Filmowy świat zdecydowanie może nas czegoś nauczyć w kontekście dystrybucji treści w Internecie. Zarówno content, jak i film nie wypromują się bez pomocy. Jeżeli inwestujesz w dobrej jakości content – nie pozwól, aby się zmarnował! Publikacja wpisu, podobnie jak premiera filmu, to tylko pierwszy krok. Chcesz dowiedzieć się, jak powinien wyglądać wzorcowy wpis blogowy? Zastanawiasz się, w jaki sposób promować blog przez social media? Nie wiesz, jak wykorzystać bazę mailingową i czym jest artykuł sponsorowany? Na te i inne pytania dotyczące dystrybucji contentu znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule. Zapraszam do lektury!
Produkcja filmu może trwać latami. Pisanie scenariusza, ustalanie budżetu i wstępne rozmowy z twórcami to tylko wierzchołek góry lodowej. Na etapie realizacji, podczas jednego dnia zdjęciowego, zdarza się nakręcić zaledwie kilka minut gotowego materiału. Zdjęcia to nie koniec procesu, później rozpoczyna się montaż i udźwiękowienie.
W porównaniu z tym przygotowanie artykułu blogowego jest procesem znacznie krótszym i angażującym mniej liczną ekipę. Tak jak reżyser strzeże artystycznej wizji swojego dzieła, tak specjalista content marketingu i copywriter czuwają nad poprawnością wpisu blogowego. To bardzo ważne, by treści na bloga były zarówno poprawne językowo, jak i przyjazne czytelnikom i SEO.
Firmowy blog świetnie sprawdza się w budowaniu pozycji eksperta. Poradnikowe treści wzbudzają zaufanie u czytelników, którzy śledzą informacje o produkcie lub usłudze i poszukują odpowiedzi na swoje pytania. Dlatego, zanim opublikujesz artykuł, zadbaj o to, aby był przyjazny użytkownikowi i wyszukiwarce Google. O tym, czym powinien charakteryzować się chwytliwy nagłówek, jak użytkownik bloga czyta teksty, czy jak pisać teksty SEO pisali już na naszym blogu Maciej i Agnieszka.
Do najważniejszych należą poniższe porady:
Tekst przygotowany zgodnie z powyższymi zasadami wystarczy opublikować na swoim firmowym blogu.
Jednak nawet najbardziej huczna i wyczekiwana premiera filmowa nie będzie miała znaczenia, jeżeli film nie pojawi się w regularnej dystrybucji, najpierw w kinie, a potem w innych źródłach. Dlatego zaraz po publikacji wpisu zadbaj o jego dystrybucję. Czerpiąc z hollywoodzkiego świata, podpowiem Ci, gdzie możesz pokazać artykuł blogowy, aby promował Twój biznes niczym gwiazda reklamująca najnowszy kinowy hit.
Przeznaczeniem filmu jest pokazanie go publiczności. Dystrybutorzy dbają o to, aby życie filmu rozpoczęło się z rozmachem. W premierowy weekend starają się zebrać jak największą liczbę widzów. Podobnie możesz działać w sprawie dystrybucji wpisów blogowych. Czytelników znajdziesz w social mediach, takich jak Facebook czy LinkedIn. Do nowych użytkowników, którzy jeszcze nie znają Twojej marki, najszybciej dotrzesz za pomocą reklamy PPC czy artykułu sponsorowanego. Jeżeli masz bazę mailingową swoich klientów, również wśród nich możesz rozesłać informację o nowym wpisie.
Najprostszym sposobem na dystrybucję contentu jest połączenie publikacji wpisów blogowych z postowaniem na profilu firmowym na Faceboooku czy LinkedInie. Wykorzystaj fakt, że wpis zawiera treść poradnikową, i podziel się z użytkownikami miniradą, zainspiruj ich do zmian, pokaż swój produkt w użyciu i znajdź dla niego szerokie zastosowanie. Przykuj uwagę ciekawą grafiką. Zachęć followersów do pozostawienia komentarza pod postem czy do udostępniania treści znajomym.
Na blogu pojawił się poradnikowy artykuł, który powstał na bazie najczęstszych pytań klientów? Nie zmarnuj jego potencjału! Dzięki kampanii Facebook Ads możesz skierować ruch bezpośrednio na swoją stronę. Dzieląc się praktycznymi wskazówkami, wzbudzisz zaufanie wśród nowych i potencjalnych klientów. W ten sposób budujesz również zasięgi i sprawiasz, że Twoja marka jest coraz bardziej rozpoznawalna.
Jeżeli masz bazę mailingową i udało Ci się zebrać grupę klientów, którzy przy okazji zakupów wyrazili zgodę na przesyłanie newslettera – wykorzystaj to! Prześlij im od czasu do czasu newsletter z najciekawszymi artykułami blogowymi, informacją o aktualnościach w firmie i nowościami czy promocjami. Pamiętaj, aby korzystać tylko z legalnie pozyskanych adresów mailowych, przestrzegać RODO i zawsze umieszczać zapis o możliwości rezygnacji z newslettera. W Internecie możesz znaleźć rozwiązania, które pomogą Ci w zarządzaniu bazą danych i automatyczną wysyłką newsletterów.
Artykuły możesz publikować także w płatnych kanałach, takich jak ogólnotematyczne serwisy czy portale branżowe. Premiera artykułu sponsorowanego odbywa się na stronie wydawcy za odpowiednią opłatą. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że publikacją możesz dotrzeć do zupełnie nowego grona odbiorców, budując tym samym świadomość marki. Zwiększasz również zasięgi i widoczność, a dzięki temu, że w artykułach możesz umieszczać odnośniki do swojej strony, zdobywasz wartościową bazę linków przychodzących.
Po dystrybucji kinowej licencja na wyświetlanie filmu zostaje sprzedana do telewizji czy do serwisów streamingowych. Wersje kinowe produkcji często dopasowuje się do telewizyjnych wymagań. Do takich zabiegów możemy zaliczyć np. dzielenie zbyt długich filmów na kilkuodcinkowe seriale, dodawanie lektora, kaszetowanie, aby dostosować standard kinowy do tradycyjnej telewizyjnej rozdzielczości, czy zmianę klatkażu.
Wykorzystaj ten pomysł w kontekście dystrybucji contentu i dopasuj artykuł blogowy do innych mediów.
Poniżej znajdziesz kilka przykładów, jak możesz to zrobić:
Nie ograniczaj się tylko do wrzucania linków na Facebooku. Dostosuj tekst i wykorzystaj social media zgodnie z ich możliwościami. Wyjdź naprzeciw nowemu typowi odbiorców.
Obecnie filmy zdecydowanie chętniej oglądane są na platformach streamingowych, takich jak Netflix czy HBO. Usługa wideo na życzenie umożliwia odtworzenie filmu bez ograniczeń emisji telewizyjnej. Jeżeli masz ochotę obejrzeć jakiś film, wystarczy, że wpiszesz jego tytuł w wyszukiwarkę i klikniesz „play”. Dokładnie tak samo działają użytkownicy grup facebookowych. W razie wątpliwości co do produktu czy szukając rozwiązania swojego problemu, piszą post, klikają „publikuj” i czekają na odpowiedź.
Wykorzystaj monitoring mediów do tego, aby wzmocnić pozycję eksperta. Wszędzie tam, gdzie pojawia się wzmianka o produkcie lub pytanie dotyczące Twojej branży, możesz włączyć się do dyskusji i pozostawić komentarz. W zależności od charakteru swojej działalności udzielaj się na grupach na Facebooku, Quorze czy LinkedInie. Zadbaj o wysoką jakość komentarza, aby nie został potraktowany jak spam. Skup się na udzielaniu porad, a nie nachalnej reklamie.
W filmowym świecie recenzje krytyków i opinie o filmie są siłą napędową jego promocji. Pochlebna recenzja, zdobycie prestiżowej nagrody czy po prostu polecenie przez kolegę z pracy bardzo często sprawiają, że decydujemy się obejrzeć dany film. Wykorzystaj to w przypadku swojego bloga! Zadbaj o to, aby pod każdym wpisem blogowym znalazł się odpowiedni przycisk zachęcający czytelnika do polecenia artykułu swoim znajomym na Facebooku, LinkedInie czy w wiadomości mailowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu zasięg Twojego bloga zwiększy się, a Ty być może zdobędziesz kolejnych czytelników.
Pamiętaj, że życie wpisów blogowych nie kończy się na publikacji! Podobnie jak w przypadku premiery filmowej to dopiero początek pozyskiwania zadowolonych widzów i czytelników. Możesz skorzystać z różnorodnych rozwiązań, aby wypromować firmowy blog – od social mediów po mailing do klientów. Każde z nich przyniesie Ci określone korzyści, takie jak zwiększenie zasięgów czy budowanie swojej pozycji eksperta. Niektóre działania możesz wykonać na własną rękę, jednak takie czynności, jak reklamy PPC czy cykliczne artykuły sponsorowane, najlepiej pozostawić w rękach specjalistów. Sprawdź, co jako agencja SEO możemy Ci zaoferować i dystrybuuj content w hollywoodzkim stylu!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.