Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw wyjaśnić, czym jest reklama w internecie bądź reklama cyfrowa i jakie ma formy. Szeroko pojęta jest częścią marketingu cyfrowego, formą dotarcia do klienta za pośrednictwem kanałów internetowych. Do takich kanałów należą:
oraz każdy inny kanał funkcjonujący przy pomocy internetu lub mający do niego dostęp.
W zależności od platformy, na której jest realizowana, i celu, jaki ma osiągnąć, reklama cyfrowa może mieć różny format – tekstu, obrazu, dźwięku oraz wideo. Zasadniczo, każdy z poszczególnych rodzajów reklamy może być realizowany zamiennie na każdej platformie i zachęcać do odwiedzenia danej strony lub zakupu usługi bądź towaru. W takim razie SEO musi być reklamą? Otóż niekoniecznie.
Mimo że zagadnienie reklamy jest bardzo szerokie, w kontekście naszego pytania możemy się posłużyć jedną odpowiedzią – czy SEO skłania użytkownika do przejścia przez link lub zakupu produktu? Zgodnie z definicją (https://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama), reklama to pewna informacja zawierająca komunikat perswazyjny, a więc powinna w ten czy inny sposób nakłaniać konsumenta do określonej decyzji, na przykład skorzystania z oferty, zakupu produktu, poparcia określonej idei lub sprawy itd. Czy w takim razie SEO skłania użytkownika do przejścia przez link?
Pozycjonowanie (SEO) składa się z procesów optymalizacyjnych bezpośrednio na stronie (on-site) oraz poza nią (off-site) celem lepszego wyświetlenia witryny w Google na określone zapytania (frazy kluczowe). SEO polega na konfiguracji technicznej witryny, optymalizacji treści i linkowania, dzięki czemu zoptymalizowana witryna staje się łatwiejsza do znalezienia w wyszukiwarce z uwagi na wyższe pozycje w rankingu, gdyż przykładowo Google uznaje wybrany serwis za najbardziej odpowiedni dla określonych zapytań.
Działania SEO są również zalecane przez same wyszukiwarki, w tym Google, jako że dzięki pozycjonowaniu serwisów internetowych zwiększa się jakość wyników wyszukiwania, a także samych serwisów prezentowanych na liście wyników SERP. Jak to się dzieje? Dzialania SEO nie tylko wpływają na dostosowanie treści w podstronach pod określone frazy kluczowe, ale obejmują również kwestie dotyczące stanu wizualnego i technicznego witryny, tak aby jak najlepiej spełniały standardy dotyczące wrażeń użytkownika. Przykładowo:
oraz wiele innych czynników wpływających na jakość witryny, na podstawie których wyszukiwarki decydują o pozycjach w rankingu dla stron www. Poprawne wykonanie działań optymalizacyjnych SEO powoduje, że wybrany serwis jest finalnie oceniany przez wyszukiwarki lepiej niż inne.
Google Ads to reklamowe rozwiązanie od Google typu pay-per-click (PPC), które działa na zasadzie licytowania stawki słów kluczowych przez zainteresowane podmioty, aby mieć szansę na wyświetlanie linków sponsorowanych (reklam) w wynikach wyszukiwania Google.
Korzystając z Google Ads, płacisz za każdy klik w reklamę, aby wykonać telefon do firmy lub przejść na Twoją stronę www. Google Ads pozwala ściśle dostosować reklamy PPC, aby dotrzeć do wybranej grupy osób według danych demograficznych lub zainteresowań, miejsca zamieszkania i podobnych albo promować tylko określone produkty czy usługi z oferty. Tak duża elastyczność w promowaniu własnej firmy w internecie może być optymalnym wyborem dla małych firm o określonym budżecie na reklamę – mają pełną kontrolę nad efektami i mogą je mierzyć w sposób łatwy i nieobciążający pod kątem kosztów. Google Ads to również dobry wybór dla sklepów o często zmieniającym się asortymencie, ponieważ PPC pozwala na szybkie odłączenie poprzedniej oferty i promowanie nowej. Linki Google Ads są oznaczane jako sponsorowane na liście wyszukiwań, w odróżnieniu od wyników organicznych.
Oprócz reklamy w wynikach wyszukiwania Google Ads daje możliwość promowania firmy poza wyszukiwarką Google, wyświetlając reklamy w witrynach w sieci reklamowej Google (GDN). Sieć reklamowa Google składa się z tysięcy witryn w sieci, w których poprzez rozmieszczenie przykładowo banera reklamowego możesz pozyskać dużą liczbę klientów. Tak samo jak w przypadku innych form reklamy Google Ads tutaj również masz pełną kontrolę nad tym, w jakich witrynach będzie wyświetlana reklama, w którym miejscu i dla jakiej grupy docelowej.
Reklama PPC, taka jak Google Ads, nie ma wpływu na pozycję Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania i naturalnie wyświetla linki sponsorowane tylko wtedy, kiedy kampania reklamowa jest aktywna. Niemniej jednak Google Ads posiada wiele zalet, jak na przykład wspomniany wcześniej zakres regulacji reklamy, aby dotrzeć dokładnie do tej grupy docelowej, która Cię interesuje, i wyświetlać reklamy potencjalnym klientom w takim miejscu i czasie, jaki może dać najwięcej konwersji.
Wyszukiwarki pomagają ludziom znaleźć to, czego potrzebują, szukając informacji online. Jest to proces niezależny od tego, czy działania SEO są przeprowadzane czy nie. Miliony osób wyszukują codziennie usługi, produkty, marki czy miejsca, o których informacje wyszukiwarka zbiera u siebie w indeksie i następnie proponuje w postaci linków na liście wyników wyszukiwania. Dla wielu firm taki ruch użytkowników stanowi cenną możliwość uzyskania potencjalnych klientów dla firmy, a SEO pomaga trafić do nich poprzez pozycjonowanie. To sprawia, że SEO nie jest reklamą w tradycyjnym rozumieniu, tylko odrębną częścią marketingu internetowego.
Szukasz agencji, która kompleksowo zajmie się Twoją stroną i kampaniami reklamowymi? Odezwij się do nas!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.