Agencje SEO i SEM podają różne formy rozliczeń w kampaniach Google Ads. CPC, CPM, CPA, CPL, CPI… Od pojawiających się skrótów przedsiębiorcom spoza branży może nieco zawrócić się w głowie. Interesuje Cię reklama w internecie, ale nie wiesz, o co w tym wszystkim chodzi? Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy kompleksowe kompendium, w którym rozszyfrowujemy najczęściej pojawiające się skróty. Poznaj modele rozliczeń kampanii Google Ads i wspólnie z nami dobierz formę, która będzie najkorzystniejsza dla Twojego biznesu!
Decydując się na skorzystanie z kampanii PPC rozliczasz się na kilka sposobów – za każde pojedyncze kliknięcie (CPC), 1000 wyświetleń czy konkretne działania podjęte przez użytkownika.
Historia różnych modeli płatności za marketing efektywnościowy sięga lat 90. XX wieku. Od tego czasu reklama w internecie bardzo się rozwinęła. Pojawiły się kampanie w wyszukiwarce Google, na Facebooku, YouTube, a wraz z nimi wdrożono liczne modele wyceny. Dzięki temu firmy o różnych budżetach mają szansę na korzystną promocję swoich ofert w sieci.
Model CPC należy do najpopularniejszych form rozliczeń. Funkcjonuje także jako reklama PPC (pay per click) i bardzo często wybiera się ją właśnie w Google Ads.
Modyfikacją CPC jest uCPC (unique cost per click) – w modelu tym zapłacisz jedynie za unikalne kliknięcia w reklamę (wyłącznie jedna opłata za kliknięcie z danego źródła).Warto zaznaczyć, że ten model rozliczeń najczęściej występuje w ramach programów partnerskich.
W Grupie TENSE przygotowaliśmy ofertę na ulepszone eCPC (https://www.grupatense.pl/blog/seo-w-modelu-ecpc-podejmuj-decyzje-na-podstawie-danych), czyli enhanced cost per click. Nasz Doradca Klienta opracuje ją indywidualnie do potrzeb konkretnego reklamowcy (m.in. na podstawie liczby sesji organicznych miesięcznie, współczynnika konwersji, średniej wartości koszyka).
eCPC idealnie sprawdzi się dla dużych portali (np. agregatorów ofert) czy sklepów internetowych z rozbudowanym asortymentem.
Kolejnym popularnym modelem rozliczeń jest CPM.
Drobną modyfikacją jest vCPM (viewable cost per mile), która pozwoli Ci jeszcze lepiej wykorzystać zaplanowany budżet. Płatność zostanie naliczona, gdy Twoja reklama była widoczna na ekranie urządzenia odbiorcy co najmniej przez 1 s i w minimum 50%.
Innym sposobem płatności za kampanie PPC jest CPA, czyli cost per action. O co chodzi w tym systemie rozliczeń?
Gdy internauta nie podejmie konkretnego działania, nie zapłacisz za reklamę. Zwróć jednak uwagę, że w wielu branżach CPA niestety nie za dobrze się sprawdzi. Finanse, ubezpieczenia czy usługi specjalne mają bowiem wysoką barierę zakupu i tutaj trudno wymagać, aby kampania przyniosła natychmiastowy efekt np. w postaci podpisania umowy kredytowej czy wykupienia drogiej polisy.
CPL to jedna z pochodnych rozliczeń typu CPA. Reklama w internecie opłacana na tej zasadzie pozwoli Ci uniknąć ponoszenia kosztów za przypadkowe wyświetlenia czy kliknięcia. Zapłacisz jedynie wtedy, gdy odbiorca poda dane osobowe lub wypełni zamieszczony formularz. Najczęściej cena leadu uzależniona jest od liczby informacji, które dostarczy użytkownik.
CPL polecamy m.in. właścicielom blogów czy firmom, którym zależy na zbudowaniu dużej bazy kontaktów (newslettera). Często stosują go banki, firmy pożyczkowe, agencje ubezpieczeniowe, biura turystyczne.
CPI to model rozliczeń stworzony specjalnie do promocji aplikacji mobilnych. Ich twórcy przygotowują przekazy reklamowe, których celem jest zachęcenie użytkowników do instalacji.
Innym wariantem CPI jest CPD (cost per download), która doskonale sprawdzi się dla oprogramowania i innych produktów cyfrowych. Tutaj zapłacisz wyłącznie za ich pobranie.
Rozliczenia typu CPS to świetny wybór dla każdego sklepu online, ponieważ reklama internetowa jest opłacana w momencie, gdy użytkownik dokonuje zakupu.
Specyficznym wariantem CPS jest model CPO, czyli cost per order. Tutaj poniesiesz koszt każdego złożonego zamówienia (nie ma znaczenia, czy nabywca je opłaci). Platformy mogą naliczać stałe kwoty za koszyk (bez brania pod uwagę jego ogólnej wartości) lub jako procent od wartości zamówienia.
W modelu CPV płacisz za obejrzenie spotu reklamowego (nagrania video) lub jego fragmentu. Taka forma rozliczeń najczęściej stosowana jest w serwisie YouTube i na Facebooku.
Kiedy warto wykorzystać model CPV? Przede wszystkim wtedy, gdy kampanie mają na celu promocję wizerunku marki i zbudowanie jej świadomości w szerokim kręgu odbiorców.
Czasami skrót CPV odnoszony jest do modelu typu cost per visitor. Tutaj za swój przekaz zapłacisz tylko wtedy, gdy odbiorca prosto z kreacji przejdzie na Twoją stronę internetową (np. bloga czy witrynę firmową).
Model FF obejmuje z góry określoną opłatę – bez względu na efekty, które przyniesie konkretna reklama PPC. Wydawca nie bierze pod uwagę liczby wyświetleń czy kliknięć.
Z kampanii typu flat fee często korzystają znane portale informacyjne i rozrywkowe, które decydują się na długofalową promocję swoich stron.
Współczesna reklama w internecie cały czas się rozwija, a konkurencyjny rynek wymusza na firmach usługowych i handlowych, sklepach online, wydawcach portali oraz właścicielach blogów dużą elastyczność. Warto wypróbowywać różne modele rozliczeń, ponieważ tylko wtedy można dokładnie ocenić, które rozwiązania rzeczywiście przełożyły się na największe korzyści (zasięgowe, wizerunkowe, sprzedażowe).
W ten sposób precyzyjnie zaplanujesz budżet. Kampanie hybrydowe stanowią dobrą metodę na analizę różnych wskaźników i dopasowywanie reklam, które będą jeszcze bardziej skuteczne, a jednocześnie niedrogie.
Poznałeś już najpopularniejsze modele rozliczeń kampanii internetowych, ich zalety i wady oraz sposoby naliczania opłat dla reklamodawców. Teraz dokładnie zaplanuj swoje działania oraz budżet, który posiadasz, oceń jakość przygotowanych przekazów i dopasuj najlepszy system dla swojej firmy.
Nie wiesz, jak zaplanować idealną strategię? Reklama PPC stanowi jedną z naszych specjalności. Zaufaj naszym specjalistom – wspólnie zoptymalizujemy koszty i osiągniemy korzyści dla Twojego biznesu!
Chcesz reklamować się w internecie?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.