Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że gdy chcesz być widoczny w Internecie, powinieneś być aktywny w mediach społecznościowych. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że za ich pomocą możesz w szybki i łatwy sposób rozpowszechnić informacje o swojej działalności, a jeśli zrobisz to w sposób umiejętny i ciekawy, w ciągu krótkiego czasu zyskasz wielu potencjalnych klientów.
O ile sam fakt posiadania firmowego profilu na portalu społecznościowym nie spowoduje jeszcze, że strona Twojej firmy zyska na rankingu w Google, to regularne publikowanie na nim treści oraz interakcja z użytkownikami znacznie ułatwi proces budowania zaufania do marki w Internecie, a to z kolei ma już szansę realnie wesprzeć działania SEO.
Na pytanie o związek rankingu strony z sygnałami z mediów społecznościowych Google odpowiedział już kilkakrotnie, np. w wywiadzie z Mattem Cuttsem z 2014 roku. Aktualność tej wypowiedzi potwierdza fakt, że w dalszym ciągu jest ona przekazywana przez innych pracowników Google – czego dowodzi m.in. tweet Gary’ego Illyesa z czerwca tego roku.
Od Matta Cuttsa dowiadujemy się, że aktywności na portalach społecznościowych nie są brane pod uwagę jako bezpośredni czynnik rankingowy dla strony internetowej, co wynika m.in. z faktu, że ilość informacji oraz jej przyrost są tam zbyt duże, by Google mógł je na bieżąco indeksować i uwzględniać w ustalaniu pozycji. Co więcej, sygnały pochodzące z portali społecznościowych są zwykle bardzo subiektywne i łatwo jest nimi manipulować.
Media społecznościowe, jak sama ich nazwa wskazuje, zostały stworzone z myślą o ludziach – nie o robotach wyszukiwarek. Nie znaczy to jednak, że nie warto za ich pomocą wspierać działań SEO. Wręcz przeciwnie!
Być może Google w żadnym stopniu nie uzależni rankingu strony internetowej wprost od liczby polubień firmowego profilu na Facebooku, ale na pewno uzależni go od zaufania do marki, jakie uda mu się określić, bazując m.in. na obecności i aktywności firmy w social mediach. Im więcej sygnałów ze zweryfikowanych źródeł otrzyma Google o firmie, tym chętniej będzie chciał pokazywać jej stronę w wynikach wyszukiwania. Firma, która udziela się w mediach społecznościowych, a jej działalność jest niejako potwierdzona przez wielu użytkowników, staje się dla wyszukiwarki bardziej wiarygodna.
Oprócz oczywistego budowania zaufania portale społecznościowe mogą także wspomóc pozycjonowanie poprzez pozyskiwanie naturalnych linków. Po pierwsze, niektóre z umieszczonych tam linków do strony internetowej same w sobie niosą pewną wartość dla SEO, jak np. linki +1 z Google+. Po drugie, gdy podzielisz się w social mediach ciekawym materiałem ze swojej strony, istnieje szansa na to, że użytkownicy zaczną go między sobą przekazywać i w efekcie trafi on także do zewnętrznych źródeł, takich jak np. fora o danej tematyce. Biorąc pod uwagę, iż link building stanowi nieodłączny element skutecznego pozycjonowania, pozyskane w ten sposób odnośniki wpływają pozytywnie na SEO.
Uzupełniona wizytówka w Google+ sprawi, że obok wyników wyszukiwania na nazwę firmy pojawi się również pole z informacjami na jej temat – tym bardziej rozbudowane, im więcej danych będzie zawierał profil.
Taki wynik wyszukiwania ma zdecydowanie pozytywny wpływ na odbiór firmy przez użytkownika.
Profile społecznościowe same w sobie również pojawiają się w wynikach wyszukiwania – to kolejny element, który sprawia, że firma staje się bardziej wiarygodna, zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google.
Aktywność w mediach społecznościowych nie powinna jednak być prowadzona tylko ze względu na SEO, ale przede wszystkim ze względu na jej ogromne znaczenie dla budowania świadomości marki w oczach potencjalnych klientów. Social media w biznesie to nie tylko szansa na poprawienie konwersji dzięki zwiększeniu rozpoznawalności marki – to również możliwość poznawania i analizowania potrzeb klientów, okazja do szybkiej reakcji na ewentualne reklamacje czy informowania o aktualnych promocjach i wydarzeniach. W obecnych czasach praktycznie każda większa firma wykorzystuje social media w codziennych działaniach promocyjnych. Co więcej, media te same w sobie stały się już „małymi wyszukiwarkami”, za pomocą których wiele osób odnajduje produkty i usługi w swojej okolicy – również z tego powodu warto zadbać o dobrze uzupełnione profile Twojej firmy.
Social media mają kluczowe znaczenie w budowaniu wizerunku firmy w Internecie, co pośrednio wpływa korzystnie również na pozycjonowanie. Oczywiście można prowadzić działania SEO bez aktywności w mediach społecznościowych i na odwrót, jednak pełen sukces w sieci zdecydowanie łatwiej jest osiągnąć przy połączeniu obu form.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.