Link juice (link equity) to powszechnie używany termin w dziedzinie optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (SEO). Oznacza przeniesienie wartości lub autorytetu z jednej strony internetowej na inną, a wymiana ta odbywa się za pośrednictwem hiperłączy. Linki służą jako wskaźniki dla wyszukiwarek do oceny i określenia stopnia wpływu wywieranego przez link zwrotny na inną stronę internetową, co wzmacnia jej ogólną pozycję.
Gdy jedna witryna internetowa odwołuje się do innej za pośrednictwem hiperłącza dofollow, przekazuje w ten sposób część swoich atrybutów, takich jak PageRank i TrustRank, a co za tym idzie, buduje reputację w wyszukiwarkach. Ilość link juice przepływającego ze strony odsyłającej do strony, do której prowadzi link, bezpośrednio odpowiada sile i wpływowi tej mocy, wzmacniając w ten sposób poziom reputacji.
Link juice może być przekazywany z dwóch źródeł: stron zewnętrznych (linki przychodzące – inbound link) oraz linków wewnętrznych (internal links), czyli wewnętrznego przepływu mocy w obrębie serwisu. Powszechnie uznaje się, że większą moc SEO linków można osiągnąć, mając mniejszą liczbę linków wysokiej jakości, niż w przypadku wielu łączy niskiej jakości.
Co w przypadku, kiedy strony Y otrzyma jeden link przychodzący? Wpływ tego linku na pozycję w wynikach wyszukiwań będzie zależeć od siły przepływającego przez nie link juice z łącza. Innymi słowy, jeśli strona X otrzymała linki zewnętrzne z większej liczby witryn, otrzymuje ona tym samym większą ilość link juice, co w konsekwencji zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia przez nią wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w porównaniu ze stroną Y, która tych linków ma mniej.
Należy zauważyć, że powyższy scenariusz zakłada, że strony odsyłające zarówno do X, jak i Y mają podobny poziom autorytetu. W innym przypadku strona, która otrzymała mniejszą liczbę linków przychodzących, ale ze stron o większej mocy (a tym samym więcej link juice) może uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwań.
Rozważmy inny scenariusz. Strony odsyłające do witryny X zawierają również łącza do innych stron, podczas gdy strony odsyłające do witryny Y odsyłają wyłącznie do witryny Y. W tym konkretnym przypadku proporcja link juice z linków otrzymanych przez stronę Y przewyższa tę otrzymywaną przez witrynę X. W rezultacie przy witrynie Y jest większe prawdopodobieństwo osiągnięcia wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w porównaniu z witryną X.
Moc przekazywana zarówno przez linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne, zależy m.in. od następujących czynników:
First link counts (zasada pierwszego linka) stanowi, że jeśli na danej podstronie znajduje się kilkukrotnie ten sam adres URL z identycznymi lub różnymi anchorami, wyszukiwarka uwzględni tylko pierwsze wystąpienie odnośnika wraz z jego tekstem zakotwiczenia. Zasada ta ustala hierarchię ważności linków na każdej podstronie. Gdy na stronie istnieją dwa linki prowadzące do tej samej domeny lub podstrony, Google bierze pod uwagę jedynie pierwszy URL.
Chociaż ta zasada została obszernie udokumentowana przez wielu ekspertów SEO, istnieją możliwości na jej obejście, chociażby spis treści dla artykułu na stronie, linkowanie wewnętrzne do głębiej zakorzenionych podstron w strukturze adresów czy stosowanie hashtagów w adresie URL.
Na rynku istnieje kilka narzędzi, które na swój sposób szacują wartość link juice. Wśród najbardziej znanych są Ahrefs, Majestic czy Semrush. Majestic oferuje TF (trust flow) i CF (citation flow.), Ahrefs dostarcza wskaźniki takie jak UR (URL rating) i DR (domain rating), podczas gdy Semrush zapewnia DA (domain authority).
Tego typu narzędzia pozwalają nam w przybliżeniu określić, kiedy dany link zwrotny pojawił się po raz pierwszy, i ocenić jego korelację ze wzrostem lub spadkiem ruchu organicznego. Analizując te dane, możemy uzyskać cenny wgląd w skuteczność linków zwrotnych.
Mimo przybliżonych wartości link equity, jakie podają nam narzędzia, jest jeden aspekt, który sprawdza się niemal zawsze, a jest nim analiza profilu linków.
Profil linków witryny jest jednym z kluczowych elementów ogólnej strategii SEO. Obejmuje zbiór i charakterystykę wszystkich linków przychodzących prowadzących do danej strony www. Google przywiązuje wagę do profili linków, aby zapewnić etyczne praktyki i zapobiegać manipulowaniu rankingami poprzez agresywne taktyki ich budowania.
Podczas oceny profilu linków brane są pod uwagę takie czynniki, jak rodzaje linków, tekst zakotwiczenia (anchor text) i metody ich pozyskiwania. Niezbędne jest utrzymanie naturalnego profilu linków, unikanie podejrzanych lub toksycznych linków zwrotnych, które mogłyby potencjalnie zaszkodzić reputacji i rankingowi witryny.
Silny profil linków może znacznie poprawić widoczność witryny i przyciągnąć zarówno bezpośredni, jak i pośredni ruch. Regularne monitorowanie i przeprowadzanie audytu linków zwrotnych może pomóc w zidentyfikowaniu i wykluczeniu szkodliwych linków. Ostatecznie zbudowanie wysokiej jakości profilu linków z wiarygodnych i odpowiednich źródeł jest istotne w poprawie ruchu organicznego i zdobyciu wyższych pozycji na stronach wyników wyszukiwania (SERP).
Link juice odnosi się do wartości przekazywanej poprzez linkowanie. Linki zewnętrzne i wewnętrzne mają kluczowe znaczenie dla pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwania. Google analizuje linki prowadzące do danej strony, aby ustalić jej pozycję w rankingach. Wartościowe i liczne linki z wiarygodnych stron mogą wpływać na wzrost autorytetu witryny. Jednak nie wszystkie linki mają tę samą wartość. Dystrybucja mocy linków jest proporcjonalna do liczby umieszczonych linków, ale istnieje wiele czynników, takich jak tematyczność, indeksowalność, atrybut rel=”nofollow” i liczba linków na stronie, które wpływają na wartość przekazywaną przez link. Zrozumienie i wykorzystanie link juice może przyczynić się do osiągnięcia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Link juice wykracza także poza jego wpływ na rankingi w Google – jest wartościowym narzędziem do zwiększania widoczności marki, budowania pozytywnej reputacji oraz pozycjonowania się jako autorytet w konkretnym sektorze czy branży.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.