Termin „strona one page”, czyli witryna jednostronicowa, jest zgodnie z nazwą serwisem opartym o jedną podstronę. Mówiąc inaczej, strona typu one page wykorzystuje tylko jedną stronę HTML, na której umieszczony jest cały content. Większość witryn tego typu ma nawigację, paski menu i wygląda tak samo jak każdy inny serwis. Jednak kliknięcie w link kategorii na pasku menu (np. Kontakt czy Oferta), zamiast przenosić użytkownika na inną podstronę serwisu, powoduje przewijanie do zdefiniowanej sekcji witryny na tej samej podstronie.
Ogromna liczba projektów opiera się o witrynę jednostronicową. Trend ten dotyczy przede wszystkim małych biznesów i start-upów – takich jak aplikacje na telefon, lokalne piekarnie, usługi kosmetyczne i warsztaty samochodowe – ale coraz częściej także większych przedsiębiorstw. Duże firmy międzynarodowe często korzystają z witryn jednostronicowych jako landing page’ów do promowania własnych kampanii marketingowych. Być może i Ty zastanawiasz się, czy stworzyć tradycyjny serwis wielostronicowy czy jednostronicowy. Ten artykuł pomoże Ci podjąć decyzję.
Wiele osób docenia układ i specyfikę stron typu one page ze względu na szybkość i płynność nawigacji oraz przejrzystość. Ponadto ze względu na podział strony na sekcje witrynę taką łatwo jest wzbogacić o różnorodne efekty animacyjne i przejścia w treści, tworząc tym samym oryginalny i kreatywny wygląd.
Przykład strony one page (źródło: https://texts.com/):
Witryny one page z reguły mają na celu dostarczenie informacji w maksymalnie ścisłej formie, dlatego są odpowiednie dla promowania różnego rodzaju usług, produktów, przedsięwzięć i małych biznesów, w przypadku których dzielenie serwisu na dużą liczbę podstron jest po prostu nieefektywne z powodu ograniczonego potencjału tematów do tworzenia contentu.
Ze względu na swój skondensowany przekaz strony one page są idealnym narzędziem do zmotywowania użytkownika do podjęcia decyzji (np. zakup ekspresu kawowego lub modelu samochodu określonej marki) bądź działania (np. przekazanie darowizny dla określonej organizacji charytatywnej albo pobranie oprogramowania). To dlatego witryny jednostronicowe są często używane w przypadku stron typu landing page, portfolio i witryn związanych z wydarzeniami. Taki rodzaj minimalistycznego designu strony internetowej ogranicza rozpraszanie użytkownika często niepotrzebnymi dodatkowymi elementami interfejsu i skupia jego uwagę na najważniejszych rzeczach.
Dlaczego w niektórych przypadkach strona one page jest lepszym wyborem niż tradycyjna strona wielostronicowa?
Dobrze zaprojektowane witryny jednostronicowe są bardziej przejrzyste i zrozumiałe dla użytkownika, zwłaszcza w epoce urządzeń mobilnych. Witryna jednostronicowa, która dzieli zawartość umieszczoną wertykalnie na mniejsze fragmenty (sekcje witryny) i nie przytłacza liczbą linków i treści w interfejsie, jest łatwiejsza do „strawienia” dla użytkowników. Co więcej, uniemożliwia użytkownikowi przejście w takie miejsce na stronie, które by zwiększało szansę na jej opuszczenie – one page ze względu na swoją budowę jest bardzo intuicyjna i zawiera tylko niezbędne oraz potencjalnie konwertujące treści.
Z punktu widzenia UX strona one page zapewnia równomierny i zaplanowany przepływ informacji w nawigacji, który wyraźnie dzieli treść na wybrane segmenty oraz wizualnie wyznacza początek, środek i koniec witryny.
Kolejną zaletą prostego interfejsu w stronach one page jest fakt, że działanie użytkownika zazwyczaj jest ograniczone do wykonania tylko jednej czynności, czyli na przykład pobrania aplikacji, złożenia zamówienia, wykonania połączenia telefonicznego itp. To zwiększa prawdopodobieństwo interakcji z witryną. Badania z 2020 r. pokazują, że między innymi z uwagi na ograniczenie wyboru do podjęcia decyzji, strona one page zapewnia większy współczynnik konwersji, który jest aż o ponad jedną trzecią (36%) wyższy niż w przypadku witryn wielostronicowych. One page w pewnym sensie wymusza skupienie użytkownika na jednej rzeczy, nie pozwalając na zagubienie się w nawigacji bądź rozważanie innych opcji w obrębie tego samego serwisu.
Przykład strony one page z przyciskiem do subskrypcji newslettera i pobrania oprogramowania (źródło: https://sonuum.com/):
Strona jednostronicowa perfekcyjnie nadaje się do responsywnego designu witryny na urządzenia mobilne. Dzięki niewielkiej ilości treści oraz elementów, które potencjalnie mogą się „rozjechać”, możemy w łatwy sposób dostosować witrynę do mniejszych ekranów urządzeń. Ponadto ze względu na to, że przewijanie w dół jest intuicyjnym i naturalnym ruchem dla użytkownika, strona one page staje się świetnym rozwiązaniem dla urządzeń mobilnych z ekranem dotykowym.
Mimo swoich zalet strony one page nie są idealne. Istnieje co najmniej kilka czynników, które sprawiają, że wybór strony jednostronicowej nie zawsze jest właściwy.
Kiedy mówimy o serwisach nastawionych na generowanie ruchu organicznego, warto wziąć pod uwagę, że strony one page są zdecydowanie gorszym wyborem pod kątem SEO. Z uwagi na płytką strukturę tego typu witryn pozycjonowanie takiego serwisu jest dużym wyzwaniem. Nie mówię, że skuteczne pozycjonowanie serwisów one page jest niemożliwe, ale w znacznym stopniu trudne ze względu na ograniczoną ilość zasobów (linkowania i contentu), które w pozycjonowaniu są podstawą. W rzeczywistości strona one page – w porównaniu do strony wielostronicowej, przy jednakowym wysiłku i kosztach zainwestowanych w SEO – będzie generować znacznie gorsze efekty.
Przy tak płytkiej strukturze serwisów ilość treści oraz nasycenie serwisu słowami kluczowymi będą z reguły mniejsze. Oczywiście, wiele zależy od niszy biznesowej oraz dobranych słów kluczowych, ale należy to wziąć pod uwagę. Na koniec, w kontekście linkowania strona typu one page, która posiada tylko jeden adres URL, zawsze będzie znacznie słabsza pod kątem profilu linków zewnętrznych i autorytetu domeny. Pocieszającą wiadomością jest fakt, że poprzez użycie techniki rozwijanych elementów można zawrzeć na serwisie całkiem dużo treści. W dodatku, ponieważ UX (z którym witryny one page z reguły nie mają problemu) odgrywa coraz większą rolę w ocenie serwisu przez wyszukiwarki, szanse witryn one page na znalezienie się w topie stale rosną.
Witryny jednostronicowe nie są najlepszym wyborem, jeżeli chcemy prowadzić sklep internetowy. Powód znowu prozaiczny – strony jednostronicowe po prostu nie mają takich możliwości skalowania, żeby zawierać więcej niż kilka produktów w ofercie. Dodatkowo sklepy internetowe często muszą mieć osobne podstrony z treściami informacyjnymi czy uzupełniającymi dla klientów. Dlatego – nawet jeżeli w tej chwili sprzedajesz tylko jeden produkt – warto postawić na opcję wielostronicową, gdyż w przyszłości, gdy zajdzie potrzeba poszerzenia asortymentu, dodatkowe podstrony staną się niezbędne.
Analityka internetowa jest kluczowym narzędziem do badania ruchu i zachowań użytkowników na stronie. Zbiór danych o użytkownikach pozwala dojść do istotnych wniosków dotyczących produktów i zainteresowań potencjalnych klientów. Mając natomiast tylko jedną stronę w serwisie, niemożliwe jest kompletne analizowanie statystyk, takich jak wskaźnik rezygnacji, zainteresowania użytkowników, najczęściej odwiedzane podstrony itp.
Jednostronicowa witryna internetowa pozwoli Ci efektownie zaprezentować swoje umiejętności, prace lub usługi w pod jednym adresem URL. Niezależnie od wykonywanego zawodu portfolio na stronie one page pozytywnie wpłynie na Twój wizerunek w oczach potencjalnych klientów lub pracodawców. Posiadanie jednostronicowej witryny internetowej z portfolio wyróżnij Cię także na tle innych osób, jeśli umieścisz tam swoje CV. Wtedy aplikując o pracę lub umieszczając link do Twojej witryny internetowej w swoim profilu LinkedIn, przedstawiasz siebie w sposób kreatywny i przekonujący. Będzie to dużym atutem, zwłaszcza jeżeli aplikujemy na stanowisko wymagające posiadania szeroko pojętych kompetencji technicznych lub informatycznych. Tworząc witrynę, zadbaj o ładną szatę graficzną i animacje przejść, a na pewno wpłynie to korzystnie na postrzeganie Ciebie przez innych ludzi.
Przykład strony – portfolio fotografa (źródło: https://kjphotos.com/):
Dzięki prostemu layoutowi promowanie jakiegokolwiek wydarzenia za pomocą strony jednostronicowej jest zdecydowanie najlepszym wyborem. Umieść w witrynie wszystkie najważniejsze informacje o wydarzeniu, takie jak temat wydarzenia, data, miejsce, lista prelegentów lub zespołów. Dzięki temu użytkownik znajdzie wszystkie informacje w jednym miejscu. Możesz również dodać przydatne linki do social mediów, link do rejestracji, liczbę wolnych miejsc, odpowiedzi na często zadawane pytania i tak dalej.
Dodatkowym atutem jest przyjazność witryn typu one page, dzięki czemu wszystkie informacje możemy ułożyć w logiczny sposób, tak aby prowadzić użytkownika po stronie. Oczywiście w zależności od rodzaju wydarzenia stronę taką można zaprojektować w odpowiedniej stylistyce, co pozytywnie wpłynie na postrzeganie wydarzenia i zwiększy szanse na zainteresowanie użytkownika.
Przykład strony one page dla wydarzenia (źródło: https://webflow.com/):
Wokół nas sporo się dziej. Czasem trudno rozeznać się w natłoku informacji i zwrócić uwagę na konkretne wydarzenie czy inicjatywę. Strona one page pomoże skutecznie zainteresować użytkownika określonym tematem i przedstawić go w sposób jasny i szybki. Dzięki nieograniczonym możliwościom graficznym wizualny aspekt witryny może wpływać na nastrój i wywoływać emocje w użytkownikach. Dodatkową zaletą jest łatwość w utrzymaniu i aktualizacji tego typu strony.
Przykład strony one page dla określonej kampanii (źródło: http://www.4k2kilimanjaro.com/):
Strony docelowe, czyli landing pages, swoją nazwę wzięły z tego, że są zazwyczaj pierwszym i jedynym punktem interakcji witryny z grupą docelową użytkowników. Bardzo często są „przystankiem” promującym usługę lub wydarzenie, ponieważ zawierają link do witryny wielostronicowej, w której można dokonać zakupu produktu lub usługi. Witryna typu one page idealnie nadaje się na landing page, ponieważ pozwala na przedstawienie czegoś w sposób jasny i atrakcyjny dla użytkownika, zachęcając go do odwiedzenia wybranej strony lub przejściu na kolejnego etapu w lejku sprzedażowym. Korzystanie ze stron docelowych może wzbudzić więc ciekawość użytkownika i wywołać chęć do dokonania konwersji w postaci przejścia na inny serwis, do social mediów czy rejestrację, wypełnienia formularza lub kontaktu telefonicznego.
Przykład strony landing page (źródło: https://www.blakeney.com/):
Strona one page jest przydatna, w przypadku gdy Twój projekt posiada ścisły cel lub musi zachęcać użytkowników do wykonania określonego zadania. Jest to także doskonały wybór pod kątem przyjazności do urządzeń mobilnych. Z drugiej strony należy pamiętać, że serwis wielostronicowy ma znacznie większy potencjał rozwoju i zasięgu dzięki sprawdzonym, tradycyjnym technikom tworzenia nawigacji i możliwościom optymalizacji pod SEO. Wybór zależy więc od modelu biznesowego i celu, jaki ma zrealizować strona witryna.
Mam nadzieję, że mój artykuł rozjaśnił nieco kwestię stron one page. Przy podejmowaniu decyzji, jakie typ strony wybrać, należy posługiwać się jak zawsze pragmatycznym podejściem – jeżeli masz pewność, że jedna (nawet duża) podstrona wystarczy, by umieścić komplet informacji, które chcesz przekazać użytkownikom, to strona typu one page będzie wyborem jak najbardziej słusznym.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.