Pozycjonowanie to obecnie jedna z podstawowych metod promowania biznesu w Internecie. Ostatnimi czasy coraz więcej osób szuka odpowiedzi na jedno ważne pytanie: „ile kosztuje pozycjonowanie?”. Na rynku możemy znaleźć przeróżne oferty, gdzie ceny zaczynają się już od kilkuset i kończą na kilkunastu tysiącach złotych netto miesięcznie, a umowy podpisywane są na okres od jednego miesiąca do nawet dwóch lat. W tym artykule chciałabym wyjaśnić, skąd biorą się takie rozbieżności i co je warunkuje.
Sporo przedsiębiorców decyduje się na samodzielne pozycjonowanie swoich stron internetowych z uwagi na to, że wydaje się to tańszym rozwiązaniem. Często takie decyzje niosą za sobą przykre konsekwencje, u których podstaw leżą ukryte koszty pozycjonowania, z których przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy.
W Internecie jest wiele miejsc, w których można nabyć linki pozycjonujące (tzw. zewnętrzne) w bardzo niskiej cenie. Te linki zazwyczaj dodawane są automatycznie, pochodzą z miejsc nietematycznych oraz często z innych wersji językowych. Zakup paczki linków wydaje się kuszący, jednak takie rozwiązania mogą prowadzić do sporych zmartwień i rozczarowań. Po dodaniu kilkuset czy kilku tysięcy tego typu linków w krótkim czasie na stronach o wątpliwej wartości – może to zostać odebrane przez Googleboty jako działania nienaturalne oraz podejrzane. Efektem końcowym na ogół jest nałożenie na stronę filtrów, które znacznie wpływają na obniżenie rankingu strony w wyszukiwarce. Ostatecznie wybranie takiego rodzaju promocji wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów związanych z usunięciem kary. Alternatywą jest skorzystanie z usług agencji SEO, która sama pozyskuje linki wysokiej jakości.
Samodzielna batalia z procesem pozycjonowania na ogół wiąże się z kupowaniem unikalnych, odpowiednio nasyconych słowami kluczowymi tekstów od nieznanych copywriterów, a to niesie za sobą ryzyko rozczarowania finalnym produktem. Często zdarza się, że gotowy tekst, który otrzymujemy od znalezionego w otchłani Internetu copywritera, okazuje się niezoptymalizowany, może zawierać także błędy – zarówno merytoryczne, jak i stylistyczne, a nawet (o zgrozo!) ortograficzne. Takie rozwiązania angażują przedsiębiorcę do wdrożenia serii poprawek, a w najgorszym przypadku do zlecenia przygotowania treści kolejnemu podwykonawcy. Agencje SEO zatrudniają osoby, które specjalizują się w pisaniu wartościowych tekstów zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów sieciowych wyszukiwarki. Zawodowi copywriterzy przed przystąpieniem do pracy dokładnie badają specyfikę branży oraz analizują potrzeby klienta, czego efektem jest poprawny językowo i merytorycznie tekst, w którym błędy zdarzają się bardzo rzadko.
Roboty sieciowe zaglądają na stronę częściej niż może się wydawać, dlatego pozycjonowany serwis wymaga częstych poprawek optymalizacyjnych m.in. w kodzie źródłowym oraz samej strukturze strony. Dla osób, które na co dzień nie zajmują się programowaniem – może to być nie lada wyzwanie, które pochłania bardzo dużo cennego czasu. Zlecenie działań specjaliście jest rozwiązaniem pozwalającym zaoszczędzić sporo czasu i nerwów, a także ogranicza do minimum ryzyko popełnienia błędu, którego konsekwencją może być przerwa w ciągłości funkcjonowania strony internetowej czy błędy w jej indeksowaniu. W momencie podpisania umowy na pozycjonowanie większość obowiązków możemy przekazać specjalistom.
Koszt usługi pozycjonowania zawiera w sobie także inwestycję w narzędzia, które będą stanowić niezbędną pomoc w mierzeniu efektów pracy pozycjonera. Istnieje możliwość skorzystania z narzędzi darmowych, jednak z całą pewnością są one mniej skuteczne niż te płatne lub dedykowane. Przykładem narzędzia, z którego na co dzień korzysta każdy pozycjoner z krwi i kości, jest panel, który monitoruje pozycje strony internetowej dla poszczególnych fraz kluczowych. W przypadku jednej strony zakup takiego narzędzia na ogół jest sporym kosztem. W przypadku skorzystania z usług agencji SEO zazwyczaj otrzymujemy bezpłatny dostęp do kompletu programów i aplikacji umożliwiających weryfikowanie postępów pracy specjalistów.
Pozycjonowanie to proces, który wymaga wiele czasu i ogromnego zaangażowania specjalistów, aby jego efekty mogły zostać zauważone (czytaj wynik w TOP 10) i przełożyły się na bezpośrednie korzyści dla klienta. Wybierając drogę na skróty, możemy wpaść w pułapkę ukrytych kosztów, nieplanowanych wydatków, nadprogramowej pracy. Dobre pozycjonowanie kosztuje sporo, ale zatrudniając profesjonalną agencję, wybieramy rozwiązanie bezpieczniejsze i bardziej opłacalne.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.