Chcesz przenieść się ze swoim biznesem do sieci i zastanawiasz się, czy pozycjonowanie stron internetowych jest trudne? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć na temat budowania widoczności w Google!
Mianem tym określa się wszystkie czynności, dzięki którym Twój serwis może cieszyć się doskonałą widocznością w naturalnych wynikach wyszukiwania. Stosując się do wytycznych wyszukiwarki Google, budując odpowiednią strategię content marketingową i dbając o sieć linków wewnętrznych oraz zewnętrznych, Twoja strona może uzyskać wysoki wynik w rankingu, a Twój biznes osiągnie prawdziwy sukces!
Jako najchętniej wykorzystywana wyszukiwarka na całym świecie, Google została zaprojektowana w taki sposób, aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających użytkowników. Regularnie aktualizowane algorytmy sprawiają, że proponowane treści są coraz lepiej dostosowywane do intencji internauty, dzięki czemu korzystanie z sieci staje się jeszcze prostsze i intuicyjne.
Najważniejsze, co musisz wiedzieć, to fakt, że wyniki wyszukiwania, które wyświetlane zostają po wpisaniu przez użytkownika słowa kluczowego lub frazy w oknie zapytania, składają się z kilku elementów. Search Engine Results Page (SERP), czyli właśnie lista proponowanych linków, to w pierwszej kolejności tzw. wyniki płatne, czyli te stworzone w ramach usługi Google Ads (zazwyczaj jest ich 3-4). Pamiętaj, że o ile zajmują one pierwsze kilka miejsc w rankingu, należy je regularnie opłacać — jeśli przestaniesz wykupywać abonament, natychmiast znikną z listy. W dalszej kolejności SERP pojawiają się wyniki organiczne (zwane również naturalnymi), które stanowią marzenie każdego właściciela strony internetowej. Znalezienie się w TOP3 naturalnych wyszukań oznacza, że Google wybrało właśnie Twoją stronę jako najbardziej przydatną użytkownikowi, który wpisał dane zapytanie. Aby tak się jednak stało, należy skupić się na regularnych działaniach w ramach pozycjonowania, które zapewnią nie tylko wysoką pozycję w rankingu, ale także znacznie dłuższą stabilność niż w przypadku płatnych kampanii.
Choć pozycjonowanie zapewnia doskonałe i często również długotrwałe efekty, musisz wiedzieć, że jest to szereg działań wymagających specjalistycznej wiedzy. Ich trudność polega przede wszystkim na takich aspektach jak:
Liczba konkurentów
Zależnie od specyfiki Twojej działalności, możesz znaleźć niszę rynkową, dzięki której szybko i skutecznie odniesiesz sukces. Jej zidentyfikowanie jest niestety niezwykle trudne, dlatego większość przedsiębiorstw obecnych w sieci musi ze sobą konkurować. A to, podobnie jak na prawdziwym rynku, oznacza pewne trudności. Jest bowiem niezwykle trudno wyróżnić się pośród setek, a nawet tysięcy firm prowadzących bardzo podobną działalność. Kluczem do sukcesu będzie więc stworzenie takiej witryny, identyfikacji lub komunikacji z odbiorcą, które skutecznie zwrócą uwagę odbiorców, ale także robotów Google – liczba konkurentów nie ułatwia pozycjonowania, ale stworzenie witryny w zgodzie z wytycznymi wyszukiwarki z pewnością przyniesie Twojemu biznesowi sporo korzyści.
Link building
Profil linkowy jest niezwykle ważny z punktu widzenia SEO, jednak należy umiejętnie go tworzyć, aby zapewnił efekty, o których marzysz. Linkowanie wewnętrzne opiera się na tworzeniu różnego rodzaju odsyłaczy, sprawiających, że zarówno roboty, jak i użytkownicy Twojej strony mogą znacznie łatwiej się po niej poruszać. Link building obejmujący Twoją stronę może być wykorzystany w formie linków w menu, stopce, breadcrumbs czy artykułach blogowych, opisach kategorii i produktów.
Znacznie bardziej wymagającym rodzajem link buildingu jest linkowanie zewnętrzne. Wymaga ono specjalistycznej wiedzy na temat tego, jak budować profil adresów, aby wyszukiwarka oceniła je jako wartościowe i użyteczne, a tym samym podniosła pozycję Twojej strony w rankingu. Tutaj powinieneś się więc skupić na pozyskiwaniu linków z wiarygodnych, wysokiej jakości źródeł o podobnej tematyce do Twojej działalności. Fora internetowe, artykuły sponsorowane, własne strony zapleczowe, a także wizytówki NAP czy inne zewnętrzne portale np. social media – to miejsca, w których warto promować swoją działalność.
Zmiany w algorytmie
Modyfikacje w algorytmach są nieuniknione. Choć wcześniej pojawiały się raz na kilka lat, aktualnie prawie codziennie są zmieniane, co wpływa na SEO. Nawet najmniejsza modyfikacja wytycznych może zmienić pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. I co najważniejsze, nie o każdych zmianach jesteśmy informowani. Dlatego kluczowa jest tutaj znajomość poszczególnych narzędzi oraz umiejętność analizy uzyskanych danych, aby móc na czas zareagować i wdrożyć odpowiednie zmiany w serwisie.
Budżet
Nie da się ukryć, że pozycjonowanie pochłania nie tylko wiele czasu, ale także środków finansowych. Mimo tego, w wielu przypadkach jest znacznie bardziej opłacalne od płatnych reklam Google Ads, ponieważ efekty pozycjonowania mogą utrzymywać się znacznie dłużej. Jaki budżet przeznaczyć na SEO? Wszystko zależy od tego, czy chcesz zająć się nim samodzielnie, czy oddać swój biznes w ręce profesjonalistów. W zależności od charakteru Twojej branży agencja marketingowa dopasuje rodzaj działań, które zapewnią Ci sukces w sieci.
Liczba wyszukań fraz kluczowych
Tutaj sytuacja wygląda podobnie jak z konkurencją — im więcej działalności w sieci o podobnym charakterze, tym trudniejsza siła przebicia i wyróżnienia się. Frazy powinny być odpowiednio dopasowane do Twojej branży, jednak może okazać się, że tego rodzaju firm w Internecie jest całe mnóstwo — wówczas dobór słów kluczowych jest utrudniony, ale nie niemożliwy dla skutecznego pozycjonowania. W przypadku fraz o wysokiej konkurencji, czyli tych ogólnych czy produktowych trudniej jest dotrzeć do potencjalnego odbiorcy w gąszczu podobnych brandów. Z pomocą przychodzą jednak frazy długiego ogona, czyli long tail-e, które znacznie precyzyjniej określają intencję użytkownika, jednocześnie wykorzystując większą liczbę słów w zapytaniu. I właśnie na takie słowa kluczowe warto pozycjonować w szczególności te strony, które muszą walczyć z konkurencją.
Przede wszystkim korzystaj ze sprawdzonych źródeł: mogą to być artykuły blogowe agencji marketingowych, które specjalizują się w SEO — dzięki nim dowiesz się podstaw na temat pozycjonowania, poznasz specjalistyczne słownictwo oraz narzędzia, które z pewnością przydadzą Ci się w dalszych etapach nauki.
Po zapoznaniu się z filarami pozycjonowania możesz zacząć przeglądać strony konkurencji i zobaczyć, jak teoria wygląda w praktyce. Szukaj słów kluczowych charakterystycznych dla swojej branży; sprawdź, czy zostały one użyte w nagłówkach oraz treściach publikowanych w konkurencyjnych serwisach; zobacz, jak może być zbudowana struktura witryny dla różnych branż; odkryj, na czym polega link building i zapoznaj się z blogiem innych firm o podobnym charakterze do Twojego biznesu — sprawdź, które z nich oddziałują na Twoją wyobraźnię, a które są przysłowiowym laniem wody i nie wnoszą nic ciekawego. Dzięki poznawaniu witryn konkurencji z pewnością nauczysz się wyłapywać potencjalne błędy, których w przyszłości możesz uniknąć.
Dalszym etapem jest zapoznanie się z narzędziami do analizy i optymalizacji SEO. Na początek spróbuj tych do odnajdywania słów kluczowych: Surfer SEO, Senuto, SEMSTORM czy Planer Słów Kluczowych Google Ads. Z kolei takie narzędzia jak Google Analystics, Ahrefs, Google Pagespeed Insights, Screaming Frog SEO Spider czy Google Search Console to nieco bardziej skomplikowane platformy, na które czas przyjdzie trochę później, ale z pewnością będziesz w przyszłości korzystać, jeśli zdecydujesz się na samodzielne pozycjonowanie swojej strony internetowej.
Najważniejsze, co musisz wiedzieć na temat pozycjonowania to fakt, że zapewnia ono efekty jedynie w przypadku długofalowych działań. Nie wystarczy więc stworzyć stronę zgodnie z wytycznymi Google, a następnie dokonać jednorazowego audytu oraz optymalizacji w przypadku wystąpienia ewentualnych błędów czy niedociągnięć. Pozycjonowanie wymaga systematycznych, regularnie wykonywanych działań w obrębie witryny, które dopiero po jakimś czasie przynoszą efekty. Co więcej, uzyskanie wysokiej pozycji w rankingu wcale nie oznacza, że Twoja strona zostanie na niej na zawsze. Oczywiście jest ona znacznie bardziej stabilna niż w przypadku płatnych kampanii np. Google Ads, które znikają zaraz po zaprzestaniu opłacania abonamentu, jednak za jakiś czas może okazać się, że jej miejsce w rankingu zacznie spadać. Wyszukiwarka wręcz wymaga regularnych działań, a przede wszystkim tworzenia nowego contentu, który ma przyciągać odbiorców.
Co więcej, algorytmy przecież wciąż są uaktualniane, a wraz z nimi mogą zmieniać się także wytyczne — jeśli Twój serwis nie zostanie do nich dopasowany, wcześniejsze działania w ramach pozycjonowania na nic się nie zdadzą. Dlatego pamiętaj, że prace nad stroną musisz wykomywać systematycznie — jeśli nie czujesz się na siłach lub brakuje Ci czasu, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy zadbają o pozycję Twojej strony za Ciebie!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.