Wiesz już, jak skomponować tekst i w jaki sposób stworzyć tytuł (5 tytułów, które chcesz kliknąć). Jesteś na dobrej drodze do tego, żeby być specjalistą od budowania treści na bloga własnej firmy. Czy jednak wiesz, co to jest lead w artykule? Dlaczego nie wolno o nim zapominać?
Jesteś czytelnikiem. Przeglądasz dziennie kilkadziesiąt stron – część w telefonie, w drodze do pracy, kilka przy pierwszej kawie, jeszcze kilkanaście wieczorem. Zewsząd uderzają w Ciebie tytuły artykułów, i każdy chce być najważniejszym. Jak jednak dowiedzieć się, czy rzeczywiście w tekście znajdują się te informacje, które będą dla Ciebie pożyteczne? To rola leadu, czyli krótkiego tekstu umieszczonego pod tytułem.
Przypisuje się mu różne cele i zadania:
– LEAD informuje i streszcza – wyłuszcza najważniejsze punkty artykułu, ale nie może zdradzić wszystkiego,
– LEAD budzi emocje – intryguje, sieje obawę lub bawi; daje się zapamiętać,
– LEAD jest przynętą – sprawia, że czytelnik wchodzi w link.
Jeśli chcemy najkrócej określić, co to jest lead w artykule, nazywamy go zajawką informującą o zawartości. W artykułach i książkach dotyczących copywritingu i content marketingu używa się w jego przypadku bardzo wyrazistych metafor – ma chwycić czytelnika za gardło, przystawić mu broń do głowy, zaatakować. Innymi słowy, lead ma nakłonić czytelnika do działania.
1. Krótki
Standardowa objętość to 200-400 znaków, a więc około 2-3 zdania.
2. Prosty
Lead lubi zdania pojedyncze. Możesz skorzystać z dłuższych zdań – ale nie z wielokrotnie złożonych! Używaj zrozumiałych wyrazów.
3. Konkretny
Lead musi zawierać słowa kluczowe – nie tylko po to, żeby czytelnik wiedział, czego się spodziewać, ale też ze względu na pozycjonowanie.
1. Co to jest lead informacyjny?
Co to znaczy? To nic innego jak streszczenie. Zastanów się, jaką ogólną wiedzę posiądzie Twój czytelnik po przeczytaniu leadu i jakie słowa kluczowe mogą go interesować.
Przykład? Przy tytule: „Czy social media mają wpływ na SEO”, pojawił się lead: „Czyli o tym, czy aktywność w mediach społecznościowych może korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie”. G
2. Co to jest lead-pytanie?
Dajesz czytelnikowi receptę, gotowy scenariusz działania. Postaw więc pytanie, które może sobie zadawać – i daj mu na nie odpowiedź.
W artykule: „Pokemon Go w służbie marketingu” nasz lead brzmiał: „Gra Pokemon Go opanowała świat! Czy aplikacja ma potencjał marketingowy? Oczywiście, że tak – przeczytaj, jak można ją wykorzystać”.
3. Co to jest lead-cytat?
Te leady chętnie używa się w reportażach, newsach lub plotkach. Aby pokazać konflikt i podkreślić emocje związane ze sprawą, przytocz czyjąś wypowiedź. Moim zdaniem świetnie sprawdzą się tutaj także statystyki.
Gdy tworzyliśmy tekst: „Porzucony koszyk – przyczyny oraz 7 sposobów na to, jak z nim walczyć”, pojawił się lead: „Około 67% koszyków w sklepach internetowych jest porzucanych. W tym artykule zapoznasz się z częstymi przyczynami tego zjawiska”.
4. Co to jest lead w formie historyjki?
Naszkicuj scenkę, użyj interesującego porównania. Twoim celem jest pobudzenie wyobraźni odbiorcy – tak, by chciał dowiedzieć się czegoś więcej o głównym temacie.
O aplikacji Prisma pisaliśmy tak: „Ostatnio w świecie aplikacji nie pojawiło się wiele świeżynek, które zrobiłyby furorę wśród użytkowników. Aż do teraz… Prisma to nowa mobilna aplikacja do obróbki zdjęć, która na chwilę obecną zawładnęła Internetem. Przeczytajcie, dlaczego…”.
Pisałam to we wcześniejszych tekstach, ale powtórzę po raz kolejny – obiecuj tylko tyle, ile w rzeczywistości możesz dać. Możesz obiecać mniej i zaskoczyć odbiorcę tekstem, który pokaże mu więcej, ale zapewnienie o czymś, czego po prostu… nie ma? Tobie na pewno nie spodobałoby się takie zachowanie – nie rób więc tego innym!
Źródła:
Lead – pomysłowa zajawka wprowadzająca do artykułu
Lead, czyli ściskanie w gardle
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.