Rozpoczynając współpracę z agencją SEO, jesteś zobowiązany przekazać specjalistom różne dane dostępowe. Najczęściej są to zarówno dostępy do CMS domeny, jak i dane logowania do serwera FTP. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy możliwe jest uzyskanie tylko jednego z nich. Wszystko zależy od systemu bądź technologii, w którym została zbudowana strona. Dane dostępowe są niezbędne, aby specjalista SEO bądź developer mógł przeprowadzić optymalizację, która pomoże w zdobywaniu coraz lepszych pozycji w wyszukiwarce Google.
Marzą Ci się wysokie pozycje?
Nie inaczej jest w Grupie TENSE. Kiedy wysyłamy do Klientów prośbę o przekazanie wyżej wymienionych dostępów, na wielu z nich pada blady strach. Nie wiedzą, gdzie ich szukać, w jakiej formie należy je przesłać i co zawierają. Dlatego przedstawiamy krótki przewodnik po najważniejszych kwestiach związanych z panelem CMS i serwerem FTP.
Rodzaj danych dostępowych, jakie możesz uzyskać, zależy od strony. Są serwisy, gdzie możliwy będzie tylko dostęp do panelu CMS, strony jedynie z możliwością edycji plików na serwerze FTP, a także wariant, który łączy te dwie możliwości. Jaka jest między nimi różnica i jak można sprawdzić, które dostępy możemy uzyskać?
CMS to skrót od Content Management System, czyli systemu zarządzania treścią. Pozwala na dynamiczną edycję treści za pomocą wygodnego panelu administracyjnego. Zazwyczaj do jego obsługi nie jest wymagana zaawansowana wiedza techniczna. Najpopularniejsze systemy CMS do zarządzania stroną to:
Panele CMS posiadają także popularne systemy e-commerce (do zarządzania sklepem internetowym). Są to m.in.:
Nie każda strona jest oparta na systemie CMS. Zdarzają się, że autorskie systemy, których twórcy nie zdecydowali się na stworzenie takiego panelu. Są także przypadki, gdzie witryna została w całości zbudowana wyłącznie za pomocą technologii html+css. W takich sytuacjach można dokonywać edycji zawartości strony tylko z poziomu serwera FTP, gdzie umieszczone są pliki z kodem strony. Więcej o serwerze i dostępach FTP przeczytasz w drugiej części artykułu.
Skorzystaj z profesjonalnego pozycjonowania stron www i zdobądź przewagę nad konkurencją! Oferujemy kompleksowe usługi, aby Twoja witryna była na czołowych miejscach w wyszukiwarkach
Dane, które musisz odszukać, aby przesłać docelowo do osoby odpowiedzialnej za optymalizację strony to:
Źródło: WordPress
Logowanie do systemu CMS jest najczęściej powiązane z domeną i w zależności od systemu, z którego korzystasz, znajdziesz go pod adresami takimi jak:
Adres logowania i dane dostępowe są zwykle przekazane przez osobę odpowiedzialną za stworzenie strony czy sklepu. Co ważne – taki dostęp nie powinien mieć żadnych ograniczeń (np. posiadać typ uprawnień administratora lub inny, który umożliwia pełną edycję).
Dane możesz przekazać lub w niektórych przypadkach utworzyć konto dedykowane, aby nie współdzielić dostępów. Wówczas konto powinno posiadać wysokie (pełne) uprawnienia. Dlaczego? W przypadku ograniczonego dostępu do panelu CMS nie będzie możliwości wprowadzenia wszystkich niezbędnych zmian po stronie agencji, właśnie z powodu ograniczeń.
Jeżeli nie pamiętasz hasła do CMS, w wielu przypadkach możesz skorzystać z opcji przypominania dostępu. Takie rozwiązanie oferuje m.in. WordPress, Sky Shop czy Presta Shop.
W razie zapomnienia hasła wybierz na stronie panelu administracyjnego opcję „Przypomnij hasło” czy „ Zapomniałem hasła” . Wówczas na maila administratora, który został podany podczas tworzenia konta lub instalacji CMS WordPress, przyjdzie odnośnik do specjalnego formularza, w którym dokonasz zmiany hasła. W przypadku braku takiej opcji skontaktuj się z twórcą strony.
Inną możliwością odzyskania danych dostępowych do CMS jest wykorzystanie do tego bazy danych. Są to działania na bardziej zaawansowanym poziomie, polegające na przeglądaniu bazy danych, która znajduje się na serwerze i zazwyczaj wymagają wiedzy technicznej. Jeśli nie masz doświadczenia w obsłudze serwera, lepiej zgłosić się po pomoc do twórcy lub administratora strony.
FTP to z angielskiego File Transfer Protocol, czyli protokół komunikacyjny umożliwiający przesyłanie i odbieranie plików np. między Twoim komputerem a serwerem. To właśnie na serwerze umieszczone są pliki strony internetowej. Miejsce na serwerze można wykupić – wtedy mówimy o hostingu.
Dostęp do serwera bądź hostingu (wydzielonej części na nim) pozwala w wygodny sposób przesyłać duże liczby plików np. z własną stroną internetową. Za pomocą protokołu FTP można dokonywać edycji istniejących plików, np. w celu wprowadzenia zaawansowanych modyfikacji, które nie są możliwe z panelu CMS, a są konieczne z punktu widzenia optymalizacji pod kątem SEO pozycjonowanej witryny.
W branży można spotkać się także z nazwą hosting (wspomnianej już wyżej). To nic innego jak udostępnianie przez dostawcę usług webowych miejsca na jednym lub kilku serwerach.
Dane, które musisz odszukać, aby później przekazać do opiekuna w agencji SEO to:
W momencie wykupienia hostingu większość dostawców usług internetowych przesyła dane dostępowe do zestawienia połączenia FTP w wiadomości e-mail. Czasami te dane są dostępne w panelu administracyjnym serwera.
Jeżeli nie pamiętasz, z usług którego dostawcy skorzystałeś, spróbuj wyszukać swoją domenę na stronie https://who.is, gdzie w polu „nameservers” może pojawiać się informacja o Twoim dostawcy usług.
Źródło: who.is
Gdy nie znalazłeś potrzebnych danych na skrzynce mailowej, ale pamiętasz lub odszukałeś nazwę firmy hostingodawcy, skontaktuj się z ich działem obsługi klienta i poproś o pomoc we wskazaniu potrzebnych danych.
Poniżej znajduje się lista popularnych na naszym rynku usług hostingu wraz z kontaktem do ich działu obsługi klienta:
Jeśli nie otrzymałeś lub nie możesz odszukać danych dostępowych do FTP, ale masz dostęp do serwera, możesz wygenerować nowe konto z dostępem.
W tym celu zaloguj się do panelu serwera za pomocą przeglądarki. Aby znaleźć adres panelu, zwykle wystarczy wejść na stronę hostingodawcy i szukać zakładki Panel, Zaloguj itd.
Adres do panelu może wyglądać na przykład tak: nazwa.pl/panel/zaloguj-sie.html.
Źródło: nazwa.pl
Po zalogowaniu się należy wybrać opcję konfiguracji kont FTP i stworzyć nowe konto lub zresetować hasło do już istniejącego.
Nazewnictwo i kroki, które trzeba wykonać przy tworzeniu konta, mogą różnić się w zależności od panelu serwera, z którego korzystasz. Zabieg ten może wymagać wiedzy technicznej, także w przypadku, gdy nie czujesz się pewnie, jeśli chodzi o wykonywanie takich konfiguracji, warto przesłać dane do serwera specjaliście SEO lub innej osobie z wiedzą techniczną, która samodzielnie wygeneruje takie konto FTP.
Już wiesz, kiedy dostęp do CMS nie jest możliwy. A czy do FTP zawsze możesz uzyskać dostęp?
Dla przykładu, wsparcie SEO może być ograniczone do jedynie kilku opcji np.
Tego typu ograniczenia w większym bądź mniejszym stopniu występują w większości platform typu SaaS.
Gdy masz tylko dostęp do CMS zmiany, które chcesz wprowadzić w plikach strony, muszą być przesłane do działu technicznego platformy. Czy zostaną one wprowadzone, zależy od rodzaju abonamentu albo po prostu od dobrej woli dostawcy oprogramowania.
Istnieją także systemy, które umożliwiają edycję niektórych plików poprzez panel CMS. Do takich rozwiązań należą systemy e-commerce takie jak Shoper, Shoplo czy Shopify. Tutaj również nie otrzymujesz bezpośredniego dostępu do serwera FTP, ale dostęp CMS pozwala edytować pliki szablonu i wprowadzać konieczne zmiany.
Optymalnym rozwiązaniem zawsze będzie posiadanie obu dostępów do strony, czyli do panelu CMS i do połączenia FTP z serwerem bądź hostingiem.
Mam nadzieję, że moje porady okażą się pomocne przy uzyskaniu danych do logowania. Jeśli mimo wskazówek wciąż nie będziesz mógł uzyskać dostępów – zwróć się o pomoc do swojego Opiekuna SEO w Grupie TENSE. Postara się nakierować i wskazać optymalną ścieżkę pozyskania tego typu danych.
Powyżej znajduje się krótkie zestawienie najpopularniejszych systemów i danych, które powinieneś posiadać, aby móc wprowadzić optymalizacje w serwisie.
Chcesz, aby Twoja strony była w TOP 10?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.