich o występującym problemie, co z pewnością przełoży się na to, że większość z nich zrezygnuje z odwiedzenia naszego serwisu.
Komunikat wyświetlający się w przeglądarce Chrome w przypadku gdy strona, którą próbujemy odwiedzić, zawiera malware
Problemy dotyczące bezpieczeństwa, jakie mogą zostać wykryte na naszej stronie:
Wykryte w GSC wstrzyknięcie na stronę treści przez hakerów będące naruszeniem związanym z bezpieczeństwem witryny
W przypadku wskazania w Search Console któregoś z powyższych problemów powinniśmy podjąć odpowiednie działania w celu wyeliminowania zagrożenia z naszej strony. Oprócz tego, jeżeli podejrzewamy, że osoby trzecie mogą mieć dostęp do naszej strony, powinniśmy zmienić wszystkie dane dostępowe do serwera FTP oraz panelu CMS i bazy danych. Jeśli nasza strona korzysta z nieaktualnego oprogramowania, to dodatkowo należy zaktualizować silnik strony do najnowszej wersji oraz wszelkiego rodzaju wtyczki i skrypty, z których korzysta witryna. Często właśnie nieaktualne oprogramowanie, w którym zostały wykryte luki bezpieczeństwa umożliwiające włamanie na stronę, służą hakerom jako furtka do zarażenia strony złośliwym oprogramowaniem.
Po usunięciu problemów i upewnieniu się, że strona została zabezpieczona przed kolejnymi włamaniami, możemy zgłosić Google prośbę o sprawdzenie strony. Jeśli nie zostaną wykryte naruszenia bezpieczeństwa, z wyników wyszukiwania i podczas próby odwiedzenia strony nie będą pojawiały się komunikaty o niebezpieczeństwie.
Sekcja ta zawiera linki do starszych narzędzi i raportów, których liczba jest systematycznie zmniejszana. Obecnie Google udostępnia tylko jedno takie zewnętrzne narzędzie, które nie jest związane z organicznymi wynikami wyszukiwania.
To osobny, starszy raport dotyczący widoczności reklam na naszej stronie. W przypadku gdy na naszej witrynie są wyświetlane reklamy, które naruszają zasady Better Ads Standards i są uznawane za szczególnie uciążliwe dla użytkowników, możemy tu znaleźć dokładniejsze informacje na ten temat. W narzędziu tym osobno sprawdzimy widoczność reklam na komputerach oraz urządzeniach mobilnych. Oprócz tego możemy tu zweryfikować, czy na serwisie występują elementy lub powiadomienia wprowadzające użytkowników w błąd.
Raport Web Tools w wersji na komputery informujący, że na stronie nie wykryto naruszeń związanych z wyświetlaniem reklam
W przypadku gdy jakieś reklamy nie stosują się do dobrych praktyk i zasad, znajdziemy tu informacje o wykrytych błędach. Po ich naprawieniu możemy ponownie poprosić o sprawdzenie witryny. Działanie to jest ważne, jeżeli czerpiemy zyski z reklam wyświetlanych na naszej stronie. W wyniku naruszeń przeglądarka Chrome może filtrować wyświetlanie takich reklam, co prowadzi do utraty części zarobków.
Raport Linki jest miejscem, w którym możemy sprawdzić profil linkowy naszego serwisu. Nie zawiera on wszystkich informacji o linkach przychodzących, a jedynie wycinek profilu linkowego. Ponadto widoczne tu informacje nie są aktualizowane w czasie rzeczywistym, więc jeśli opublikowaliśmy wczoraj czy tydzień temu odnośniki kierujące na naszą witrynę, to możemy ich nie znaleźć w tym raporcie. Próbka linków udostępniona w tym raporcie jest zupełnie wystarczająca do dokładnego przeanalizowania jakości odnośników przychodzących.
W głównym widoku raportu znajdziemy informacje o linkach zewnętrznych i wewnętrznych:
Dla każdej z tych informacji możemy wyświetlić szczegóły, w których znajdą się dokładniejsze wiadomości. Będą one pomocne nie tylko przy ocenie profilu linkowego, ale również przy weryfikacji wewnętrznej nawigacji.
W najczęściej linkowanych stronach z innych domen znajdziemy informację o łącznej liczbie linków zewnętrznych oraz listę stron docelowych wraz z liczbą linków przychodzących i liczbie witryn z linkami, które mają odnośniki do danego adresu URL. Ponadto w każdy z adresów możemy kliknąć, aby otrzymać listę najpopularniejszych witryn z linkami do tego URL. W każdą z linkujących do nas domen możemy kliknąć, aby sprawdzić dokładne adresy URL, na których znajdują się odnośniki do naszej strony, a także docelowe adresy URL.
Lista najpopularniejszych witryn z linkami do wybranego adresu URL
W kolejnej sekcji raportu znajdziemy przykładowe witryny z największą liczbą linków przychodzących. Klikając w szczegóły, przejdziemy do listy takich domen odsyłających. Tu również możemy kliknąć w poszczególne domeny i sprawdzić, do jakich adresów w naszej witrynie mają one odnośniki. Znajdziemy tam także informacje o łącznej liczbie unikalnych linków zewnętrznych z tej domeny do naszego serwisu oraz łącznej liczbie stron wskazywanych przez linki. Dalej możemy jeszcze kliknąć adres strony docelowej i podejrzeć listę wszystkich adresów w zewnętrznej domenie, na których znajduje się odnośnik do naszej witryny.
Najczęściej linkowane strony z serwisu stopcenzurze.pl
Ostatnią częścią raportu poświęconą linkom zewnętrznym jest Tekst z największą liczbą linków przychodzących. Klikając przycisk „Więcej”, aby poznać szczegóły, zobaczymy, jakie anchory (czyli tekst zakotwiczenia) mają linki kierujące do naszej strony. Niestety w tym miejscu nie możemy zagłębić się w szczegóły i poznać dokładnej liczby odnośników z danym anchorem czy adresów linkujących stron, na których został on użyty. Anchory są domyślnie posortowane od tych najczęściej występujących do najrzadszych.
Najczęściej używane anchory. czyli tekst zakotwiczenia linków zewnętrznych, które widzi Google
Jedyną sekcją poświęconą nawigacji wewnętrznej są Linki wewnętrzne. Znajdziemy w niej informacje o odnośnikach wewnętrznych, jakie mają konkretne adresy URL w naszej domenie. Wchodząc w szczegóły, po kliknięciu przycisku „Więcej” zobaczymy łączną liczbę linków wewnętrznych oraz listę stron docelowych i liczbę znalezionych linków wewnętrznych, które prowadzą na dany adres. Klikając w konkretną podstronę, zobaczymy listę adresów URL, które zawierają linki prowadzące na niego.
Lista najczęściej linkowanych stron w nawigacji wewnętrznej na naszym serwisie
Informacje dostępne w raporcie Linki będą pomocne w analizie profilu linkowego naszej strony. Przydadzą się do tego sekcje poświęcone linkom zewnętrznym, w których możemy sprawdzić, jakie są najczęściej linkowane strony. W przypadku gdy tymi najczęściej linkowanymi stronami nie będzie strona główna i kategorie, tylko np. jakiś niepopularny produkt, może to wskazywać, że profil naszej strony nie jest naturalny. Warto wtedy przejrzeć szczegóły odnośników do takiego adresu i jeżeli zajdzie taka potrzeba, podjąć działania naturalizujące profil linkowy.
Kolejną rzeczą, jaką powinniśmy przeanalizować, podejrzewając problemy z linkami przychodzącymi, jest lista witryn z największą liczbą linków przychodzących. Warto sprawdzić, jakie domeny mają wiele odnośników. W przypadku gdy linkujące witryny wyglądają podejrzanie, mają sztucznie generowane treści, bardzo dużą liczbę odnośników niepowiązanych tematycznie, zawierają treści dla osób pełnoletnich i ogólnie uznamy je za nieprzydatne, to mogą one szkodzić naszej witrynie. W takim przypadku najlepiej podjąć działania zmierzające do usunięcia odnośników z wątpliwej jakości stron.
Ostatnia sekcja zawierająca listę anchorów również będzie pomocna przy ocenie profilu linkowego. Naturalne profile mają najwięcej naturalnych tekstów zakotwiczenia takich jak nazwa firmy, adres URL strony, „www”, „strona internetowa”, „zobacz”, „sprawdź”, „witryna firmy” itp. W przypadku gdy dla naszej witryny wśród najczęściej używanych anchorów nie ma naturalnych, a zamiast nich są teksty zakotwiczenia ze słowami kluczowymi, to może to świadczyć o nienaturalnym profilu linkowym. Warto wtedy dokładnie go przeanalizować i podjąć działania naturalizujące anchory, np. pozyskać odnośniki z naturalnym tekstem zakotwiczenia.
W sekcji ze stronami z największą liczbą linków wewnętrznych możemy upewnić się, czy dobrze zaplanowaliśmy nawigację na naszym serwisie. Dla robotów Google ważne jest, aby mogły łatwo dotrzeć do ważnych podstron. Jeżeli na każdej stronie naszego serwisu znajduje się bezpośredni link do podstrony, to Googlebot nie tylko szybko dotrze do niej, ale również strona ta będzie uznawana przez algorytm za ważną. Z pomocą filtrowania warto sprawdzić, czy wszystkie ważne dla nas strony (np. kategorie, podkategorie, strona główna itp.) mają dużą liczbę odnośników wewnętrznych. Jeżeli część z takich ważnych podstron będzie miała pojedyncze odnośniki, powinniśmy zadbać o uwzględnienie bezpośrednich linków do nich w menu nawigacyjnym na całym serwisie.
Ostatnim miejscem, w którym znajdziemy sporo przydatnych informacji o naszej stronie, są Ustawienia. Oprócz ogólnych informacji dotyczących weryfikacji własności, poziomu posiadanych uprawnień w GSC, powiązań z innymi usługami, informacji o typie robota indeksującego, który bada naszą stronę, oraz dacie dodania usługi do konta znajdziemy tu również dwie bardzo przydatne sekcje.
Ustawienia ogólne dostępne w Google Search Console
Pierwsza z nich, czyli Zmiana adresu przyda nam się, w momencie gdy postanowimy zmienić domenę, na której działa nasza strona. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, powinniśmy wprowadzić przekierowania 301 ze starej domeny na nową stronę, zweryfikować w Search Console nowy adres, a następnie właśnie w tej sekcji zgłosić Google zmianę, wskazując adres nowej domeny. Działanie to powinno przyspieszyć przeindeksowanie nowej strony i jeżeli prawidłowo przenieśliśmy serwis i jego optymalizację na nowy adres, może również w dużym stopniu pomóc w szybszym odzyskaniu pozycji, które notowała stara domena.
Konfiguracja zmiany adresu domeny w Google Search Console
Drugą, bardzo przydatną sekcją są Statystyki indeksowania. To właśnie w tym miejscu możemy sprawdzić, jak wyglądają żądania robota indeksującego. Na samej górze znajdziemy wykres, na którym możemy sprawdzić łączną liczbę żądań robota indeksującego, łączny rozmiar do pobrania w bajtach i średni czas reakcji w milisekundach.
Pod samym wykresem znajdziemy informacje o problemach z hostem. Jeżeli statystyki Stan hosta będą wskazywać błędy, warto sprawdzić ich rodzaj i częstotliwość ich występowania. Wskazane tam błędy mogą dotyczyć problemów z pobieraniem pliku robots.txt, rozwiązywaniem nazw DNS czy łącznością z serwerem. Każdy z nich może utrudnić indeksowanie naszej strony i jeżeli będą często się powtarzały, mogą doprowadzić do spadku pozycji w rankingu wyszukiwarki. W przypadku wykrycia problemów należy podjąć kroki w celu ich usunięcia. W niektórych przypadkach może się to wiązać z koniecznością zmiany serwera FTP na inny.
Statystyki indeksowania dostępne w Search Console
Poniżej sekcji poświęconej stanowi hosta znajdziemy cztery kafelki dotyczące żądań indeksowania podzielonych według:
Najważniejszy z nich jest kafelek pokazujący żądania indeksowania według odpowiedzi. Roboty Google indeksują strony zwracające kod odpowiedzi OK (200). Wszystkie inne typy zawierające przekierowania oznaczone kodem 3xx (np. 301, 302,…), strony błędu z kodem 4xx (np. 404, 410,…) czy błędy serwera oznaczone kodem 5xx (np. 501, 503,…) nie będą indeksowane. Warto zaglądać tu regularnie i sprawdzać, czy przypadkiem nie mamy znacznej liczby tego typu podstron. W przypadku ich wykrycia warto podjąć na stronie odpowiednie działania w celu usunięcia takich błędów. W każdy typ odpowiedzi możemy kliknąć, aby sprawdzić przykłady adresów zwracających dany nagłówek, co jest bardzo pomocne we wprowadzaniu poprawek na stronie.
Lista adresów URL, które zwracały nagłówek odpowiedzi HTTP “Nie znaleziono” (błąd 404)
Żądania indeksowania według typu pliku pokazują nam, jakiego rodzaju pliki indeksuje robot Google. Z reguły największy procent będzie stanowiło indeksowanie plików HTML oraz grafiki czy wideo. Znacznie mniejszy udział będą miały zasoby takie, jak pliki CSS, JS, XML itp. Widok ten daje nam możliwość kliknięcia w dany typ plików i zobaczenia listy przykładowych adresów URL wraz z kodem odpowiedzi, jaki zwraca konkretna podstrona, datą oraz czasem żądania.
Lista żądań indeksowania plików graficznych wraz z datą żądania i kodem odpowiedzi, jaką otrzymał Googlebot
Kolejny kafelek. czyli Według przeznaczenia, pokazuje nam, w jakim celu roboty Google odwiedzają nasz serwis. Powodem może być odświeżenie zindeksowanej strony lub wykrywanie nowych adresów. Klikając w dane przeznaczenie, otrzymamy listę adresów URL, które zostały odwiedzone w tym celu, kod odpowiedzi, a także czas i datę odwiedzin. Weryfikacja informacji w tej sekcji może pomóc, w przypadku gdy na stronie mamy problemy z indeksowaniem treści czy nowych stron.
Ogólna informacja o statystykach indeksowania według przeznaczenia dostępna w Google Search Console
Ostatni kafelek pokazujący żądania według typu Googlebota pokazuje nam, jakiego rodzaju boty odwiedzają naszą witrynę. Każdy typ bota możemy kliknąć i zobaczyć bardziej szczegółowy wynik zawierający adresy podstron odwiedzonych przez wybranego Googlebota, kod odpowiedzi, czas i datę żądania. Analiza tych danych może być pomocna w przypadku problemów z indeksowaniem witryny.
Ogólna informacja dotycząca statystyk indeksowania według typu Googlebota dostępna w GSC
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z Google Search Console, to powyższe informacje i wskazówki z pewnością pomogą Ci szybko odnaleźć interesujące Cię dane i rozpocząć analizę serwisu oraz dalsze planowanie strategii jego promowania. Jestem przekonany, że umieszczone w artykule podpowiedzi będą również przydatne dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy do tej pory nie korzystali z niektórych widoków lub robili to bardzo rzadko.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.