Sposób prowadzenia działań marketingowych nieustannie ewoluuje. W czasach gdy coraz więcej czynności wykonują za nas roboty i algorytmy, nie może dziwić fakt, że również w realizację działań reklamowych w coraz większym stopniu angażujemy zdobycze nowoczesnej techniki. Zjawiskiem, które najlepiej to potwierdza, jest marketing automation. Sprawdź, co to za trend i jak działa. Dowiedz się, kiedy warto go wykorzystać i poznaj przykłady narzędzi ułatwiających prowadzenie zautomatyzowanych kampanii promocyjnych.
Cieszące się coraz większym zainteresowaniem pojęcie marketing automation oznacza automatyzowanie działań realizowanych do tej pory przez pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż, promocję lub obsługę klienta. Jak nietrudno się domyślić, proces ten wykorzystuje nowoczesne narzędzia oraz aplikacje, umożliwiając zaprojektowanie oraz aktywację samoczynnych procesów.
Automatyzacja marketingu pozwala odciążyć pracowników, którzy do tej pory wiele powtarzalnych czynności, takich jak wysyłanie wiadomości e-mail czy rozmowy z klientami na czacie, musieli realizować w sposób manualny. Jednocześnie celem marketing automation jest prowadzenie jeszcze skuteczniejszych działań sprzedażowych oraz promocyjnych dzięki wykorzystaniu algorytmów i danych pozyskiwanych przez specjalne systemy.
Niezależnie od tego, jakie narzędzia i procesy zechcesz zautomatyzować w swojej firmie, musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że każde tego typu działanie wymaga zbudowania ścieżki przyczynowo-skutkowej określanej jako automation flow. Jej dwa podstawowe elementy to:
Po wystąpieniu wyzwalacza narzędzie do automatyzacji realizuje określoną akcję. Przykłady zastosowania marketing automation w praktyce to m.in.:
Systemy do automatyzacji marketingu mogą śledzić aktywność użytkowników przeglądających Twoją stronę lub sklep internetowy, zbierając informacje dotyczące urządzenia, przeglądarki czy adresu IP. Dane te mogą następnie zostać wykorzystane w celu optymalizacji kampanii. Przede wszystkim jednak automatyzacja procesów marketingowych okazuje się skutecznym działaniem, które można stosować na każdym etapie lejka sprzedażowego: począwszy od wzbudzania zainteresowania, poprzez budowanie relacji konsumenta z marką, aż po sprzedaż i utrzymanie klienta.
Podstawowe zalety korzystania z rozwiązań w zakresie marketing automation to m.in.:
Zastanawiasz się, jak narzędzia marketing automation mogą pomóc Twojej firmie budować wartościowe relacje z konsumentami, optymalizować sprzedaż lub pomóc w utrzymaniu klienta? Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki oraz przykłady obszarów, w których możesz zautomatyzować prowadzone przez Ciebie kampanie reklamowe.
Wiesz już, czym jest automatyzacja marketingu i jak możesz wykorzystać ją w swoich kampaniach. Poniżej znajdziesz kilka przydatnych narzędzi, które pozwolą Ci usprawnić procesy reklamowe.
Jednym z najczęściej wybieranych narzędzi do automatyzacji marketingu jest czat na stronie www. Dzięki chatbotom prowadzącym zautomatyzowaną komunikację w czasie rzeczywistym usprawnisz kontakt z klientami, uwalniając pracowników od konieczności odpowiadania na najczęściej zadawane pytania.
Liczne narzędzia do automatyzacji mailingu pozwalają na wysyłanie zarówno jednorazowych wiadomości, jak i cyklicznych komunikatów w formie newsletterów. Oprócz działań masowych możesz w określonym czasie przesyłać spersonalizowane treści wybranym użytkownikom – np. 30 dni od dokonania zakupu, 7 dni po porzuceniu koszyka itp.
Wiele systemów marketing automation posiada funkcję zbierania danych oraz śledzenia aktywności użytkowników odwiedzających strony internetowe. Dane te możesz wykorzystać przy optymalizacji swoich kampanii oraz tworzeniu spersonalizowanych ofert.
Chcąc zautomatyzować marketing w swojej firmie, warto wdrożyć przesyłanie użytkownikom powiadomień w aplikacjach mobilnych lub desktopowych, np. w sytuacji gdy w Twoim serwisie pojawią się nowe treści, oferty lub produkty.
Kanałami, które możesz wykorzystać do prowadzenia działań reklamowych w swojej firmie, są również wiadomości tekstowe oraz rozmowy telefoniczne. W obu przypadkach możesz w pełni zautomatyzować proces nawiązywania kontaktów z klientem, korzystając ze specjalistycznego oprogramowania.
Nie chcesz, aby użytkownik przedwcześnie zamknął Twoją stronę? Chcesz poinformować klienta o najnowszych promocjach? A może pragniesz zachęcić go do zapisu na listę mailingową? Pop-up to narzędzie, które w takich sytuacjach sprawdzi się doskonale, a jego wdrożenie nie jest ani trudne, ani kosztowne.
Automatyzacja kampanii marketingowych pozwala prowadzić jeszcze szybsze, skuteczniejsze i lepiej dopasowane działania online. Bez względu na to, na którym etapie lejka sprzedażowego zdecydujesz się wdrożyć strategię marketing automation, jej zastosowanie może przysporzyć Ci wielu korzyści, a przy tym uwolnić czas i moce przerobowe pracowników działu reklamy, sprzedaży czy supportu. Wiele systemów do automatyzacji oferuje darmowy okres próbny, co stanowi dodatkową zachętę do wypróbowania ich możliwości i porównania efektów. Jeśli zależy Ci na tym, by Twoje kampanie były efektywne, uruchamiane w idealnym momencie, a jednocześnie nadążały za zmieniającymi się potrzebami klientów, to marketing automation jest właśnie dla Ciebie.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.