Czy zastanawiałeś się kiedyś, o ile łatwiej byłoby Ci sprzedawać, docierając do klientów poszukujących dokładnie tego, co masz im do zaoferowania? Jeśli chcesz jeszcze precyzyjniej odpowiadać na oczekiwania potencjalnych nabywców, dynamiczne reklamy w wyszukiwarce to propozycja właśnie dla Ciebie. Czym są? Dlaczego warto z nich korzystać i co różni je od standardowej kampanii Google Ads? Sprawdź, kiedy warto zainwestować w DSA i jak skonfigurować reklamę, by pomagała Ci efektywnie zwiększać sprzedaż.
Z tego artykułu dowiesz się, jak Google za pomocą reklamy dynamicznej kieruje użytkowników do Twojej strony www i jak ustawić najważniejsze parametry kampanii, aby DSA działało z maksymalną efektywnością. Poznasz również sposoby ustalania dynamicznych celów, zasady konfigurowania grup komunikatów, a także przykłady sytuacji, w których tego rodzaju promocja może nie być zalecana. Zapraszamy do lektury!
Poprzez reklamy dynamiczne (DSA) określa się automatyczne, generowane przez Google w czasie rzeczywistym komunikaty w wynikach wyszukiwania. Treść prezentowana użytkownikowi jest w optymalny sposób dopasowana do wpisanego przez niego zapytania. Dzięki temu, że w ustawieniach kampanii DSA nie ma potrzeby określania słów kluczowych, jest ona znacznie bardziej elastyczną i dużo łatwiejszą formą dotarcia do klientów poszukujących dokładnie tego, co znajduje się w ofercie danej firmy.
Aby zobrazować schemat działania kampanii dynamicznej, najlepiej posłużyć się przykładem. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z artykułami dziecięcymi. Użytkownik jest zainteresowany zakupem wózka, więc wpisuje w Google zapytanie „wózek dziecięcy”. Jeśli dana fraza odpowiednio często występuje na Twojej witrynie, wyszukiwarka automatycznie wybierze odpowiednią podstronę (np. kategorię z wózkami) w serwisie, a następnie wygeneruje odpowiednią treść reklamy, wyświetlając ją potencjalnemu klientowi.
Przywołany przykład sklepu internetowego nie jest przypadkowy – to właśnie rozbudowane strony e-commerce, z dużą liczbą podstron i sporą ilością treści, stanowią grupę serwisów, w których DSA sprawdza się najlepiej. W przypadku dobrze rozwiniętych serwisów nierzadko promowanych na sporą liczbę słów kluczowych dokładne określenie wszystkich fraz może okazać się problematyczne. Kampanie DSA efektywnie wypełniają luki w doborze słów kluczowych i mogą pomóc w dotarciu do nowych klientów, nawet jeśli korzystasz już z Google Ads.
Wiesz już, czym jest dynamiczna reklama w wyszukiwarkach i w jaki sposób komunikaty pomagają budować sprzedaż w internecie. Przejdźmy wiec do kolejnego kroku, czyli konfiguracji kampanii DSA.
Pierwszym krokiem do uruchomienia reklamy jest założenie konta Google Ads. Jeśli korzystałeś wcześniej z płatnej promocji w wynikach wyszukiwania, ten krok masz już za sobą. Jeżeli nie, załóż konto i zaloguj się na nie. Następnie postępuj według poniższych punktów.
Gotowe! Właśnie skonfigurowałeś podstawowe parametry dynamicznej reklamy w wyszukiwarce. Teraz możesz ustawić grupy oraz określić ich cele. Jako domyślny typ grupy reklam wybierz „dynamiczna”, następnie nadając grupie własną nazwę. W ramach jednej kampanii możesz zdefiniować wiele grup, każdej niż nich przypisując inny cel. Dzięki temu znacznie zwiększysz prawdopodobieństwo optymalnego wyboru przez Google podstrony odpowiadającej preferencjom użytkownika.
Po skonfigurowaniu grup i zapisaniu zmian, kliknij „Nowa reklama”, a nadepnie „Dynamiczna reklama w wyszukiwarce”. Jedyne, co musisz wpisać, to liczący do 90 znaków tekst. Całą resztę – nagłówki i adresy URL Google tworzy na bieżąco, po wpisaniu konkretnego zapytania przez użytkownika.
Przy tradycyjnych reklamach Google Ads o tym, czy komunikat wyświetli się użytkownikowi, czy nie, decydują słowa kluczowe użyte w kampanii. W przypadku DSA ich substytut stanowią cele dynamiczne, czyli zdefiniowane na etapie projektowania kampanii strony lub grupy stron, na jakie reklama ma kierować użytkowników. Do wyboru masz 3 opcje:
Podobnie jak w przypadku wykluczania słów kluczowych w Google Ads, również przy kampanii dynamicznej możesz wykluczyć niektóre cele. Warto skorzystać z tej opcji, aby zablokować kierowanie na określone strony, np. te z wyprzedanymi produktami. Aby to zrobić, po zalogowaniu na konto Google Ads, przejdź do zakładki „dynamiczne cele reklamy’, a następnie na kartę „Wykluczone cele reklamy”. Kliknij symbol plusa, zdefiniuj wykluczenie, oraz określ, czy ma ono dotyczyć pojedynczej reklamy, wybranej grupy czy wszystkich grup treści w tej kampanii.
Wykluczyć możesz:
Mimo że dynamiczne reklamy w wyszukiwarce nie obsługują słów kluczowych, poszczególne frazy również możesz wykluczać, podobnie jak we wszystkich innych kampaniach.
Jeśli prowadzisz rozbudowany serwis internetowy lub sklep e-commerce z dużą liczbą podstron, zależy Ci na zwiększaniu ruchu, pozyskiwaniu nowych klientów i optymalizacji sprzedaży, kampanie DSA są właśnie dla Ciebie. Warunkiem przeprowadzenia skutecznej promocji dynamicznej jest wcześniejsza optymalizacja serwisu, sprzyjająca prawidłowemu generowaniu adresów, URL, nagłówków czy kategorii na stronie.
Korzystanie z dynamicznej reklamy w wyszukiwarce daje szeroką gamę korzyści ze względu na elastyczność kampanii. DSA skutecznie wspiera pozostałe narzędzia marketingu internetowego, takie jak pozycjonowanie czy kampanie PPC. Najważniejsze powody, dla których warto postawić na dynamiczną reklamę to m.in.:
Jeśli treść Twojej witryny ulega dynamicznym zmianom, np. każdego dnia wprowadzasz do sprzedaży nowe produkty lub aktualizujesz informacje o ofercie, dynamiczna reklama w wyszukiwarce może nie być odpowiednim rozwiązaniem. Jeśli w serwisie nie wykonano odpowiedniej optymalizacji lub strona nie została wykonana w formacie gwarantującym pełny dostęp Google Ads (np. Flash), wyświetlanie DSA również może być utrudnione. Więcej na temat możliwości dynamicznych reklam przeczytasz w oficjalnym poradniku Google na https://support.google.com/google-ads/answer/2471185?hl=pl.
Stosowanie dynamicznych reklam w wyszukiwarce pozwoli Ci jeszcze precyzyjniej odpowiadać na potrzeby użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą. Biorąc pod uwagę liczne zalety tej formy promocji, możesz łatwiej pozyskiwać zaangażowanych klientów, maksymalnie dopasowując formę i treść komunikatów do własnych potrzeb.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.