CPL (Cost Per Lead / koszt pozyskania leada) – model rozliczeń kampanii reklamowych polegający na naliczaniu płatności wyłącznie za pozyskanie konkretnych danych użytkownika poprzez m.in.:
CPL jest stosowany przede wszystkim w marketingu internetowym, gdzie celem kampanii jest pozyskanie potencjalnych klientów, czyli leadów. Dzięki temu modelowi, przedsiębiorstwa płacą tylko za te działania reklamowe, które przynoszą im rzeczywiste korzyści w postaci danych kontaktowych osób zainteresowanych ich produktami lub usługami. CPL jest często wykorzystywany w przypadku kampanii e-mail marketingowych, reklam w mediach społecznościowych oraz reklam kontekstowych.
CPL może być również stosowany w innych dziedzinach marketingu, takich jak telemarketing czy event marketing. W tych przypadkach koszt pozyskania leada może obejmować koszty związane z organizacją wydarzenia lub wynagrodzenie dla telemarketerów. Ważne jest jednak, aby w każdym przypadku dokładnie określić, jakie działania będą uznawane za pozyskanie leada, aby uniknąć nieporozumień pomiędzy stronami.
Jedną z głównych korzyści płynących z zastosowania modelu CPL jest możliwość precyzyjnego mierzenia efektywności kampanii reklamowej. Przedsiębiorstwa płacą tylko za te działania, które przynoszą im rzeczywiste korzyści, co pozwala na minimalizowanie kosztów i maksymalizowanie ROI (zwrotu z inwestycji). Ponadto, CPL pozwala na lepsze targetowanie reklam, gdyż przedsiębiorstwa mogą skupić się na grupach docelowych, które są najbardziej prawdopodobne do pozyskania jako leady.
Wyzwaniem związanym z modelem CPL jest ustalenie odpowiedniej ceny za pozyskanie leada. Cena ta powinna być na tyle atrakcyjna dla reklamodawcy, aby zachęcić go do współpracy, ale jednocześnie musi pokrywać koszty związane z pozyskaniem leada oraz zapewniać odpowiednią marżę dla przedsiębiorstwa. Innym wyzwaniem może być utrzymanie jakości leadów na odpowiednim poziomie, gdyż nie wszystkie pozyskane dane kontaktowe będą przekładać się na faktyczne zainteresowanie produktem lub usługą.