Kampanie PPC mogą być realizowane zarówno w sieci wyszukiwania, jak i sieci reklamowej Google – to dwa różne środowiska. Reklama tekstowa w wyszukiwarce, podobnie jak kampanie banerowe (graficzne) w sieci reklamowej mogą okazać się niezwykle skutecznymi narzędziami marketingowymi. Aby jednak umiejętnie z nich korzystać, powinieneś znać podstawowe różnice pomiędzy siecią wyszukiwania a siecią reklamową.
Sieć wyszukiwania Google to nic innego jak wyszukiwarka www.google.pl, czyli najpopularniejsze narzędzie do znajdowania informacji, produktów czy usług – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania przypominają linki z wyników organicznych. Tym, co je wyróżnia, jest lokalizacja. Promowane treści wraz z odnośnikami umieszcza się w specjalnych blokach wyszukiwarki, a także w sekcji Google Zakupy – pojawiającej się przy wyszukiwaniu nazw konkretnych produktów.
Zaufaj naszym specjalistom ds. pozycjonowania stron internetowych i zwiększ ruch na swojej stronie! Działamy skutecznie, dostosowując strategię do unikalnych potrzeb Twojego biznesu.
Sieć reklamowa Google pozwala na publikowanie banerów, materiałów video i tekstów na stronach www oraz w popularnych serwisach internetowych, np. YouTube. Część sieci reklamowej Google stanowią także poczta Gmail oraz aplikacje mobilne.
O ile reklama w sieci wyszukiwania prezentowana jest pod warunkiem wpisania w wyszukiwarkę konkretnych zapytań, o tyle przekazy displayowe mogą być mocno spersonalizowane. Google prezentuje je użytkownikom na podstawie dotychczasowej historii wyszukiwania, lokalizacji, plików cookies oraz innych „śladów”, jakie internauta pozostawia po sobie w sieci.
Znając podstawowe różnice pomiędzy siecią wyszukiwania a siecią reklamową, znacznie łatwiej będzie Ci określić powody, dla których Twoja kampania nie wyświetla się poprawnie. Te najpopularniejsze to m.in.:
Oficjalny support Google podkreśla, że jeśli nigdy nie klikasz własnej reklamy – pomimo jej regularnego wyszukiwania – wyświetlanie takowej na Twoim urządzeniu, może zostać wstrzymane. Wszystko przez to, że Google wykrywa adres IP komputera i blokuje prezentowanie materiałów, które potencjalnie Cię nie interesują.
Publikowanie reklamy PPC wymaga wniesienia opłaty z góry i zatwierdzenia budżetu. Brak środków na karcie płatniczej, nieoczekiwany błąd, czy też nieopłacenie usługi, mogą powodować brak możliwości emitowania treści w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej.
Ze względów bezpieczeństwa Google może sprawdzać Twoje konto oraz weryfikować informacje rozliczeniowe. Wówczas publikowanie reklam zostaje czasowo wstrzymane. Proces ten nie powinien trwać dłużej niż 3 dni, a po jego zakończeniu możliwość publikowania zostaje przywrócona.
Jeśli reklama została ustawiona na wyjątkowo mało popularne słowa kluczowe, Google może jej nie publikować. Aby upewnić się, czy właśnie to jest przyczyną niewyświetlania się Twojego komunikatu, sprawdź kolumnę „stan” w panelu słów kluczowych Google Ads.
Jeśli dzienny budżet na promowanie reklamy będzie zbyt mały, baner lub link do strony mogą nie być wyświetlane użytkownikom. Podobnie w przypadku zbyt niskiej stawki za kliknięcie, która może spowodować przegranie aukcji lub sprawić, że Twoja reklama w ogóle nie weźmie w niej udziału.
Reklamy lokalne, np. promujące usługi lub produkty dostępne na terenie jednego miasta, nie będą wyświetlane odbiorcom w innych rejonach kraju. Z tego też powodu, będąc w Warszawie, możesz nie widzieć komunikatu kierowanego na Wrocław.
Nie widzisz reklamy na smartfonie lub komputerze stacjonarnym? Możliwe, że dana kampania nie ma wyświetlać się na konkretnym rodzaju sprzętu. Właśnie dlatego warto sprawdzać jej widoczność na różnych urządzeniach.
Powodem, dla którego nie widzisz swojej reklamy, może być również ustawienie jej emisji tylko w wybranych godzinach. W takim przypadku warto sprawdzać kampanię o różnych porach dnia.
Istnieje możliwość wykluczania z kampanii konkretnych grup, np. ze względu na płeć lub wiek. Być może nie znajdujesz się w grupie docelowej, przez co reklama nie jest Tobie prezentowana.
Jeśli ostatnio z kampanii wykluczone zostały niektóre słowa kluczowe, sprawdź, czy zasięg kampanii nie uległ zbyt mocnemu zawężeniu. W takiej sytuacji warto cofnąć zmiany, przywracając niektóre frazy.
Może zdarzyć się tak, że zapytania, na które wyszukujesz swoją reklamę, nie zostały uwzględnione w kampanii ze względu na słaby zasięg lub niską skuteczność. Sprawdź, czy stosujesz odpowiednie słowa kluczowe.
Google może zdecydować o odrzuceniu treści ze względu na sprzeczność z regulaminem. Warto upewnić się, czy kampania nie łamie któregoś z punktów, sprawdzając widok reklam w panelu. Zweryfikuj też, czy Twoja reklama nie odnosi się do branży zakazanej.
Jeśli od uruchomienia kampanii minęło niewiele czasu, Google mógł jeszcze nie zaakceptować Twojej reklamy – przez co nie została ona wyświetlona. Sprawdzanie trwa zwykle kilka godzin, czasem może jednak się przedłużyć.
Dla każdego zapytania biorącego udział w wyświetlaniu reklamy, Google oblicza ranking na podstawie ustawień dotyczących stawki za kliknięcie oraz wyniku jakości – im są wyższe, tym większa szansa na wygranie aukcji.
Wynik jakości pozwala sprawdzić, w jakim stopniu Twoje reklamy i strona docelowa odpowiadają na zapytania w wyszukiwarce. Im wyższy wynik, tym reklama i jej strona docelowa są bardziej wartościowe dla odbiorców.
Banery i materiały wideo również mogą się nie wyświetlać – mimo aktywnej kampanii w sieci reklamowej. Dlaczego nie widzisz swoich kreacji na YouTube oraz na innych stronach w internecie? Poniżej znajdziesz najczęstsze przyczyny.
O tym, że reklamy graficzne i animacje nie są publikowane, decydują podobne czynniki jak przy reklamie w sieci wyszukiwania. Przyczyną mogą być zarówno wspomniane wcześniej ustawienia lokalizacji, dane demograficzne, jak i zbyt niskie stawki za kliknięcie dla najbardziej konkurencyjnych serwisów. Twoja kampania może również zostać odrzucona ze względu na łamanie regulaminu lub przechodzić weryfikację po stronie Google. Jakie jeszcze czynniki sprawiają, że nie widzisz banerów?
Algorytm Google może uznać, że pomimo obejrzenia baneru i przejścia na stronę docelową, nie dojdzie do konwersji, dlatego nie wyświetli Ci konkretnej reklamy.
Rozszerzenia blokujące reklamy na stronach internetowych często odpowiadają za brak wyświetlania materiałów promocyjnych. Najbardziej zaawansowane wtyczki AdBlock potrafią blokować również linki sponsorowane w sieci wyszukiwania.
Obszary służące publikacji banerów na stronach internetowych obsługują wyłącznie materiały o określonych rozmiarach. Aby zwiększyć szansę publikacji Twojego obrazu, korzystaj z jak największej liczby reklam w różnych rozmiarach.
Algorytm Google może uznać, że w ostatnim czasie nie wykonywałeś działań typowych dla grupy docelowej danego komunikatu, dlatego wyłączy Cię z grona osób, do których ma docierać kampania.
Najpopularniejsze miejsca do publikacji reklam charakteryzują się największą konkurencją, co oczywiście generuje spore koszty. Nawet wydając setki złotych dziennie, możesz mieć trudności z odnalezieniem swojego contentu. Nie oznacza to jednak, że nie jest on wyświetlany. Aby upewnić się, gdzie opublikowano grafiki, w panelu „Miejsca docelowe” wybierz opcję „Gdzie wyświetlane są reklamy”.
Jeśli mimo powyższych wskazówek nadal nie potrafisz zlokalizować swoich materiałów promocyjnych, możesz skorzystać z „Narzędzia podglądu i diagnostyki reklam” w panelu Google Ads. Pamiętaj, że szczególnie ważne w kontekście publikowania jest właściwe i precyzyjne określenie lokalizacji.
Chcąc uzyskać szczegółowe informacje dotyczące wyświetlania reklam graficznych, możesz skorzystać ze wsparcia Google lub bezpośrednio skontaktować się z supportem poprzez panel Google Ads.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.