Na pewno każdy użytkownik Internetu miał okazję zobaczyć odmienioną wersję logo popularnej wyszukiwarki Google. Jednak nie każdy wie, jaka jest historia i proces tworzenia okazjonalnych grafik czy nawet gier. Czym tak naprawdę jest Google Doodle i skąd się wzięło? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Jak już zostało wspomniane, Google Doodle to nic innego jak zmienione logo Google. Przez ostatnie kilkanaście lat widzieliśmy wiele jego wersji i to z powodu różnych okazji. Mogą to być rocznice ważnych wydarzeń, święta narodowe i religijne, upamiętnienie sławnej osoby czy po prostu doodle z okazji urodzin wyszukiwarki. Google nie zapomina także o aktualnych sprawach i tak „odświętne” logo towarzyszy nam przy wydarzeniach sportowych, takich jak mistrzostwa świata w piłce nożnej czy igrzyska olimpijskie. Przez ponad dwadzieścia lat istnienia wyszukiwarki można było obejrzeć przeróżne formy Google Doodle: od prostych rysunków, przez animacje, aż po minigry, w które mógł zagrać każdy użytkownik. Jednak skąd wziął się pomysł na Google Doodle i od czego to wszystko się zaczęło?
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2004
Za powstaniem Google Doodle kryje się dość ciekawa historia i – jak to często bywa w przypadku podobnych projektów – niewiele osób o tym wie. Otóż 30 sierpnia 1998 r. założyciele firmy Google postanowili umieścić w logo swojej wyszukiwarki sylwetkę człowieka stojącego z podniesionymi i rozłożonymi rękoma. Chcieli w ten sposób poinformować użytkowników, że będą obecni na Burning Man Festival odbywającym się w Nevadzie.
Po tym wydarzeniu nastąpiła kilkunastomiesięczna przerwa, w trakcie której nie powstawały kolejne doodle, Dopiero w roku 2000 założyciele przedsiębiorstwa postanowili zlecić jednemu ze stażystów stworzenie okolicznościowej grafiki upamiętniającej Dzień Bastylii. Jak się później okazało, jej odbiór był na tyle pozytywny, że ów stażysta – Dennis Hwang – został etatowym doodlerem, który odtąd odpowiedzialny był za proces związany z przygotowywaniem obrazków. Doodle miały upamiętniać nie tylko ważne wydarzenia historyczne, ale również przybliżać użytkownikom wyszukiwarki Google mniej znane fakty czy rocznice. Obecnie są wykorzystywane do promowania informacji o wielu ważnych wydarzeniach oraz inicjatywach z całego świata.
Nieco krócej doodle funkcjonuje w polskiej wersji wyszukiwarki. Pierwszy raz odmienione logo Google mogliśmy zobaczyć w 2007 roku z okazji tłustego czwartku. 15 lutego minęło zatem piętnaście lat od pierwszego doodle, które było związane z Polską. W sumie mogliśmy obserwować 47 wersji logo, które dotyczyły różnych wydarzeń związanych z polską kulturą i historią. Po tłustym czwartku były to takie okazje, jak Święto Niepodległości, albo wspomnienie sławnych osób m.in. Fryderyka Chopina, Agnieszki Osieckiej czy Stanisława Lema.
Przeczytaj również: Szukanie po zdjęciu w Google Lens
Bez wątpienia jednym z ciekawszych akcentów w Google Doodle była 25. rocznica pierwszych wolnych wyborów z 1989 roku. Z tej okazji logo Google zostało zapisane charakterystyczną czcionką związaną z Solidarnością.
Własne doodle miał także „Pan Tadeusz” w 2019 roku, kiedy to z okazji 185. rocznicy opublikowania poematu logo Google nawiązywało do fabuły tej słynnej polskiej epopei.
Przez wszystkie lata od czasu powstania idei zmiany loga Google doczekaliśmy się już ponad czterech tysięcy wersji doodle, które upamiętniały przeróżne wydarzenia ze świata. W tym miejscu należy zaznaczyć, że oprócz grafik bardzo często mamy też do czynienia z grami. Pozwalają one oderwać się na chwilę na przykład od pracy, by spędzić kilka minut na rozgrywce online.
Co ciekawe, nawet po przywróceniu dobrze znanego logo Google nadal można zagrać w wybraną grę. Wystarczy wejść na stronę www.google.com/doodles#archive, na której zebrane są historyczne doodle. Po wybraniu gry możemy cieszyć się rozgrywką.
Wśród najciekawszych z nich można z pewnością wskazać:
W archiwum doodle możemy zobaczyć także zasięg danej wersji logo oraz informacje dotyczące innych świąt czy okazji, które miały miejsce tego samego dnia.
Google nie ogranicza się tylko do własnych projektów w kwestii doodle. Istnieje specjalny adres e-mail ([email protected]), na który można przesyłać własne pomysły i propozycje. Ponadto, w USA Google organizuje także coroczny konkurs dla dzieci w wieku szkolnym – Doodle4Google. Nagrodą jest oczywiście umieszczenie najlepszego projektu w Google, a także stypendium, które można wykorzystać na rozwój artystyczny. W 2022 roku tematem konkursu jest self-care. Konkursowe doodle ma wiązać się z dbaniem o siebie i swoje zdrowie. Ciekawostką jest także fakt, że w tegorocznej komisji oceniającej prace zasiada Selena Gomez – amerykańska piosenkarka i aktorka. Trzymamy kciuki za tegoroczne prace i laureatów!
Google Doodle to nie tylko rozrywka, ale także już spory kawałek historii Internetu i pewnego rodzaju tradycja. Przeglądając archiwum, mamy także szansę zaobserwować, jak zmieniała się technologia czy możliwości graficzne, a przede wszystkim – dowiedzieć się czegoś więcej o ważnych wydarzeniach.
Wszystkie wykorzystane w artykule grafiki pochodzą z www.google.com/doodles.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.