Wróć do listy wpisów
UX
Agencja SEO i SEM > Blog > Dlaczego audyt UX bloga jest Ci potrzebny?

Dlaczego audyt UX bloga jest Ci potrzebny?

Dlaczego audyt UX bloga jest Ci potrzebny?

Decydując się na bloga, jesteś odpowiedzialny za pojawiające się na nim treści – a co za tym idzie – budowanie wizerunku Twojej strony. Za terminem UX kryje się zorientowanie na komfort użytkownika. Audyt UX bloga to zestaw czynności, które pozwalają zweryfikować użyteczność i czytelność podstrony blogowej. Po co przeprowadzać taki audyt? Z trzech konkretnych powodów, które wymienię poniżej. Sprawdź!

Dlaczego warto przeprowadzić audyt UX bloga?

Żeby poprawić doświadczenia użytkownika ze stroną. Jeśli prowadzisz działalność w sieci, możesz wejść na chwilę w rolę czytelników swojego bloga. Dowiesz się, które obszary Twojej podstrony blogowej wymagają zmiany, oraz co zrobić, aby odbiorcy zaangażowali się w jego zawartość – finalnie kupując Twój produkt albo korzystając z oferowanej przez Ciebie usługi. Dodatkowo blog zgodny z dobrymi praktykami UX wyróżni Cię na tle konkurencji. W końcu korzyści dla czytelnika to korzyści dla Ciebie.

Bo chcesz, aby Twój blog był… ładny

Lubimy ładne rzeczy. Jeszcze bardziej lubimy, gdy sklep albo strona internetowa, do których zaglądamy, prezentują się dobrze. Atrakcyjność to cecha, która przyciąga, i albo to pierwsze wrażenie będzie dobre, albo… nie (kupimy coś lub nie, wzbudzi coś nasze zainteresowanie lub wręcz przeciwnie). Na jakiego bloga zwróci się uwagę? Takiego z estetycznym szablonem, spójnymi grafikami i uporządkowanym interfejsem. Na blogu czytelnik ma czuć się swobodnie, a przeglądanie wpisów ma być czymś w rodzaju guilty pleasure (zupełnie jak oglądanie treści na TikToku). Z tego powodu istotne jest zadbanie o jakość wpisów i regularność ich publikowania.

Bo zależy Ci na autorytecie

Klientocentryczność zagościła na podstronach blogowych. I dobrze! Dzisiaj blog to już nie tylko forma „zaplecza” pod SEO, ale miejsce, które ma sprawiać, że użytkownicy będą chcieli do niego wracać i korzystać z Twojej oferty.

Blog ma dostarczać wartościowych informacji o produktach albo oferowanych usługach. Blogiem chcemy się zaprezentować od rzetelnej i godnej zaufania strony (liczy się autorytet!). Chcemy, żeby czytelnik otrzymał zrozumiałe informacje na tematy, które go interesują, oraz dostał odpowiedzi na pytania budzące jego wątpliwości. Z tego powodu należy zadbać o pojawiające się na blogu treści.

Bo chcesz zwiększyć ruch na stronie

Jako czytelnicy bloga lubimy ładne rzeczy i doceniamy wartościowe treści. Jesteśmy też wybredni. Jako posiadacz firmowego bloga, musisz więc postarać się o to, aby zatrzymać nawet najbardziej wymagających czytelników. Wiesz już, że należy zadbać o spójność wpisów, ich estetykę i wiarygodne, dostarczające najważniejszych informacji treści. Co jeszcze należy zrobić?

Audyt UX bloga wskaże na elementy techniczne, jak to, czy blog wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych i czy jest komfortowy w odbiorze dla osób słabowidzących. Brak takich udogodnień z automatu odbiera potencjalnych czytelników, którzy z kolei mogliby polecić Twoją stronę innym. W konsekwencji zmniejsza się ruch na Twojej stronie albo w ogóle nie ma szansy wzrosnąć.

UX bloga

Przykłady dobrych praktyk w zakresie blogowego UX

Tak jak wspomniałam wcześniej, nastawiając się na potrzeby użytkowników Twojego bloga, zrealizujesz swoje cele biznesowe. Czytelnicy mają swoje preferencje i przyzwyczajenia, które wcale nie muszą odpowiadać Twoim, dlatego podstrona blogowa musi być jak najbardziej użyteczna i responsywna. Oto kilka najważniejszych reguł, do których warto się dostosować, aby zachęcić czytelnika do przeczytania wpisów na Twoim blogu.

Czytelny moduł blogowy

Twój wizerunek w branży wzmocni nie tylko wartościowa treść, ale także czytelny moduł blogowy. Uporządkowana podstrona blogowa lepiej wyeksponuje produkt lub usługę, a tym samym zachęci do skorzystania z Twojej oferty i pomoże w stworzeniu zaangażowanej społeczności odbiorców. Podczas audytu UX bierze się pod uwagę takie elementy jak:

  • widok bloga na stronie głównej,
  • widoczne i czytelne na podstronie blogowej kategorie i podkategorie wpisów,
  • wyszukiwarkę oraz elementy aktywujące użytkowników (np. możliwość komentowania wpisów, udostępnianie ich w mediach społecznościowych).

Spójne estetycznie i czytelne wpisy

Wspominałam o autorytecie i rzetelności informacji zamieszczanych na blogu. Muszą one także być jak najbardziej spójne i czytelne dla użytkowników oraz atrakcyjnie oprawione. Treści publikowane na blogu nie mogą być zbyt długie i monotonne. Istotna jest spójna komunikacja do klientów i zgodność informacji, co wpływa na wiarygodność Twojej marki.

  • Podział zawartości wpisów na akapity oraz stosowanie punktorów znacząco poprawia ich czytelność.
  • Wpisy blogowe powinny być przypisane do kategorii, regularnie publikowane oraz mieć spis treści, by czytelnik mógł z łatwością wyszukać interesujące go tematy.

Niezwykle istotne są grafiki, infografiki oraz filmy umieszczone we wpisach blogowych. Stanowią one atrakcyjne wizualnie przerywniki w treściach wpisów. Postaw na wysokiej jakości materiały, które jednocześnie nie są zbyt ciężkie. To może powodować dłuższe ładowanie się strony i wywołać frustrację czytelnika. Na jakość wpisów blogowych wpływa spójność estetyczna zamieszczanych tam elementów graficznych.

UX na blogu

Podsumowując: zawsze jest dobry moment na audyt UX bloga

Rynkowe trendy i oczekiwania użytkowników zmieniają się dynamicznie, dlatego nie warto czekać z przeprowadzeniem audytu UX bloga. Trzeba na bieżąco wprowadzać zmiany i sprawdzać, czy przynoszą one oczekiwane efekty. To gwarancja wyróżnienia się na tle konkurencji i pokazania się użytkownikom z jak najlepszej strony. Z tego powodu śmiało możemy stwierdzić, że to inwestycja, która nie dość, że przynosi korzyść dla Twojego przedsiębiorstwa, to jeszcze ma spore szanse się zwrócić.

Możemy przeprowadzić audyt UX Twojego bloga! Skontaktuj się z nami, by dowiedzieć się więcej.

rozliczaj się za efekt

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.