Trendy w reklamie internetowej zmieniają się na naszych oczach. Jeszcze kilkanaście lat temu „wychodzenie” przez marketerów do odbiorcy z przekazem było skutecznym i generującym sprzedaż sposobem promocji produktów, usług oraz całych marek. Dziś podejście typu outbound coraz śmielej zastępowane jest przez inbound marketing, znacznie precyzyjniej odpowiadający na potrzeby potencjalnych klientów. Dowiedz się, czym jest, jakie narzędzia wykorzystuje, w jaki sposób łączy się z content marketingiem i dlaczego warto wdrożyć go do swojej strategii.
Chcąc pokusić się o zrozumiałą i zarazem kompletną definicję inbound marketingu, najlepiej napisać, że jest to strategia oparta na budowaniu zainteresowania odbiorców poprzez tworzenie i dostarczanie im treści odpowiadających na ich potrzeby. Nazywany często marketingiem „przychodzącym” działa inaczej niż tradycyjne sposoby promocji, w których to marki, wspierane przez specjalistów od reklamy, narzucają własną narrację, niejako pomijając oczekiwania odbiorców.
Jak wskazuje sama nazwa, inbound marketing nie ma wiele wspólnego z jednokierunkową, agresywną reklamą, którą użytkownicy Internetu już dawno nauczyli się ignorować. Skoncentrowany na dawaniu wsparcia oraz budowaniu lojalności pozwala prowadzić potencjalnych klientów przez wszystkie etapy lejka sprzedażowego – począwszy od pierwszego kontaktu z marką poprzez przedstawienie oferty i pozyskanie leadu, aż po dokonanie konwersji.
Efektywnie prowadzony inbound marketing oparty jest na 4. filarach, do których zaliczają się:
Zwróć uwagę, że kolejność, w jakiej wymienione zostały powyższe elementy strategii inbound marketingowej, nie jest przypadkowa – odpowiada budowie klasycznego lejka konwersji, który na początku zakłada kreowanie zainteresowania, a dopiero w swojej ostatniej fazie – sprzedaż produktu lub usługi.
Aby skutecznie prowadzić działania w ramach marketingu przychodzącego, musisz wiedzieć, jakich używać technik. Już przedstawiona na początku artykułu definicja zwraca uwagę na znaczenie wartościowych treści w kampaniach inbound marketingowych, dlatego przydatny użytkownikom content będzie niezbędny. Które narzędzia mogą okazać się szczególnie pomocne?
Blog firmowy lub podcast to tylko niektóre sposoby na to, by dostarczać użytkownikom treści dostosowane do ich zainteresowań. Wykorzystaj formy, które w sieci cieszą się szczególną popularnością: wpisy o charakterze poradnikowym, sekcje FAQ, e-booki, czy artykuły sponsorowane.
Działania z obszaru inbound marketingu możesz prowadzić również poprzez wysyłanie newslettera lub wiadomości do osób, które pozostawiły Ci swoje adresy. Ciekawym rozwiązaniem jest także stworzenie listy subskrybentów, którzy będą otrzymywać od Ciebie treści premium.
YouTube, ale także filmy na Facebooku czy relacje na Instagramie dają Ci wiele możliwości do komunikowania się z Twoimi odbiorcami za pomocą materiałów wideo. Często film instruktażowy sprawdzi się znacznie lepiej niż długi artykuł poradnikowy, a relacja na stories bardziej szczegółowo zaprezentuje miejsce lub produkt niż jego opis na blogu.
W realizacji strategii inbound marketingu bardzo pomocne mogą okazać się również Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest czy LinkedIn. Wykorzystaj fakt, że użytkownicy platform społecznościowych bardzo chętnie dzielą się w sieci wartościowymi materiałami poprzez ich udostępnianie oraz wysyłanie swoim znajomym.
Artykuły, grafiki oraz wszelkie pozostałe treści na stronie powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO oraz UX, dzięki czemu staną się bardziej przystępne w odbiorze i zyskają lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google.
Nie musisz oczywiście wykorzystywać wszystkich narzędzi, które oferuje Ci inbound marketing. Ważne, by formę działań oraz ich skalę precyzyjnie dopasować do potrzeb odbiorców kampanii.
Umiejętnie zaplanowana i konsekwentnie realizowana strategia inbound marketingu może dać Ci sporo wymiernych korzyści. Najważniejsze powody, dla których warto postawić na tę formę promocji w sieci, to m.in.:
Wiesz już, co to jest inbound marketing, na czym się opiera i jakie działania wykorzystuje. Znasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat narzędzi i najważniejsze powody, dla których warto prowadzić działania związane z marketingiem przychodzącym. Musisz jednak pamiętać, że sukces takiej kampanii jest kwestią systematyczności. Wymierne efekty w postaci zwiększenia sprzedaży, pozyskania wielu lojalnych klientów czy poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania to coś, czego nie da się osiągnąć bez długofalowych działań i odpowiednio dopasowanej strategii.
To nic innego, jak marketing wychodzący, obejmujący wszelkie działania, w których to firma zwraca się bezpośrednio do klienta, zachęcając do skorzystania z oferty. Inicjatorem całego procesu interakcji jest marka, która ma do dyspozycji bogaty arsenał narzędzi marketingowych. Zaletami takiego podejścia są:
Techniki outbound są powszechnie wykorzystywane w marketingu digital. Narzędzi, po które możesz sięgnąć w tym obszarze, jest bardzo wiele. Jednymi z nich są reklamy płatne (PPC i PPV) polegające na publikacji różnego rodzaju banerów i innych komunikatów na stronach internetowych, w wyszukiwarkach czy social mediach. Są to np. Google Ads (linki sponsorowane, banery promocyjne), Facebook Ads (wyświetlane na wallu i w bocznym panelu serwisu), reklamy typu pop-up i inne.
W strategii outbound liczy się względna personalizacja komunikacji. Tworząc przekazy reklamowe, należy dokładnie określić ich cel, oczekiwaną reakcję odbiorców, a także cechy grupy docelowej. Warto zastosować doradczy ton, ponieważ w nowoczesnej sprzedaży chodzi o towarzyszenie klientowi w podejmowaniu decyzji, a nie o przekonywanie go na siłę. Ważne jest również umiejętne wybieranie kanałów outbound. Niektóre nadają się do prowadzenia ogólnopolskiej kampanii, a inne sprawdzą się przy promocji niszowego e-sklepu.
Ta specyficzna forma bezpośredniej komunikacji pomiędzy firmą a klientem łączy w sobie zarówno reklamę, jak i sprzedaż. Zakłada, że odbiorca wcale nie musi udać się do sklepu, by zapoznać się z ofertą i dokonać zakupu. Za pomocą takich kanałów, jak poczta tradycyjna i elektroniczna, telefon, spotkania z przedstawicielami handlowymi oraz promocja online otrzymuje niezbędne informacje na temat asortymentu oraz możliwość nawiązania kontaktu zwrotnego w celu złożenia zamówienia.
Jakie korzyści niesie za sobą marketing internetowy dla klientów? Pozwala porównać w jednym miejscu wiele różnych ofert oraz w wygodny sposób dokonać zakupu w domu, w dowolnej chwili. Dla firm jest to szansa na nawiązanie trwałych relacji z odbiorcami, możliwość spersonalizowania oferty dla konkretnych grup czy łatwe mierzenie efektywności poszczególnych środków przekazu. Bezpośrednia komunikacja z klientami umożliwia także ukrycie podejmowanych działań przed konkurencją oraz osiągnięcie korzystnego stosunku efektów do poniesionych kosztów.
Planując kampanię marketingu bezpośredniego, należy w pierwszej kolejności stworzyć sprecyzowaną i aktualną bazę danych grupy docelowej. Musisz dokładnie określić, do kogo kierujesz przekaz reklamowy, a na tej podstawie przygotować listę kontaktów z numerami telefonów, adresem pocztowym lub adresem e-mail. Dobrym rozwiązaniem jest również opracowanie efektywnego schematu listu, wiadomości czy skryptów rozmów. Powinny zawierać odpowiednie pytania i CTA, czyli wezwanie do działania (ang. call to action).
Jest to kompleksowa struktura, która pozwala spojrzeć szerzej na marketing i stworzyć jeszcze bardziej efektywną kampanię promocyjną. Stanowi zestaw starannie opracowanych działań, zmierzających do jak najskuteczniejszego wypromowania produktów lub usług Twojej firmy oraz budowania określonego wizerunku. Marketing 7P (product, price, people, place, promotion, processes, physical evidence) zawiera następujące elementy:
Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu efektywnej kampanii marketingowej, skontaktuj się z nami już dziś i zyskaj plan, skrojony ma miarę Twojego biznesu.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.