Tworząc nową stronę internetową, często zapominamy lub nawet nie wiemy, że Google przygotowało dla nas wytyczne, które pomogą nam lepiej przeprowadzić optymalizację pod kątem wyszukiwarki. Dobrze zoptymalizowana strona już na starcie pozwoli osiągnąć lepszy ruch z organicznych wyników wyszukiwania.
Wskazówki Google dla Webmasterów obejmują także działania, których nie powinniśmy podejmować, a mimo to, zdarza się, że webmasterzy je stosują. Przypominamy sobie o nich, dopiero gdy nasza strona otrzyma karę ręczną.
Poniżej przedstawiam najważniejsze wskazówki, które pomogą uchronić Twoją stronę przed wyżej wspomnianą karą, a także pozwolą zaoszczędzić sobie niepotrzebnej pracy.
Od strony technicznej
- Optymalizacja czasu wczytywania strony – pamiętaj, że strona musi być przede wszystkim przyjazna użytkownikom, dlatego bardzo ważne jest, aby strona nie ładowała się w nieskończoność. Do przeprowadzania testów wydajności można użyć dedykowanego narzędzia Google, jakim jest PageSpeed.
- Umieszczenie pliku robots.txt na serwerze – upewnij się, że treści, które mogą niekorzystnie wpływać na Twój indeks, są zablokowane dla robotów, a także sprawdź, czy to, co jest istotne, jest odblokowane i roboty mają do tego łatwy dostęp.
- Strona dostosowana do różnych rozdzielczości – coraz częściej dokonujemy zakupów czy też szukamy informacji, korzystając przy tym w pełni dostosowana do różnych rozdzielczości. Tutaj z pomocą przychodzi kolejne narzędzie Google – test optymalizacji mobilnej.
- Różne przeglądarki – sprawdź, czy Twoja strona wyświetla się w ten sam sposób na różnych przeglądarkach. Najczęściej takie problemy pojawiają się na starszych przeglądarkach (np. Internet Explorer), które w dalszym ciągu cieszą się niemałym powodzeniem.
- Mapa witryny – umieść na serwerze plik sitemap.xml, aby roboty sieciowe mogły jeszcze łatwiej poznać stronę. Pamiętaj także o tym, że mapę witryny trzeba aktualizować, jeżeli dodamy kolejne podstrony. Jeśli jednak korzystamy z wtyczek (np. WordPress), możemy ustawić w niej częstotliwość aktualizowania mapy.
Wygląd i treści
- Menu wolne od błędów – koniecznie zadbaj o to, aby menu było czytelne dla zwykłego użytkownika i nie prowadziło do stron zwracających błędy.
- Przejrzystość i wygoda – strona powinna być przejrzysta, a elementy na niej zamieszczone nie powinny na siebie nachodzić. Upewnij się, że użytkownicy czują się komfortowo, przeglądając Twoją stronę.
- Treści w formie tekstowej – umieść treści w formie tekstowej (a nie na obrazkach), w przeciwnym razie, robot będzie miał problem z ich odczytaniem, a to odbije się niekorzystnie na ocenie witryny.
- Tekst w widocznym miejscu – pamiętaj o tym, że treści muszą być widoczne na stronie dla użytkownika. Roboty sieciowe świetnie sobie radzą z ukrytymi treściami, dlatego nie warto podążać tą drogą. Poza tym istotne treści powinny być wyświetlane wysoko, aby internauta mógł na nie trafić w pierwszej kolejności bez konieczności scrollowania strony.
Powyższe wskazówki to zaledwie mała część tego, na co trzeba zwrócić uwagę. Teraz czas na to, czego nie powinniśmy robić swojej stronie internetowej, jeżeli chcemy uniknąć kar ręcznych lub filtrów algorytmicznych.
Czynności niewskazane
- generowanie treści automatycznie – czyli losowe umieszczania treści, które zawierają w sobie słowa kluczowe.
- kopiowanie treści – np. konkurencji – treści muszą być unikalne i nieść za sobą wartości merytoryczne.
- umieszczanie słów kluczowych – niepowiązanych z treścią umieszczoną na stronie.
- uczestniczenie w wymianie linków – kupowanie dużych paczek linków, spam na forach internetowych itd.
Kursy z marketingu internetowego online!
Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.
Lubisz inspirujące rozmowy? Szukasz niebanalnych porad?
Wejdź na marketingowy szczyt!
Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!