Wróć do listy wpisów
Blog o social media
Agencja SEO i SEM > Blog > Fake’owe konkursy – jak nie dać się naciągnąć na pieniądze

Fake’owe konkursy – jak nie dać się naciągnąć na pieniądze

Fake’owe konkursy – jak nie dać się naciągnąć na pieniądze

Dla firm to świetna forma promocji i zwiększania polubień na profilu, dla użytkowników – niebywała szansa na zgarnięcie atrakcyjnych nagród. O czym mowa? O konkursach na Facebooku. Niestety, wpis będzie w nieco mniej pozytywnym wydźwięku. Zamiast poradnika, jak zorganizować angażujący konkurs, przeczytacie przestrogę przed oszustami, których w ostatnim czasie na portalu nie brakuje!

Temat rzeka, czyli regulamin Facebooka!

Odwiecznym problemem jest zwyczajne nieprzestrzeganie regulaminu Facebooka… Kiedy zaznajomimy się z jego treścią, dowiemy się, że zachęcanie, a raczej nakłanianie użytkowników do polubienia profilu oraz udostępnienia posta konkursowego publicznie, jest zabronione. Jednak cóż z tego, skoro i tak marki postępują w ten sposób, rozprzestrzeniając niewłaściwe praktyki!

Regulamin konkursu

Uwaga na fake’owe konta i nieprawdziwe konkursy!

Jak się okazuje, samo nieprzestrzeganie regulaminu to pikuś w porównaniu z fake’owymi profilami, które wyłudzają pieniądze! Ostatnimi czasy nastał prawdziwy „boom” konkursowy. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że nie organizują ich właściciele firm:
Sklep rowerowy LoveBike
Semilac PL
Pierwsze 5 000 zgarnia zestaw do paznokci
Sklep rowerowy Bikes
Sklep Rowerowy Fast Bike
Holenderskie rowery damskie MAKAI
I love Woodpecker

UPDATE (8.06.2016):
Powyższe strony są już nieaktywne, jednak wciąż pojawiają się kolejne profile kuszące nagrodami, a będące fake’owymi kontami:
Konkursowo
Trampoliny i akcesoria

Skąd mam pewność, że powyższe profile to oszuści? Zaraz Ci wszystko wytłumaczę.

Jak rozpoznać oszustów?

Otóż nieprawdziwe profile można rozpoznać w bardzo łatwy sposób. Wystarczy, że zwrócisz uwagę na trzy podstawowe aspekty.

1. Nazwa profilu
Zazwyczaj zawiera ona informację o tym, że na profilu organizowany jest konkurs. Administratorzy stron firmowych raczej tego nie robią – przeważnie organizują konkursy na swoich profilach, aby właśnie na nich zebrać kolejnych odbiorców, większą ilość polubień. Jaki sens miałoby zbieranie użytkowników na tymczasowym profilu, który służy tylko jako konkurs? Niestety, żaden.

2. Długość funkcjonowania fanpage’a
Wchodząc na taki profil zwróć koniecznie uwagę na to, jak długo działa, jaka jest jego data założenia. Jeśli widzisz, że strona istnieje od 2016 roku, jest to zdecydowanie sygnał dla Ciebie, że coś może być nie tak. Dla pewności możesz kliknąć na oś czasu – przekieruje Cię ona na koniec strony, a tam dowiesz się, w którym miesiącu został założony profil. Przy okazji sprawdzisz ilość postów na stronie – jeśli jest ich mało, a większość z nich to same konkursy, możesz być pewny, że to fake.

oś czasu

Jeśli nadal nie jesteś przekonany, jest jeszcze trzeci krok.

3. Przeczytaj komentarze innych użytkowników!
Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ktoś już zdążył się zorientować, że cała ta zabawa to oszustwo, a profil jest zwykłym fake’iem. Przewertuj zatem komentarze lub posty gości (znajdują się po lewej stronie na profilu) w poszukiwaniu informacji od innych użytkowników. To już powinno dać Ci pewność, że taką stronę należy jak najszybciej zgłosić administratorom Facebooka!

posty

Istnieje jeszcze jedna i najbardziej skuteczna, według mnie, metoda, którą polecam wykorzystać na samym początku!
Wszystko najlepiej sprawdzać u źródła! Jeśli konkurs organizowany jest w imieniu danej marki, na co wskazuje nazwa profilu, sprawdź, czy faktycznie tak jest! Po prostu wygooglaj stronę danej firmy organizującej rzekomy konkurs, wejdź na nią, odnajdź wtyczkę Facebooka i przejdź na oficjalny profil marki. Wówczas przekonasz się, czy masz szansę na wygranie roweru, czy raczej na stracenie 30zł po wysłaniu SMSa…

aloha

Semilec

Rzekoma wygrana…

Tutaj niestety dzieje się najgorsze… Mianowicie ogłoszenie wyników!

wygrana

Nie zastanawiając się, automatycznie klikamy w link. Co widzimy dalej? Nasz własny profil! Wówczas jesteśmy przekonani, że to my jesteśmy zwycięzcami. Jednak muszę Cię rozczarować, wcale tak nie jest! Otóż ten link – www.facebook.com/profile.php?=7432645066541 za każdym razem, gdy kliknie w niego jakakolwiek osoba, będzie przekierowywał do profilu osoby klikającej w link! ZAWSZE!!! To specjalnie wygenerowany adres URL, który każdą osobę dostarczy do jej prywatnej strony! Pamiętaj, że nazwa Twojego profilu jest indywidualna i zawiera unikatowy adres URL, którego żadna inna osoba nie może posiadać, jak np. https://www.facebook.com/kurzawa.aleksandra i to właśnie ten powinien być podany w wynikach przez organizatora.
No i finał, w którym niestety zawsze przegrywamy… Nigdy, przenigdy nie zgadzaj się na wysyłanie SMSa! W tym momencie właśnie następuje wyłudzenie pieniędzy, które spływają na konto oszustów…

Oczy szeroko otwarte!

Na koniec zachęcam Was do polubienia profilu STOP Naciągaczom na Fejsie. Oni w dużej mierze czuwają nad tym, żeby informować nas o oszustach!

STOP naciągaczom na Fb

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.