Jeszcze nie tak dawno temu wystarczyło opublikować ogłoszenia rekrutacyjne na kilku najważniejszych portalach tematycznych, aby być niemal pewnym otrzymania dziesiątek, jeśli nie setek zgłoszeń od kandydatów. Dziś mówi się o rynku pracownika, na którym to przedsiębiorcy konkurują ze sobą, starając się pozyskać najlepszych pracowników. Aby to zrobić, warto wykazać się pomysłowością. Jak więc stać się firmą pożądaną przez potencjalnych pracowników? Dowiedz się, jak użyć mediów społecznościowych i strony internetowej do employer brandingu.
Social media mogą być bardzo skutecznym narzędziem kreowania obrazu marki jako godnego zaufania pracodawcy zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz firmy. Jeśli zależy nam do dotarciu do szerokiego grona potencjalnych kandydatów, social media są do tego doskonałym miejscem. Według danych napoleon.cat liczba polskich użytkowników Facebooka w listopadzie 2018 r. wynosiła 16 780 000, czyli 44,1% populacji. Jeśli weźmiemy pod uwagę osoby najbardziej skłonne do zmiany miejsca zatrudnienia, czyli mieszczące się w przedziale 18-44 lat, stanowią one aż 72,3% wszystkich użytkowników Facebooka w Polsce! W tej samej grupie jest 76,5% z 6 407 000 polskich użytkowników Intagrama. Natomiast jak podaje sam LinkedIn, liczba kont w języku polskim wynosi 2,5 mln.
Z zadaniem prowadzenia działań z zakresu employer brandingu w sieci znakomicie radzi sobie sieć hoteli Marriott. Na instagramowym koncie Marriott Careers zamieszcza zdjęcia, filmy i historie swoich pracowników z różnych stron świata. Dzięki nim możemy poznać sommelierkę Jinę z Szanghaju, barmana Rafaela z Lizbony, szefową kuchni Janine z Wielkiej Brytanii, a nawet Finna i Skye – psich ambasadorów z USA. Takie historie budują pozytywny wizerunek firmy jako przyjaznego miejsca pracy z indywidualnym podejściem do każdego pracownika.
Banki również wykorzystują social media do budowy swojego wizerunku. PKO Bank Polski, Alior Bank i Bank Millenium prowadzą swe profile w serwisie LinkedIn. Regularnie zamieszczają informacje nie tylko o nowych produktach i projektach finansowych, ale również zdobywanych nagrodach i wyróżnieniach (trzy nominacje w konkursie BAI Global Banking Innovation Awards dla Alior Banku), czy też prowadzonych akcjach charytatywnych (remont przedszkolnego placu zabaw przez Bank Millennium oraz organizacja PKO Biegu Charytatywnego przez PKO Bank Polski). Profile służą bankom do budowy swego wizerunku jako finansowych ekspertów i przedstawiania osiągnięć, a jednocześnie pozwalają monitorować rynek pracy i nawiązywać kontakty z potencjalnymi pracownikami. Coraz częściej kandydaci podejmują próby kontaktu z potencjalnym pracodawcą za pomocą wiadomości prywatnych w mediach społecznościowych. W kanałach, których zaletą jest szybkość i bezpośredniość.
Potencjalny kandydat, jeszcze zanim wyśle swoje zgłoszenie na ofertę pracy, poszukuje informacji o przedsiębiorstwie na jego stronie firmowej. Dlatego też odpowiednie opracowanie i aktualizowanie serwisu jest tak ważne. Szczególnie istotne są podstrony Kariera / Praca. To miejsce, w którym dobrze jest przedstawić nie tylko bieżące oferty pracy, ale zaprezentować się od jak najlepszej strony i pokazać, dlaczego nasza firma jest miejscem, w którym warto pracować
A co prezentują najlepsi? IKEA – ubiegłoroczny zwycięzca konkursu Employer Branding Excellence Awards za najlepszą strategię employer brandingową, posiada szczególnie rozbudowany dział poświęcony zatrudnieniu. Na swej stronie dotyczącej kariery prezentuje najważniejsze wartości firmy, jej strukturę i działy, możliwości rozwoju i kariery oraz historie sukcesu swoich pracowników. Przedstawia benefity, które czekają na zatrudnionych i odpowiada na najczęstsze pytania kandydatów. Na szczególną uwagę zasługuje podstrona „Różni i równi” – swoisty manifest firmy, podkreślający poszanowanie różnorodności i tolerancję w jej strukturach, a zarazem jej wyróżnik na tle setek podobnych zakładek innych przedsiębiorstw.
Źródło: ikea.com
Oczywiście większym i znanym jest łatwiej. Ale nie zawsze. Niektóre duże korporacje borykają się z wizerunkiem miejsca pracy dla określonej grupy wiekowej, albo pracy tylko na jakiś czas. Kilka lat temu McDonalds przeprowadził udaną kampanię przełamującą takie schematy myślenia. Firmie udało się dotrzeć z kampanią do różnych grup wiekowych i zaprezentować się jako miejsce stabilnej pracy z jasną ścieżką kariery, przyjazne dla różnych grup wiekowych. Oczywiście za takimi działaniami stoją rzesze specjalistów od budowania wizerunku, marketingu i reklamy. Pochłaniają one ogromne środki. Ale warto podpatrywać jak robią to duzi i na własną miarę wdrażać to co się da. Przy zachowaniu odpowiednich proporcji.
Źródło: praca.mcdonalds.pl
Budowanie spójnego przekazu w internecie musi odzwierciedlać realną sytuację w firmie. Jeżeli świat wirtualny odbiegnie od świata realnego prędzej czy później zaliczymy wizerunkowe wpadki. A media społecznościowe pozwalają na łatwe i szybkie ich wytknięcie. Warto zdawać sobie sprawę z mechanizmów i wykorzystywać je na korzyść swoją i swoich potencjalnych pracowników.
Przemyślana i aktywnie wdrażana strategia employer brandingowa niesie z sobą wiele korzyści. Przede wszystkim buduje pozytywny wizerunek marki i pozwala łatwiej dopasować kandydata na dane stanowisko. Nowy pracownik, który zapoznał się wcześniej z firmową stroną czy profilem w mediach społecznościowych, utożsamia z jej wartościami i jest pewien, że chce w niej pracować, cechuje się zazwyczaj większą lojalnością wobec firmy, a także zadowoleniem z zatrudnienia. Employer branding jest więc narzędziem, które przynosi zyski obu stronom – zarówno pracodawcy, jak i pracownikom.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.