User-agent to kod identyfikujący użytkownika bądź oprogramowanie, który przy każdym żądaniu sieciowym, tj. próbie połączenia się z serwerem www, przesyła informacje określające, kto dokładnie próbuje się połączyć z serwerem.
Zgodnie z definicją user-agent to kod identyfikacyjny nagłówka HTTP, za pomocą którego oprogramowanie (np. bot lub przeglądarka) wysyła zapytanie do serwisu www wraz z informacją, jakie dokładnie urządzenie wysyła żądanie sieciowe oraz jakie ma parametry i system operacyjny, zanim zostanie wyświetlona treść.
Dla przykładu, kod user-agent dla użytkownika korzystającego z Windows 11 i przeglądarki Mozilla Firefox będzie miał następujący wygląd:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:107.0) Gecko/20100101 Firefox/107.0
Składnia tego kodu jest bardzo prosta i czyta się go w następujący sposób:
W ramach ciekawostki: nawet kiedy używasz user-agent przeglądarki Chrome lub innej, kod identyfikacyjny wyświetla <Product> Mozilla na początku:
Źródło: Google
Serwer przetwarza dostarczone przez user-agent informacje, które są następnie wykorzystywane do wyświetlania elementów witryny w określony sposób lub wyświetlania ich tylko dla tych przeglądarek i systemów, które są w stanie je poprawnie przetworzyć.
Serwery internetowe korzystają z informacji user-agent do różnych celów, na przykład:
Serwery internetowe inaczej traktują user-agent bota oraz faktycznego użytkownika. Boty są traktowane w sposób uprzywilejowany, aby nie przeszkadzać im w skutecznej indeksacji witryny www. Z tego względu są na przykład przepuszczane przez okna obowiązkowej rejestracji czy udzielenia zgody.
Skorzystaj z profesjonalnego pozycjonowania stron www i zdobądź przewagę nad konkurencją! Oferujemy kompleksowe usługi, aby Twoja witryna była na czołowych miejscach w wyszukiwarkach
Każda strona, którą odwiedzimy, wie, kto próbuje z nią się połączyć. Albo myśli, że wie, gdyż user-agent można w łatwy sposób zmienić na dowolny inny, nawet na przykład… bota Google. Zanim natomiast do tego przejdziemy, wyjaśnijmy, jakie są przykładowe rodzaje user-agent.
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/107.0.0.0 Safari/537.36
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:107.0) Gecko/20100101 Firefox/107.0
Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 13_0_1) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/16.1 Safari/605.1.15
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/107.0.0.0 Safari/537.36 Edg/107.0.1418.56
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/107.0.0.0 Safari/537.36 OPR/92.0.4561.33
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/107.0.0.0 Safari/537.36 Vivaldi/5.5.2805.44
Są to kody identyfikacyjne user-agent dla najpopularniejszych przeglądarek na świecie. Należy wziąć pod uwagę, że kod nagłówka HTTP może się różnić w zależności od:
Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)
Mozilla/5.0 (compatible; bingbot/2.0; +http://www.bing.com/bingbot.htm)
Mozilla/5.0 (compatible; Yahoo! Slurp; http://help.yahoo.com/help/us/ysearch/slurp)
Są to kody identyfikacyjne user-agent dla najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie, którymi są Google, Bing i Yahoo.
Wymienię kilka powodów, dla których można chcieć zmienić swój kod identyfikacyjny, aby „oszukać” witrynę internetową i spowodować, że uzna nas za kogoś innego.
Jednym z najczęstszych use case’ów zmiany user-agent jest testowanie w ramach tworzenia strony internetowej. Pozwala to na sprawdzenie wyglądu i działania witryny dla poszczególnych przeglądarek i znalezienie elementów do poprawy albo upewnienie się, że na każdej z popularnych przeglądarek serwis działa poprawnie. Najlepszą i najpewniejszą metodą jest oczywiście wejście na stronę bezpośrednio z innej przeglądarki, ale zmiana user-agent też ma swoje zastosowanie, kiedy chcemy sprawdzić działanie na konkretnym urządzeniu albo po prostu zależy nam na szybkim przetestowaniu funkcjonalności.
Dzięki zmianie user-agent na bota Google możesz sprawdzić, czy bot skanujący stronę widzi na witrynie te same treści, co zwykły użytkownik, i czy niektóre, być może istotne elementy strony są dla bota niedostępne lub niewidoczne.
Kolejnym przypadkiem, w którym zmiana user-agent może być przydatna, jest imitacja urządzenia mobilnego. Zastosowań tego rozwiązania jest dużo: od sprawdzenia wyglądu i funkcjonalności strony na mobile do ograniczenia transferu, jeżeli masz problem z internetem, a musisz coś sprawdzić. Czasami też wersje mobilne serwisów mogą mieć unikalną funkcjonalność, na której Ci zależy. Zmiana user-agent pozwala na obejście ograniczeń bez konieczności korzystania z telefonu.
Zmiana user-agent może również być przydatna w przypadku ograniczeń związanych z przeglądarką. Mimo że są to bardzo rzadkie przypadki, zdarzają się wciąż jednak witryny niekompatybilne z określoną przeglądarką albo jej wersją, które nie wyświetlają poprawnie treści na witrynie. Zdarza się, że nawet blokują wejście na serwis. W tym przypadku można takie ograniczenie w bardzo łatwy sposób obejść, po prostu zmieniając user-agent.
Źródło: mail.google.com
Z uwagi na to, że user-agent faktycznie informuje każdy serwis o tym, kto oraz z jakiego urządzenia i oprogramowania wchodzi na serwis, w określonych przypadkach warto rozważyć korzystanie z user-agent celem zabezpieczenia sobie nieco większej prywatności podczas przeglądania internetu. I chociaż dane wysyłane przez user-agent nie są tak precyzyjne i informatywne jak chociażby adres IP, ich potencjalne ukrycie może mieć sens.
Z uwagi na to, że wszystkie te trzy przeglądarki są zbudowane na takim samym silniku, jakim jest Chromium, ustawienia zmiany user-agent będą dla nich takie same lub bardzo podobne:
Źródło: Przeglądarka Chrome
Źródło: Przeglądarka Chrome
W przypadku Firefoxa sprawa nieco się komplikuje, gdyż ta przeglądarka nie posiada łatwego dostępu do zmiany user-agent z poziomu ustawień. Co należy zrobić:
Źródło: Przeglądarka Firefox
Ważna uwaga – w przeglądarce Firefox nowa wartość user-agent pozostaje nadpisana dla wszystkich kart przeglądarki oraz nawet po ponownym uruchomieniu przeglądarki. Aby przywrócić domyślną wartość user-agent, należy wejść w ten sam panel preferencji „about:config” i wpisać „general.useragent.override”. Następnie wystarczy usunąć nadpisane ustawienie, klikając ikonę kosza znajdującą się obok niego, i przeładować stronę.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.